Stoppen of doorgaan met lease?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:40

daarom een afspraak maken met de eigenaar voor een gesprek (had dat nog ff toegevoegd, maar je bent me net voor :) ) dan weet je waar je aan toe bent.
Wordt het makkelijker om een keuze te maken...nu zit je nog teveel in onzekerheid en dat maakt het er niet makkelijker op.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:42

bb321 schreef:
xxCYNNxx schreef:
Wil dat meisje zelf trouwens wel overstappen naar de d pony?
Wie weet vind ze het dier niks (als die paar keer dat ze erop heeft gezeten zo slecht ging) en worden de b pony's verruilt voor nog een d pony.
Zal niet de eerste keer zijn dat grootouders zover gaan voor hun kleinkind...en dat de pony waar jij op rijd alsnog verkocht wordt zodra jij stopt met leasen (bv als je 18 wordt, of te groot wordt of andere redenen)
Heeft het meisje zelf al eens bij je aangegeven hoe zijzelf er tegen over staat om over te stappen naar de d pony?

Het ging zo slecht voor mij, niet voor haar. Zij is helemaal gek van 't beessie, dus dat is wel super fijn!

Dat is dan ook wel weer heel erg leuk dat ze er zo blij mee is.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:45

xxCYNNxx schreef:
daarom een afspraak maken met de eigenaar voor een gesprek (had dat nog ff toegevoegd, maar je bent me net voor :) ) dan weet je waar je aan toe bent.
Wordt het makkelijker om een keuze te maken...nu zit je nog teveel in onzekerheid en dat maakt het er niet makkelijker op.

Nee dat is waar, ga ik ook zeler doen. Maar ben allang blij met al jullie tips. Omdat F al paar keer op de pony had gezeten em het voor mij daarna lastig was, wilde ik alles even op een rijtje hebben. Als in het gesprek nou blijkt dat we gaan delen, is het dan aanvaardbaar als ik over de hoogte van de lease begin? Aangezien ik dan minder dagen de pony kan doen

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:48

Het ging zo slecht voor mij, niet voor haar. Zij is helemaal gek van 't beessie, dus dat is wel super fijn![/quote]

Dat is dan ook wel weer heel erg leuk dat ze er zo blij mee is.[/quote]

Ja ik weet ook zeker dat 't wel goed komt met die twee, maar ik twijfel gewoon in hoeverre ik blij voor ze kan zijn als ik elke keer stappen terug moet doen. Als ik zo terugkijk, vind ik het super knap hoe ver ze al is met de b-pony, maar zou ik het er zelf niet voor over hebben om hem telkens weer op mijn hulpen te zetten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:50

Vind ik wel; je rijd nu 4 tot 5 keer per week...stel dat zou terug gaan naar maar 2 dagen per week (even somber gesteld, sorry) dan zou ik persoonlijk niet meer zoveel leasegeld willen betalen als dat ik deed met 5 keer per week rijden.
Dus dat vind ik zeker bespreekbaar ja met minder dagen voor jou. Dus overleg dat idd, als je minder dagen krijgt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-12-16 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:51

xxCYNNxx schreef:
Vind ik wel; je rijd nu 4 tot 5 keer per week...stel dat zou terug gaan naar maar 2 dagen per week (even somber gesteld, sorry) dan zou ik persoonlijk niet meer zoveel leasegeld willen betalen als dat ik deed met 5 keer per week rijden.
Dus dat vind ik zeker bespreekbaar ja met minder dagen voor jou.

Oké thanks! Ik ga binnenkort zeker in gesprek en als ik daarna meer weet en dit wil delen laat ik het zeker horen. Maar ben ik nu nog ergens te negatief, want dan pas ik dat even aan. Is wel zo netjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:52

Ga mee me Sjolvir.
Als je niet wilt dat je af en toe wat moet corrigeren, tja dan moet je ermee stoppen en zelf een paard kopen. Dan bepaal jij alles.
Je hebt nu een fijn paard en voor mij zou delen geen probleem zijn. Heb het jaren met mijn dochter gedaan. Twee uur een keer per week achter elkaar rijden voor de pony club zou eigenlijk geen probleem moeten zijn voor een gezonde pony met een goede conditie. Dus ook daar zie ik geen probleem.

