Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Willemijn_x schreef:jasmijn16 schreef:Ik zou voor nu eerst eens die elastieken en die sporen af doen, jij hebt het idee dat het paard niet vast zit, maar dat zal haast wel moeten, ieder paard kan namelijk aan de lange teugel naar beneden lopen. Het feit dat ze dit maar 3 seconden doet geeft aan dat er iets niet lekker zit. Gooi je teugels niet los, maar laat haar jouw hand volgen door ze eerst wat op te pakken en dan langzaam langer te laten worden.
Tijdens het instappen lekker veel figuren rijden, 8tjes, voltes halve baan, slangevoltes, gebroken lijnen. Vraag daarbij aan de lange teugel een klein beetje stelling, komt ze dan naar beneden, meteen belonen. Neem voor het inrijden lekker lang de tijd.
Het voorwaats rijden heb je geen sporen voor nodig, maak haar wakker door vloeiende overgangen te rijden zoals bijvoorbeeld stap, draf, stap, draf, stap, halt, stap, draf enz enz je zult merken dat je steeds minder been hoeft te geven.
Als je probeerd wat rechter op te zitten (schouders naar achter, borst naar voor, rug recht, hakken iets! Uitdrukken, tenen naar binnen) zal het voor haar wat makkelijker lopen.
Als een zadel gecheckt is door een zadelmaker betekend het niet dat dit voor altijd goed ligt, de rug van een paard kan namelijk best veranderen,laat het even opnieuw nakijken. Ook zou ik haar even naar de tandarts doen en een fysio komen laten kijken.
Ik moest met sporen gaan rijden van mn lesgeefster om sneller reactie te krijgen
jasmijn16 schreef:Dan zou ik toch opzoek gaan naar een andere instructrice, ja ze rijd wel z, maar als iemand die lesgeeft niet weet dat sporen NIET voor vooruit zijn, maar voor de specifieke, fijnere hulpen.. van het naar voor rijden met een spoortje wordt je paard juist stomp op het been en zal je probleem niet worden opgelost..
, maar HIER vind je info. Floortz schreef:jasmijn16 schreef:Dan zou ik toch opzoek gaan naar een andere instructrice, ja ze rijd wel z, maar als iemand die lesgeeft niet weet dat sporen NIET voor vooruit zijn, maar voor de specifieke, fijnere hulpen.. van het naar voor rijden met een spoortje wordt je paard juist stomp op het been en zal je probleem niet worden opgelost..
Helemaal eens.
En een springzadel is niet ideaal voor dressuurles.![]()
Er is een heel groot topic op bokt over nagevelijkheid; het woord zegt het al, nageven en je kunt het niet afdwingen. Het kost veel tijd om paarden die nog niet goed in balans en recht zijn ontspannen te laten lopen, en na te laten geven. Dus te snel willen is meestal afdwingen.
Het is wat leeswerk, geeft ik direct toe, maar HIER vind je info.
mijn andere paard heeft wel een dressuurzadel daar rijd ik ook wel eens mee maar echt 2x per jaar ofzo want t zadel ligt nier perfect, het zit niet vreselijk maar bij haar schouders is t iets te strak.. wel merk ik als ik met het dressuur zadel rijd dat ik zelf ook veel beter echt ga zitten, mijn eigen houding is ook wat met mn schouders naar voren maar met een dressuur zadel ga k echt zitten zegmaar. atsekide heeft ook echt een springpaard galopje dus heel kort en dat is best moeilijk om dan in je zadel te blijven zitten maar dat gaat met met dressuurzadel ook wat beter
als je trouwens wat betere fotos of filmpjes zou willen zien van dressuur trainingen kun je even op mn instagram account kijken dat is @jumping_atsekidex