manege's !

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:55

Reusje_xx schreef:
Even vanuit een manege die alles zo goedkoop mogelijk wil gezien, waarom zou die al hun pony's binnen zetten?
25+ stallen, bedekking, hooi, stalhulpen voor uitmesten.
Zet ze buiten met een groot plak hooi, met wat schuilmogelijkheid, 2 keer per week mesten en klaar is kees. Klinkt goedkoper, of zeg ik nu iets heel stoms :+

Je hebt dan meer grondoppervlak nodig, moet zorgen voor voldoende plek waar ze droog kunnen staan, de grond moet ervoor geschikt zijn (kleigrond en veel regen wordt een drama)
Een stal uitmesten gaat vele malen sneller dan een hele wei of paddock uitmesten dus die stalhulpen heb je meer nodig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:57

anemoonlena schreef:
mijn manege is enorm zielig, het is met alles gewoon perfect: maar de paarden staan dus 1 uur per dag ofzo buiten, en ze rijden soms wel 3 gevorderde lessen (dus veel galop ahter elkaar)

Waarom rij je sowieso eigenlijk op een manege?
Omdat je er zo druk mee bent, dat het eigenlijk maar niks is.

Dimphyl

Re: manege's !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:58

TS als je je manege zo slecht vindt voor de paarden, waarom rijdt je er dan nog?

De manege waar ik heb leren rijden was super. Paardjes stonden vaak op de weide, rijden werd goed geleerd en alles had een ruime, lichte stal en goed passend tuig +:)+

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 21:07

ik bedoel mijn oude manege, rijd er allang niet meer haha

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:12

Dan moet je misschien beter kijken wat je typt en even je profiel aanpassen, want volgens je eigen profiel rijd je nog wel op een manege. :o

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:29

LadyMadonna schreef:
Wat heb je tegen een lage neusriem :?

Ik vind ze gewoon niet fijn rijden xD

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:37

Bedoel je dat jij als ruiter een lage neusriem niet prettig vind? Waarom dan niet? Waarin, en hoe voel je het verschil tijdens het rijden?

Of bedoel je dat het voor het paard minder vriendelijk zou zijn? Ik denk dat het vooral de hand van de ruiter is, die een neusriem prettig of onprettig voor het paard maakt. En dat een lage neusriem bij een harde hand zelfs fijner voor het paard is. Want daarmee ligt het bit vaster in de mond, dus minder impact bij rukken en trekken.

Voor mij is een goede manege een manege die de ruiters leert een stabiele, zachte hand te hebben, en die de ruiters leert de neusriem (welke dan ook) correct af te stellen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:57

ik kom mijn (vorige) manege maar even promoten.
manege de steenen kamer!
geweldige manege. heb hier de tijd van mijn 12 jaren gehad. alles geleerd. mag dus wel even flink in het zonnetje worden gezet! het is er hartstikke gezellig. goede faciliteiten, aardige mensen, leuke pony's, en hele goede lessen! vroeger reed ik altijd op manege Beukers. niks mis mee. je moet alleen wel van alle stress die er is houden. iedere week dat ik er kwam waren er weer pony's weg en pony's gekomen. vreselijk. dit is op manege De Steenen Kamer nooit zo geweest. paarden staan in ruime stallen, gaan 's ochtends buitenspelen en op zijn tijd het land op. nette zadels, goed voer. in de zomer worden ze altijd heerlijk afgespoeld en gaan soms op buitenrit.
kortom een echte aanrader!!!

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:19

Andra_S schreef:
Bedoel je dat jij als ruiter een lage neusriem niet prettig vind? Waarom dan niet? Waarin, en hoe voel je het verschil tijdens het rijden?

Of bedoel je dat het voor het paard minder vriendelijk zou zijn? Ik denk dat het vooral de hand van de ruiter is, die een neusriem prettig of onprettig voor het paard maakt. En dat een lage neusriem bij een harde hand zelfs fijner voor het paard is. Want daarmee ligt het bit vaster in de mond, dus minder impact bij rukken en trekken.

Voor mij is een goede manege een manege die de ruiters leert een stabiele, zachte hand te hebben, en die de ruiters leert de neusriem (welke dan ook) correct af te stellen.

Ik vindt het niet fijn rijden . Dus het hangt af van mij .

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:27

MyGhostTown schreef:
Andra_S schreef:

Ik vindt het niet fijn rijden . Dus het hangt af van mij .

Maar waaraan merk je verschil?