Of anders gezegd, ik denk dat jij zelf het probleem bent en moeilijk wil en kan delen. Dat mag. Dat is niet erg. Maar als dat inderdaad zo is, dan gewoon eerlijk zeggen en stoppen. Als je samen een paard hebt is het geven en nemen (ook tussen moeder en dochter zoals indertijd in ons geval) en vooral het elkaar het rijden heel erg gunnen zonder enig verwijt als het eens anders gaat als je zelf dacht en elkaar altijd helpen zodat beiden het maximale uit het paard en rijden halen als het om plezier gaat (in ons geval).

Wat wij wel deden was als mijn dochter wedstrijd moest rijden (L2 en M1) dan reed ik hem de dag van te voren en dag van de wedstrijd niet. Zodat paard helemaal naar haar hand stond. Hooguit na de wedstrijd zadelde ik hem wel eens of nam hem over en reed lekker ontspannen rondje in het bos terwijl dochter op prijs uitreiking wachtte. Soms deed ze dat zelf en wachtte ik op de prijs uitreiking.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:57

het negatieve zit hem vooral in je zin (even zo los uit mn hoofd hoor, even geen zin om terug te kijken in je op voor de woord voor woord versie) waarin je het hebt over de pony moeten opknappen als zij er op gereden heeft. Dat komt namelijk heel erg over alsof je vindt dat meisje een regelrechte ramp is met rijden en een paard of pony alleen maar verknalt.
Zo zal je het vast niet bedoelen, maar zo komt die zin wel over....en dat is gewoon niet netjes tegenover haar.

In je latere posts leg je het allemaal beter uit en is het duidelijk dat je het niet zo bedoelt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-12-16 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:58

pien_2010 schreef:
Ga mee me Sjolvir.
Als je niet wilt dat je af en toe wat moet corrigeren, tja dan moet je ermee stoppen en zelf een paard kopen. Dan bepaal jij alles.
Je hebt nu een fijn paard en voor mij zou delen geen probleem zijn. Heb het jaren met mijn dochter gedaan. Twee uur een keer per week achter elkaar rijden voor de pony club zou eigenlijk geen probleem moeten zijn voor een gezonde pony met een goede conditie. Dus ook daar zie ik geen probleem.

Of anders gezegd, ik denk dat jij zelf het probleem bent en moeilijk wil en kan delen. Dat mag. Dat is niet erg. Maar als dat inderdaad zo is, dan gewoon eerlijk zeggen en stoppen. Als je samen een paard hebt is het geven en nemen (ook tussen moeder en dochter zoals indertijd in ons geval) en vooral het elkaar het rijden heel erg gunnen zonder enig verwijt als het eens anders gaat als je zelf dacht en elkaar altijd helpen zodat beiden het maximale uithalen (in ons geval).

Ja, het probleem ligt ook zeker voor een deel bij mij, daarom zeg ik ook "ik weet niet of ik in staat ben om telkens een stapje terug te moeten doen". Toch denk ik dat het ook voor de pony niet fijn is om 2 groepslessen te lopen, zoals ik al zei denk ik niet dat ze dat mentaal gezien prettig vind. En ze staat voor mij wel echt op nummer een wat dat betreft, het moet zeker leuk blijven voor haar. Dat is het allerbelangrijkste voor mij. En ja, als ik een eigen oaardje kon kopen zou ik het heel graag doen, maar helaas is die optie er nog niet.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 16:59

xxCYNNxx schreef:
het negatieve zit hem vooral in je zin (even zo los uit mn hoofd hoor, even geen zin om terug te kijken in je op voor de woord voor woord versie) waarin je het hebt over de pony moeten opknappen als zij er op gereden heeft. Dat komt namelijk heel erg over alsof dat meisje een regelrechte ramp is met rijden en een paard of pony alleen maar verknalt.
Zo zal je het vast niet bedoelen, maar zo komt die zin wel over....en dat is gewoon niet netjes tegenover haar.

