Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Re: Een paard volledig zelf betalen als scholier, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:52

Daarom heb ik er ook voor gekozen om niet op een andere sport etc. te gaan. Dat word op een begeven moment onmogelijk.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:00

het ligt van de situatie af denk ik.
ik heb zelf m'n pony gekocht op m'n 14e. mijn ouders betalen niks, maar ik heb wel een flinke spaarpot waar ik mee kan doen tot ik een baantje heb.
maar ik ga tijdelijk niet naar school door thuissituatie maar dit is natuurlijk niet voor iedereen zo.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:43

Je werkt constant om je pony te onderhouden, houdt daarnaast geen geld meer over voor andere leuke dingen om te doen of om een keer die leuke paar schoenen te kopen.
Vervolgens kun je pension nooit betalen dus moet je bij je pony ook nog alles zelf doen.

Je bent op je 14de, 15de, 16de niet in staat om alles opzij te zetten voor een pony en dat moet je ook niet doen want dat is zonde van je schoolresultaten. Plus, wat ga je doen als je bijbaantje ineens wegvalt.

Dus nee, in theorie is het haalbaar in uitvoering niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:49

Ja hoor , vanaf m'n 15e gedaan. Wel dus naast m'n VWO standaard, 12 uur per week en alle vakanties fulltime werken. Ook de zomer vakantie.

m'n schoolresultaten leden daar wel onder ,maar zolang ik elk jaar over ging vonden m'n ouders het prima ( ook als ik een keer was blijven zitten trouwens, ze hebben liever een gelukkige dochter zeiden ze )

Dit is inmiddels 25 jaar geleden :)

Je moet er echt heel veel voor over hebben, maar dan kan het wel.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:53

MariekeB schreef:
Ja hoor , vanaf m'n 15e gedaan. Wel dus naast m'n VWO standaard, 12 uur per week en alle vakanties fulltime werken. Ook de zomer vakantie.

m'n schoolresultaten leden daar wel onder ,maar zolang ik elk jaar over ging vonden m'n ouders het prima ( ook als ik een keer was blijven zitten trouwens, ze hebben liever een gelukkige dochter zeiden ze )

Dit is inmiddels 25 jaar geleden :)

Je moet er echt heel veel voor over hebben, maar dan kan het wel.

Goed van je ouders, sommige ouders nemen de pony dan af.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:56

Ik (16 jaar hallo) zou het ook graag willen, maar ben er achter dat het bijna niet te doen is voor mij. Voor mijn verzorgpaard heb ik (naar mijn mening dan :+) al te weinig tijd naast school en dan komt er nog bij dat mijn loon niet zo superveel is. Tuurlijk ben ik wel bezig met het idee van ooit een eigen paard, daarom houd ik er ook rekening mee dat als ik spullen koop voor mijn verzorgpaard, dat het ook past bij een ander paard (geen naam er op zetten ofzo).

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:02

Onder de 18 is het denk ik bijna niet mogelijk zonder hulp van ouders.
Vanaf 18 wordt het makkelijker omdat je dan ook recht hebt op een 'tegemoetkoming voor scholieren' van DUO. Dat kan (afhankelijk van het inkomen van je ouders) zomaar 200 euro per maand zijn!
En je salaris wordt dan ook wat hoger.

Het is dus zeker wel mogelijk, maar je moet jezelf wel afvragen in hoeverre een eigen paard je nu waard is. Aangezien 99.9% van al je geld daar naartoe gaat. Kleding, uitgaan en dat soort dingen zijn dan bijna niet meer mogelijk.

Ook zou ik wel met je ouders iets afspreken over als er wat gebeurt met je paard. Dat zij hoge onverwachte DA kosten betalen of voorschieten. Want dat kan soms ook zomaar uit het niets 300 euro zijn..

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:07

xBontfire schreef:
Je werkt constant om je pony te onderhouden, houdt daarnaast geen geld meer over voor andere leuke dingen om te doen of om een keer die leuke paar schoenen te kopen.
Vervolgens kun je pension nooit betalen dus moet je bij je pony ook nog alles zelf doen.

