discussieforum zonder zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:43

madhatter schreef:
-Hoevaak rijd je zonder zadel (per week, per maand, of niet...)
misschien een keer in de maand of wanneer ik te lui ben om naar stal te lopen
-Vind je zonder zadel rijden eerder goed of eerder slecht.
eerder slecht . Bij veelvuldig rijden zonder zadel creëer je blokkades. Even 5 min der op zitten of uitstappen zal niet zo erg zijn. Wekelijks trainen zonder zadel wel.
-Wat vind je van mensen die meer dan 4x per week zonder zadel rijden?
Dat die zich even in de anatomie van een paard moeten verdiepen. Ook de bbp rijders

Ik rij zelden zonder zadel of ik moet weer eens lui zijn met paardlief naar stal brengen. Dan zit ik er ook max twee minuten op. Het zal een a twee keer per maand voorkomen dat ik hem zonder zadel rij en dat is dan meestal een kort kwartiertje. Mijn merrie idem dito alleen dan een keer in de week zonder zadel 5 minuutjes ipv 1 a 2 keer per maand.
Laatst bijgewerkt door speedfiets_2 op 07-11-16 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:43

Ach wat maakt het ook uit, of je met of zonder zadel rijdt?
Als je zonder zadel rijdt, gewoon door gaan, vind je het fijner met zadel, ga dan ook vooral zo verder! Waarom bemoeien mensen zich zoveel met anderen? Als jij met zadel fijner vind, hoeft de ander dat niet te vinden. Ik snap daarom ook niet dat je daarover gaat discuseieren. Persoonlijk vind ik (let op; dit is een mening) zadel een luxe middel, mensen in arme landen zie je echt niet met een dressuurzadel rijden, maar rijke mensen rijden juist haast niet zonder zadel. Het is gewoon een feit en een gegeven. Zonder zadel is trouwens ook nog eens enorm goed voor je balans (of het voor je rug goed is(maar vooral je reet), is een ander verhaal).

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:44

FabianHorse schreef:
Als je zonder zadel rijdt, gewoon door gaan, vind je het fijner met zadel, ga dan ook vooral zo verder! Waarom bemoeien mensen zich zoveel met anderen? Als jij met zadel fijner vind, hoeft de ander dat niet te vinden. Ik snap daarom ook niet dat je daarover gaat discuseieren. Persoonlijk vind ik (let op; dit is een mening) zadel een luxe middel, mensen in arme landen zie je echt niet met een dressuurzadel rijden, maar rijke mensen rijden juist haast niet zonder zadel. Het is gewoon een feit en een gegeven. Zonder zadel is trouwens ook nog eens enorm goed voor je balans (of het voor je rug goed is(maar vooral je reet), is een ander verhaal).

Wat maakt het uit? Nou best veel, als je de rug van je paard een beetje heel wilt houden.
Leuk dat mensen in arme landen zonder zadel rijden, maar wie zegt dat die paarden geen zere rug hebben?

Tenzij het je geen drol uitmaakt of je paard rugklachten heeft natuurlijk, dan vooral lekker zonder zadel rijden :))

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:24

- Hoe vaak rijd je zonder zadel?
Mayca 1x per 2 weken. Kato 3 keer per week. Met Mayca rijd ik soms helemaal zonder zadel en soms met dik dekje. Bij Kato altijd met dik bbp, voor haar is er nog geen goed zadel omdat we nog bezig zijn met afvallen. Daarna krijgt ze er uiteraard 1. Ze is trouwens een grote shet, als dat wat uitmaakt.

- Vind je zonder zadel rijden eerder goed of slecht?
Slecht als je het te vaak doet, dan is het slecht voor de rug.

- Wat vind je van mensen die vaker dan 4x per week zonder zadel rijden?
Te vaak, je paard of pony moet wel heel zeldzaam zijn als zijn rug dat aankan.

leeneliefje

Re: discussieforum zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:35

-Hoevaak rijd je zonder zadel (per week, per maand, of niet...)
Nooit.

