Paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sterretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 20:56

Isapaardje schreef:
_sterretjeee schreef:
Maar ik zie mensen rond de 35-40 niet meer vrijheidsdressuur doen wat ik nu met een shetlander bij mij op stal doe, of springen. Misschien denk ik daar dan verkeerd over hoor

Ja dan denk je verkeerd :)
[ Afbeelding ]

Ik, 46, heb nog altijd enorm veel lol met mijn shetlanders.
De eerste kreeg ik toen ik 27 was.
Maar ik was 12 toen ik mijn eerste verzorgpaard kreeg (new forest) en op mijn 15e had ik er 8 :)
Was ook een leuke tijd. Wel de lusten, niet de lasten. Want ja dat laatste heb je wel als je eigen paard hebt, of ze nu groot of klein zijn, je krijgt de zorgen er gratis bij :+

Ohh! Wat leuk! Geweldig dat je op die leeftijd nog zo veel plezier met u Shetlanders kan hebben, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht :=

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:00

Zijn er wel meer hoor. Met mini's kun je overigens ook goed mennen als volwassene. Ik heb zelf ook twee kleintjes lopen (geen Shet), met de jongste wil ik gaan mennen als ze oud genoeg is.

Dus je weet al wat qua tijd indeling? Dan zou ik eerst eens vragen of je mag leasen, voor een maand of 2. Dan weet je wat je te wachten staat. (Althans, is heb geen flauw idee hoe leasen te werk gaat. Zelf nooit gedaan) Je moeder heeft wel gereden? Ook een eigen pony gehad?

Complimenten trouwens, ik vindt je heel netjes schrijven! +:)+

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:04

Ik heb mijn pony gekocht toen ik 21 werd.

Ik ben er absoluut gelukkiger van geworden, maar mijn opleiding op de universiteit heb ik niet kunnen afronden. Ik besteedde te weinig tijd aan mijn studie. Als ik niet bij mijn pony was, dan was ik wel aan het werk om haar onderhoud te kunnen betalen.

Dus vergeet niet dat een hoop andere dingen eronder zullen lijden en dat ook nog eens niet iedereen dat zal begrijpen. Misschien is een lease of verzorgpaard beter als je er niet meteen aan vast wil zitten. Zeker bij leasen kun je wel voor een groot deel ervaren hoe het is om de kosten te hebben en de tijd eraan kwijt te zijn.

Ik ben nu 28 en heb veel meer lol met mijn pony dan in het begin, omdat ik er nu minder stress van heb. Als je alles tegelijk wil doen houd je weinig tijd over om echt plezier te hebben van je paard.

ponypaardjX

Re: Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:26

ik heb mijn pony gekregen toen ik 14 was en heb hem nu 1,5 jaar en ben nu 15
ik vind een pony leuker om te hebben op jongen leeftijd want dan groei je er samen ook mee op
voor mij is mijn pony niet echt een blok aan mijn been omdat ik dan niet naar vrienden kan gaan want al mijn vriendinnen zitten ook bij mij op stal en de eigenaar van de manege is een familielid en dat is ook gewoon toeval en geluk hebben *\o/*
het ligt ook gewoon een beetje aan je situatie volgens mij :)

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:44

Ik kreeg mijn eerste verzorg pony toen ik 12/13 was en een half jaar later kwam mijn eigen pony. Zelf had ik deze jaren nooit willen missen! Deze "pony tijd" kijk ik achteraf zielsgelukkig op terug, want zo onbevangen als je nu bent wordt je nooit weer.

Te weinig tijd was voor mij geen probleem, ondanks dat de pony niet aan huis stond en ik gewoon 3 kwartier naar school moest fietsen. In de winter moest ik een half uur eerder weg om de pony te voeren en het dek te verwisselen, wat inhield dat ik 7u op de fiets stapte. Je moet je dus wel goed bedenken of je dit soort dingen voor je pony over hebt en wilt hebben. Verder had ik inderdaad nauwelijks tot geen tijd voor vrienden maar ik had wel gewoon een vriendje (die moest wel altijd bij de paarden staan haha).

