Waarom steigeren wel of niet aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximuss

Re: Waarom steigeren wel of niet aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:10

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:14

@maximuss, op de foto overduidelijk hol.

Maar wanneer ik een buiging vraag staan de benen niet zo ver naar voren. Het hoofd niet tegen de hals getrokken, maar richting de grond. Achterbenen staan er ook meer onder.
Het is niet zo dat ze lang in die positie blijft staan, want het is een lastige oefening voor haar rug.
Het is mij dan ook niet om het truucje te doen , maar echt om haar rug te stretchen, denk dat er verschillende soorten buigingen bestaan :)

Edit: http://elibertyhorsemanship.weebly.com/buiging.html
Laatst bijgewerkt door Fauvetje op 24-03-16 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:16

Mensen die zeggen dat VD niks toevoegd voor een paard en het 'zielig' is hebben er duidelijk niet erg veel verstand van. Is niet erg, maar ga dan geen dingen roepen waar je geen verstand van hebt. In die 6 jaar dat ik les heb gegeven heb ik maar 2 paarden gehad die het niet erg interessant vonden. De rest van de paarden vond het fantastisch.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:22

Icrack schreef:
Ik vind persoonlijk vrijheidsdressuur erg dubbel. Ten eerste zie ik het nut er niet van in om een paard "kunstjes" te leren. Het is tenslotte geen circusartiest. Voor wie is de vrijheidsdressuur leuk, voor de eigenaren? Of voor het paard zelf? Draagt het bij tot iets en heeft het wel degelijk nut?

Begrijp me niet verkeerd, er zijn oefeningen welke in de praktijk hun nut kunnen hebben. Het aanleren van steigeren vind ik persoonlijk een no-go.

Zo geredeneerd heeft voor de meeste mensen niets wat je met een paard doet "nut".
Ik behoor zelf tot de kleine groep mensen die nog paarden nodig heeft voor een ander gebruiksdoel dan hobby of sport.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:23

@ Captain: dus iedereen die het niet met je eens is, heeft er geen verstand van... Ik heb me er in verdiept (idd eerst erover leren vooraleer kritiek te geven) en nee hoor ik zie er echt geen toegevoegde waarde in... Conditioneren is zowat het gemakkelijkste wat je kan doen met een dier. Zolang je hen beloont is het natuurlijk leuk.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:24

Mijn paard heeft vroeger het steigeren onder het zadel geleerd. Toen ik hem gekocht had steigerde hij op het moment dat hij ergens stil moest staan en wanneer hij het ergens niet mee eens was. Inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder en heeft hij het gelukkig afgeleerd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:25

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat ik vanuit MIJN ervaring met lessen (meer dan 100 paarden) kan zeggen dat paarden het zeer zeker wél leuk vinden. Als iemand dan zegt dat paarden het niet leuk vinden, alleen de baasjes dan vind ik dat dus onzin ja.

En als je denkt dat VD geen toegevoegde waarde heeft dan mag dat natuurlijk. Ik ervaar alleen bij mijn paard dat het hem zeer zeker sterker en soepeler houdt. Wat ook bereikt kan worden door hem vaker te longeren dan dat ik al doe, maar VD vind hij veel leuker dan aan de longe.

En ja, natuurlijk vind een paard werken voor voer leuk. Jij werkt toch ook niet gratis voor je baas? Met rijden beloon je ook, alleen dan gebruik je het weghalen van druk als beloning.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:58

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:56

amabel, de antwoord op jou vraag:
Die pony stond bij ons op stal in pension, ik zelf was toen al wel met vd bezig. en die pony zijn baasje was aan het puberen en vond het erg stoer dat haar pony iets kon wat dus de mijne niet kon.....
Toen zij liever meer op haar vriendje reed dan op haar pony werd deze pony opstandig en deed zijn eigen ding met zijn verzorgsters die het ook allemaal deden met vele diversitijd aan hulpen.
nadat zij dus tienermoeder werd met 16 moest de pony met spoed verkocht worden, en zo kwam die pony bij die mensen terecht van het vhd verhaal was niets verteld. wel dat de oorzaak in het tienermoeder verhaal zat ende pony voor straf weg moest :n

Toen Oma de pony wilde aaien gaf zij dus onbewust hulpen die er ongeveer uitzagen als het stijger commando ....ik wist dat hij verkocht was maar niet aan wie...

