Stop zetten Lease paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:55

Sorry maar bij mij valt dit niet zo heel goed.
Ik kan niet rijden en dus neem ik maar een andere. Vind ik wel heel erg kort door de bocht.
Er zijn nog zoveel leuke dingen die je kan doen zonder te rijden.
Ik zou eerst eens met de eigenaren om de tafel gaan zitten en het bespreken. Misschien willen ze je wel tegemoet komen om iets van de het lease bedrag af te halen. En wat je dan eventueel kunt gebruiken om ergens anders een keertje rijden.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:58

Dantalion schreef:
Dat is ook het probleem. De eigenaren hebben idd het geld er niet voor. Ze kunnen haar net aan betalen en komen zelfs dan nog in de knoei soms met het betalen van de hoefsmid etc. Al gebeurd er echt een keer wat kunnen ze niks doen hoogwaarschijnlijk niks doen en brengen ze haar naar de slacht dat hebbe ze personelijk tegen mij gezegt.

Ik begrijp je situatie volkomen, ik heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten alleen het paard was verder op zich ok. Althans: je kon ermee rijden. Zadel was al lang niet nagekeken, paard zat gigantisch vast (moest eigenlijk naar de osteopaat), was toen ik kwam mager en zat niet lekker in zijn vel en nog wat dingen. De eigenaren moesten het paard volledig verleasen (aan mij en nog iemand) anders konden ze hem niet betalen. Bijkomend was dus dat ik buiten het leasebedrag alles samen met de andere verzorger zelf moest betalen. Alle supplementen om hem weer goed te krijgen, ik heb speciaal voer bijgekocht en ga maar door. De eigenaren kwamen 1x in de 2 maanden, hooguit, en deden verder niets meer met hem.

Toen ik ging stoppen omdat ik het paard van mijn vriend kon gaan rijden was dat ook echt drama: ze konden hem niet meer betalen en er moest met spoed een nieuwe bijrijder komen. Maar ja, die kwam niet. Ik heb me enorm schuldig gevoeld! Door mij konden ze het paard eigenlijk niet houden en dat terwijl ze het financieel nu juist extra zwaar hadden!

Maar eerlijk? Het is jou probleem niet. Het is een dwangmiddel om jou te houden, en dat is van de eigenaren niet eerlijk. Als je je paarden niet kunt betalen, dan moet je ze niet houden. Ik heb nu een eigen paard maar op het moment dat ik afhankelijk zou zijn van een bijrijder, dan zou ze weg gaan want dan kan ik het dus kennelijk niet meer betalen.

Wees eerlijk en hou voet bij stuk. Je doet alles zo te zien volgens het boekje: je informeert ze netjes, je betaald de opzegtermijn en je wilt zelfs blijven behandelen op de dagen dat je er bent. Meer kun je niet doen.

En aan iedereen die zegt 'je kunt ook andere dingen doen dan rijden' ja dat klopt, maar ik kan me ook voorstellen dat je op een gegeven moment klaar bent met de rotstraal en hoefzweren omdat de eigenaar geen goede maatregelen treft omdat er geen geld meer is. Dat is gewoon echt rot om tegenaan te kijken, zeker als je ook nog volledig moet blijven betalen. Soms kun je, voor je eigen (mentale) gezondheid, iets beter loslaten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:00

felicity schreef:
Ik kan niet rijden en dus neem ik maar een andere. Vind ik wel heel erg kort door de bocht.
Ik zou eerst eens met de eigenaren om de tafel gaan zitten en het bespreken. Misschien willen ze je wel tegemoet komen om iets van de het lease bedrag af te halen. En wat je dan eventueel kunt gebruiken om ergens anders een keertje rijden.

Heb je het hele topic wel gelezen? Komt op mij over van niet namelijk.
Ik kan TS haar teleurstelling en twijfels wel begrijpen, omdat er naar aller waarschijnlijkheid helemaal niets aan de situatie gaat veranderen en dan is het hard gezegd inderdaad weggegooid geld zo'n leasepaard.
Is er zicht op verbetering ook al duurt dat misschien wat langer dan gaf ik je gelijk.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:01

Jammer van die negatieve reacties hier.
Ik snap je wel TS. Je betaald en bedrag om dat paard te verzorgen / rijden. En een paard met een hoefzweer loopt eigenlijk altijd op drie benen dus grondwerk zit er ook niet in.
Het probleem loopt al langer en eigenlijk wordt er niet echt iets aan gedaan. Er wordt wel wat geprobeerd maar er worden geen "echte stappen" ondernomen.

