anemoonlena schreef:als je niet weet war je op moet letten, geen ervaring hebt met pony's kopen, en niet weet hoeveel t allemaal kost, moet je eerst iemand inhuren die verstand heeft van paarden kopen enzo, bereken eerst alles, je bent denk ik per maand als je hoefsmit doet denk ik 600,- kwijt, per jaar ong 100.000 euro (zoiets) maar koop nooit zomaar een paard, neem altijd iemand mee die er verstand van heeft!

Ik vraag me echt oprecht af wat je allemaal voor je paard koopt als je 100.000 per jaar uitgeeft aan je paard. Koop je iedere week een nieuw zadel of zoiets? Volgens mij (en mijn rekenmachine) is 12 x 600 trouwens 7.200, dus ik snap niet helemaal waar je die andere 92.800 voor gebruikt.
even serieus, ik neem aan dat dit een typefout is, of faal ik gewoon heel erg hard in rekenen?ontopic; Ts, ik raad je sterk af om een paard met een vriendin te kopen, dat gaat vroeg of laat fout. Jullie krijgen ruzie of één van jullie gaat verhuizen/verliest interesse en dan komt de vraag wie het paard krijgt. Mijn beste vriendin wil ook graag een paard kopen samen met mij, we zijn al zeven jaar beste vrienden en hebben al een hoop doorstaan, dus ik zou het in principe wel aandurven, maar ik doe het niet omdat wij beide compleet iets anders willen en wij allebei op een heel ander niveau/andere manier rijden. Ik ben op dit moment ook aan het kijken of het mogelijk zou zijn om over een ruim jaartje een eigen paard aan te schaffen, toen ik dit aan mijn vriendin vertelde werd ze heel erg enthousiast, zeker toen ik vertelde wat ik ongeveer zou willen. Ik heb veel ervaring met jonge paarden en zou dan ook graag een jong paard willen, mijn vriendin werd heel enthousiast, maar ik weet dat dat nooit zou gaan werken omdat zij nog nooit met een jong paard heeft gewerkt. Denk daar goed over na, jouw droompaard hoeft niet perse het droompaard van je vriendin te zijn en dit is niet iets om een compromis te sluiten, kijk goed wat jullie willen, willen jullie hetzelfde en past het ook bij jullie allebei, dam is de kans dat het gaat werken al een stuk groter. Verder moet je dit zeker niet dan als je afhankelijk bent van elkaar, als jouw vriendin over een jaar opeens geen zin meer heeft en jij kunt het zelf niet betalen, heb je een groot probleem, want zie dan maar even snel een oplossing te vinden.
Allebei starten met een paard zal niet zo zeer een probleem zijn, maar houd er rekening mee dat dit ook voor ruzie kan zorgen. (allebei op wedstrijd willen op dezelfde dag, jaloezie etc.)
Ga je eerst eens inlezen over hoeveel tijd en geld een paard nu precies kost en leg dit dan bij je ouders voor, want die moeten natuurlijk wel akkoord gaan. Zijn zij net zo enthousiast als jij? ga dan op zoek naar een leuk paardje, maar neem alsjeblieft iemand mee die er verstand van heeft en laat het beestje keuren, want dat kan op den duur een hoop geld schelen. en als je dan echt een paard hebt, zet hem dan alsjeblieft op een manege/pensionstal waar je genoeg begeleiding kunt krijgen.