2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:14

Heb je haar dit topic ook laten zien?

Beste moeder van ellebel.
Uw dochter schrijft hier erg verstandige goed doordachte berichten.
Goed voor het paard.
Goed voor de portemonnee van nu.
Maar ook voor die van later.
Want kans op gebreken zijn groter bij veel op stal omdat een paard een dier is om veel beweging te krijgen.

Dus win win voor paard en portemonnee.
Slimme dochter.

Jessix

Berichten: 16511
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:18

Kijk even of je een filmpje kan vinden over weidegang bij paarden. Je hebt tegenwoordig genoeg volggers, dus wellicht is er ergens een filmpje met een goede uitleg over hoe belangrijk vrij bewegen met soortgenoten is.

Soms helpt het wel dat ouders de mening van andere horen, bijvoorbeeld door zo'n filmpje. Daarmee kan je ze misschien overhalen.

Kendra

Berichten: 8768
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:33

Als je ouders niet zoveel verstand hebben van paarden snap ik dit wel. Waarschijnlijk vinden zij een goed geoutilleerde nette pensionstal waar zij hun dochter in vertrouwen naar toe kunnen sturen belangrijker dan de weidegang voor het paard.
Ken je misschien iemand die het helemaal met je eens is en waar je vader en moeder respect voor hebben? Misschien helpt het als iemand anders hen probeert te overtuigen. Nu is het je ouders + stalhouder tegenover jou....

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:39

Wat goed van jou dat je inziet dat je paard nu wel heel weinig buiten komt... echter is het niet gezegd.. dat Stel dat je haar om deze reden zou verkopen, de tinker het ergens anders beter krijgt want dat weet je je gewoonweg niet.

Mochten je ouders/ je moeder en echt niet voor open staan dan zou je kunnen kijken wat je zelf kan doen om haar vaker buiten haar stal te hebben.. samen met een stalgenoot wandelen in de polder of het bos als dat er is? En daarnaast ook de stapmolen voor extra beweging? Ik snap dat het daar niet om gaat maar het lijkt er nu op dat je helaas moet roeien met de riemen die je hebt.

Is dit ook de gehele zomer zo?

En nee.. ik ben er geen voorstander van.. mijn pony's staan 24/7 buiten.. Maar ook ik stond voorheen op een pensionstal

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:54

Ach meisje toch..Doe je zo je best willen je ouders er niks van weten!! Jij verdient een dikke pluim!!!Desalniettemin zou een stal die 2 uur buiten biedt m.i niet eens bestaansrecht mogen hebben! Een paard is een bewegings en kuddedier. Ik vrees dat jou ouders of er zelf belang bij hebben daar te willen staan of zich als de wiedeweerga moeten gaan verdiepen in t natuurlijke gedrag van een paard. Voor mij is de norm op mijn eigen stal minimaal 8 uur en in tijden dat t weer en t seizoen t toelaten is 24/7 buiten ook mogelijk.
Geen 1 paard wordt gelukkig van 2 uur buiten..Maar lieve ts: t feit dat jij je op jou leeftijd realiseert dat dit niet ok is voor je paard is prijzenswaardig! Voor nu: probeer te roeien met de riemen die er zijn en peil ook eens andere mensen op stal..Hoe staan zij hier tegenover? Met meerdere mensen sta je sterker! Heel veel suc6!!

AmyJamess

Berichten: 2134
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:56

Ts ik vind het heel rot voor je. Jij wil alleen maar het beste voor je pony en zet je daar flink voor in. Ik vind het heel erg triest dat jou ouders je zo erg tegen werken. Je toont verantwoording voor je pony, je laat zien dat je echt gemotiveerd bent. een ouder hoort daar toch trots op te zijn?
Jammer dat ze hun eigen belangen boven die van jou en je pony plaatsen.
Is er niet iemand op stal die jou kan helpen om je tinker vaker uit stal te halen of met je ouders te gaan praten?

Roosch

Berichten: 36772
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:58

Ik denk dat ze aan stalgenoten ook weinig heeft. Zij plaatsen immers hun paard ook op die stal..

Ts: ik zou je ouders dit topic laten lezen. Dan kunnen ze de noodzaak inzien van veel weidegang.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:59

Topic nu laten lezen zou ik even niet doen... ouders/moeder is nu al erg boos en zou het even laten rusten..

Peelie

Berichten: 13439
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 08:38

Ik zou het voorlopig ook even laten rusten.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:58

Cowgirl schreef:
Vraag mij af wat de antwoorden waren geweest als de ts volwassen was.


Dan is dat een heel ander verhaal. Volwassen, je bekostigt alles zelf en dan doe je ook alles zoals je het zelf graag voor elkaar hebt. Dan zou het al een belachelijk topic zijn om te openen, alsof je dan goedkeuring moet vragen van een stel bokkers :+ :')

In dit geval is ts minderjarig en valt ze gewoon onder het gezag van haar ouders. Er zullen allicht andere zaken spelen, die we nu niet te horen krijgen door de bril van TS. Denk idd aan veiligheid, toezicht, begeleiding en bovenal de ouders betalen, dus zit persoonlijke voorkeur van hen er onlosmakelijk ook bij. Noem het dan elite of status, wat ik hier verder las, dat is niet aan ons om daar wat van te zeggen.

