Wat geef ik mijn shetlander te eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjenat

Re: Wat geef ik mijn shetlander te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:07

Lichteraan wat je met je shet gaat doen en hoevaak.

Mijn shet krijgt hooi en gras en als krachtvoer :
1 of 2 schep sportsfit of sportbrok
1 of 2 schep biks

maar ik train dan ook heel veel aan de lange teugel ( 6x per week) dus moet ze dat wel hebben

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:09

Mijn pony wordt ook elke dag aan het werk gezet. Hij krijgt nu hooi en gras, maar als aanvuller geef ik hem balancer van bio ron dacht ik. Daar zitten niet suikers zoals in krachtvoer, maar aanvullende stoffen.

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 17:12

roosjenat schreef:
Lichteraan wat je met je shet gaat doen en hoevaak.

Mijn shet krijgt hooi en gras en als krachtvoer :
1 of 2 schep sportsfit of sportbrok
1 of 2 schep biks

maar ik train dan ook heel veel aan de lange teugel ( 6x per week) dus moet ze dat wel hebben

Hij gaat 5x per week werken, zowel trainen als in de stapmolen :)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:19

Wat valt bij jou onder trainen? Van een uurtje stappen draven hoeft hij echt geen brok. Bekijk het eens vanuit de natuur daar lopen ze kilometers per dag en dan eten ze ook geen brok. Wij geven ze al veel te snel brok en supplementen. Geef extra hooi alsje denkt dat de shet te dun word. Ga eerst eens uit van niet en ga dan bekijken wat zijn te kort is

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 17:20

Ufurio4e schreef:
Wat valt bij jou onder trainen? Van een uurtje stappen draven hoeft hij echt geen brok. Bekijk het eens vanuit de natuur daar lopen ze kilometers per dag en dan eten ze ook geen brok. Wij geven ze al veel te snel brok en supplementen. Geef extra hooi alsje denkt dat de shet te dun word. Ga eerst eens uit van niet en ga dan bekijken wat zijn te kort is

Bedankt! :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:30

Toen ik mijn shetjrs een poosje geen biks meer voerde, omdat er 1 met voernijd tussen stond (wel onbeperkt voordroog)
Zag ik ze echt wel minder mooi worden. Dus ik raad wel wat meer aan dan gras en hooi.
Maar net als bij paarden, kijken wat het beste werkt bij die pony

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:44

Die van mij krijgen onbeperkt arm grof hooi. Daarnaast een klein beetje vitamine brok van fibra. Overigens zijn ze flink aan het werk. Maar hier voelen ze zich goed bij of zo ogen ze in ieder geval.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:46

Onbeperkt hooi en 's ochtends en 's avonds een beetje krachtvoer. Eigenlijk hetzelfde als de quarter merrie alleen in mindere mate.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:50

Waarom korrels geven als die het nu prima op onbeperkt hooi doet?

Zou wel manieren bedenken voor minder weidegang maar op paddock ivm gras dat nu meer zal bevatten, waardoor die snel dik zal worden ondanks beweging. Mijn merrie deed (is nu hoogdrachtig) gemiddeld 25km per menrit en kreeg enkel onbeperkt hooi, ze stond netjes tot iets te dik zelfs en dit terwijl ze 3x per week aangespannen liep en 2x aan de longe.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:57

Bekijk het vanuit de pony.
Shetten op stal leven enkel op hooi en soms wat brood.
Mijn oudje is een ouwe stofzuiger en krijgt senioren slobber vanwege de vele tanden/kiezen die eruit zijn gehaald, 18 plus muesli als extra en vaak wat brood of iets lekkers.
Plus hooi uiteraard. Zijn compagnon van bijna 4 eet er gewoon van mee ook al heeft ze het niet nodig. Zit wel enorm goed in haar vel en is stevig maar niet dik. Ik vind het prima zo.
Mocht de oudste ooit overlijden pas ik het pas aan

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 19:06

Memere schreef:
Waarom korrels geven als die het nu prima op onbeperkt hooi doet?

Zou wel manieren bedenken voor minder weidegang maar op paddock ivm gras dat nu meer zal bevatten, waardoor die snel dik zal worden ondanks beweging. Mijn merrie deed (is nu hoogdrachtig) gemiddeld 25km per menrit en kreeg enkel onbeperkt hooi, ze stond netjes tot iets te dik zelfs en dit terwijl ze 3x per week aangespannen liep en 2x aan de longe.

En wat te doen als ik merk dat mijn pony iets mist? Meer weidegang of toch korrels bijvoeren?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:19

Ik zou beginnen met enkel hooi.
Bij ons 4 shetlanders.
Een mini die alleen maar kuil krijgt en nu een beetje grasbrok met olie voor zijn vacht. Hij is ook puur knuffel/wandelpony.
Een die een aantal x per week voor de kar loopt. Onbeperkt hooi en na het werk een handje muesli
Een die M2 niveau loopt, krijgt afgewogen hooi en een klein handje muesli na het werk.
Een van 22 die 4x per week gereden wordt, zij krijgt het meeste te eten. Onbeperkt hooi, 3x per week slobber, 2 flinke handen muesli en vitaminekorrels.

Bij allevier is de basis hooi en naar gelang het werk wat ze gedaan hebben en hoe ze ogen wordt er voer aangepast.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:23

Beginnen met onbeperkt hooi geven en iets meer weidegang, als het gras niet genoeg meer bevat (einde herfst/winter) en je merkt dat je paard toch nog iets mist dan zou ik pas korrels bijvoeren in kleine hoeveelheid. Voorkeur naar brokken voor sobere rassen : laag in suikers en zetmeel(word suikers eenmaal in aanraking met speeksel),voorbeelden hiervan zijn lucerne,bietenpulp, fiber force van cavalor.

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 19:26

nuscaniels schreef:
Ik zou beginnen met enkel hooi.
Bij ons 4 shetlanders.
Een mini die alleen maar kuil krijgt en nu een beetje grasbrok met olie voor zijn vacht. Hij is ook puur knuffel/wandelpony.
Een die een aantal x per week voor de kar loopt. Onbeperkt hooi en na het werk een handje muesli
Een die M2 niveau loopt, krijgt afgewogen hooi en een klein handje muesli na het werk.
Een van 22 die 4x per week gereden wordt, zij krijgt het meeste te eten. Onbeperkt hooi, 3x per week slobber, 2 flinke handen muesli en vitaminekorrels.

Bij allevier is de basis hooi en naar gelang het werk wat ze gedaan hebben en hoe ze ogen wordt er voer aangepast.

bedankt! :)