Ouders overwegen paard te kopen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stroopkoek

Re: Ouders overwegen paard te kopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:30

Ik heb alles al in detail berekend (ook dat we geld achter de hand hebben voor DA/tuig enz) toch bedankt voor je reactie! ;)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:37

XxFyrstaxX schreef:
liekec schreef:
Let wel dat de kosten per maand veel hoger gaan uitvallen, in jouw geval zal ik rekenen op 250 euro per maand. Je moet om de twee maanden de hoefsmid laten komen, verder heb je nog inentingen en ontworming (ook rond de 3 a 4 keer per maand). Ook komt er nog een zadelmaker bij voor opvullen en je normale tuig wat ook eens in de zoveel tijd wordt vervangen (kapot gaan of iets anders willen).

TS heeft aangegeven dat ze dit weet. Haar vraag was om tips te geven hoe ze haar ouders net dat laatste duwtje geeft :P.

Dat zij het weet is leuk, maar ik zou in ieder geval dit duidelijk maken aan de ouders ;)
Geeft ook aan dat je dr goed over na hebt gedacht. Ik zou dit in een excel (of word) bestandje gooien en dat laten zien. Dat was bij mij het laatste duwtje.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:49

Oke @liekec met deze tip kan ik wat! *\o/*
Super bedankt!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:51

laat je ouders foto's zien van mooie paarden die te koop staan :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:03

Joh, wat ontzettend leuk!

En dan nog samen met je moeder, kom je niet gauw in tijdnood ook ;)

Nu lekker op zoek naar een geschikte pony!
Overhaast niks, neem goed de tijd voor een paar proefritjes en neem iemand mee die er verstand van heeft :j
Veel voorpret!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:07

sat_nath schreef:
Oke @liekec met deze tip kan ik wat! *\o/*
Super bedankt!

En als ze dan met de maandelijkse kosten akkoord gaan kan je gaan onderhandelen over het aankoopbudget. Kan helpen om een keer bij een paar handelsstallen langs te gaan en te kijken wat je voor welke prijs kan kopen. Is voor je ouders ook handig als ze er weinig verstand van hebben :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 16:36

je bent al een heel end, het laatste zetje is denk ik lekker positief praten over je vp en de hele dag zeggen hoe heelrijk je rijden vind, maar niet zeuren om een paard of uberhaut naar een paard vrgen, ze weten dat je een pard wilt! *\o/*

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 08:44

Hoi!
Ik fris dit topic even op :D
Het is me nog steeds niet gelukt om mijn ouders over te halen BTW.

Ik weet niet of jullie dit ook al tijd doen, ik kijk altijd voor de grap op marktplaats en in de bokt markt of er nog leuke pony's tussen staan! Dus ik kijk deze ochtend in de bokt markt en zie mijn droompony <3 Het is een grote haflinger ruin van 14 die echt mooi is! Hij was ook niet zo duur €2100 inc. tuig :j

Nu is het probleem natuurlijk dat ik helemaal nog geen eigen pony mag, hoe moet ik dit oplossen?? Straks is deze droompony al verkocht... ;(
Tips zijn welkom!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:10

Wat is de reden dat je nog geen eigen pony mag? Wat houd je ouders tegen? Is het toch het financiële stuk of heb jij nog niet laten zien dat je veel naar je verzorgpony gaat (op de fiets)?
Ik denk dat de enige manier is rustig afwachten, wel af en toe met je ouders in gesprek blijven maar niet zeuren.
Laat zien dat je de verantwoordelijkheid aankan en stel je daarin volwassen op. Meer kan je echt niet doen denk ik. En als deze pony niet door kan gaan dan komt er wel weer een volgende droompony ;) Als je geduld hebt en kritisch blijft komt de juiste pony wel op je pad.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:18

Majabeestje schreef:
Wat is de reden dat je nog geen eigen pony mag? Wat houd je ouders tegen? Is het toch het financiële stuk of heb jij nog niet laten zien dat je veel naar je verzorgpony gaat (op de fiets)?
Ik denk dat de enige manier is rustig afwachten, wel af en toe met je ouders in gesprek blijven maar niet zeuren.
Laat zien dat je de verantwoordelijkheid aankan en stel je daarin volwassen op. Meer kan je echt niet doen denk ik. En als deze pony niet door kan gaan dan komt er wel weer een volgende droompony ;) Als je geduld hebt en kritisch blijft komt de juiste pony wel op je pad.