Bedenk je dus goed wat je er voor over hebt, maar dan is het zeker mogelijk ;)!

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:46

En zoals iedereen zegt, op stal maak je vaak ook wel (veel) vriendinnen waar je lekker samen mee kunt rijden en gek doen met de pony's *\o/*

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:51

Begin met verzorgpony of een lease pony. Dan zijn de grote kosten niet voor jezelf en kan je uitproberen wat je ervan vind. Zeker een lease pony is dan volledig jou verantwoording. Maar mocht het niet bevallen kan je je contract stoppen .

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:07

Ik kreeg mijn eerste pony toen ik 11 jaar oud was. Mijn ouders hebben alles voor de pony betaald.
Nog steeds geen dag spijt van gehad. Verantwoording voor mijn beestjes staat altijd op nummer 1, dus ook tijdens mijn -vriendjes-uitgaan-periode stond ik de volgende dag om 8 uur 's ochtends met een kater uit te mesten.. elk weekend weer. Niet altijd leuk voor vriendinnen die wilde blijven slapen, ik moest altijd vroeg op.
Toen ik 17 was kwam mijn tweede paard. De aankoop deden mijn ouders, de rest moest ik zelf financieren. Dat werd dus een bijbaantje. Daar heeft school flink onder moeten lijden, van het VWO naar HAVO gegaan omdat ik naast school alleen maar bij de paarden was en werkte. En ernaast ook nog tijd voor je vriendinnen maken.. dat is niet makkelijk als je ook nog leren moet. Dus wat dat betreft, school en sociale contacten hebben er zeker onder geleden. Nog altijd geen moment spijt van gehad, want mijn passie ligt bij de paarden, dat wist ik op jonge leeftijd al.
Met hakken over de sloot mijn havo gehaald, ernaast nog altijd gewerkt, en zo zijn ook paard 3 en 4 erbij gekomen rond mijn 19ste jaar. Inmiddels had ik ook een vriend gekregen, die wist vanaf het begin af aan al niet beter, dus die weet dat mijn leven om de paarden heen draait :')
Niet altijd leuk, vakanties zijn veel moeilijker te plannen, maar goed, waar een wil is, is een weg..

Omdat paarden veel tijd en geld kosten, ben ik toch gaan zoeken naar een manier om van mijn hobby mijn werk te maken. Nu ben ik 25 jaar, heb ik inmiddels een pensionstal op Paddock Paradise basis in Pijnacker, en een stal in De Lier waar ik mijn eigen 9 paarden & pony's ook op natuurlijke basis gehuisvest heb. Hier geef ik bitloze Centered Riding lessen op en buitenritten. En natuurlijk rij ik zelf nog op 1 van de paarden, die niet ik niet voor de lessen gebruik maar voor mijzelf hou...

Een kinderdroom die nu al uit gekomen is. En nog veel meer plannen voor de toekomst. Ik moet toegeven, ik heb gemiddeld genomen veel energie, werk dag en nacht en 7 dagen in de week. Maar, doe wel wat ik het liefste doe, en ben mijn ouders nog altijd dankbaar dat ik op mijn 11de levensjaar mijn eerste pony kreeg.. die ik uiteraard nog steeds bij me heb.

Zo zie je maar hoe het lopen kan. Als ik het met twee stallen vol paarden zelf voor elkaar krijgen kan, dan zou het met 1 pony toch zeker moeten lukken, lijkt me! :D
Zolang je maar eerlijk naar jezelf kijken kan, of je elke dag een paar uur tijd voor je dier vrijmaken wil, misschien wel voor 20 jaar lang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:09

roosjenat schreef:
Ze werken enorm veel dus verdienen ze ook veel :o . Maar het is wat je rijk noemt hoor :Y)