Je bent op je 14de, 15de, 16de niet in staat om alles opzij te zetten voor een pony en dat moet je ook niet doen want dat is zonde van je schoolresultaten. Plus, wat ga je doen als je bijbaantje ineens wegvalt.

Er zijn toch een aantal mensen hier die het wel gelukt is. Dus of zij liegen allemaal of het is wel haalbaar. Het laatste dus.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:11

Ik betaal mijn merrie volledig zelf. Maar mocht er een dierenartsrekening komen die te hoog is, dan schieten mijn ouders bij in. Ik studeer aan de universiteit van Amsterdam, een drukke studie. Werk ook op de UvA erbij, zonder jeugdloon dus dat scheelt wel. Ik betaal daarnaast ook mijn collegegeld zelf (2000 euro/jaar). Het is even kijken hoe en wat, maar ik heb gelukkig tot mijn 18e een hoop gespaard om klappen op te vangen. Vaak hou ik geld over aan het einde van de maand :) en gelukkig kan ik iedere dag naar stal om te genieten van mijn witgoud (heb een schimmeltje :D)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:13

Mijn ouders betalen het voer omdat ik 's zomers werk.
Zelf moet ik betalen: hooi, DA, Hoefsmid, extra dingetjes ect. En ook de aanschaf.
Ik ben 15 en heb straks 2 eigen ponies. Ze staan wel thuis dus stalling hoef ik niet te betalen.

Ik ga niet uit, en kleding betalen mijn ouders (en die koop ik ook echt niet vaal)

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:13

xBontfire schreef:

Het hangt ook af hoeveel waarde je hecht aan leuke schoenen en andere dingen en waar je woont. De ene pensionstal is de andere niet en er is een flink verschil in prijs/faciliteiten/verzorging. Dus ik denk dat het zeker wel mogelijk is om het te combineren met school.
Laatst bijgewerkt door IsabelHx op 06-11-16 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:29

Ik ben nu 19, maar was 18 toen ik mijn paard kocht. Hij staat rondom op ijzers en op volpension. Heb ook al wat aan dierenarts rekeningen gehad, maar dat kan ik gewoon betalen. Ik denk dat het ligt aan de prioriteiten die je stelt, ik ga niet elke week meerdere keer stappen, uiteten of winkelen. Ik let goed op de aanbiedingen als ik boodschappen doe en mijn oude studieboeken verkoop ik gelijk voor wat extra geld. Maar daardoor kan ik wel een paard en een auto betalen, ik vind dat het waard. Ik heb er overigens wel voor gezorgd dat ik een spaarpot had voor dierenarts rekeningen voor ik mijn paard kocht. En het scheelt dat ik een ontzettend goed betaalde bijbaan heb, in de zomervakantie werkte ik elke dag en had ik net zoveel salaris als mijn ouders :$
Dus ja ik denk dat het kan, maar dan moet je wel een goed betaalde baan hebben en je moet weten waar je je geld aan uitgeeft!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:06

CastaMickey schreef:
upendo schreef:
Het kan vast wel, maar wil je altijd bezig zijn met je pony en werken om hem te kunnen onderhouden? Geniet nog een paar jaar van je schoolse leven, als alles goed gaat heb je later een baan en kan je vrienden, andere hobby's en een paard goed combineren..

Oneens. Ik heb mijn hele leven een eigen paard gewild, op mijn 17e hem eindelijk gekocht. Ik had toen nog een aantal maanden school te gaan maar het is mij prima gelukt. Nu met studeren is het lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Als je het echt heel graag wilt en bereid bent er dingen voor op te geven (mijn leven bestaat momenteel uit studie, werk en paard) is het echt mogelijk :j

Ik had ook prima een paard kunnen onderhouden, maar er bestaat meer dan school, paard en werk. Dus in die zin, nee. Vriendschappen opbouwen en eens flink puber kunnen zijn is ook heel belangrijk..