TS geeft aan dat ze wel wilt helpen met het verzorgen, maar dat het leasen stopt. Het is niet haar eigen paard dus ze kan niet beslissen of er wel een DA bij komt of niet. Dat is het lastige.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:02

Sorry maar als het alleen rotstraal en een hoefzweer is.
Zou ik eens goed kijken waar door het komt en de oorzaak aanpakken.
Dat hoeft toch niet zo heel veel te kosten.
Als ze er dan vanaf is kun je gewoon weer lekker rijden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:03

felicity schreef:

Dat is toch niet de taak van de leaser!

En TS, een paard leasen waar je meer van kan leren is veel nuttiger! :j

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:04

felicity schreef:

Lees alle berichten anders even. Het is een leaspaard. TS heeft dat niet voor het zeggen en de eigenaren nemen geen harde maatregelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:05

felicity schreef:

Dat is nu juist het probleem... dat gebeurd niet door de eigenaren en TS kán dat helemaal niet beslissen als leaser.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 15:21

schirocco24 schreef:
Jammer van die negatieve reacties hier.
Ik snap je wel TS. Je betaald en bedrag om dat paard te verzorgen / rijden. En een paard met een hoefzweer loopt eigenlijk altijd op drie benen dus grondwerk zit er ook niet in.
Het probleem loopt al langer en eigenlijk wordt er niet echt iets aan gedaan. Er wordt wel wat geprobeerd maar er worden geen "echte stappen" ondernomen.

TS geeft aan dat ze wel wilt helpen met het verzorgen, maar dat het leasen stopt. Het is niet haar eigen paard dus ze kan niet beslissen of er wel een DA bij komt of niet. Dat is het lastige.

Ja precies als ik stop met leasen van het paard vind ik het echt geen probleem om het paard te blijven verzorgen en te behandelen of on hun met dingen te helpen als er iets niet lukt met haar en daarvoor hoef ik echt niet voor te rijden. Want in de omgang vind ik het ook een hartstikke leuk paard.Daarom kom ik er ook zo vaak om bijv ook gewoon met haar te tuttwn of te wandelen. Maar geld in besteden dat willen mijn ouders ook gewoon niet meer.

Petpa

Re: Stop zetten Lease paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:24

Je ouders hebben gelijk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:23

Ts, het feit dat ze dreigen om haar naar de slacht te doen direct naast je neer leggen. Dit soort chantage is gewoon een minne streek. Ga mooi op die andere rijden, of nog beter, misschien kun je gaan sparen en je eigen dier kopen.

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 16:34

bigone schreef:
Ts, het feit dat ze dreigen om haar naar de slacht te doen direct naast je neer leggen. Dit soort chantage is gewoon een minne streek. Ga mooi op die andere rijden, of nog beter, misschien kun je gaan sparen en je eigen dier kopen.

Ja het raakte ook erg toen ik dat voor het eerst hoorde van hun en dat zal ook meespelen in de moeite die ik heb om afstand te leggen van het paard.

Ja ik ben begonnen met sparen. :) zodat ik nadat ik klaar met school en studeren ben ik dan rustig aan kan kijken of genoeg geldhe, alles uit komt en dat ik met de baan die ik dan tegeb die tijs heb een paard kan onderhouden. Ga dit dus ook lekker rustig aan doen en niet gehaast zodat zeker weet dat alles goed uitgekiemt is en ik goede zorg kan geven aan mijn paard en dat ik dan ook genoeg geld ervoor aan de kant kan leggen voor het geval dat.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:34

felicity schreef:

jij zou dus ook de volle pond betalen als je een lease auto hebt (bijvoorbeeld) en die al een paar weken kapot in de garage staat en niet kunt gebruiken???, ja je kunt in de auto zitten maar erin ríjden gaat niet.

