Voor- en nadelen vierkant op ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Voor- en nadelen vierkant op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:26

Jinte, heb je tips voor me hoe ik de hoeven zou moeten trainen?
Anthea, oke, bedankt voor de tip.
Brailindy, dat ben ik sowieso niet van plan. Het is of voor op ijzers, of helemaal.
Verder bedankt voor de ervaringen!
Ik denk dat ik sowieso mijn hoefsmid raad ga vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:31

"Trainen" doe je door regelmatig een stukje over verhard en gevarieerd terrein te wandelen met je paard. Verhard kan asfalt zijn of een hard zandpand (je weet wel, zo'n platgereden pad in het veld, geen traktorspoor). Tussendoor ga je dan stukjes met grind en steentjes meepakken, een keer een bospad of iets gelijkaardigs. Zand slijt namelijk ook, alleen gaat dat bij het ene paard sneller dan bij het anderen. Eentje die sleept zal een minder afgeronde teen hebben bijvoorbeeld ;) Ongelijke bodem zorgt tegelijk dat ze leren hoe en waar ze hun voeten moeten zetten en zelf voelen hoe stevig ze staan. Naderhand kan je gewoon gaan draven en dat dan verder uitbreiden. Hoeven goed onderhouden en op tijd barstjes/brokken eraf laten vijlen zodat het niet gaat scheuren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:35

Oke bedankt voor de uitleg! Moet ik die stukjes er dan gewoon af laten vijlen door de hoefsmid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:27

Als het niet te erg is kan dat gewoon bij de normale onderhoudsbeurt hoor. Tenzij het echt fikse stukken zijn, of ze zijn scherp en zitten aan de binnenkant van de hoef. Bij dat laatste moet je opletten dat ze zichzelf niet verwonden bij bijvoorbeeld aantikken, maar dat kan je in principe voorkomen met peesjes en eventueel springschoenen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:54

TS is 14, ik weet niet of die zomaar aan een hoefrasp kan geraken, en of je dat niet beter door een volwassene laat doen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:56

Ik denk dat ik dat zelf inderdaad beter niet kan doen haha. Lijkt me niet zo veilig voor mezelf. Dat laat ik wel aan de hoefsmid over.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:00

Hebben jullie de fra hoefrasp gezien? Dat is geen rasp zoals de hoefsmid heeft hoor. En ook een 14 jarige kan die prima gebruiken kan je weinig verkeerd mee doen. Maar als je het niet ziet moet je het niet doen natuurlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:28

Jinte schreef:
En dat jouw paard niet zonder ijzers kan, betekent ook niet dat dat voor elk paard zo is. Nu geef ik als voorbeeld mijn paard, maar ken ook zat paarden die ijzerloos staan, waarvan een aantal vroeger wel ijzers hebben gehad, die nu probleemloos zonder ijzers over de verharde weg lopen.
Hier is ook voornamelijk verharding waar ik rij met o.a. ook kiezels. Ja, daar heeft hij tijdelijk gevoelig op gelopen. Kwestie van trainen, en anders vind ik persoonlijk hoefschoenen ook een goede optie. Ik vind namelijk niet dat als een paard te lang gevoelig/pijnlijk blijft lopen dat je maar door moet zeulen. Bij die van mij heb ik vooral veel gestapt over het harde om te hoeven sterker te maken, en per rit merkte ik gewoon dat het steeds beter ging. Dat is geen traject geweest van maanden, anders had ik wel een andere optie (hoefschoenen) gezocht.

Ik zeg toch ook dat veel paarden gewoon zonder ijzers kunnen ?!
Alleen dat ik nu er 1 heb die absoluut niet zonder kan.
De ander eventueel wel, maar dat mijn trainingsomgeving daar niet geschikt voor is.
Ook heb ik bij deze hoefschoenen geprobeerd, maar zij is helaas gezegend met zeer gevoelige hoefranden/kootholtes, dat ze al open ligt met een springschoen; dus helaas altijd kapotte plekken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 16:01

Ik denk wel dat het prima te gebruiken is hoor, maar ik ben veel te bang dat ik straks een trap tegen mijn hoofd krijg of zo. Mijn paard is het natuurlijk ook niet gewend om behandeld te worden door iemand anders dan de hoefsmid.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:09

Ik heb m'n paard vierkant staan puur voor wedstrijden. Dan kan ik punten draaien

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:11

Maar je krabt toch wel zelf zn hoeven regelmatig uit? Gedraagt je paard zich dan ook niet bij de hoefsmid?

Ik bedoel verder ook echt niet dag je een uur gaat lopen vijlen. Puur als je bijv van een buitenrit afkomt en je ziet een scheurtje of brokkeltje even gauw dat raspje er langs dat het weer glad is. Net zoals wanneer je een scheurtje in je nagel hebt en je dat even bijvijlt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:33

Ik zou ook niet willen dat mijn dochter van 14 zelf de hoeven van haar paard(je) bij zou houden.
Ook niet met een simpele vijl.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:38

Brainless schreef:
Ik zou ook niet willen dat mijn dochter van 14 zelf de hoeven van haar paard(je) bij zou houden.

Dat kan natuurlijk. Betekend niet dat een 14 jarige daar niet toe in staat zou zijn :) maar we dwalen denk ik een beetje af. Ts moet vooral doen waar ze zich goed bij voelt ik gaf alleen een tip :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:55

Maartje1990 schreef:
Brainless schreef:

Dat kan natuurlijk. Betekend niet dat een 14 jarige daar niet toe in staat zou zijn :) maar we dwalen denk ik een beetje af. Ts moet vooral doen waar ze zich goed bij voelt ik gaf alleen een tip :)

Nee ze is 14 en een 14 jarige moet niet (zomaar) doen waar ze zich goed bij voelt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:12

*zucht* ik bedoelde ook alleen hier mee. Dus als zij het gevoel heeft dat dat kan met haar pony en zij dat kan. Moet ze dat vooral doen. Maar heb het idee dat ts daar zelf niet zo zeker is dus dan is dat ook prima.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:34

Hoi Kimmie

Ik zou deze vraag gewoon de volgende keer dat de smid komt met hem/haar bespreken. Hij kan namelijk goed inschatten of je paard zonder ijzers zou kunnen. Of je paard ijzers voor nodig heeft hangt af van de reden dat de ijzers eronder zitten. Is bijv de zool dun of moet de stand gecorrigeerd worden, dan kun je moeilijk zonder. Als je dan de ijzers eraf haalt, kan je paard gevoelig gaan lopen. Maar je hoefsmid zou dit in moeten kunnen schatten. Mijn paard heeft ook alleen ijzers voor. Ze kan intussen zonder als ik niet rijd. Als ik wel ga rijden loopt ze toch te gevoelig voor, ook al in de bak. Of ik ook ijzers achter neem, hangt af hoeveel ik buiten rijd. Ik zou het niet doen zolang het niet nodig is. Jouw hoefsmid kan prima beoordelen of de hoeven niet te kort worden met hoe je nu rijd. Heb je het idee dat de hoeven teveel slijten, dan kun je altijd nog achter ijzers laten plaatsen. Dit kun je gewoon per bekapbeurt bekijken.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 18:51

Ik heb besloten (in overleg met mijn instructrice) dat ik hem gewoon voor op ijzers laat staan. Hij staat al vrij lang zo en dat blijft wel goed gaan. Voor het sloffen moet ik gewoon werken dat hij wat actiever wordt. En bij het over de weg gaan is zo kort, dat dat allemaal wel meevalt. Iedereen bedankt voor de ervaringen!