Paard in rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:03

cynthia5 schreef:
TS, heb je al wel eens eerder een paard zadelmak gemaakt?
Het is niet erg als dit niet het geval is, maar het is wel belangrijk om er iemand bij te hebben die het al wel eerder heeft gedaan.

Voor het zadelmak maken vind ik namelijk niet dat je een handleiding hebt die je even kan bekijken.
Elk paard is anders, voor de een is hangen al teveel en moet je dit dagen lang oefenen. Een ander paard kan weer net doen alsof hij het al jaren doet.

Ik heb zelfs een 3 jarige thuis gehad, die zoveel vertrouwen had en waar ik al zoveel mee had gedaan aan de hand dat ik die niet eens meer hoefde in te rijden. Dat was opstappen en gaan.
Maar ik heb ook een paard onder mijn kont gehad, die het zo overweldigend vond dat hij heel braaf was totdat je er vaker op ging zitten. Dat paard heeft mij 5 operaties opgeleverd, en 4 maanden lang een zwaar gekneusd lichaam.

Begin eerst bij de basis, een krukje naast het paard en daar steeds van af en opstappen.
Geeft ie daar niets om dan ga je op het krukje naast het paard staan en aai je hem met je arm aan de andere kant van het lichaam. Als een soort been. Gaat dat goed dan kan je gaan hangen en begeven moment erop gaan zitten.

Ik deed nooit heel lang rijden, maar wel heel vaak. Het is echt niet erg als je een jong paard 3 keer per dag even pakt en even een rondje mee rijd in de bak en dan weer afzadeld. Dat vind ik nog altijd beter dan in 1 keer een half uur.

Succes TS!

Dankje voor de tips!

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:05

VivaByoux schreef:
Zonder begeleiding zou ik niet aan dit klusje beginnen. Ik dacht er eerst hetzelfde over maar zelfs al is het duur, het is het geld wel waard. Als je het nu gelijk goed doet heb je er later meer profijt van.

Ik heb begeleiding, heb ik gezegt :):) :)*

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:08

harlyxroos schreef:
VivaByoux schreef:
Zonder begeleiding zou ik niet aan dit klusje beginnen. Ik dacht er eerst hetzelfde over maar zelfs al is het duur, het is het geld wel waard. Als je het nu gelijk goed doet heb je er later meer profijt van.

Ik heb begeleiding, heb ik gezegt :):) :)*

1 keer in de 2/3 weken is niet echt begeleiding te noemen. :)

harlyxroos

Re: Paard in rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:09

Ik vind dit wel en er is altijd een volwassene bij...

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:18

Ik denk dat elke dag en drie keer in de week erg veel wordt voor een jong dier. Ik zou eerst twee weken 1x pet week gaan en dan een aantal weken 2 x per week iets doen. Mentaal moeten ze erg wennen.

En nee 1x in de drie weken is geen begeleiding maar les. Begeleiding is dat je elke keer hulp krijgt wanneer je er op stapt. Een volwassenen is enkel toezicht.

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:21

VivaByoux schreef:
Ik denk dat elke dag en drie keer in de week erg veel wordt voor een jong dier. Ik zou eerst twee weken 1x pet week gaan en dan een aantal weken 2 x per week iets doen. Mentaal moeten ze erg wennen.

En nee 1x in de drie weken is geen begeleiding maar les. Begeleiding is dat je elke keer hulp krijgt wanneer je er op stapt. Een volwassenen is enkel toezicht.

oke bedankt dus de eerste paar weken 1x en hoe lang dan?
Ik vraag alleen hoelang ik erop kan , dat de met begeleiding dat is mijn eigen risico

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:54

Oo ja zeker, als het de eerste keer is nog niet alleen doen en zeker begeleiding erbij nemen!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:17

Ik werk 3 keer in de week met het paard dat ik inrij. 1 dag met begeleiding verder gaan met nieuwe dingen, 1 dag herhaling en 1 dag aan de longe.
Als ik opstap/hang, altijd iemand die erbij staat.
Maar, ik ben 23, en heb al heel wat paardjes beleerd.
Mijn eerste paarden was altijd begeleiding bij die mij precies vertelde wat ik moest doen. Alleen werken is leuk, als je 50paarden gehad hebt.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:48

harlyxroos schreef:
VivaByoux schreef:

oke bedankt dus de eerste paar weken 1x en hoe lang dan?
Ik vraag alleen hoelang ik erop kan , dat de met begeleiding dat is mijn eigen risico

Ik zou max 15 min aanhouden, maar voornamelijk kijken naar hoe het dier zich erbij voelt. Je wilt al te snel teveel zegmaar.
Idd eigen risico, maar vertrouw mij nou maar: je hebt er langer plezier van als je het gelijk goed doet met kennis

harlyxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:54

Ik wil niet te snel maar vraag het alleen oké 15 min aan houden zal het onthouden

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:27

Wat tegenwoordig ook veel gebeurt is dat een paard een tweetal maanden gereden wordt, en onder andere gas en rem geleerd wordt. En dan vervolgens weer terug het land in om het te verwerken. Jonge paarden worden nog wel eens overweldigd met alle informatie en nieuwe dingen die ze dan toekomt. Op zo'n manier hebben ze even de tijd om de informatie te verwerken.