-Vind je zonder zadel rijden eerder goed of eerder slecht.
Zonder zadel rijden is niet goed voor de paardenrug. Ik train mijn paard op een serieuze manier en wil zijn spieren en rug zo goed mogelijk maken/houden. Daarom kies ik er voor om niet voor de lol dingen te gaan doen die schadelijk zijn voor het paardenlichaam. Daarbij heeft hij zo'n hoge schoft dat het voor mijzelf lichamelijk ook niet goed is :').

-Wat vind je van mensen die meer dan 4x per week zonder zadel rijden?
Ik denk dat dat mensen zijn die puur rijden voor de lol en niet bewust bezig zijn met het gymnastiseren van het paard. Vroeger deed ik dit zelf ook op shetties, wist ik veel.. Denk niet dat zij kwade wil hebben maar enkel een ander doel met het rijden hebben!

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:45

-Hoevaak rijd je zonder zadel? Zo goed als nooit.
-Vind je zonder zadel rijden eerder goed of eerder slecht?
Het is bewezen dat het slecht is voor de paardenrug, je kan net ze goed even naar de zadelkamer lopen en het zadel er opleggen. Kost minder moeite dan een paard met een kapotte rug.
-Wat vind je van mensen die meer dan 4x per weet zonder zadel rijden?
Dom, iedereen die een beetje goed met paarden zit weet dit. {barackpad is weer iets anders, dit is echt bedoeld zonder iets rijden}.

Het is geen natural hormansip, geen parelli of iets in die richting. Je komt er niet dichter mee in de buurt mee van je paard. Hier zeur ik niet over als je het 1x doet, maar 1-2 keer in de week? Dit vind ik echt te veel.
Ook als je geen zadel kunt betalen, koop dan geen paard.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:05

FabianHorse schreef:

Een zadel luxe middel? Eerder noodzakelijk! Als je zou verdiepen in de anatomie van een paard weet je dat dit noodzakelijk is. In arme landen zal men waarschijnlijk niet het geld hebben voor een zadel. Als je niet eens een fatsoenlijk zadel kunt betalen hoor je imo niet eens een paard te hebben. In arme landen zullen sommige geen keus hebben maar eerlijk tegenover het dier is het totaal niet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 16:33

FabianHorse schreef:

Goede reactie, eindelijk weer een eigen mening in het spel! :j *\o/*

Met lena rijd ik nu gewoon 1x per week zonder zadel en deze week had ik dus 3x per week zonder zadel gereden ivm ontstoken zadelbladen. Maar dat is geen normaliteit.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:42

Leven en laten leven.

Maar ik zie niet in dat mensen beweren dat met zadel voor drukpunten zorgt en zonder niet. Lijkt me dat zonder juist voor meer directe drukpunten zorgt. Heb me er verder niet in verdiept, en globaal over het topic gelezen.

Er zullen voor beide partijen goeden argumenten zijn, en het is maar net hoe je er in staat wat beter voor jou werkt.

Ik rijd ook wel eens zonder zadel of een boomloos zadel of spring of dressuur. Ik merk bij het boomloos zadel toch al wel dat je dan dichter met je zitbeenknobbels bij je paard zit. Aan mijn paard merk ik overigens niks. Die vind alles best.

Een keer meegemaakt dat mijn zadel hem echt in de weg lag, direct aan laten passen en niks meer aan het handje.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 16:54

-Hoevaak rijd je zonder zadel (per week, per maand, of niet...) hangt er vanaf, waar ik zin in heb.