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:13

upendo schreef:
Ik had ook prima een paard kunnen onderhouden, maar er bestaat meer dan school, paard en werk. Dus in die zin, nee. Vriendschappen opbouwen en eens flink puber kunnen zijn is ook heel belangrijk..

In mijn geval kan dat ook nog steeds! :j Studie, bijbaantje, paard en vrijetijds dingen (uitgaan, met vrienden afspreken etc.)

Vast niet voor iedereen weg gelegd maar het is zeker wel mogelijk!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:28

In mijn geval ook hoor! Ik ben elk weekend uitgegaan, alle dagen. Aan vriendschappen en vriendjes geen enkel gebrek. Alleen moesten zij mij wel delen met mijn grote paardenliefde. :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:29

Ja het kan...
Na mijn diploma op het vmbo heb ik mijn eerste eigen paard gekocht. Ik liep 4 dagen stage, ging op woensdag naar school. En werkte elk weekend. Dit was super pittig maar heb alles aan mijn paardje toen der tijd zelf betaald.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 01:19

Ik ben nu 21 maar kocht mijn pony toen ik 19 was en werkte. Allemaal makkelijk haalbaar en goed te doen. Nu ga ik weer naar school en het valt me eigenlijk alles mee.

Ik heb mijn paard op een fijne stal, hier betaal ik 300 euro per maand voor. Dit is voor mij makkelijk haalbaar. Ik heb een stal uitzocht waar er geen tijden zijn waarop je mag komen zodat ik later na school ook nog kan.

Ik vind het onzin dat het 'onmogelijk' zou zijn. Mocht ze een dierenarts nodig hebben wordt deze gewoon gebeld, ze staat op ijzers en de tandarts komt eens in het jaar. Ook heeft ze goedpassend tuig.
Ja je kunt niet ieder weekend uit en kan niet iedere dag een broodje in de supermarkt halen maar er echt alles voor laten hoef en doe ik zeker niet.
Het is alleen slim met je geld omgaan en prioriteiten stellen. Geen onnodige uitgaven en het wil allemaal best wel.

Dus ik ben het er zeker niet mee eens dat het 'onmogelijk' is zoals sommige anderen hier stellen. Want buiten mijn paard heb ik een auto waar ik iedere dag mee naar school ga, ga ik samenwonen en doe ik nog steeds leuke dingen als dagjes weg en avondjes uit.

Ik zie het probleem niet zo om eerlijk te zijn.. als je maar wel je best doet, ervoor wilt werken en een beetje handig met je geld om gaat.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:15

Ilaan, eerlijk gezegd, he zegt dat het onzin is maar kan wel 300euro per maand neertellen voor een stalling. Daar kon ik als scholier van 15 alleen maar van dromen. En zelfs als ik het kon betalen kon ik er niet eens heen, want ik kon niet met de auto rijden en met de fiets zijn die stallen hier te ver.

Dus onmogelijk kan het wel zijn. Ik ben heel blij voor jou dat je dit kunt, maar niet iedereen zit in die situatie.

Je moet heel goed alle voor en nadelen bekijken en de prijzen niet negeren.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:20

Willeke_ schreef:
Ik denk dat het onmogelijk is. Ook al houdt je je paard op een weitje en doe je alles zelf, dan nog heb je een spaarpot nodig voor de arts of kliniek als dat nodig is.... dus dan moet je wel een heel goed betalende bijbaan hebben en heel lang sparen (en ben je uiteindelijk toch al weer boven de 18). Zonder hulp van ouders zou ik het sowieso niet doen. Misschien wel als zij eventueel medische zorg willen betalen

Eens :j
Het kan misschien wel, maar waarschijnlijk houd je geen geld over voor een potje voor de da.

Ik ben 16, heb 2 Friezen en een Shet A aan huis staan, maar mijn ouders betalen alles (verwend O:) ). Ik denk echt niet dat ik het red alles zelf te betalen. De Shet lukt misschien nog maar de paarden echt niet.

In April is een van de Friezen ontzettend ziek geweest, zou het waarschijnlijk niet overleven maar we hebben toch behandeling gedaan en gelukkig is ze er nog. Maar daar ging weer 3500 euro... dat lukt je denk ik niet als scholier.

