Welke sporen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HaKuNaMaTa

Re: Welke sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:21

Om te beginnen sluit ik me aan bij de bovenste 2 posts.. Als je als instructrice geen fatsoenlijk advies geven kan moet je geen instructrice willen worden.. Aan een instructrice moet je juist kunnen vragen van hoe of wat, en zij moet jou passend advies geven, een topic op bokt starten lijkt me niet echt een goed advies.. Hier zitten veel verschillende mensen op, met iedereen een eigen mening..

En waarom met sporen rijden? Rijd je wedstrijden of alleen voor de fun? Want voor de fun zou ik zeker geen sporen doen.. Want als je met sporen rijd word je paard helemaal beendoof.. En als je het echt proberen wil, waarom probeer je dan geen kinderspoortje, en dag de ene keer met spoortje en de andere keer zonder? Maar waarom zou je eigenlijk een spoortje erbij pakken? Pak het paard strenger aan..

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:39

hoi TS. ik snap dat sommige berichten erg kort door de bocht zijn en ook als aanvallend worden gezien door jou. zelf zou ik sporen ook niet aanraden. het is niet de correcte hulp om hem goed aan je been te krijgen. verder zou ik als je dan toch perse sporen wil, wat ik sowieso afraad, stompjes gebruiken.
kleine, korte stompjes ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:01

Een paard maak je niet scherp aan je been door sporen, maar door consequent te zijn en geduld te hebben.
Been = reactie. Geen reactie? Been + een tikje achter je kuit. Dit werkt soms heel frustrerend maar zo hielp het wel bij mijn paard.

En misschien een andere instructie.

Succes!

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 17:10

Ja een andere instructrice maar dat kost nog meer geld en T is ni mega goedkoop en ik rijd voor de fun maar wil als het rijden goed gaat wel proberen n wedstrijd te rijden

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:13

begin met de kleinste. Bij verschillende paardensport winkels kan je gewoon ruilen, je spoekt ze wat af en geeft ze terug als hij niet luisters

t is zielig als ze te groot zijn, beter iets te weinig dan direct te veel *\o/* *\o/* *\o/*

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:17

Ik denk dat je best eens wat harder mag slaan hoor!
Hier een haflinger gereden die lui aan het been was geworden. Als die niet reageerde niet eerst lief een iets hardere hulp en dan een klein tikje. Meteen BAM dat hij ervan in galop sprong. En dan kon hij opeens weer een week heel goed aan het been zijn. Zou hem eerder eens goed slaan dan aan sporen beginnen. Been moet meteen relatie zijn! En niet eens nog even iets harder been, want je wilt dat hij op de kleinste hulp reageerd.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:23

Heb zelf het niet aan het beenproblem gehad, en het antwoord is gewoon een keer les nemen van iemand anders.

Ik heb 1 les gehad en paard is sindsdien fantastisch te rijden, al moet je consequent blijven.
Als ik been gaf kreeg ik ook nooit reactie tenzij ik mazzel had dan ging ze een paar passen harder.
Door 1 les heel consequent te rijden heb je er al zoveel profijt aan! Ik heb dan wel een heel werkwillig paard die alles snel oppikt maar alsnog!

Als je sporen er aan gaat doen kom je nergens, je paard word luier en is dan nog steeds niet aan het been.
Begin met iedere keer dat je been geeft een tikje te geven om ze wakker te houden, maak dat later alleen been en anders bij geen reactie tikje om zo uiteindelijk op je been te kunnen rijden.

Ik weet niet wat je veel geld noemt maar ik heb voor 15 euro een half uur prive les bij een ZZ-licht amazone en ik leer zoveel! Echt de moeite waard om gewoon eens te proberen
En als je dat de moeite niet waard vind kan je beter stoppen met paarden, het kost geld en als je het er niet voor over heb kan je net zo goed stoppen want dan verpest je het ook voor je paard.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:22

romyloverrr schreef:
Hier een haflinger gereden die lui aan het been was geworden. Als die niet reageerde niet eerst lief een iets hardere hulp en dan een klein tikje. Meteen BAM dat hij ervan in galop sprong. En dan kon hij opeens weer een week heel goed aan het been zijn. Zou hem eerder eens goed slaan dan aan sporen beginnen. Been moet meteen relatie zijn! En niet eens nog even iets harder been, want je wilt dat hij op de kleinste hulp reageerd.