-Vind je zonder zadel rijden eerder goed of eerder slecht. goed slecht.... hoezo zou het slecht zijn, hoezo zou het goed zijn? ik heb werkelijk geen idee

-Wat vind je van mensen die meer dan 4x per week zonder zadel rijden? dat mogen zij wat mij betreft zelf bepalen

zelf vind ik zonder zadel rijden ontzettend leuk en doe dit dan ook zo nu en dan.
of het nou slecht is, weet ik dus niet, maar ik heb nou niet echt het idee dat het echt slecht is voor een paard. ik denk dat dat meer een mening is. en de een rijd nou eenmaal zonder zadel en de ander met.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:04

madhatter schreef:

Want ik heb natuurlijk geen eigen mening :')

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 17:10

TerraHowrse schreef:
madhatter schreef:

Want ik heb natuurlijk geen eigen mening :')

Wel, maar om eerlijk te zijnn merken we allemaal dat we elkaar een beetje napraten!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:24

Of er zijn gewoon mensen die dezelfde mening hebben. Het is niet omdat het niet helemaal in je straatje past dat andere geen mening hebben en dan maar een ander napraten.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:03

Vroeger reed ik eens in de zoveel tijd zonder zadel. Het voelde fijn om het paard beter te voelen en ik vond het goed om mijn zit te verbeteren. Maar dan hebben we het over eens in de 1 a 2 maanden. Toen had ik overigens ook nooit gehoord van een bbp en wist ik niet eens dat een zadel op maat gemaakt diende te worden en ook slecht kon passen :P (Ging om een verzorgpaard die ik 3 a 4x per week verzorgde/bijreed)

Inmiddels rijd ik bijna een jaar vrijwel enkel op een goed bbp met mijn verzorgpaard. Hij wordt vooral met bbp gereden (ook door eigenaar) en af en toe met westernzadel. Er is wel een zadel, maar deze past niet helemaal goed. Hier rijd ik enkel met zeer slecht weer mee omdat de bbp anders doorweekt zou zijn. De twee keer dat ik met zadel gereden heb merkte ik meteen aan hem dat hij dit helemaal niets vond, bbp vind hij echter heerlijk en loopt hij super onder. Al merk ik ook hierin hoe belangrijk het dan is om wel een goede balans en zit te hebben. In het begin was mijn zit ronduit vreselijk, had vrijwel geen balans en "stuiterde" dus nogal bij iets snellere draf. Inmiddels is dat erg bijgetrokken en merk ik dat hij ook echt z'n best voor mij gaat doen.

Mijn eigen mening? Ik denk inmiddels dat zonder zadel voor af en toe best leuk is, maar dat een bbp dan een betere oplossing bied. Dit rijd vrijwel als zonder zadel en geeft hetzelfde directe gevoel, maar de druk op de rug wordt veel beter verdeeld. (Dit gaat dan om een goede bbp met eronder een dekje natuurlijk). Een goed passend zadel zal misschien nog wat beter zijn dan een zadel, maar ik denk dat in negen van de tien gevallen het zadel niet perfect past. Een zadel wordt volgens mij meestal niet elke maand nagekeken en zal dus bij iets spier afname/toename al snel verkeerd zitten. Ik ben inmiddels dus best wel "om" en kies het liefste voor een bbp O:) Maar ik begrijp de meningen van anderen zeker ook hoor!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 18:06

Tigra_ schreef:
Of er zijn gewoon mensen die dezelfde mening hebben. Het is niet omdat het niet helemaal in je straatje past dat andere geen mening hebben en dan maar een ander napraten.

Kan ook. *\o/* Maar dan vind ik het leuk dat er iemand anders een andere mening heeft~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:15

Ik rijd zelf wel vaak zonder zadel en train ook serieus er mee. Heb ook gewoon een passend zadel maar vind het zelf fijner en pony loopt eigenlijk ook lekkerder.
Ik heb er laatst een osteopaat bij gehad en die er over gevraagd en haar ook echt goed naar de rug en wervels etc laten kijken. Zij zag niks.
Ik heb wel een goede zit zonder zadel en vind dit ook wel een must.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:30