Grassh0pper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:32

Ik rij op dezelfde manege als Reusje_xx reed. Ik heb het daar nogsteeds erg naar m'n zin :D Het is heel dicht bij het bos, dus 's zomers kan je daar vaak rijden, en ze hebben leuke (heel verschillende) paarden en leuke lessen. :)

@MyGhostTown , ik ben ook wel benieuwd wat jij anders vindt aan rijden met een lage neusriem. Ik rij zowel met lage, hoge als gecombineerde, maar heb nooit een verschil gemerkt... Of ligt het aan de paarden die je met lage neusriem rijdt ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:54

Ik ben ook wel benieuwd wat je anders vind rijden aan een lage neusriem, maar ik ben vooral benieuwd wat je er niet fijn aan vind?
Want weet je wel wat een lage neusriem doet?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 19:18

leuk als je mijn verhaal even leest :)!

even een manege/ranch 1:
deze ranch ligt in curacao (hier ben ik begonnen met rijden)
de ranch bestaat uit:als beginner met shetlanders werken, lopen, en dan het spannende: de eerste keer echt rijden (daarvoor stap je wat rond op de paarden) je reed altijd in hetbos, een bak was er niet. de ranch was erg leuk, maar als beginner (dat blijf je zo'n jaar lang) gallopeer je NIET. toen ik naar de gevorderde mocht gallopeerde we ook maar even, en zoals altijd in die hete curacaose zon, dus ik ben ermee gestopt, ben het wel dankbaar.

manege 2: de engige echt manege in curacao: MANEGE SHC! er waren er niet meer maar deze manege was erg gezellig, helaas waren er wel wat 'mean girls' die dachten alles te weten, daar kwam ik wel te weten dat ik behalve het omgaan met paarden, niks had geleerd bij de rancho (ik noem de naaam niet omdat ik niet wil zwartmaken) ik kon niet goed draven, en ik kenden geen figuurtje. ik moest beginnen bij de beginners, helaas. galloperen had ik nog maar een paar keer gedaan maar ik werd goed geholpen, de overstap naar gevorderde, dat maakte ze bekend door je op bonita (een paard) te zetten, als je je naam daarbij zag staan, wist je dat je naar een hogere les mocht, bonita was ook heel snel en iedereen vond r geweldig, dus ik was super blij! vanaf dat moemnt voelde ik me zelfverzekerd, ik kwam bijna elke dag daar, vond d'r vriendinnen. en ik was ontzettend blij. maar, ik moest terug naar het koude landje hierzo :( dus na dagen huilen en paarden knuffelen ging ik terug naar nl.

manege 3: deze manege zag er op de site prachtig uit, maar viel zo erg tegen, mini stallen, het stonk, het was veis, zo vies etc. dat ik mijn ponykamp daar heb overgeslagen, omdat het gwn te vies was!

manege 4: dus maar naar manege ZEISTERBOSS :)
heir heb ik alles beter geleerd, de reden dat ik er vanaf ben is omdat ik er nu niks meer van kan leren.

nu rijd ik op pension stallen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:01

heel verhaal hier!
ik rijd nu ook op een pensioenstalling. ergens mis ik het hele manege gebeuren best wel. het verlangen naar de dag waarop je een uurtje mag rijden. het dromen van een eigen pony en iedereen helpen. stiekem met al je vriendinnen paardje spelen in de longeercirkel of in de bak, en als er dan niemand keek even snel keihard (proberen te) hinniken. het blije gevoel als je een paardje uit de wei mocht halen en het trotse gevoel als er tegen je werd gezegd dat je het goed deed.
dat is nu compleet anders.
ik krijg nooit meer te horen dat ik het goed doe, droom minder van een eigen pony want heb mijn handen al vol aan mijn verzorgpony. (natuurlijk wil ik een eigen paard, over 10 jaar misschien).
ik kijk niet meer uit naar de dag van het rijden want dat zijn er drie per week, en ik heb geen kriebels meer in mijn buik als ik naar stal ga. er is niemand meer om te helpen want ze kunnen zo goed als alles al. minder vriendinnen. minder lachen. op een manege word altijd gedacht als je niet zo goed rijd: ach, iedereen moet het toch leren?
nu word ik aangeken en kan ik de vooroordelen van hun hoofden aflezen. ik heb een vriendin, een vriendin die ik ontzettend te gek vind. zij heeft ook een verzorgpony op die pensioenstalling staan, net zoals ik. wij hebben dus wel altijd lol. blijkbaar word die lol niet geaccepteerd door een vrouw van stal. uiteraard noem ik geen namen ik zou niet weten wie er allemaal meelezen. we gingen een keer springen met onze oudjes (26 en 27 jaar), een laag kruisje en een liggend balkje. hillarisch :') . we kregen de slappe lach, tot dat die vrouw langs liep. och bokkers wat is zij onaardig. ze keek ons heerlijk afkeurend aan. ik kon de vooroordelen echt uit haar ogen zien vliegen!

