Geen klik!!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:49

Idd, waarom heb je het toch gekocht? Je hebt het paard op proeftijd genomen, die kans krijgen er niet veel. Een paard kopen is zo ontzettend lastig. Ik ben bang dat he hem met dit gedrag ook niet snel kwijt raakt aan iemand anders. Misschien iemand in jou buurt zoeken die verstand heeft van dit gedrag?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:04

Superleuk dat je een eigen paard hebt, jammer dat het toch niet zo leuk blijkt als verwacht. :(

Ik denk dat hier een paar dingen meespelen, die vooral komen vanuit jullie eigen onervarenheid met paarden houden. Dat is niet erg, iedereen kan leren! Hoe je het gedrag van het paard zou kunnen verbeteren kan eigenlijk in drie stappen - en dit is óók handig om te doen als je hem toch wil verkopen, want een slecht gedragend paard is moeilijk te verkopen.

Stap 1: kijk of je paard voldoende eten en beweging krijgt. Dit kun je checken door een ervaren paardenpersoon te vragen, of door op internet te kijken. Ook helpt het om te kijken of meer hooi/brok en meer beweging een positief effect hebben op zijn gedrag.

Stap 2: Kijk of je paard wel helemaal gezond is. Een paard dat boos is en bijt, heeft vaak pijn. Een zere rug van een slechtzittend zadel kan een paarden-orthopeed zien en behandelen, een zere maag kan een vee-arts bij helpen. Ik zou ze dus allebei langs laten komen en beschrijven dat het paard ongelukkig is en misschien wel pijn heeft. Een zere rug kan een paard ook krijgen van op een verkeerde manier trainen, of ineens heel veel en moeilijk bewegen, dus daar helpen ook lessen van een goede instructeur tegen. Pijn kan een paard ook hebben van een zere kies of een zere hoef, dus een paarden-tandarts of in elk geval een vee-arts zou sowieso deze dingen moeten checken.

Stap 3: Als hij zowel in basisbehoeften (beweging, eten, vriendjes, drinken) als in medische zin (geen pijn) helemaal oké is, kun je kijken naar opvoeding. Met een ervaring grondwerk-instructeur kun je dan oefenen in leiderschap nemen: hoe en wanneer straf ik af? Wanneer moet ik hem laten doorlopen en wanneer niet? En, ook op het paard: hoeveel been moet ik geven? Hoe kort moet ik de teugels pakken? Zo gaat de communicatie met je paard beter en is er minder reden voor je paard om niet te snappen wat jij wil. :j

Als na deze drie stappen het paard nog niet verbeterd is, dan ligt het toch wellicht aan een moeilijk karakter: maar dan is een paard ook erg moeilijk verkoopbaar.

TS, vertel je ouders dat er héél veel redenen kunnen zijn waarom een paard boos is, en dat je die op moet lossen voordat je kunt zien of het paard goed bij jullie past. :j Succes!

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:11

Knert schreef:
Precies cissie..
Niet gewend is om te werken.

Er worden al wel ritjes van 3 a 4 uur op gemaakt!

Geen aanval ts maar een paard met weinig basis conditie en/of slecht ruggebruik kan niet zolang gereden worden.

Zou ik ook chagi van worden.

Ik lees tussen de regels door dat jullie niet erg ervaren zijn. Of dat je onvoldoende ervaren hulp krijgt. Heb ik dat goed?

Mijn paard is in topconditie, maar hij vindt ritjes van drie of vier uur ook niet zo fijn. Jullie paard heeft de laatste tijd eigenlijk vrij weinig gedaan Misschien overvragen jullie hem gewoon?

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:33

Knert schreef:
RuthenRoos schreef:
3x brok? Dat lijkt me helemaal niet goed. Hooi, hooi, hooi en evt. klein beetje brok voor de pitamientjes. Heb je les? Misschien helpt dat om de oorzaak van het gedrag te vinden.Of grondwerkles. En inderdaad check door dierenarts, tandarts, zadelpasser.succes!

Klopt! Maneges proppen er doorgaans graag goedkope brok in en besparen op ruwvoer.