Mijn ouders werken ook heel hard en veel maar ze hebben nu eenmaal niet de meestverdiendendste banen van de wereld :D heel veel ouders niet.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:14

_sterretjeee schreef:
barbar schreef:
Ik heb mijn eerste paard gekregen toen ik 18 was, nu 2 maanden terug (22jaar later) heb ik mijn tweede gekocht, en ik voel me echt niet te oud voor een paard hoor :P

Ja, dat is waar. Maar ik zie mensen rond de 35-40 niet meer vrijheidsdressuur doen wat ik nu met een shetlander bij mij op stal doe, of springen. Misschien denk ik daar dan verkeerd over hoor >;) :roll:

Inderdaad, oeps, foutje!
Ik heb op m'n 36ste met m'n verzorgpony de eerste springwedstrijd van m'n leven gereden. Oké, geen officiële en voor het goede doel en ik viel er af. Hahaha.
Een jaar later, met 37, m'n eerste eigen paardje gekocht, een IJslander. Waar begin je aan, nou, ik had er namelijk al 30 jaar over nagedacht want zo lang wilde ik het al. Meest van de tijd maken we bosritten. Maar ik laat hem ook vrij springen, we doen Parelli, ik leer hem trucjes, gaan op de barebackpad naar het bos, maken picknickritten, doen schriktraining. Echt van álles. En ik voel me eigenlijk nu geen 39....als ik bij m'n paard ben voel ik me 9, maar dan beter, want ik doe nu alles met m'n pony dat ik vroeger niet mocht, niet kon, niet durfde, niet kon betalen....
Je bent dus nooit te oud voor een eigen paard en nooit te oud om met je paard te doen wat jij leuk vindt!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:16

Het idee dat de leukste tijd om een pony te hebben midden in je pubertijd is, is waarschijnlijk omdat je je nog geen voorstelling kunt maken over je tijd na je schoolperiode.

in mijn middelbare schooltijd zat mijn dag altijd vol.. ik reed rond a la lol met je knol op de pony's van de buren. En wilde toen ook echt graag een pony.

Ik heb mijn eerste pony nu pas 1.5 jaar.. En ben 38.

Ik hoef aan niemand verantwoording af te leggen, heb geen zorgen over hoe ik het moet financieren (binnen de perken), sta heerlijk half pension (alleen de wei mesten), een geweldig stalgenote die ik inmiddels ook een goede vriendin kan noemen.. Meestal rijden we 2x in de week buiten.. Heerlijk op een doordeweekse ochtend, wat een rust in het bos.. de andere keer in het weekend.. Als ik langer weg wil blijven ap ik mijn vriend dat hij maar een patatje moet bakken of iets dergelijks..

juist omdat ik volwassen ben, kan beschik ik geheel over mijn vrije tijd, geen verplichtingen als schoolwerk, geen 'klusjes' (ik bepaal immers zelf mijn eigen ritme)..

hierdoor kan ik veel meer genieten van mijn eigen pony dan ik ooit in mijn jeugd had kunnen doen, hoeveel 'lol met je knol' ik ook gehad zou hebben.. Of althans zou hebben gehad? Heb gehad, want de pony van onze buren, voelde net zo goed aan als eigen pony.

sterretje, dat zie je denk ik verkeerd
In tegenstelling tot in je pubertijd, hebben 'wij' volwassenen een inkomen waarmee je ook dingen kunt financieren.. dus naast dat we net zo goed van een kunstje houden, of lekker grondwerken, of schriktraining doen.. hoeven we niet onze ouders te overtuigen waarom we nu ineens weer een andere vorm van les/clinic willen van een paar tientjes of een veelvoud daarvan ;)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-07-16 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:20