sindsdien hebben wij dus een hekel aan dat mens. ik rij al langer op die stal dus kende die vrouw al langer dan mijn vriendin haar kende. eerlijk waar, hun eerste ontmoeting was niet zo best. de rest van de dag heb ik moeten aanhoren wat een vreselijk mens ze het vond en dat ze haar wel kon uitkotsen... ik ook. maar zo heb je nog wel wat van die arrogante trutten.

verder is het een leuke stal (op die paar mensen na). hou ontzettend van mijn lieverd en wil hem dan ook niet kwijt <3 .
Afbeelding
ook de eigenaren van de stal zijn hele aardige mensen. ontzettend vriendelijk en ik ben altijd welkom :) .

jullie hebben het overleefd hoor :o

Spoiler:
ik heb wel een keer door iemand moeten janken op stal.... het hele verhaal krijg je via pb.

@anemoonlena wat een verhaal :D

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:10

anemoonlena schreef:
leuk als je mijn verhaal even leest :)!

even een manege/ranch 1:
deze ranch ligt in curacao (hier ben ik begonnen met rijden)
de ranch bestaat uit:als beginner met shetlanders werken, lopen, en dan het spannende: de eerste keer echt rijden (daarvoor stap je wat rond op de paarden) je reed altijd in hetbos, een bak was er niet. de ranch was erg leuk, maar als beginner (dat blijf je zo'n jaar lang) gallopeer je NIET. toen ik naar de gevorderde mocht gallopeerde we ook maar even, en zoals altijd in die hete curacaose zon, dus ik ben ermee gestopt, ben het wel dankbaar.

manege 2: de engige echt manege in curacao: MANEGE SHC! er waren er niet meer maar deze manege was erg gezellig, helaas waren er wel wat 'mean girls' die dachten alles te weten, daar kwam ik wel te weten dat ik behalve het omgaan met paarden, niks had geleerd bij de rancho (ik noem de naaam niet omdat ik niet wil zwartmaken) ik kon niet goed draven, en ik kenden geen figuurtje. ik moest beginnen bij de beginners, helaas. galloperen had ik nog maar een paar keer gedaan maar ik werd goed geholpen, de overstap naar gevorderde, dat maakte ze bekend door je op bonita (een paard) te zetten, als je je naam daarbij zag staan, wist je dat je naar een hogere les mocht, bonita was ook heel snel en iedereen vond r geweldig, dus ik was super blij! vanaf dat moemnt voelde ik me zelfverzekerd, ik kwam bijna elke dag daar, vond d'r vriendinnen. en ik was ontzettend blij. maar, ik moest terug naar het koude landje hierzo :( dus na dagen huilen en paarden knuffelen ging ik terug naar nl.

manege 3: deze manege zag er op de site prachtig uit, maar viel zo erg tegen, mini stallen, het stonk, het was veis, zo vies etc. dat ik mijn ponykamp daar heb overgeslagen, omdat het gwn te vies was!

manege 4: dus maar naar manege ZEISTERBOSS :)
heir heb ik alles beter geleerd, de reden dat ik er vanaf ben is omdat ik er nu niks meer van kan leren.

nu rijd ik op pension stallen.

Misschien moet je even je bericht wijzigen want toen ik in ieder geval op Curaçao woonde was er maar een 'rancho'. Dus op deze manier kan je je bericht toch verkeerd overbrengen. Ik heb daar zelf ook gereden en ondanks dat dressuurmatig je niet veel leerde heb ik nu toch veel aan al die buitenritten!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 20:58

er zijn veel en veel meer rancho's. in ieder geval in deze tijd, en ik denk dat er weinig bokkers zijn die curaçao goe dkennen :)

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:13

Ik wil niet vervelend doen hoor, maar aangezien je zelf zegt het niet bij naam te willen noemen en ik er misschien minder zijn waar je ook daadwerkelijk kunt rijden. Wilde je alleen maar helpen!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 21:44

ja weet ik ! :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:29

Vroeger vond ik de manege waar ik reed geweldig, maar ik was jong en heel naief. Daardoor zie ik inmiddels puntjes die ik niet meer door de bocht vind kunnen. Feit dat de paarden er, behalve in de zomer, maar een enkele uur per dag buiten komen is niet wat ik zelf het liefst wil. Ik snap dat ze de ruimte er niet voor hebben, maar ik zou mijn paard er nooit stallen.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:59

Op de manege waar ik rij, 5 sterren manege :Y)
Super vriendelijke medewerkers, word goed lesgegeven! 2 buitenbakken, 1 overdekte buitenbak en een binnenbak. Zo'n 60 paarden en pony's , klein en groot. Staan in ruime stallen, goed verzorgd (moeten goed geborsteld van te voren worden, na de les afgesponst of afgespoten) bit moet goed schoongemaakt worden en spullen netjes achter gelaten. Super leuke fijne kantine, en terras. Alle paarden voldoende voer/kuilvoer en maximaal 2 uur op een dag rijden (minimaal 1 les, maximaal 2, tenzij kreupel) hoeven zien er altijd goed uit. Verder staan de paarden altijd 4/5 uur buiten en tussen de lessen door in de bakken die niet in gebruik zijn :Y) kortom beste manege *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 00:11