Ik schrik wel een beetje van deze reactie. Een paard doet nooit iets (niet) om je te pesten maar omdat ze je niet begrijpen of omdat ze simpelweg niet kunnen doen wat je vraagt. In beide situaties is 'hem eens goed slaan' compleet onterecht en wat mij betreft mishandeling. Ik vind het best kwalijk dat je er dan ook nog zo trots op bent dat die pony er zo van geschrokken is dat hij dat een week lang van onder de indruk is.

Bovendien blijkt hieruit dat hij later net zo hard weer slecht op je been is. Dan heb je hem dus steeds lam gemaakt op je been door verkeerd rijden. Om hem dan vervolgens weer keihard op zijn tetter te geven voor iets wat jij hem hebt aangeleerd :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:31

romyloverrr schreef:

Nou nou, dat klinkt ook niet al te vriendelijk.

TS, als je wedstrijden wilt rijden moet je een startpas hebben. En wedstrijdkleding. Weet je wat dat bij elkaar kost? Best veel. Misschien wel meer dan een paar lessen van een goede instructeur. En nee, die instructeur hoeft geen Anky van Grunsven te zijn maar een instructeur met een diploma is een goede investering. Vooral als je dus wedstrijden wilt gaan rijden. Ik neem aan dat je wel van het rijden wilt genieten toch? Zelfs al is het maar voor de fun.

Sporen gaan gewoonweg niet helpen. Jouw paard is lui en luistert niet naar je beenhulpen. Als je niet weet hoe je dit moet aanpakken is een paar lessen nemen zeker geen overbodige luxe. Succes.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 19:03

Oké iedereen super bedankt! Ik rijd nu bij een gediplomeerde instructrice en heeft zelf z gereden en betaal 35€ per uur

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:07

jetdekkers schreef:
Oké iedereen super bedankt! Ik rijd nu bij een gediplomeerde instructrice en heeft zelf z gereden en betaal 35€ per uur

Een gediplomeerde instructrice die zelf Z gereden heeft zou jou niet vragen om deze vraag te stellen op een paardenforum.

Als mijn instructrice mij zou vragen haar huiswerk te doen op een paardenforum zou ik op zoek gaan naar een andere instructrice.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 19:08

Oh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:14

Wacht even, is dit de instructrice die je vroeg dit op een forum te plaatsen? Of is dit de instructrice waar je naar toe bent geswitcht?

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 19:18

Mijn instructrice zei ik denk zelf stompen sporen maar vraag eens aan mensen met ervaring met Belgen en sporen want we hebben de trucjes al geprobeerd met actie reactie tikje achter je kuit maar ga m'n paar diner kapot slaan als wat hier boven werd geopperd... Ze heeft geen ervaringen met Belgen en het is wel iets anders dan een kwpner

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:19

Runa schreef:
romyloverrr schreef:

Ik schrik wel een beetje van deze reactie. Een paard doet nooit iets (niet) om je te pesten maar omdat ze je niet begrijpen of omdat ze simpelweg niet kunnen doen wat je vraagt. In beide situaties is 'hem eens goed slaan' compleet onterecht en wat mij betreft mishandeling. Ik vind het best kwalijk dat je er dan ook nog zo trots op bent dat die pony er zo van geschrokken is dat hij dat een week lang van onder de indruk is.

Bovendien blijkt hieruit dat hij later net zo hard weer slecht op je been is. Dan heb je hem dus steeds lam gemaakt op je been door verkeerd rijden. Om hem dan vervolgens weer keihard op zijn tetter te geven voor iets wat jij hem hebt aangeleerd :(

Natuurlijk doet hij dat niet om te pesten. Maar hij reageert gewoon niet op de manier waarop ik wil dat hij reageerd. Ik vraag me af waar jij het vandaan haalt dat er maar alleen die 2 opties zijn. Ik vind het paard de hele tijd met sporen prikken veel kwalijker dan gewoon een klap met de zweep geven.