Dankjewel voor je reactie!
Ik denk dat het financiële gedeelte hun tegen houd.
Zelf ben ik afgelopen maandag samen met mijn ouders de route gaan fietsen naar de stal waar mijn verzorgpony staat. Zo hebben we de beste/veiligste weg uitgekozen.
Is het misschien slim om de "droompony" aan hun te laten zien?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:28

Hoi,
Ik wil ook nog wel even reageren :)

Die droompony komt er vast wel, alleen misschien niet déze droompony. Je wilt heel graag, maar de kans dat dit je droompony is, is klein. En tegen de tijd dat je ouders overstag zijn, staan er weer andere potentiële droomponys te koop! Dus hou je niet vast aan deze pony ;)

Verder denk ik dat je je ouders kunt overhalen door te zeggen dat een eigen pony heel belangrijk is voor je verantwoordelijkheidsbesef. En wanneer je met je pony bezig bent heb je geen tijd voor rottigheid zoals drank, drugs en andere toestanden :))
Tenminste, dat werkte bij mij wel echt. Ik heb nooit gerookt, was altijd bij de paarden. Ik ging wel uit natuurlijk, maar kon niet natuurlijk niet de volgende dag met een kater op wedstrijd verschijnen (heb ik 1 keer gedaan, geen succes >;) )
Bij hebben de paarden me echt door de pubertijd heen geholpen.
Ik hoop dat mijn zoontje later ook zo'n soort hobby krijgt, iets waar hij 100 % voor gaat, en daardoor op het rechte pad blijft (klinkt wel erg beladen, maar het is wel zo).
Succes!!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:45

Ik zou je niet teveel vastpinnen op de advertentie, ik heb ook veel paarden op internet gezien waarvan ik dacht Waaauw, en als ik ze dan in het echt zag waren ze ineens veel minder leuk..

femkeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:29

Mijn ouders zijn ook niet over te halen!
mijn vader heeft zelf 50 schapen een aquarium die hij helemaal opnieuw aan het inrichten is ook heeft hij een vijver laten bouwen waar nu eenden rondzwemmen van zo'n 300,-per stuk!
en dan word aan mij verteld dat het niet mag! :( mijn vader is zelf dierenarts en al zijn schapen en de honden en de katten van familie behandeld hij gratis en hij zij dat als ik ooit een pony krijg hij die van mij ook gratis zou behandelen. Ook komt hij vaak mij ophalen van rijles (puur omdat ik het wil zodat hij kan zien dat ik dol ben op paarden) pas was mijn pa wat eerder mij op komen halen zodat hij nog ff naar de les kon kijken. mijn pony was aan het steigeren omdat er een andere pony hem beet. daarna ging hij bokken en met afzadelen ook nog eens bijten strappen en steigeren ik was rustig gebleven en mijn vader keek toe. in de auto op de terug weg zij hij dat hij trots was! nu is hij mijn moeder aan het inlichten wat het allemaal kost maar dat is volgens mij pa niet zo'n probleem hij heeft tenslotten schapen eenden vissen 2 honden etc. alleen mijn ma denkt dat ik er snel klaar me ben! daarom mag t dus niet |( MAAAARRRRR....
Door mijn pa kreeg ik bijna een pony omdat ik liet zien dat ik goed met een vervelende en ongecontroleerde situatie kan omgaan. miss helpt dat?? laten zien dat je niet bang bent en dat je er alles voor over hebt is bij mij dus bijna gelukt!!!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:40

Een eend is aanschaf, onderhoud valt mee.
Dan een pony, deze kost zo 350 euro per maand, elke keer weer..