Voor mij is het ook echt een hele tijd geweest met het nadenken en dingen uitzoeken, of ik wel tijd heb en of het geld er wel is, etc. Maar toch ga ik deze zomer nog een paard kopen (als ik natuurlijk de juiste vind waarmee ik een klik heb) en anders zoek ik gewoon verder!
Ik ben nu 16 jaar. Ik heb er heel lang over gesproken met mijn ouders en die hebben gezegd in het begin dat ik alles zelf moet doen. Nu twee/drie maanden verder betalen mijn ouders al de helft van de stallingsgeld en tandarts/hoefsmid/enten/ontworming/eventuele DA kosten/etc. mag ik betalen van mijn kinderbijslag (4 x 280 per jaar), als ik 18 word dan betalen hun het. Ook hebben we een potje gemaakt waar ik al het geld van mijn oppasbaantje in doe als extra.
Het was voor mij een kwestie van alles uitzoeken, hoe en wat, en veel praten met mijn ouders.
Kwa tijd met school: Op school leer ik het meest, dat heb ik altijd al gedaan, waardoor ik niet veel thuis hoef te doen. :)
De stal waar hij komt te staan is 8 km fietsen maar onderweg van school naar huis is de bushalte op 10 min loopafstand, dus daar heb ik ook geen problemen mee. Ook vind ik het heerlijk om te fietsen, ook met slecht weer (best raar :+).

Ik zou jezelf afvragen of je de tijd en het geld ervoor heb (en eventueel iemand die voor jou paard kan zorgen als je weg bent/geen tijd hebt). Als je dat hebt, waarom zou het dan niet kunnen? :D

P.s. Je hoeft niet perse een super duur paard te kopen, ik heb voor meerdere mensen tips/ervaring gekregen dat er ook paarden voor een lagere prijs te koop staan :)

_sterretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 09:32

KittyDylan schreef:
Zijn er wel meer hoor. Met mini's kun je overigens ook goed mennen als volwassene. Ik heb zelf ook twee kleintjes lopen (geen Shet), met de jongste wil ik gaan mennen als ze oud genoeg is.

Dus je weet al wat qua tijd indeling? Dan zou ik eerst eens vragen of je mag leasen, voor een maand of 2. Dan weet je wat je te wachten staat. (Althans, is heb geen flauw idee hoe leasen te werk gaat. Zelf nooit gedaan) Je moeder heeft wel gereden? Ook een eigen pony gehad?

Complimenten trouwens, ik vindt je heel netjes schrijven! +:)+

Mijn moeder heeft gereden ja, geen eigen pony gehad, daar hadden haar ouders (mijn opa & oma) geen geld voor :n Dankjewel! :o

_sterretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 09:35

Rooompie schreef:
Ik kreeg mijn eerste pony toen ik 11 jaar oud was. Mijn ouders hebben alles voor de pony betaald.
Nog steeds geen dag spijt van gehad. Verantwoording voor mijn beestjes staat altijd op nummer 1, dus ook tijdens mijn -vriendjes-uitgaan-periode stond ik de volgende dag om 8 uur 's ochtends met een kater uit te mesten.. elk weekend weer. Niet altijd leuk voor vriendinnen die wilde blijven slapen, ik moest altijd vroeg op.
Toen ik 17 was kwam mijn tweede paard. De aankoop deden mijn ouders, de rest moest ik zelf financieren. Dat werd dus een bijbaantje. Daar heeft school flink onder moeten lijden, van het VWO naar HAVO gegaan omdat ik naast school alleen maar bij de paarden was en werkte. En ernaast ook nog tijd voor je vriendinnen maken.. dat is niet makkelijk als je ook nog leren moet. Dus wat dat betreft, school en sociale contacten hebben er zeker onder geleden. Nog altijd geen moment spijt van gehad, want mijn passie ligt bij de paarden, dat wist ik op jonge leeftijd al.
Met hakken over de sloot mijn havo gehaald, ernaast nog altijd gewerkt, en zo zijn ook paard 3 en 4 erbij gekomen rond mijn 19ste jaar. Inmiddels had ik ook een vriend gekregen, die wist vanaf het begin af aan al niet beter, dus die weet dat mijn leven om de paarden heen draait :')
Niet altijd leuk, vakanties zijn veel moeilijker te plannen, maar goed, waar een wil is, is een weg..

