Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
roosjenat schreef:Lichteraan wat je met je shet gaat doen en hoevaak.
Mijn shet krijgt hooi en gras en als krachtvoer :
1 of 2 schep sportsfit of sportbrok
1 of 2 schep biks
maar ik train dan ook heel veel aan de lange teugel ( 6x per week) dus moet ze dat wel hebben
Ufurio4e schreef:Wat valt bij jou onder trainen? Van een uurtje stappen draven hoeft hij echt geen brok. Bekijk het eens vanuit de natuur daar lopen ze kilometers per dag en dan eten ze ook geen brok. Wij geven ze al veel te snel brok en supplementen. Geef extra hooi alsje denkt dat de shet te dun word. Ga eerst eens uit van niet en ga dan bekijken wat zijn te kort is
Memere schreef:Waarom korrels geven als die het nu prima op onbeperkt hooi doet?
Zou wel manieren bedenken voor minder weidegang maar op paddock ivm gras dat nu meer zal bevatten, waardoor die snel dik zal worden ondanks beweging. Mijn merrie deed (is nu hoogdrachtig) gemiddeld 25km per menrit en kreeg enkel onbeperkt hooi, ze stond netjes tot iets te dik zelfs en dit terwijl ze 3x per week aangespannen liep en 2x aan de longe.
nuscaniels schreef:Ik zou beginnen met enkel hooi.
Bij ons 4 shetlanders.
Een mini die alleen maar kuil krijgt en nu een beetje grasbrok met olie voor zijn vacht. Hij is ook puur knuffel/wandelpony.
Een die een aantal x per week voor de kar loopt. Onbeperkt hooi en na het werk een handje muesli
Een die M2 niveau loopt, krijgt afgewogen hooi en een klein handje muesli na het werk.
Een van 22 die 4x per week gereden wordt, zij krijgt het meeste te eten. Onbeperkt hooi, 3x per week slobber, 2 flinke handen muesli en vitaminekorrels.
Bij allevier is de basis hooi en naar gelang het werk wat ze gedaan hebben en hoe ze ogen wordt er voer aangepast.