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:36

Ik heb op mijn 17e een paard gekocht. Zolang er geen 'speciale' dingen gebeurden, ging dit wel met vakantiebaantjes en zo. Maar toen mijn paard geopereerd moest worden van koliek (totale rekening van 5000 euro) stonden mijn ouders gelukkig klaar om dit te betalen, want anders had ik mijn paard moeten laten inslapen.

Nu ik afgestudeerd ben en aan het werk, merk ik wel dat het allemaal wat makkelijker is.

Maar als je het echt wil en iemand achter je hebt staan voor noodgevallen is het zeker haalbaar.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:43

Lastig te bepalen.

Ik ben 24 en nog student. ik heb mijn eigen paard. Maar voor de aanschaf heb ik nu een schuld bij mijn ouders. De maandelijkse kosten kan ik prima betalen maar toen stond ik goedkoop gestald en moest ik veel zelf doen.

Dus ja ik denk dat het mogelijk is afhankelijk van verschillende factoren. En de grootste factor zijn de maandelijkse lasten die je moet gaan betalen. Kan je die ruim opbrengen of wordt dat al krap. Als dat al krap wordt zou ik het afraden. Heb je ruimte zat dan kan je overwegen om door te zetten.

Maar er gaat veel tijd in zitten.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:47

Op mijn 17e kocht ik mijn paard (inmiddels ben ik 19), begon dat jaar als BBL'er waardoor ik aardig wat geld zou verdienen per maand.
Elke maand gaat ongeveer de helft van mijn loon naar mijn paard (inclusief toebehoren) en de andere helft spaar ik en ga ik van stappen etc. dat is prima te doen.
Bedenk je wel dat je ook een potje achter moet houden voor onverwachtse kosten.

Moet wel zeggen dat ik me af vraag hoe niet BBL'ers met een paard dat doen. Zij kunnen niet meer dan 20 uur per week werken toch? En als je dat wel doet... en school... en veel werken... dan houd je toch geen tijd meer over voor je paard?
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 07-11-16 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Onzebram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:48

Een droom die werkelijkheid wordt toch?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:00

het hangt er maar van af wat je zelf haalbaar ziet.

wil je in het weekend (elk weekend) bv vroeg op staan?
ene dag voor een baantje,andere dag voor je paard zijn stal grondig onder handen te nemen?

wil je elke vakantie ipv stappen met vrienden,werken om geld te verdienen voor je paard?

wil je leuke kleding en schoenen laten staan omdat je geld naar je paard gaat?

wil je na school in het donker in de modder je paard gaan voeren,stal mesten,.....

want dat is vaak de realiteit als je zo jong een paard koopt en zelf moet betalen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:17

Het antwoord is vrij simpel. Als je dat wil dan zorg je er voor dat het lukt :).
Ik heb op mijn 16e zelf mijn eerste paard gekocht. Deze kon ik stallen bij mijn verzorgpony waar ik enkel en stal en wei had. Buiten zetten deden hun, voeren en binnenzetten deed ik.
Had 3 krantenwijken per dag om alles omtrent het paard te betalen en te kunnen sparen of op stap te gaan o.d.
Bewuste keus geweest om wel op stap te gaan maar weinig aan drank en kleren uit te geven. Ging wel regelmatig vanuit school met vrienden een frietje of iets eten.
Kan niet zeggen dat ik daardoor iets gemist heb. Zou het dan ook zo weer doen. Zal vooral komen omdat ik heel bewust wist wat ik deed en wat de gevolgen waren ;).

Heb voordat ik het paard kocht wel wat mijn ouders afgesproken dat mocht er echt iets gebeuren hun mok geld zouden lenen. Had ik die afspraak niet kunnen maken dan had ik geen paard aangeschaft omdat ik de dure dierenartsrekeningen dan niet (direct) zelf zou kunnen betalen. En in die positie wou ik het paard, de dierenarts en mezelf niet brengen.