Omdat paarden veel tijd en geld kosten, ben ik toch gaan zoeken naar een manier om van mijn hobby mijn werk te maken. Nu ben ik 25 jaar, heb ik inmiddels een pensionstal op Paddock Paradise basis in Pijnacker, en een stal in De Lier waar ik mijn eigen 9 paarden & pony's ook op natuurlijke basis gehuisvest heb. Hier geef ik bitloze Centered Riding lessen op en buitenritten. En natuurlijk rij ik zelf nog op 1 van de paarden, die niet ik niet voor de lessen gebruik maar voor mijzelf hou...

Een kinderdroom die nu al uit gekomen is. En nog veel meer plannen voor de toekomst. Ik moet toegeven, ik heb gemiddeld genomen veel energie, werk dag en nacht en 7 dagen in de week. Maar, doe wel wat ik het liefste doe, en ben mijn ouders nog altijd dankbaar dat ik op mijn 11de levensjaar mijn eerste pony kreeg.. die ik uiteraard nog steeds bij me heb.

Zo zie je maar hoe het lopen kan. Als ik het met twee stallen vol paarden zelf voor elkaar krijgen kan, dan zou het met 1 pony toch zeker moeten lukken, lijkt me! :D
Zolang je maar eerlijk naar jezelf kijken kan, of je elke dag een paar uur tijd voor je dier vrijmaken wil, misschien wel voor 20 jaar lang..

Wauw! Wat gaaf dat je van je hobby je baan hebt kunnen maken! dat zou ik zelf ook graag later willen :j ik snap wat je bedoeld en ook vind ik het heel knap van jou dat je het ook zo goed hier op bokt kan uitleggen :Y)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:18

Hallo,

Ik herken me heel erg in jou verhaal van dat het je het leukste lijkt om rond die tijd een pony te hebben. Ik had dat idee zelf namelijk ook in mijn hoofd geprent. Ik was een van de geluksmokka's die op haar 13de een pony gekregen heeft, het was super leuk dat moet ik eerlijk toegeven en lang leve de lol etc. Al zijn er ook dingen waar ik tegenaan gelopen ben, já het was heel leuk om tussen mijn 13de-16de (ben nu bijna 18) een pony te hebben en ik heb er met volle teugen van genoten. Maar sinds ik aan mijn opleiding begonnen ben is het ook een heuse verplichting, ik maak lange dagen op school/stage en werk daarnaast ook nog en dan óók nog mijn paard. Ik doe het graag voor hem en het is dat ik het goed doe op school, maar anders wordt het gewoon heel lastig.
Zou ik het anders doen als ik terug kon gaan? Als ik eerlijk moet zijn dan ja, mijn pony heeft mij destijds een hele verrijking van het leven te geven. Maar het was beter geweest voor mijn school resultaten als ik een verzorgpony had gehad waarbij ik de zorg op een ander kon schuiven als ik toetsweek had. Mijn huidige paard heeft ook twee bijrijders, omdat het anders gewoon niet haalbaar is.
Je denkt nu ik wil alleen maar een pony, dat is alles. Maar straks wil je toch ook wel erg graag een keer wat gaan eten met vriendinnen en moet je toch ook wel erg hard werken voor je toekomst.

Bovendien is het voor veel huishoudens gewoon niet haalbaar om een paard voor dochter/zoon aan te schaffen, het leven in Nederland is immers al duur genoeg.