Mooi van ts dat ze zaken wilt aankaarten, maar sommige zaken heb je als kind nu eenmaal weinig over te beslissen. Ze kan ook ervoor kiezen de pony te verkopen, als ze vindt dat ze hem niet het nodige kan bieden.
Maar heel serieus, het is nu het einde van het weideseizoen, en weinig pensionstallen die het hele jaar door 24/24 weidegang kunnen aanbieden en waar ts ook over de nodige faciliteiten beschikt( die voor de ouders dus van belang zijn om welke reden dan ook)

lovelyfiefy

Berichten: 5124
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:08

Waar woont TS?
Misschien dat iemand van bokt iets in de buurt weet waar het paardje perfect kan staan.
En dan dat aan moeders laten zien.
Als het bedrag per maand ook nog minder is of gelijk aan wat het nu is.
Zijn ouders misschien ook iets sneller te over tuigen?

Gwahir

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:11

Peelie schreef:
Nogmaals zoek de norm voor paardenwelzijn op ;)

http://keurmerkpaardenwelzijn.nl
Hier kan je genoeg vinden.


Helaas staat er in dit keurmerk dat minimaal 2 uur buiten voldoende zou zijn :(

keurmerkpaardenwelzijn.nl schreef:
4.LAAT MIJ DAGELIJKS VRIJ BEWEGEN
Geef het paard voldoende vrije beweging. Hoe kleiner de box, hoe langer vrije beweging nodig is.
Bied minimaal 2 uur per dag vrije beweging op paddock (minimaal 5 galopsprongen mogelijk) of in de wei aan. En, als box kleiner is dan tweemaal de stokmaat in het kwadraat (2 x sm)², compenseer dat met extra uren vrije beweging


TS heeft gelijk, dat zij voor het welzijn van haar paard 2 uur niet voldoende vindt. Mijn paard staat 24/7 buiten, en zit veel beter in zijn vel dan toen hij (met name in de winter) maar 5 á 6 uur buiten stond. Ik hoop van harte dat haar ouders aan het denken zijn gezet.

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:25

Wat ontzettend balen dat je niet van stal kan wisselen :\ Misschien is het een optie om te vragen of je tinker dan in ieder geval wat langer in de paddock mag? En je had het over een middaggroep in de wei, zou je dan niet kunnen vragen of je paard dan s’ochtends in de wei kan en dan kun je haar s’middags misschien alsnog in de paddock zetten.

leanne123456
Berichten: 21
Geregistreerd: 27-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:13

Niks van aantrekken je bedoelde het goed!

brittkalijn

Berichten: 77
Geregistreerd: 18-01-16

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:59

Wat vervelend :( Goed dat je het beste wilt voor je Tinkie! Ik zou inderdaad tot er een oplossing is lekker met je paardje gaan wandelen. Het is belangrijk dat je moeder inziet dat het beter is voor je paard om meer buiten te komen en dat een paard gelukkiger wordt dan. Dit topic laten lezen is al een goede stap, en misschien kan je ook wat informatie van het internet verzamelen? En lekker naar andere weides en stallen blijven kijken tot je moeder het ook in ziet, kun je meteen tot actie overgaan :)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 07:11

2uur buiten is al niks maar het kan nog gekker! Hoor gisteren van een stal waar 50 paarden staan en ze 2 mini paddocks hebben!!! Wil je je paard in de paddock mag je dat zelf doen en kan je aansluiten in de file!! Dat zulke stallen nog bestaan!?? Zolang mensen dit pikken gebeurt dit.. Dat is toch echt dieronwaardig!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:05

En vaak zijn dat soort stallen ook nog eens erg dure stallen.
Alle luxe voor de mens is aanwezig, maar het paard heeft niets.

BigOne
Berichten: 38601
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:16

Alles op papier zetten maar daarnaast, je ouders chanteren je nu. Ik vind dat niet netjes , het is of luisteren of verkopen. Misschien is het een goede maar zeer gewaagde optie om een brief aan je ouders te schrijven waarin je aangeeft dat een paard goede leefomstandigheden moet hebben om gezond oud te worden. Ook minimaal 6 tot 8 uur per dag buiten hoort daar zeker bij. Je ligt zelf ook geen 22 uur per etmaal in bed. Op deze manier kunnen er veel eerder allerlei gezondheidsproblemen ontstaan en dat kost heel veel geld. Los daarvan is een paard niet gelukkig om zolang op stal te staan. En dan kun je aangeven dat je kiest voor het welzijn van je paard en mocht dat echt niet anders kunnen dat je dan je paard graag een plek bezorgt waar hij wel naar buiten kan , ook als dat verkoop betekend. Daarnaast kun je rustig aan geven dat je heel verdrietig word van de situatie.

Rizette
Berichten: 4459
Geregistreerd: 11-06-09

Re: 2 Uur per dag buiten, ik wil verandering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:24

Ik zou me ook nog even afvragen waarom ze haar stal leeg eet? Krijgt ze wel voldoende ruwvoer? En wordt de bodembedekking niet aangevuld als ze hem leegeet? M.a.w staat je paard dan kaal?