paard is lusteloos en doet raar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:18

Gewoon dierenarts even laten komen om alles uit te sluiten, als jij je enkel verzwikt, door je knie gaat of rugpijn hebt, dan heb je ook echt geen zin om te gaan hardlopen en je hebt veel pijn. Het is dan niet echt fijn als er dan ook even iemand op je gaat zitten. Toch? Als de dierenarts niks kan vinden dan is het tijd voor pensioen, en mag hij lekker genieten van zijn oude dag. (Betekent niet meteen dat je er niets meer mee hoeft te doen.)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:26

Het paard geeft wat aan.

Dus of hup naar de dierenarts of je kijkt over een week nog eens.
Hetzelfde als nu... ga wandelen en grondwerken.
Of ga fietsen met hem.
Gewoon wat spelletjes en er niet meer op gaan zitten.
Hier ook 1 van 23 jaar en hij had er ook geen plezier meer in ivm artrose.
Nu wandelen, losgooien in de bak en grondwerken.
Hij is lekker vrolijk en praatjes zat.

soms is het gewoon genoeg geweest.

krijgt hij al senioren slobber?
Dat is een goede dikmaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:34

Toen mijn opa oud werd, kreeg hij ook kwalen. Hij had last van zijn rug, kon geen zware dingen meer tillen, zijn gewrichten waren versleten en hij werd sneller moe. Hij had heel zijn leven nog nooit de dokter gezien, maar toen moest hij er wel een paar keer heen. Dat krijg je als je ouder wordt. Gelukkig kon hij met pensioen en hoefde hij niet meer te werken, want dat kon niet meer. Hij bleef wel bewegen en actief hoor! Lekker klussen in zijn tuin, beetje vissen met z'n bootje, wandelen met m'n oma... Maar geen zwaar werk meer. Zo is hij heel oud geworden en ik ben blij dat hij van een rustig pensioen heeft kunnen genieten.

Paarden worden op een dag ook oude opaatjes. Ze moeten wat vaker naar de dokter om na te gaan wat ze mankeren. En kunnen het werk niet meer zo goed aan. Maar een beetje beweging blijft gezond hoor! Je kunt er heerlijk mee gaan wandelen, poetsen, knuffelen en misschien best nog eens een rondje stappen aan een lang teugeltje, als de dierenarts zegt dat dat nog wel kan.

Ik hoop dat jij over heel veel jaren terug kunt kijken op het leven van je verzorgpaardje en kunt denken: "ik ben blij dat hij een goede oude dag heeft gehad. Dat de veearts regelmatig is geweest als er zorgen waren over zijn gezondheid. En dat we goed met de veearts overlegd hebben over wat hij nog kan en wat niet meer. En dat we hem daarmee een lang, gezond en pijnvrij leven hebben kunnen geven."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:34

Het paardje is hoogstwaarschijnlijk al jaren "op". Heeft al jaren last van zn rug als ik je aansingelverhaal zo hoor. Heeft op rust gestaan zo te lezen wat artrose ook geen goed doet. Mogelijk wil de eigenaresse hem in beweging houden wegens artrose? Misschien moet je haar vragen of het zo eerlijk is om dat nog te doen. Ik zou hem lekker met rust laten/met pensioen doen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:44

na al deze uitgebreide reacties vind ik dat t hierop neerkomt:

dat paard moet met pensioen.

sommige paarden hoeven pas als ze 30 zijn met pensioen en sommige als ze 25 zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:00

anemoonlena schreef:

sommige paarden hoeven pas als ze 30 zijn met pensioen en sommige als ze 25 zijn.

Ik denk dat je dat niet kunt constateren zonder het paard ooit gezien te hebben. En wat is pensioen? Helemaal niks meer doen is in sommige gevallen ook geen gezonde keuze.

Maar de signalen wijzen er natuurlijk wel op dat het beestje niet meer zoveel belasting kan verdragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:56

anemoonlena schreef:

Eh hoe sinds wanneer kun je aan de hand van reacties van anderen die paard niet kennen een conclusie trekken, zonder zelf ook het paard in kwestie te kennen?

Dancyy

Re: paard is lusteloos en doet raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:20

Ik las de titel en dacht net als sommige anderen meteen aan koliek,
ik heb niet alle reacties gelezen maar kan niet zo goed ouderdom of iets anders zijn natuurlijk.

Misschien da bellen mocht dat nog niet gedaan zijn?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:25

Gelijk roepen dat paard met pensioen moet is wat kort door de bocht. De dierenarts bellen is verstandig. Pijn uitsluiten, tandjes nakijken, zadel checken etc zijn volgende stappen.
Dan pas kun je gefundeerd zeggen of paard toe is aan pensioen of niet.
Rust roest maar soms is het niet anders.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:36

Ts, ik hoop dat de eigenaar binnenkort een afspraak maakt met de DA.
Het lijkt mij verstandig dat je voorlopig even niet rijdt. Als jij je ziek voelt, ga jij ook niet naar school of sport.