(zelfde geval met paard, ze betaald om het paard te rijden en moet daarvoor betalen, en puntje bij paaltje doet ze het paard verzorgen en niet rijden) dan is het een duur grapje!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:00

Een paard met een auto vergelijken?sorry maar slaat echt nergens op.we hebben het hier over een levend wezen.het toedoen van de eigenaar vind ik bizar!maar als je een band hebt met een paard wat ziek word,dan snap ik dat je soms kan denken:verdorie wat een rot situatie.maar het zou in mij niet opkomen om gelijk over te stappen naar een ander dier...alleen maar omdat je even niet kan rijden.hoefzweer/rotstraal duurt niet eeuwig!je maakt de keuze voor het beestje ook als het even tegen zit.hoe gaat het als dit paard ziek word?weer een nieuwe?ik vind de situatie echt wel sneu voor het dier,niemand draagt er verantwoording voor!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:05

Nee.. Maar de verantwoording ligt bij de eigenaar, en niet bij TS. dan kan je wel leuk zeggen dat je zelf medicijnen moet halen of ermee bezig moet zijn, maar dat is helemaal haar taak niet. En eerlijk is eerlijk, een leaser betaald voor rijden. Dat gebeurd dus nu al niet. En dat de eigenaar t paard eigenlijk totaal niet kan betalen is niet TS haar fout? Dan moeten ze t paard verkopen..
En als je leest is dit niet iets van 1 week geleden maar al een paar maanden aan de gang. Stel TS betaald 150,-.. Dan ben je misschien al 600,- kwijt voor helemaal niks.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:09

Officeel ligt de verantwoording bij de eigenaar.maar ik mag toch hopen dat als je een jaar elke dag voor een paard zorgt,(lease of eigen)je je daar toch verantwoordelijk voor voelt?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:14

Ts zou eventueel kunnen voorstellen,(aangezien de eigenaar dit dier geen waardig leven kan bieden)geen leasegeld te betalen in de maanden dat het dier niet "rijd"maar dit geld aan een veearts te besteden.

Ts ik zie dat je 17 jaar ben.ik bedoel dit allemaal niet aanvallend en snap dat dit ook in overleg moet met je ouders.ik verbaas me gewoon over dit soort kwestie's.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:16

Laurapalmer schreef:
Officeel ligt de verantwoording bij de eigenaar.maar ik mag toch hopen dat als je een jaar elke dag voor een paard zorgt,(lease of eigen)je je daar toch verantwoordelijk voor voelt?

Ik zie toch ook nergens dat ts zich dat niet voelt? Sterker nog ze verzorgd het dier nu al een hele tijd zonder goed te kunnen rijden ermee. Het feit dat de eigenaren door een geldprobleem niet de oorzaak van de blessures op kunnen lossen is imo het werkelijke probleem.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:16

Laurapalmer schreef:

TS neemt haar verantwoordelijkheid door te stellen dat ze het paard wil blijven verzorgen.

Zoals ik het lees zijn de ouders van TS de betalende partij die niet meer willen betalen voor een paard van een ander. Die visie begrijp ik!

Waarom zou TS voor een paard van een ander zorgen en er ook nog voor betalen.

Wellicht moet ze juist voor haar zorgende taken betaald worden door de eigenaar van het paard!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:18

En zoals TS zelf al zegt.. Dat is voorgesteld maar ze kn alleen 'uitstel van betaling' krijgen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:20

Ze voelt zich ook verantwoordelijk daarom is het al maanden aan de gang... alleen ze is niet verantwoordelijk en kan dus ook niet zomaar even de DA bellen en afspraken maken met de staleigenaar etc. etc.
Als je als eigenaren voor het basisonderhoud van je paard een leaser nodig hebt ben je slecht bezig. Het paard valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Als leaser kan je soms helpen maar er zijn wel grenzen. En de grens is verzorgen, niet rijden (en ook geen kans op rijden in afzienbare periode) en wel het volle pond betalen.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:21

@petpa veearts kan niet betaald worden.kunnen net aan het paard aanhouden...laat staan ts voor de verzorging betalen.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:23

Da kan wel gebeld worden.maar de eigenaar kan het niet betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:35

Paard zal eerder naar een handelaar gaan ipv slacht. (Kun je ook aanraden als ze daarmee dreigen)
Hopelijk bij een nieuwe eigenaar een goede oplossing voor de klachten.
Misschien doe je het paard wel een grote gunst!

Dantalion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 17:53

sneeuwpop schreef:
Paard zal eerder naar een handelaar gaan ipv slacht. (Kun je ook aanraden als ze daarmee dreigen)
Hopelijk bij een nieuwe eigenaar een goede oplossing voor de klachten.
Misschien doe je het paard wel een grote gunst!

Ja ik wilde ook voorstellen dat als ze echr tot het punt komen waar ze haar nier meer kunnen houden dat ze haar ter adoptie doen. Dan hebben hun geen kosten meer. De gene die hem adopteerd heeft een paard en voor hun een opluchting dat het paard niet zomaar verkocht mag worden, naar de slacht gebracht mag worden etc. Zonder hun toestemming