Paarden met gevoelige magen (hoewel dat eigenlijk elk paard is) kan hier niet tegen.

Maar ts een endoscopie is vaak voor een paar tientjes gedaan. Maagzweren geven geen duidelijke signalen af. Maar zijn humeur kan er flink onder leiden.

Zet hij ook wel eens de tandjes op randen? Zoals voerbak of stalwand?

Is hij lief tegen zijn buurtjes? Of kan hij ze niet aanraken?

Dit voer is vgm wel gewoon goed, ik kijk wel effe met mn vader. Nee hij zet zn tandjes nooit op randjes, en zn bff is zn buurvrouw dus dat is het ook niet.

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:34

Barbet schreef:
Maar toch nog even de vraag (omdat je daar niet op reageert).
Het paard vertoonde dit gedrag al in de proeftijd, de 2 weken dat jullie hem hadden.
Toch hebben jullie hem gehouden en zagen er wat in, anders had je hem wel terug gebracht.
Wat was er toen wel leuk aan het paard?
Je hebt hem toch niet voor niets aangehouden, ondanks de punten waarvoor je nu dit topic aanmaakt?

Hij was op dat moment vraaf met het rijden, en we dachten dat het kwam omdat ie nog moest wennen.

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:36

amiraanouk schreef:
Idd, waarom heb je het toch gekocht? Je hebt het paard op proeftijd genomen, die kans krijgen er niet veel. Een paard kopen is zo ontzettend lastig. Ik ben bang dat he hem met dit gedrag ook niet snel kwijt raakt aan iemand anders. Misschien iemand in jou buurt zoeken die verstand heeft van dit gedrag?

Niet iemand heel speciaal met ervaring met het zelfde gedrag, maar de ene heeft meer ervaring in het bijten en de ander weer bij het steigeren, en zo proberen mensen ons te helpen.

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:37

Ygritte schreef:
Superleuk dat je een eigen paard hebt, jammer dat het toch niet zo leuk blijkt als verwacht. :(

Ik denk dat hier een paar dingen meespelen, die vooral komen vanuit jullie eigen onervarenheid met paarden houden. Dat is niet erg, iedereen kan leren! Hoe je het gedrag van het paard zou kunnen verbeteren kan eigenlijk in drie stappen - en dit is óók handig om te doen als je hem toch wil verkopen, want een slecht gedragend paard is moeilijk te verkopen.

Stap 1: kijk of je paard voldoende eten en beweging krijgt. Dit kun je checken door een ervaren paardenpersoon te vragen, of door op internet te kijken. Ook helpt het om te kijken of meer hooi/brok en meer beweging een positief effect hebben op zijn gedrag.

Stap 2: Kijk of je paard wel helemaal gezond is. Een paard dat boos is en bijt, heeft vaak pijn. Een zere rug van een slechtzittend zadel kan een paarden-orthopeed zien en behandelen, een zere maag kan een vee-arts bij helpen. Ik zou ze dus allebei langs laten komen en beschrijven dat het paard ongelukkig is en misschien wel pijn heeft. Een zere rug kan een paard ook krijgen van op een verkeerde manier trainen, of ineens heel veel en moeilijk bewegen, dus daar helpen ook lessen van een goede instructeur tegen. Pijn kan een paard ook hebben van een zere kies of een zere hoef, dus een paarden-tandarts of in elk geval een vee-arts zou sowieso deze dingen moeten checken.

Stap 3: Als hij zowel in basisbehoeften (beweging, eten, vriendjes, drinken) als in medische zin (geen pijn) helemaal oké is, kun je kijken naar opvoeding. Met een ervaring grondwerk-instructeur kun je dan oefenen in leiderschap nemen: hoe en wanneer straf ik af? Wanneer moet ik hem laten doorlopen en wanneer niet? En, ook op het paard: hoeveel been moet ik geven? Hoe kort moet ik de teugels pakken? Zo gaat de communicatie met je paard beter en is er minder reden voor je paard om niet te snappen wat jij wil. :j

Als na deze drie stappen het paard nog niet verbeterd is, dan ligt het toch wellicht aan een moeilijk karakter: maar dan is een paard ook erg moeilijk verkoopbaar.