In je latere posts leg je het allemaal beter uit en is het duidelijk dat je het niet zo bedoelt.

Ah mooi, die zin in m'n openingspost neem ik aan? Want die heb ik aangepast, wil je even kijken of ik het zo kan maken? Zou je me echt enorm mee helpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:59

Heb je de afspraken die zijn gemaakt op papier staan of zo? Aangezien je ook betaalt voor de pony.

Het beste dat je kunt doen is in gesprek gaan met de eigenaar van de pony en daarin gewoon eerlijk zijn. Ook als je niet wilt delen.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:01

_San87_ schreef:
Heb je de afspraken die zijn gemaakt op papier staan of zo? Aangezien je ook betaalt voor de pony.

Het beste dat je kunt doen is in gesprek gaan met de eigenaar van de pony en daarin gewoon eerlijk zijn. Ook als je niet wilt delen.

Nee helaas niet, stom stom stom. Ik was toen zo in de 7e hemel dat hij z'n a intruilde voor een d dat ik daar nooit aan heb gedacht. Ik ga zeker in gesprek.

bb321

Re: Stoppen of doorgaan met lease?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:02

En pien_2010 , hoe deden jullie dat als jullie selectie op dezelfde dag hadden?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:02

bb321 schreef:
xxCYNNxx schreef:
het negatieve zit hem vooral in je zin (even zo los uit mn hoofd hoor, even geen zin om terug te kijken in je op voor de woord voor woord versie) waarin je het hebt over de pony moeten opknappen als zij er op gereden heeft. Dat komt namelijk heel erg over alsof dat meisje een regelrechte ramp is met rijden en een paard of pony alleen maar verknalt.

Ah mooi, die zin in m'n openingspost neem ik aan? Want die heb ik aangepast, wil je even kijken of ik het zo kan maken? Zou je me echt enorm mee helpen.

Zo is het een stuk beter ja :) prima zo
+:)+

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:04

Ik zou eerst eens een gesprek aangaan, vragen hoe zij het zien.

Zelf lease ik ook een paard en heb het geluk dat ik te maken heb met een hele gemakkelijke eigenaar.

Voor mij zit delen er niet in, heb gezegd of ik lease haar helemaal, of ik begin er niet aan. Heb wel eens een paard gedeeld met een vriendin, alleen dat werkte af en toe op m'n irritatie helaas.

Maar in jouw situatie is het natuurlijk lastiger.

Wat was de afspraak als zij op de D zou overgaan, zou jij dan een grotere te rijden krijgen?

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:05

bb321 schreef:
xxCYNNxx schreef:

Zo is het een stuk beter ja :)
+:)+[/quote]

Thanks! Vind het echt stom dat ik het dan weer zo formuleer en al helemaal omdat niemamd op internet je precieze intentie uit de woorden kan halen.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:05

Het valt me zo vaak op dat er zo kattig wordt gereageerd op dit soort berichten. Helemaal niet nodig mensen. Ze stelt gewoon een vraag en blijft heel netjes in haar taalgebruik.

Iemand heeft een lager niveau. Dat is niet naar beneden halen. Dat is gewoon een feit. Het delen van een pony kan ook heel erg wennen zijn dus ik begrijp wel dat je je druk maakt. Een beetje empathie doet wonderen.

Wat betreft je pony. Je zal het toch moeten bespreken want voor jetzelfse geldt zien zij het heel anders en is er niets om je druk over te maken.
Misschien is het wel een mogelijkheid om de twee b pony's om te ruilen voor een eerste pony? Ook op de groei van het meisje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:06

Al zou je wel iets op papier hebben staan, als eigenaren contract beeindigen ben je paard ook kwijt en dat is allicht niet datgene wat je meteen wilt. Geen idee wat je betaald maar als je van zeg het alleen recht rijden naar 3 x per week zou gaan lijkt het mij reeeel dat het tarief wordt aangepast, of je moet al weinig betalen.

