Als eerste leer ik kinderen zitten, liefst op een barebackpad en/of zonder zadel. Pas als je, zonder je vast te houden, kunt blijven zitten in stap, draf, galop én bochtjes, heb je de basis om verder te leren imo.
In de meest ideale situatie komt daarna het rijden met zadel en teugels pas.
Natuurlijk kun je als basis veel meer invullen; los rijden in stap, draf, lichtrijden, op het goede been, galop zowel links- als rechts... je paard niet hinderen, rechtop en toch ontspannen zitten... onafhankelijk hulpen geven (dus pas met je hand of been bewegen als jij dat echt wilt en niet per ongeluk)... daarna komt de verbinding tussen je hand en de paardenmond aan bod... en zoals hier ook al gezegd werd, je kunt 'de basis' met het ene paard beheersen en op het andere paard het gevoel hebben weer opnieuw te moeten beginnen.
Je paard in een correcte houding rijden komt imo pas na de basis. Zodra je zelf kunt zitten, en onafhankelijk hulpen kunt geven. Dan wissel je als het ware met je paard; eerst was hij je leermeester, nu ga jij hem leren hoe hij netjes moet lopen en zijn lijf correct gebruikt.
crow schreef:Voor mij is basis een rechtgericht paard, dat zich minimaal 50/50 draagt, op lichte druk reageert, soepel is. Dat is voor mij de basis om meer gedragenheid, verzameling te gaan vragen en zwaardere oefeningen aan te kunnen.
Mooi om te zien hoe verschillend ons perspectief is.
Ikzelf heb jaren door omstandigheden weinig gereden, maar heb een (manege-)basis.
Mijn zusje rijd al jaren redelijk intensief met haar eigen pony's en heeft een basis, maar nog geen rechtgericht, zich goed dragend paard. Netjes blijven zitten gaat haar goed af, ook op springerige paarden, maar een paard opleiden gaat veel verder. Wedstrijdervaring heeft ze niet.
Een wedstrijdruiter bij ons op stal vind M-niveau dan weer 'basis' want hij start paarden enkel in het Z...
Dat was heeel leuk. Toen was ik ook bitloos geweest.
ben al super blij als ik ooit een M proef mag rijden
(alleen er zit een maar aan, mijn VP is bang voor zwepen. Op de vorige wedstrijd werd hij helemaal gek...) dat wil ik hem niet aandoen, hij was echt heel bang