Dus ik zeg

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:37

Ik heb van mijn 9e tot 16e heel veel kunnen rijden doordat ik een verzorgpony had waarmee ik alles mocht en daarna een eigen pony. Nadat mijn pony verkocht was mocht ik een fantastisch paard verzorgen waar ik ontzettend veel plezier mee heb gehad. Maar vanaf mijn 18e had ik toch echt aanzienlijk minder tijd om te rijden. Het is prachtig om een volle ponytijd mee te maken, maar bedenk je wel dat je er ook veel voor in moet leveren. Afspreken was vaak lastig omdat ik graag naar stal wilde, en als er schoolfeest was op vrijdag avond kon ik ook regelmatig niet door wedstrijden de volgende dag. Ook als ik nu kijk naar hoe ik in mijn tijd zit ben ik heeel erg blij dat ik mag rijden op het paard van een vriendin wanneer ik er tijd voor heb. Maar een eigen paard had op dit moment alleen maar in de weg gestaan en me een schuldgevoel gegeven.
Maar natuurlijk is dat heel erg persoonlijk! :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:45

_sterretjeee schreef:
barbar schreef:
Ik heb mijn eerste paard gekregen toen ik 18 was, nu 2 maanden terug (22jaar later) heb ik mijn tweede gekocht, en ik voel me echt niet te oud voor een paard hoor :P

Ja, dat is waar. Maar ik zie mensen rond de 35-40 niet meer vrijheidsdressuur doen wat ik nu met een shetlander bij mij op stal doe, of springen. Misschien denk ik daar dan verkeerd over hoor >;) :roll:

haha nou ik ken veel 30 plussers die nog allerlei dingen met hun shetlanders doen hoor!

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:51

Ik vind een pony op 14 jarige leeftijd een super leeftijd. Ik heb nooit begrepen waarom mensen zeiden dat je er veel tijd aan kwijt was en dat dat ten koste ging van school, want ik heb daar nooit last van gahad, het is een kwestie van plannen.

ChiniChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:57

De moeder van een vriendin van mij heeft een ijslanderfokkerij. Die moeder rijdt nog regelmatig op de ijslanders. Zelf heb ik toen ik tien was mijn eerste Shetlander gekregen, en nu ik 13 ben denk ik erover er nog eentje te kopen nu ik nog niet ga studeren maar daarna wil ik er denk ik nog wel een paar hoor :) . Ik denk dus dat het vooral aan de persoon zelf ligt.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:01

roosjenat schreef:
Het lukt prima!. Ik heb nu ook 6 ponys/paarden ( ik ben 14) maar het is wel erg goed plannen en ik zit savonds tot 11 uur aan mijn school ( ga naar de 4de). Ik rijd elke dag en ondertussen mesten me ouders uit zodat we dan sneller klaar zijn dus heb ik wat meer tijd over. Mijn ouders werken er hard voor en daardoor is het best zwaar maar we hebben het ervoor over!. Ook gaan we nog 5x per jaar op vakantie dus dat lukt zeker wel met 1 paard. Je hebt alleen geen tijd om met vriendinnen af te spreken maar ja ik vind mijn paarden ook belangrijker. :o

wat een leven.... nee, ik zou het zelf niet willen, 5x op vakantie per jaar, 6 paarden, huiswerk en geen vrienden (geen mensenvrienden)
Spoiler:
ergens vind ik het ook wel een beetje opschepperig, maar dat zal wel aan mij liggen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:08