Ik reed op die Flardingha Ruiters, een meisje uit mijn klas had daar haar eigen paard staan, daarvoor een pony. Ik had het hier erg naar mijn zin, ik reed een keer in de week. Ik ben heel lang in de beginnersgroep gebleven terwijl ik eigenlijk al naar de gevorderden mocht, maar ik wilde bij de beginners blijven want ik wilde niet "alleen". Uiteindelijk ben ik met nog 2 meisjes uit mijn beginnersgroepje toch naar de gevorderden gegaan *\o/* . Mijn lievelingspony was Iwan die inmiddels helaas overleden is. Ik reed ook vaak op Candy, die is er gelukkig nog. Ik kijk af en toe nog op de website om te zien welke pony's er nu zijn. Helaas zijn Sharona en Silvie weg. Waarheen weet ik niet. Een vriendinnetje uit mijn klas rijdt nu nog steeds op die manege (niet die met het eigen paard).

Jasmijn10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 01:47

Op mijn manege lopen de oudjes ook in deksuper rustige beginners lessen of ze staan de hele dag (van 9 tot 20:00)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:12

Ik ben wel tevreden met mijn manege. Het is een FNRS manege. Het is zeker niet perfect, maar goed genoeg voor mij om er te blijven rijden. Het is geen hele grote manege (25 paarden ofzo) wat ik fijn vind. De paarden staan in vrij grote stallen die goed schoon worden gehouden. Ik weet niet hoe vaak ze op de wei komen, maar het zou van mij vaker mogen. Volgens mij staan ze vrij veel op stal, dus dat is jammer.

Qua lessen rijd ik vooral buiten en krijg ik dus weinig dressuurmatig les. Dat vind ik zelf niet erg en ik heb hiervoor gekozen. Ik zou over kunnen stappen naar een avondles waar wel meer dressuurmatig wordt gereden, maar het bevalt mij goed waar ik nu rijd: erg gezellige les waarmee we lekker naar het bos gaan. De paarden zijn niet allemaal even braaf, maar dat vind ik niet erg: anders wordt het ook een beetje saai. Mijn lieveling is bijvoorbeeld een aardig dominante rotzak die liever lui dan moe is, maar dat zijn ook leerzame paarden in my opinion :+, en ik kan er ondertussen best mee uit de voeten. Wat ik persoonlijk fijn vindt is dat het een beetje een no-nonsense manege is. Niks op pony's beginnen; vanaf het begin meteen op paarden en er wordt bepaald op wie je rijdt (voorkeuren worden wel meegenomen :+).

Ik vind overigens wel dat er vaker een osteopaat etc zou mogen komen, omdat het nu soms wel een tijdje kan duren voordat er wordt ontdekt dat een paard vervelend doet omdat ie ergens last van heeft.

Dus ja, overall fijne manege met wat verbeterpuntjes.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:08

Nog wat details over mijn manege hihi:
Ik rij er nu al 6 jaar, en in de laatste jaren is er zeker wat veranderd. Met de nieuwe eigenaren is de manege ontzettend opgeknapt, komen er nieuwe pony's (moeten helaas de pony's die niet geschikt zijn voor de lessen weg) en hebben de pony's goed passend tuig (was eerst ook maar moest er met zadels gedeeld worden). Ik ben vroeger begonnen op kleine pony's, steeds een stapje verder en nu rijd ik op alle paarden. Paarden zijn allemaal verschillend, je wordt meestal ingedeeld op degene waar je goed rijdt. Ik zat dan bijvoorbeeld 10 lessen achter elkaar op zoon paard, wat ik uiteindelijk een beetje saai vond. Gevraagd of ik wat vaker op een ander mocht, en nu rij ik verschillende paarden :) Als een paard kreupel loopt, wordt er gekeken naar hoe het paard kreupel loopt, omdat in sommige gevallen geen dierenarts nodig is (lang achterbeen). Is het wel iets waarvoor de dierenarts moet komen, komt de dierenarts eigenlijk meteen dezelfde dag nog.

xAnniiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:57

De manege waar ik nu rijd vind ik prima. De paarden en pony's staan vaak op de weide, en hebben een ruime, lichte stal en goed passend tuig. De lessen vind ik ook goed, leerzaam en afwisselend. De manege ligt in het bos, we maken daar ook vaak buitenritten. Verder is de sfeer ook heel goed, het is altijd gezellig en meestal kan iedereen het goed met elkaar vinden! :)