Ik heb jaren geleden mijn pony waar ik toen Z1 mee reed, een tijdje zonder zadel gereden (alleen met dekje ertussen), omdat we geen goed passend zadel konden vinden voor haar (korte rug, breed). Niet wetende dat het niet goed voor de rug is. Ik merkte zelf niks aan haar tijdens het rijden, ze liep er zelfs meer ontspannen bij, en ik kon goed stil zitten omdat ik maar hele kleine hulpen hoefde te geven omdat je er zo dicht op zit. Toch toen na een half jaar de osteopaat weer voor controle kwam (merkte dus niks met rijden) zat ze toch vast in haar rug, precies op het punt waar ik met mijn zitbeenknobbels op de rug zit. Zij heeft mij toen ook afgeraden om veel zonder zadel te rijden (ik reed toen 3 a 4 x id week zonder zadel). Ik doe het nu alleen voor heel soms een stapritje buiten van 20 min (mischien1x per jaar).

Boodschap: dat paarden niks laten merken en er zelf ontspannen bij lopen bij zonder zadel rijden, wil niet zeggen dat ze geen blokkade id rug hebben! sommigen laten zich neit zo zien in hoe ze iets vinden. Laat je paard regelmatig nakijken door fysio of osteopaat om zeker te zijn.

Ik vind het dus slecht om veel zonder zadel te rijden (zonder bbp), omdat ik mijn paard zo fit en gezond mogelijk wil houden, omdat ik ook nogal wat van hem vraag (z1 lopen, lekker in zn vel, trainen). maar ik kan me voorstellen dat mensen die het niet zo erg vinden als hun paard een blokkade in de rug heeft zonder zadel blijven rijden. omdat ze geen grote sportprestaties verwachten.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:44

madhatter schreef:
Wel, maar om eerlijk te zijnn merken we allemaal dat we elkaar een beetje napraten!

Nou oke.
Jongens, zonder zadel rijden is ge-wel-dig leuk en super goed voor de rug van je paard!

Zo beter? ;)
Dat heet gewoon dezelfde mening hebben

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 08:35

Veel beter.

Nee, wat denk je zelf? Tuurlijk niet.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:02

Hoevaak rijd je zonder zadel (per week, per maand, of niet...)
Soms Max. 1 x in de 2 weken

-Vind je zonder zadel rijden eerder goed of eerder slecht. als je het dagelijks doet vind ik het slecht maar 1x per week kan geen kwaad
-Wat vind je van mensen die meer dan 4x per week zonder zadel rijden? ze moeten het zelf weten maar ik doe het niet

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 09:09

Ik reed met mijn vorige Haflinger James* bijna altijd zonder zadel. En dan deden we alles! Ook crossen en heb zelfs een keer ene springles zonder zadel meegereden :')
Ik was erin getraint om zonder zadel te rijden en had een zit als een huis, dat is ook wel belangrijk. Hobbelen op de rug deed ik niet. En James gaf nooit aan dat het pijn deed op zijn rug, hij bleef net zo enthousiast als ik. Dus nee, in James zijn geval denk ik niet dat hij er last van had. Hij reed lekkerder en was fanatieker zonder zadel dan met!
Heb ook een bbp die gebruikte we voor lange afstanden.
En meestal reed ik dan ook nog met blote voeten erbij. Heerlijk! En wat bokt er van vindt zal me een worst zijn. Het was een geweldig machtig, vrij gevoel, die ik alleen met James kon ervaren. Die tijd koester ik...
(wie nieuwsgierig wordt, er staat een filmpje in mijn profiel)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:54

Chasey schreef:
heb zelfs een keer ene springles zonder zadel meegereden :')

Wow echt knap! Ik had laatst springles met zadel, 50cm hoog en ik viel steeds al bijna.. beugels kwijt hier.. hangt op paard zijn nek daar... :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:13

Dat durfde en kon ik ook alleen maar met James hoor! Omdat we een team waren :D
(dit was niet de springles, dit was gewoon op de manege in een jurk :') )
Afbeelding

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 19:57

Chasey schreef:
Dat durfde en kon ik ook alleen maar met James hoor! Omdat we een team waren :D
(dit was niet de springles, dit was gewoon op de manege in een jurk :') )
[ Afbeelding ]

Haha geweldig, zonder zadel in een jurk op blote voeten springen! :')

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:08