Hoop dat jullie er uit komen en schiet niet jezelf in je voet, door met deze pony al te stoppen voordat het echt noodzakelijk is zonder dat je wat anders hebt. Soms moet je in het leven je aanpassen aan de omstandigheden, niet altijd leuk en soms echt balen, maar soms wel de beste keuze.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:06

Ik moest vroeger een pony met mijn zusje delen en daarvoor hadden we verzorgpony's, die ook gedeeld moesten worden.
Vroeger vond ik dat helemaal niet zo leuk en dacht ik er net zo over als jij. Ik wilde het liefst een pony helemaal voor mezelf. In werkelijkheid werden de pony's er helemaal niet slechter van en is het juist ook goed voor ze dat ze leren dat er meer dan 1 ruiter bestaat.
Wat hierboven ook al gezegd is, kan het juist heel handig zijn om een pony te delen. Wanneer je zelf een keer wat minder tijd hebt, kan de ander toch mooi nog wat doen met de pony.
En na een tijdje vond mijn zusje haar vriendjes en vriendinnetjes belangrijker dan de pony en had ik haar uiteindelijk toch nagenoeg voor mezelf. :P

Van te voren al allemaal problemen zien helpt sowieso niet.
Ik zou zeggen, probeer een paar duidelijke afspraken met elkaar te maken en ga het gewoon eens proberen. Dan weet je na een maand of wat wel of het werkt of niet, kun je dan nog wel een definitief besluit nemen om te stoppen. (of juist niet)

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:07

gett schreef:
Ik zou eerst eens een gesprek aangaan, vragen hoe zij het zien.

Zelf lease ik ook een paard en heb het geluk dat ik te maken heb met een hele gemakkelijke eigenaar.

Voor mij zit delen er niet in, heb gezegd of ik lease haar helemaal, of ik begin er niet aan. Heb wel eens een paard gedeeld met een vriendin, alleen dat werkte af en toe op m'n irritatie helaas.

Maar in jouw situatie is het natuurlijk lastiger.

Wat was de afspraak als zij op de D zou overgaan, zou jij dan een grotere te rijden krijgen?

Nee daar hebben we niks over afgesproken. Ik zit namelijk op het vwo en we gingen er vanuit dat als ik 18 werd, ik halverwege in m'n examenjaar zou zitten en daarna op kamers zou gaan.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:09

Mendel schreef:
Het valt me zo vaak op dat er zo kattig wordt gereageerd op dit soort berichten. Helemaal niet nodig mensen. Ze stelt gewoon een vraag en blijft heel netjes in haar taalgebruik.

Iemand heeft een lager niveau. Dat is niet naar beneden halen. Dat is gewoon een feit. Het delen van een pony kan ook heel erg wennen zijn dus ik begrijp wel dat je je druk maakt. Een beetje empathie doet wonderen.

Wat betreft je pony. Je zal het toch moeten bespreken want voor jetzelfse geldt zien zij het heel anders en is er niets om je druk over te maken.
Misschien is het wel een mogelijkheid om de twee b pony's om te ruilen voor een eerste pony? Ook op de groei van het meisje.

Ik had het eerst iets anders geformuleerd waardoor mensen het anders intepreteerden. Nu heb ik dat opgelost.

Het probleem zit hem in het feit dat de b pony's van J zijn en de d pony van H.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:11

Sjolvir schreef:
Al zou je wel iets op papier hebben staan, als eigenaren contract beeindigen ben je paard ook kwijt en dat is allicht niet datgene wat je meteen wilt. Geen idee wat je betaald maar als je van zeg het alleen recht rijden naar 3 x per week zou gaan lijkt het mij reeeel dat het tarief wordt aangepast, of je moet al weinig betalen.

Hoop dat jullie er uit komen en schiet niet jezelf in je voet, door met deze pony al te stoppen voordat het echt noodzakelijk is zonder dat je wat anders hebt. Soms moet je in het leven je aanpassen aan de omstandigheden, niet altijd leuk en soms echt balen, maar soms wel de beste keuze.

