Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Icrack schreef:Ik vind persoonlijk vrijheidsdressuur erg dubbel. Ten eerste zie ik het nut er niet van in om een paard "kunstjes" te leren. Het is tenslotte geen circusartiest. Voor wie is de vrijheidsdressuur leuk, voor de eigenaren? Of voor het paard zelf? Draagt het bij tot iets en heeft het wel degelijk nut?
Begrijp me niet verkeerd, er zijn oefeningen welke in de praktijk hun nut kunnen hebben. Het aanleren van steigeren vind ik persoonlijk een no-go.

maximuss schreef:@ Captain: dus iedereen die het niet met je eens is, heeft er geen verstand van... Ik heb me er in verdiept (idd eerst erover leren vooraleer kritiek te geven) en nee hoor ik zie er echt geen toegevoegde waarde in... Conditioneren is zowat het gemakkelijkste wat je kan doen met een dier. Zolang je hen beloont is het natuurlijk leuk.
vuurneon schreef:Ik vind steigeren ongewenst gedrag, dus ik zou dit zelf ook nooit een paard aanleren.
Azmay schreef:vuurneon schreef:Ik vind steigeren ongewenst gedrag, dus ik zou dit zelf ook nooit een paard aanleren.
Zo zou je springen ook ongewenst gedrag kunnen vinden, ze zouden immers door kunnen krijgen dat ze over de omheining kunnen..
Indien er duidelijk mee om gegaan word heb ik geen probleem met het aanleren van steigeren.
Zidore schreef:wat fijn om sommige reacties te lezen hier! ik roep al jaren dat ik het zo slecht vind, al die pennymeisjes die ponys en paarden laten stijgeren op commando (voor inderdaad een facebook/instagram foto) en die dieren die dan te pas en te onpas dit gaan doen met alle gevolgen van dien..

Citaat:Als je misschien ooit je paard wil gaan verkopen kun je hem beter geen gevaarlijke trucjes aanleren.