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 16:43

Ik ben blij dat mijn ouders nooit een paard voor me hebben gekocht, zij hadden er ook helemaal niets mee en dat zou niet een hele goede basis zijn. Ik heb veel bijrijdpaarden en ponys gehad en daar veel van geleerd. Nu sta ik al een aantal jaren op eigen benen en nu heb ik de ruimte om een paard te houden.

Naast stalgeld per maand en paard (eenmalig) heb ik uitgegeven:
Hoefsmid 35€ per keer (3 keer)
Twee gevoerde waterdichte dekens 150/300gr 250€
Paardentandarts 100€

Een zadel had ik nog, net als een aantal andere benodigdheden. De rest heb ik tweedehands van marktplaats gehaald, gaat zo meer dan 50% schelen. Het enige waar ik veel aan uitgeef is lessen, twee keer per maand 35€.

Je kan het dus zo gek maken als je het zelf wilt. Ik heb ook maar drie dekjes en die wissel ik netjes af. Als je soms ziet wat mensen hebben liggen... Dan kun je daar wel een hele regio van eten geven in Afrika := := :=

En natuurlijk een potje voor onvoorziene kosten :j

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:40

Hoooiiii!
Verzorgpony is je droompony toch? Ik hoef geen pony meer.
2/3 van de mensen onder de 18 jar zeggen 'Als ik had geweten wat ik nu wist, had ik het nooit gedaan'.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:45

Ik zou zeggen zorg dat ze je toevallig door ze gezien word met een stap bieb boeken over de verzorging. Laat zien dat je kan sparen? Ga ook in de regen op de fiets naar je verzorgpony. Neem een folderwijk?

Niet gaan lopen zeuren, gewoon laten zien dat je het serieus neemt.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 21:17

femkeDH schreef:
Mijn ouders zijn ook niet over te halen!
mijn vader heeft zelf 50 schapen een aquarium die hij helemaal opnieuw aan het inrichten is ook heeft hij een vijver laten bouwen waar nu eenden rondzwemmen van zo'n 300,-per stuk!
en dan word aan mij verteld dat het niet mag! :( mijn vader is zelf dierenarts en al zijn schapen en de honden en de katten van familie behandeld hij gratis en hij zij dat als ik ooit een pony krijg hij die van mij ook gratis zou behandelen. Ook komt hij vaak mij ophalen van rijles (puur omdat ik het wil zodat hij kan zien dat ik dol ben op paarden) pas was mijn pa wat eerder mij op komen halen zodat hij nog ff naar de les kon kijken. mijn pony was aan het steigeren omdat er een andere pony hem beet. daarna ging hij bokken en met afzadelen ook nog eens bijten strappen en steigeren ik was rustig gebleven en mijn vader keek toe. in de auto op de terug weg zij hij dat hij trots was! nu is hij mijn moeder aan het inlichten wat het allemaal kost maar dat is volgens mij pa niet zo'n probleem hij heeft tenslotten schapen eenden vissen 2 honden etc. alleen mijn ma denkt dat ik er snel klaar me ben! daarom mag t dus niet |( MAAAARRRRR....
Door mijn pa kreeg ik bijna een pony omdat ik liet zien dat ik goed met een vervelende en ongecontroleerde situatie kan omgaan. miss helpt dat?? laten zien dat je niet bang bent en dat je er alles voor over hebt is bij mij dus bijna gelukt!!!!
Ben je echt 22?

Verder is het misschien een tip om zelf naar rijles te gaan en niet van je vader te vragen dat hij je ophaalt.. het lijkt mij dat door weer en wind van en naar rijles fietsen, iemand meer overhaalt dat je gemotiveerd bent dan als je je laat rijden in de auto.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:37

Aangezien dit topic niet meer over de situatie van TS gaat hierbij een slotje.