Oké super bedankt. Ik ga echt een keuze proberen te maken op m'n gevoel, omdat dat wel heel belangrijk voor me is. Het moet wel m'n hobby blijven.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:13

Faline schreef:
Ik moest vroeger een pony met mijn zusje delen en daarvoor hadden we verzorgpony's, die ook gedeeld moesten worden.
Vroeger vond ik dat helemaal niet zo leuk en dacht ik er net zo over als jij. Ik wilde het liefst een pony helemaal voor mezelf. In werkelijkheid werden de pony's er helemaal niet slechter van en is het juist ook goed voor ze dat ze leren dat er meer dan 1 ruiter bestaat.
Wat hierboven ook al gezegd is, kan het juist heel handig zijn om een pony te delen. Wanneer je zelf een keer wat minder tijd hebt, kan de ander toch mooi nog wat doen met de pony.
En na een tijdje vond mijn zusje haar vriendjes en vriendinnetjes belangrijker dan de pony en had ik haar uiteindelijk toch nagenoeg voor mezelf. :P

Van te voren al allemaal problemen zien helpt sowieso niet.
Ik zou zeggen, probeer een paar duidelijke afspraken met elkaar te maken en ga het gewoon eens proberen. Dan weet je na een maand of wat wel of het werkt of niet, kun je dan nog wel een definitief besluit nemen om te stoppen. (of juist niet)

Dankjewel! Het lijkt me alleen gewoon heel raar om d'r na een jaar "oppeens" te moeten delen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:13

Met zijn 2en is niet zo rampzalig hoor! Ik heb jaaren een manegepaard gereden. Die liep 's ochtends met een beginner op zijn rug en ging dan in de middag mee en haalde winst en prijs in het Z2. Moet echt geen probleem zijn!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:13

Hier een eigenaresse die minder goed rijd dan haar bijrijdster, die ik om die reden dan ook mijn "vooruitrijdster" noem. Mijn vooruitrijdster zit dus als het ware in jouw positie. Ze rijdt mijn pony en 'moet' het accepteren dat de pony waar ze fanatiek mee traint, en fanatiek mee start, ook nog gereden wordt door iemand met nog niet eens de helft van het talent/rijvaardigheid die zij heeft.

Vooruitrijdster rijdt en schoolt mijn pony voor mij uit, start hem tussen de paarden ( start inmiddels binnen een jaar tijd M2 met hem en wint daar met enige regelmaat ook nog!). Dit doet ze met slechts 2 x in de week rijden.

De andere drie keer per week rijdt ik hem zelf ( ik rij hem dus vaker dan zij), en doe ik mijn best hem niet al te veel te verpesten voor mijn vooruitrijdster. Daarbij start ik hem zelf ook zo nu en dan tussen de paarden (L2 zijn we inmiddels).

En weet je.. Dit gaat prima. Pony weet heel precies wie hem rijd, mijn vooruitrijdster hoeft hem echt niet minuten lang weer naar haar hand te zetten. Mijn pony weet het precies, moet hooguit een volte lang er aan herinnert worden dat dit de ruiter is waar hij écht dírect op de hulpen moet reageren, en klaar! En hij loopt met haar de sterren van de hemel, zoals al gezegd: ze rijden zichzelf gewoon in de prijzen ( tussen de grote paarden!)

En enige pijnlijke is dat ik 2 keer per week er aan herinnert wordt dat álles wat mij in het rijden nog niet helemaal lukt, dus NIET de schuld/het probleem van de pony is, maar helemaal MIJN tekortschieten in rijkunst, want.. bij vooruitrijdster gaan die zaken allemaal wél goed, dus ik kan me nergens achter verschuilen :D :D :+

En verder, bekijk het eens van de andere kant:

Hoe beter jij in staat bent om de pony zo op te leiden dat hij fijn na te rijden is voor een ruiter na jou, met minder ervaring of talent, hoe méér dat zegt over jouw vermogen om een pony netjes op te leiden.

Scoren op een wedstrijd is namelijk het makkelijkste deel ( dat kan ik zelfs, talentloos en met een pony tussen de paarden..)... Een paard zo opleiden dat iedereen er zo mee weg kan rijden, kijk... dát is vakmanschap!!

Misschien helpt die visie je ook?