TS, vertel je ouders dat er héél veel redenen kunnen zijn waarom een paard boos is, en dat je die op moet lossen voordat je kunt zien of het paard goed bij jullie past. :j Succes!

Bedankt, ik ga het proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:43

Hoeveel uur per dag staat je paard buiten?

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 06:29

Believe schreef:

Ongeveer 1/2 uur per dag en soms nog naar het rijden effe in de paddock om te rollen

SandravdB

Re: Geen klik!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 06:31

daar wordt geen enkel paard vrolijk van, om even voorbeeld te geven, kocht enkele maanden terug een pony die bekend stond als moeilijk, die kwam uur of vier per dag buiten, zou tijdens rijden 180 graden om draaien en regelmatig spoken zien. Staat bij ons dag en nacht buiten, nog geen enkele keer opgekeerd of spoken gezien maar heel braaf en fijn in de omgang en met rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:29

Bella2002 schreef:
Believe schreef:

Ongeveer 1/2 uur per dag en soms nog naar het rijden effe in de paddock om te rollen

Dan is het toch logisch dat je paard chagrijnig is en onder het zadel zo druk is? :=

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:39

Ik had ook met mijn vorige paard geen klik. In het begin wat miscommunicatie gehad (beide erg onervaren). Hij heeft mij meerdere keren getrapt. Later ging het prima en heb ik fijn hulp gehad, maar de klik is nooit gekomen. We hebben hem toen verkocht en de klik is er wel erg goed met de nieuwe eigenaresse.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:42

Vervelend voor je dat het paard problemen geeft. Ik persoonlijk denk ook wel dat het zou verbeteren als hij meer buiten zou staan.In ieder geval een paar uur per dag.Zou dat kunnen op de stal waar jullie staan,want ik weet dat dat zeker op maneges niet altijd mogelijk is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:46

ArankaM schreef:
Ik had ook met mijn vorige paard geen klik. In het begin wat miscommunicatie gehad (beide erg onervaren). Hij heeft mij meerdere keren getrapt. Later ging het prima en heb ik fijn hulp gehad, maar de klik is nooit gekomen. We hebben hem toen verkocht en de klik is er wel erg goed met de nieuwe eigenaresse.

Als een paard mij expres trapt dan moet hij weg,want dat vind ik gevaarlijk.Heb ik 1 keer meegemaakt,helaas ben ik zelf niet in staat om dat te corrigeren.Maar inderdaad iemand anders mogelijk wel.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:54

Bella, 1 a 2 uur per dag buiten is niet leuk voor een paard.
Kun je in overleg met je vader en de stal waar je paard staat er misschien voor zorgen dat je paardje vaker of langer naar buiten kan?
Sorry dat ik het zeg, maar vind het gewoon erg sneu voor je paard.
De meesten paarden worden op zn minst sjaggie van zoveel binnen staan.
De mijne zou buiten sjaggie ook staatsgevaarlijk worden.
Die heeft zoveel behoefte aan beweging in de weide en contact met andere paarden dat ik haar verhuisd heb naar 24/7 buiten.
Het is een compleet ander paard geworden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je paard 24/7 naar buiten moet, maar meer als voorbeeld.
Ik ken maar weinig paarden die te haggelen zijn met zoveel op stal staan.
Kortom gedragsmatigs en wbt energie level is het bijna vragen om problemen.

Daarnaast vind ik 3 keer per dag brok overdaad bij een paard wat bijna 24/7 binnen staat.
Laatst bijgewerkt door cissie op 30-05-16 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:58

het is goed dat je eerst bij jezelf kijkt, maar laat er ook deskundigen naar kijken want zo is het voor mens en paard niet leuk!

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 14:21

anjali schreef:
Vervelend voor je dat het paard problemen geeft. Ik persoonlijk denk ook wel dat het zou verbeteren als hij meer buiten zou staan.In ieder geval een paar uur per dag.Zou dat kunnen op de stal waar jullie staan,want ik weet dat dat zeker op maneges niet altijd mogelijk is.