Dus ja ik was er zelf bij daarom weet ik het zo zeker!. maar dacht dat het vermeld was bij de verkoop dat hij klierde .... niet dus %)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:46

maximuss schreef:
@ Captain: dus iedereen die het niet met je eens is, heeft er geen verstand van... Ik heb me er in verdiept (idd eerst erover leren vooraleer kritiek te geven) en nee hoor ik zie er echt geen toegevoegde waarde in... Conditioneren is zowat het gemakkelijkste wat je kan doen met een dier. Zolang je hen beloont is het natuurlijk leuk.

En wat doe je met rijden dan? Dan ben je ook aan het conditioneren, niets meer en niets minder.
Maar in principe heeft dat ook geen toegevoegde waarde voor het paard.

De enige toegevoegde waarde die wij hebben voor het paard is dat we ze van (extra) voedsel voorzien en ze kunnen helpen bij medische problemen. De rest is toch echt voor ons eigen plezier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:52

Ik vind steigeren ongewenst gedrag, dus ik zou dit zelf ook nooit een paard aanleren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:53

vuurneon schreef:
Ik vind steigeren ongewenst gedrag, dus ik zou dit zelf ook nooit een paard aanleren.

Zo zou je springen ook ongewenst gedrag kunnen vinden, ze zouden immers door kunnen krijgen dat ze over de omheining kunnen..

Indien er duidelijk mee om gegaan word heb ik geen probleem met het aanleren van steigeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:57

Azmay schreef:
vuurneon schreef:

Zo zou je springen ook ongewenst gedrag kunnen vinden, ze zouden immers door kunnen krijgen dat ze over de omheining kunnen..

Indien er duidelijk mee om gegaan word heb ik geen probleem met het aanleren van steigeren.

Over de omheining springen vind ik idd ook ongewenst gedrag, daarom is de omheining hoog en staat er een flinke klap stroom op. Ik zal mijn paard niet leren om daarover heen te gaan springen als ik een commando eraan hang :+

Met rijden kan een klein sprongetje kunnen maken nog zinvol zijn als bv een boomstam je pad doorkruist, steigeren vind ik gevaarlijk en zou daar geen gewenst gedrag van willen maken onder commando.

Wat een ander doet zou mij weinig kunnen boeien, al leren ze hun paard de macarena te dansen :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-03-16 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:00

Ik vind dit volledig afhankelijk van je paard, en jou manier van trainen.. Als jij consequent bent denk ik dat er niet zo snel iets fout kan gaan.

Ik heb een 2 jaar geleden mijn lease paard (wel in overleg met de eigenaar) steigeren aan geleerd. Ze kon toen al de meeste andere kunsten zoals liggen buigen compliment etc. Toen dat helemaal op commando stond ben ik pas begonnen met steigeren. Altijd heel consequent in gebleven, ze heeft 1 keer gesteigerd zonder commando ik ben toen aardig boos geworden en daarna heeft ze het nooit meer gedaan. Dit was wel vanaf de grond. OHZ zou ik het niet zo snel aanleren omdat ze het naar mijn mening sneller gaan misbruiken wanneer ze het niet met je eens zijn/staken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:02

wat fijn om sommige reacties te lezen hier! ik roep al jaren dat ik het zo slecht vind, al die pennymeisjes die ponys en paarden laten stijgeren op commando (voor inderdaad een facebook/instagram foto) en die dieren die dan te pas en te onpas dit gaan doen met alle gevolgen van dien..

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:13

sorry hoor, maar in principe hoeft er helemaal niets verkeerd te zijn aan vrijheidsdressuur.
ik doe dit met mijn shetlander en hij vind het fantastisch! je merkt dat hij het ontzettend leuk vind en dat hij het heel graag goed wil doen. ik doe het absoluut niet voor likes of wat dan ook op facebook, maar om de band die ik heb gekregen met hem. veel mensen denken dat dit zomaar wel even gaat dat vrijheidsdressuur, maar dat paard moet zeker vertrouwen in je hebben om iets te gaan doen (denk aan liggen)

daarnaast, als je gewoon consequent blijft, hoeft hij het steigeren helemaal niet te misbruiken... integendeel. mijn shetlander is lang hengst geweest en is toen enorm veel gaan steigeren vanwege zijn hengsten gedrag (hij is inmiddels ruin) steeds toen hij zoveel steigerde, heb ik er een commando op gezet en daardoor heb ik hem afgeleerd dat hij alleen mocht steigeren wanneer ik het zei. consequentie met steigeren is gewoon erg belangrijk, wil je dat hij niet steigert, dan mag hij ook absoluut niet steigeren. dit geld natuurlijk ook gewoon voor andere kunstjes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:16

