Pony snapt longeren niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Re: Pony snapt longeren niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:57

Zelf vind ik het het fijnste om het longeren via het loswerken te leren. Dan kennen ze het principe al een beetje :)

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:59

Mijn verzorgpaard kende het ook niet, dus die heb ik eerst zonder lijn in een afgezette cirkel gelongeerd. Pas toen ze het principe snapte heb ik de lijn er aan gedaan. En daar zijn wel wat keren aan vooraf gegaan maar dat geeft niks. Anders kun je ook met de zweep tegen de billen aan tikken ofzo, niet hard maar gewoon dat je verzorgpaard het seintje krijgt van 'hey ik moet lopen'. En als hij/zij dan direct in de draf gaat de eerste keer is dat nog niet zo'n ramp, zolang ze maar op de volte lopen. En veel belonen met aanmoedigende woorden en halsklopjes en zo nu en dan een snoepje ;-)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:49

Marie111 schreef:
Kijk je wel eens naar de zender Horse & Country?
In een van de afleveringen met "Aan de bak met Annemarie" wordt dit volgens mij ook behandeld.
Uitzendingen worden steeds herhaald, dus deze komt vast wel een keer voorbij.

Ben een student bij haar (Annemarie), heb haar via PB ook een aantal tips gegeven. Deze filmpjes sluiten daar mooi bij aan idd.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:54

Zelfde gehad! Ik heb het opgelost door in het midden te gaan staan en de pony naar buiten te sturen door te slingeren met het touw of door jezelf groot te maken. Hij snapte niet waarom hij rondjes rondom mij zou gaan lopen en ging eigenlijk alleen een paar meter bij mij vandaan staan. Als dit gebeurt moet je hem met je zweep een beetje bij tikken en hem in een voorwaartse gang (het liefst draf) zetten. Je moet hem eerst leren rondom jouw voorwaarts te gaan. Als hij dit kent, snapt hij de hoofdgedachten van longeren. ;)

floor99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:58

Wij hebben een shetlander leren longeren door 2 pionnen tegen over elkaar te zetten (wel wat ruimte er tussen natuurlijk) en zelf in het midden gaan staan en met nog iemand er steeds om geleid. later met beetje stampen en langs de pion duwen ging hij zelf langs de pion en nu doet hij het zelfs zonder de pion en vind het zelfs leuk om te doen :)

adflictae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:21

Ik heb een oude verzorgpony van me geleerd te longeren door. met dubbele longeerlijnen te gaan logeren en dan op een klein rondje in zijn achterhand te blijven lopen :D

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:31

Je lichaamstaal heeft heel veel invloed op het longeren. Als jij (onbewust) aangeeft dat je pony bij je mag blijven, zal hij dus nooit weg gaan.

Bit had laatst een filmpje over longeren met Chris Irwin, hier zaten heel goede tips in.

Heel beknopt: als je je paard linksom wil laten longeren (wat het makkelijkst is waarschijnlijk om mee te beginnen, omdat je alles vanaf links doet normaal gesproken), ga je met je navel richting de schouder/singelplek staan en stap je naar voren en een beetje naar rechts met je rechtervoet. (Alsof je een kruiwagen naar links wil krijgen). Hierbij maak je je groot en kun je eventueel wat zwaaien met je rechterarm/longeerzweep.

En anders inderdaad met een helper die een paar rondjes met je pony meeloopt.

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 23:16

Hoi allemaaal, ik wou even een update geven! Ondertussen gaat het supergoed. Ik heb gevraagd aan de eigenaresse wat zij doet en hoe ze het oplost als ze alleen maar naar je toekomt. Ik heb die tips meegenomen en het gaat steeds beter! Vandaag kwam mijn zusje mee en die ging voor haar lopen en met een paar snoepjes rammelen en ondertussen maakte ik de lijn steeds langer, toen ze netjes haar rondje liep ging mn zusje aan de kant staan en ze bleef echt heel netjes in het rondje lopen! Dit hebben we een paar keer herhaald en aan het einde kon ik haar gewoon longeren zonder dat mijn zusje voor dr liep en uiteindelijk zelfs in alle 3 de gangen :) er waren natuurlijk nog wel momenten dat ze het even niet snapte maar met de tips van de eigenaresse ging dat ook wel een stuk beter, en als ze weer een rondje netjes had gelopen beloonde we haar natuurlijk!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:08

lovexhorsess schreef:
misschien gwn een ram met je logeerzweep geven dat ze naar voren rent

hahaha, ja hoor gelijk heb je geintje :') :') :')
fijn dat het zo goed gaat. met je armen open te staan helpt ook meestal wel goed. meestal komen ze dan minder snel naar je toe.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:36

sardientje schreef:
fijn dat het zo goed gaat. met je armen open te staan helpt ook meestal wel goed. meestal komen ze dan minder snel naar je toe.

Let vooral op het woordje meestal, ik heb namelijk zo'n verzorgpaard dat dan juist dichterbij je gaat huppelen :') Ze komt nogal snel naar binnen en dan maak ik me juist groter zodat ze niet dichterbij komt, maar dat werkt dus niet. Gevalletje uitzondering ;)

Maar wat fijn dat het goed gaat TS! Hopelijk kun je het met een maandje zonder gerammel van snoepjes en snapt ze het dan helemaal. Altijd fijn om vooruitgang in je werk te zien :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:34

haha, meestal was ook niet voor niks ;)