Hmm, lastig want ik denk dat als je echt een paard/pony wilt en je hebt eenzelfde instelling als ik die heb, dan maak je van je pony een deel van je leven. En dan buigt alles wat nog in je leven komt, om jou en je pony heen. Kortom: pony komt op plaats 1.
Ik zit na te denken over welke dingen je nog tegen kunt komen op die leeftijd.
Je bent 12 las ik ergens. Ik had toen 3 jaar rijervaring en wist eigenlijk (achteraf gezien, ben nu 11 jaar ouder) niks. Ik kon hobbelen, maar had nog niet het inzicht noch het verantwoordelijkheidsgevoel.
Ik wilde heel graag, ging altijd en vond het rijden fantastisch.
Maar je gaat naar het tweede jaar. Weet niet wat voor niveau je doet en hoe je dat afgaat. maar ik deed HAVO. eerste jaar met vlag en wimpel. maar halverwege het derde jaar leek het erop dat ik bleef zitten. Gelukkig niet het geval geweest, maar ik had gewoon een erg moeilijk pakket omdat ik chirurg wilde worden en die de betavakken lagen me gewoon niet.
Op school heb ik dus erg hard moeten werken. Daarnaast heb ik vanaf mijn 13e altijd een baantje gehad om geld te verdienen.
Dat komt er ook nog bij. Op mijn 14e kreeg ik een vriendje, wat 3 jaar heeft geduurd. Hij had niks met paarden en is ook nooit mee geweest naar de manege bijvoorbeeld. Ik denk dat onze relatie heel anders was gelopen als ik zelf al een paard zou hebben gehad. Dat had me meer tijd gekost en dat had hij denk ik niet gepikt. Overigens had ik ook toen al gezegd dat ie kon gaan, en dat het paard voor mij belangrijker is dn iemand die me mijn passie af wil pakken maar goed, het had voor moeilijkheden gezorgd. Dan te bedenken: wie gaat het paard betalen?
Heb je een goed beeld wat een paard kost? Hoe kom je aan spulletjes, zadel, voer, stalling etc?
Dan nog het studeren wat je misschien wilt gaan doen..
Ik heb het HBO gedaan en de opleiding was fulltime en ging me redelijk makkelijk af. In die tijd heb ik 2 verzorgpaarden gehad waar ik de volledige zorg over had, elke dag, tweekeer per dag voeren, dekens op en af, in en uit weide halen/zetten, trainingen etc.
Voor mij was het te doen, naast mijn baan, opleiding en vriend.
Maar daarnaast was er weinig tijd voor vrienden (ik was iin het weekend bij mijn vriend aan andere kant van het land), elke dag naar de paarden, tweemaal daags, werken 3 avonden in de week.
Dat is best heftig, als je overdag 5 dagen in de week ook nog naar school gaat.
Maar goed, ik heb daarin prioriteiten gemaakt en dat ging me makkelijk af want ik had niet de behoefte om wekelijks te stappen en af te spreken met vrienden.
Die tijd heb ik wel gehad toen ik tussen de 13 en 16 was.

Ik heb mijn paard gekocht toen ik 22 was. Ik liep toen 6 weken stage (moest nog 34 weken stage lopen en een afstudeeronderzoek doen).
Ik kocht een jong paard (was toen 11 maanden oud) en heb hem in de opfok gezet. Ga wekelijks langs, in de winter ga ik lekker met hem ouwehoeren in de bak. Heerlijk.
Ik heb dus 2 relaties gehad van 3 jaar waarbij mijn vriend niks gaf om paarden. Dat werkt echt niet heel lekker merk ik nu.
Ik heb op mijn stage een jongen leren kennen en dat is echt mijn grote liefde. Alles aan hem, en ons, klopt gewoon. We lijken ontzettend op elkaar.
Ik heb in hem de liefde voor paarden kunnen aanwakkeren. Hij vraagt regelmatig.. kunnen we even langs 'ons' paard. (het is mijn paard, maar hij wil graag geadopteerde vaderfiguur zijn).
Hij heeft uit eigen initiatief rijlessen genomen zodat hij ook kan rijden als we een keer een buitenrit willen maken, en hij wil graag zelf een paard aanschaffen als we gesettled zijn.
Ja dat is echt fantastisch. Dat maakt het hebben van een paard zoveel makkelijker.

Zoals ik al zei: als je niet veel behoefte hebt aan veel sociale contacten en veel wilt afspreken met je vrienden.. en als je verder de financiele middelen en steun (of van je ouders of van een toekomstig vriendje/vriendinnetje hebt) hebt, dan is het hebben en houden van een paard vrij makkelijk.