Je trekt en voorbarige conclusies. Naar mijn weten heb ik nergens neergezet dat ik de enige ruiter was die op het paard reed. Dus ik vi d het niet kunnen dat jij meteen maar al concludeerd dat ik heb lam heb gemaakt aan het been en ik het hem verkeerd heb aan geleerd. Even nadenken voor je iets zegt...

Tja, ieder zijn manier. Gelukkig vinden veel mensen mijn manier van rijden wel goed. Ook prima dat jij er een eigen mening over hebt. Ieder zijn manier en van iedere manier valt iets te leren. Maar het paard van TS moet gewoon beter op het been gaan reageren. En als hij gewoon doorgereden is en niet op het been reageerd en pol niet op gewoon dan vind ik het een stuk vriendelijker om een flinke tik te geven als dat iemand dan maar met sporen gaat rijden. En nee ik ben niet tegen sporen. Ik rij er zelf zelfs mee
Spoiler:
en voor er meteen gezeurd wordt, dat paard en die pony lopen beide Z

Maar verder ga ik dit topic maar verlaten als TS denkt dat ik zeg dat ze het paard voor rot moet slaan als ik zeg dat ze best harder mag slaan als ze nu doet. We hebben duidelijk een compleet andere manier van rijden.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 19:25

Geen ruzie graag ik geef hem een tik geloof me maar ik sla m'n paard liever niet kapot want er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:27

Je geeft toe dat hij het niet doet om te pesten, maar toch vind je een flinke klap terecht? Wat mij betreft is de discussie dan al over, want dat staat loodrecht tegenover wat ik ervan vind.

Overigens schijn je ook te denken dat ik vind dat het paard maar lekgeprikt moet worden met sporen; dit is niet het geval. Er zijn andere (vriendelijkere) opties.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:34

+:)+
Ik zeg dat in het algemeen, IK zeg nergens iets over jou dat niet waar is ;)
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 01-08-16 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:35

@romyloverrrr ja, overduidelijk. ik vind het zelf ook niet goed om een paard direct harder te slaan.
ik ben het dan ook met Runa eens.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:39

jetdekkers schreef:
en heb genoeg ervaring qua rijden

Dit vind ik een beetje tegenstrijdig met je vraag TS, been geven hoort toch echt bij de basis :=

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:41

sorry, maar ergens kan ik dit topic zo niet serieus nemen :=
vakantie time denk ik :))

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 20:36

@420BlazeIt hoezo tegenstrijdig? Ik wil gewoon de juiste keuze maken voor dit paard...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:50

jetdekkers schreef:
@420BlazeIt hoezo tegenstrijdig? Ik wil gewoon de juiste keuze maken voor dit paard...

En dat is aan jezelf werken en dus zonder sporen leren rijden op dit paard

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:10

sardientje, ik mag je echt :D :o <3

maar je hebt deze keer niet gelijk.
de laatste tijd word elk serrieus niet sirrieus genomen: er bestaan echt mensen die niet weten welke sporen ze meoten nemen en denken dat sporen helpen om de beenhulpen duidelijker te maken... dus dat lijkt meheel serieus.

ts: je hebt mijn antwoord al vaker gehoord

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:14

madhatter schreef:
sardientje, ik mag je echt :D :o <3

maar je hebt deze keer niet gelijk.
de laatste tijd word elk serrieus niet sirrieus genomen: er bestaan echt mensen die niet weten welke sporen ze meoten nemen en denken dat sporen helpen om de beenhulpen duidelijker te maken... dus dat lijkt meheel serieus.

Dat is dus het hele probleem, het hélpt niks voor de beenhulpen. Sporen zijn enkel bedoeld om hulpen te verfijnen.