Idd bij ons op stal kan je niet veel langer

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 14:24

Believe schreef:

Ongeveer 1/2 uur per dag en soms nog naar het rijden effe in de paddock om te rollen[/quote]
Dan is het toch logisch dat je paard chagrijnig is en onder het zadel zo druk is? :=[/quote]

Hij is niet druk, maar als we met meerdere mensen buiten gaan rijden en een ander haalt mij in (ookal is het in stap) begint ie zomaar te steigeren.

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 14:24

cissie schreef:
Bella, 1 a 2 uur per dag buiten is niet leuk voor een paard.
Kun je in overleg met je vader en de stal waar je paard staat er misschien voor zorgen dat je paardje vaker of langer naar buiten kan?
Sorry dat ik het zeg, maar vind het gewoon erg sneu voor je paard.
De meesten paarden worden op zn minst sjaggie van zoveel binnen staan.
De mijne zou buiten sjaggie ook staatsgevaarlijk worden.
Die heeft zoveel behoefte aan beweging in de weide en contact met andere paarden dat ik haar verhuisd heb naar 24/7 buiten.
Het is een compleet ander paard geworden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je paard 24/7 naar buiten moet, maar meer als voorbeeld.
Ik ken maar weinig paarden die te haggelen zijn met zoveel op stal staan.
Kortom gedragsmatigs en wbt energie level is het bijna vragen om problemen.

Daarnaast vind ik 3 keer per dag brok overdaad bij een paard wat bijna 24/7 binnen staat.

Ik kan wel overleggen maar de stal waar wij nu staan is wel erg goed, en we hebben het er voor de rest heelemaal naar onze zin

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:40

Naar buiten gaan en vrij kunnen bewegen is echt een basisbehoefte voor een paard. Hoe goed de stal verder ook is (voor jullie, waarschijnlijk), dan mist er echt iets essentieels, en is het zeer waarschijnlijk dat het gedrag wat je beschrijft daaruit voortkomt. Ik zou hoe dan ook opzoek gaan naar een andere stal. Je paard leeft er, jij bent er maar een paar uur per dag/week, dat moeten we niet vergeten :)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 14:48

Weidegang of in ieder geval is voor onze shet heel belangerijk, Als die niet meer dan 6 uur per dag buiten komt word die al pissig laat staan als ze langer buitenstaat.
De fries is echter veel makkelijker en maakt het niet uit.
Onze paarden staan daardoor ook 10 buiten en alsnog 14 binnen met altijd hooi tot beschikking.

Maar omgerekend staat jou paard dus 22/23 uur per dag op stal. Dat is eigenlijk best veel.
Persoonlijk zou ik vragen of er een andere optie is bij de manege (wat vaak lastig is) en anders rond gaan kijken bij een andere stal. Voor mij is het welzijn belangrijker dan mijn eisen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:01

Als eerst op zoek naar een stal waar hij in een groep elke dag 8uur of meer buiten komt. Dan voor jullie maar iets minder luxe, je pony moet er wonen jij bent er alleen voor je hobby. Ik gok dat het dier er flink van opknapt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:09

Het is je paard die er woont, niet jullie. Jullie zijn er een uurtje of misschien 2 op een dag. Het is belangrijker dat je paard het naar z'n zin hebt dan dat jullie het perfect hebben.

Belangrijk om over na te denken...

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:16

Je paard krijgt zover ik hieruit kan hale n niet genoeg ruwvoer, dit word gecompenseerd met brok en niet genoeg weidegang. ook is hij gestresst op stal als er wedstrijden zijn... dit lijkt me verre van de perfecte stal voor je pony... wees niet egoïstisch en kijk naar meer opties

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 15:20

Xloveskanjer schreef:
Je paard krijgt zover ik hieruit kan hale n niet genoeg ruwvoer, dit word gecompenseerd met brok en niet genoeg weidegang. ook is hij gestresst op stal als er wedstrijden zijn... dit lijkt me verre van de perfecte stal voor je pony... wees niet egoïstisch en kijk naar meer opties

mee eens