Zidore schreef:
wat fijn om sommige reacties te lezen hier! ik roep al jaren dat ik het zo slecht vind, al die pennymeisjes die ponys en paarden laten stijgeren op commando (voor inderdaad een facebook/instagram foto) en die dieren die dan te pas en te onpas dit gaan doen met alle gevolgen van dien..

en vergeet daarbij ook niet dat kinderen hun eigen kunnen snel overschatten en de gevolgen onderschatten. De vloek en zegen van YouTube zeg maar :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-03-16 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:18

Als je aan vrijheidsdressuur (kunstjes) doet (nodig hebt) om een (betere) band te krijgen met je paard/ pony dan zit er ergens iets fout...

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:19

maximuss schreef:
Als je aan vrijheidsdressuur (kunstjes) doet (nodig hebt) om een (betere) band te krijgen met je paard/ pony dan zit er ergens iets fout...

zoals?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:22

Dat zegt ze toch helemaal niet? :')

En wie ben jij om te oordelen of iets wat je met je paard doet fout is? De ene persoon krijgt een band met zijn paard door rijden, de ander door longeren, de ander door de zonnedans te doen naast het paard tijdens volle maan. Het is wel degelijk zo dat je met grondwerk een band creëert met je paard. Of dit nou parelli, longeren of VD is.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:26

Helemaal eens met anjali
Citaat:
Als je misschien ooit je paard wil gaan verkopen kun je hem beter geen gevaarlijke trucjes aanleren.

Ik vind het ronduit een gevaarlijk kunstje, dat je, je paard of pony gewoon niet moet leren, tenzij je met je paard in een circus werkt, of als professional het paard als "stuntpaard" traint voor films of zo.

Je weet nooit of je toch ooit je paard of pony zal moeten verkopen (nee dat weet je echt niet, hoe vastberaden je nu ook bent om hem tot zijn dood bij jou te laten - soms loopt je leven ineens anders en moet je misschien toch ooit noodgedwongen een nieuw baasje voor je beestje zoeken).

Een hoop kunstjes zijn onschuldig, hooguit irritant als je er niet van houdt (ik heb er b.v. een hekel aan als paarden met hun voorbeen naar je schoppen omdat ze een snoepje willen - nou leuk kunstje hoor).
Maar steigeren vind ik gewoon gevaarlijk, als het steigercommando per ongeluk gegeven wordt en de ruiter verwacht dit niet, dan kan de ruiter toch heel naar vallen.
Afleren lijkt me nog moeilijker dan het aanleren.
Zeker omdat paard/pony het wel degelijk tegen zijn ruiter kan gaan misbruiken, als die dat door heeft.

Persoonlijk vind ik het dus niet handig om een rijpaard het steigeren aan te leren.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:31

Imo kweek je een band door de dagelijkse verzorging en is die band het uitgangspunt voor het werk. Als mens kun je je wel blij voelen omdat je paard goed gewerkt heeft die dag maar je paard heeft meer aan de dagelijkse kroel-/ poets-sessies om een band te vormen met zijn mens. Wat is een goede band? Imo een fijne, wederzijdse, stressloze communicatie. Maar hiervoor moet je dus eerst elkaar verstaan (zelfde taal spreken) vooraleer je een conversatie kunt aangaan (bv trainingssessie).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:33

Dus jij zegt dat je met borstelen elkaars taal (lichaamstaal) wel leert kennen en met grondwerk niet?

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:35

wie zegt dat ik hem niet dagelijks verzorg? ik poets hem elke dag bij wijze van spreken
ik zeg alleen dat onze band nog sterker is geworden doordat we elkaar vertrouwen in de dingen die we doen met vrijheidsdressuur, en ja dat kan wel degelijk met grondwerk of vrijheidsdressuur of wat dan ook

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:57

@ Captain: een individueel paard leer je idd beter eerst kennen in de omgang vooraleer ermee te werken, ja. Poetsbeurt, rondje over het erf (aan de hand) en gedrag naar andere paarden zijn genoeg om een paard te leren kennen en tijdens de eerste twee kun je eigenlijk al een band ontwikkelen.

Als jouw definitie van een band bestaat uit hoe vlug je paard doet wat jij zegt dan heb je idd meer nodig...