Ik moet eerlijk zijn dat ik vanaf dag 1 niet kon wachten tot mijn paard oud genoeg was om te trainen. Maar aan de andere kant vind ik het heerlijk dat ik een jong dier heb gekocht. Ik bepaal waar hij opgroeit en welke stallen hij wel en niet komt. Ik bepaal wat er met hem gebeurt. En ik groei samen met hem op. Dat is heel fijn. Ik ken hem vrij aardig kan ik nu zeggen. En af en toe (zoals in mijn afstudeerscriptie) had ik echt weken waar ik echt kapot was na een hele dag overleggen met mijn groep. Pfff.. ben blij dat ik dan niet nog een paard moest rijden.

Maar anderzijds is er dan wel een mogelijkheid om lekker te ontspannen. en dat is dan wel weer heel fijn.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:20

Ik vind het ook enorm moeilijk om te zeggen ; het verschilt echt per persoon !

Ik heb toen ik op de basisschool zat paarden gehad ( die verkocht zijn ) en nu ik op de middelbare zit twijfel ik of ik genoeg tijd zou hebben voor een paard. De examens komen steeds dichterbij en ik wil me nu focussen op school. Voor een shetje of een pony waar ik niet op rijd zou ik op zich wel tijd hebben.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:21

sardientje schreef:
roosjenat schreef:
Het lukt prima!. Ik heb nu ook 6 ponys/paarden ( ik ben 14) maar het is wel erg goed plannen en ik zit savonds tot 11 uur aan mijn school ( ga naar de 4de). Ik rijd elke dag en ondertussen mesten me ouders uit zodat we dan sneller klaar zijn dus heb ik wat meer tijd over. Mijn ouders werken er hard voor en daardoor is het best zwaar maar we hebben het ervoor over!. Ook gaan we nog 5x per jaar op vakantie dus dat lukt zeker wel met 1 paard. Je hebt alleen geen tijd om met vriendinnen af te spreken maar ja ik vind mijn paarden ook belangrijker. :o

wat een leven.... nee, ik zou het zelf niet willen, 5x op vakantie per jaar, 6 paarden, huiswerk en geen vrienden (geen mensenvrienden)
Spoiler:
ergens vind ik het ook wel een beetje opschepperig, maar dat zal wel aan mij liggen.

Nou ik heb genoeg vrienden hoor :+ Hun snappen dat ik geen tijd heb en dat vinden ze ook niet erg. In vakanties enzo spreek ik gewoon met ze af maar op school dagen heb ik geen tijd. Maar ik vind het een top leven en zou ook niet met mensen willen ruilen. :Y)

Spoiler:
Het is niet opschepperig bedoeld , zou wel jaloezie zijn :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:23

Even op de discussie (die nergens over gaat) hierboven.

Dit staat op profiel van roosjenat.
'Ook gaan we graag op vakantie ( vooral Spanje en Frankrijk) , toen we nog geen paarden hadden gingen we 5x per jaar op vakantie en vaak weekendjes weg met de camper. Nu ben ik dus vooral bezig met de pony's.'

Dus geen 5 vakanties per jaar want ze heeft immers 6 paarden.
Hou toch op met die sneren naar elkaar en dat opscheppen. Help je TS met je ervaringen en denk even na voordat je iets typt.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:26

RoyceMack schreef:
Even op de discussie (die nergens over gaat) hierboven.

Dit staat op profiel van roosjenat.
'Ook gaan we graag op vakantie ( vooral Spanje en Frankrijk) , toen we nog geen paarden hadden gingen we 5x per jaar op vakantie en vaak weekendjes weg met de camper. Nu ben ik dus vooral bezig met de pony's.'

Dus geen 5 vakanties per jaar want ze heeft immers 6 paarden.
Hou toch op met die sneren naar elkaar en dat opscheppen. Help je TS met je ervaringen en denk even na voordat je iets typt.

Er staat niet dat ik niet meer 5x op vakantie ga :+ Ik ben nu vooral bezig met de ponys maar ga alsnog zo vaak weg.. Het staat er misschien raar maar oke. :o

edit : ik ga nu korter dan eerst op vakantie zo bedoelde ik het niet dat ik niet meer ga . Maar even weer ontopic :D