eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:40

anemoonlena schreef:
als je niet weet war je op moet letten, geen ervaring hebt met pony's kopen, en niet weet hoeveel t allemaal kost, moet je eerst iemand inhuren die verstand heeft van paarden kopen enzo, bereken eerst alles, je bent denk ik per maand als je hoefsmit doet denk ik 600,- kwijt, per jaar ong 100.000 euro (zoiets) maar koop nooit zomaar een paard, neem altijd iemand mee die er verstand van heeft!

100.000 euro?! Ik ben ongeveer 5.000 kwijt per jaar inclusief hoefsmid, stalling enz. :j maar nog steeds gaat 1 paard met twee 13 jarige meiden niet goed :(

Sherivey

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:46

Ik vind het sowieso niet verstandig om samen een paard te kopen. Denk aan eventuele ruzies in de toekomst, hoe gaan jullie dan alles met het paard oplossen? Daarbij vind ik voor twee meiden van jullie leeftijd het al helemaal een slecht idee. Wat nou als de een dalijk gaat studeren en misschien zelfs verhuist naar de andere kant van het land? Of over een paar jaar gewoon uitgekeken is op de paarden? Blijft de ander dan alleen verantwoordelijk voor de kosten en verzorging?

Daarbij lijkt het mij ook niet heel handig om samen een paard voor wedstrijden te kopen. Het kan best werken, met een heel goede planning en heel goede afspraken. Maar het brengt vaak ook heel veel gedoe met zich mee

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:51

Dilan93 schreef:
Daarbij vind ik voor twee meiden van jullie leeftijd het al helemaal een slecht idee. Wat nou als de een dalijk gaat studeren en misschien zelfs verhuist naar de andere kant van het land? Of over een paar jaar gewoon uitgekeken is op de paarden? Blijft de ander dan alleen verantwoordelijk voor de kosten en verzorging?

Ik neem aan dat dit de verantwoordelijkheid is van de ouders, de meisjes zelf zullen de kosten niet zelf ophoesten.

ALs dat een voorwaarde is zou niemand een paard kunnen kopen voordat een studie is afgerond.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:54

Gillbo schreef:
Dilan93 schreef:
Daarbij vind ik voor twee meiden van jullie leeftijd het al helemaal een slecht idee. Wat nou als de een dalijk gaat studeren en misschien zelfs verhuist naar de andere kant van het land? Of over een paar jaar gewoon uitgekeken is op de paarden? Blijft de ander dan alleen verantwoordelijk voor de kosten en verzorging?

Ik neem aan dat dit de verantwoordelijkheid is van de ouders, de meisjes zelf zullen de kosten niet zelf ophoesten.

ALs dat een voorwaarde is zou niemand een paard kunnen kopen voordat een studie is afgerond.

Dan nog neem ik aan dat de kosten gedeeld worden en dat beide partijen niet zitte wachten om alleen voor de kosten op te draaien.

Daarbij ben ik van mening dat ik het sowieso niet heel verstandig vind om een paard aan te schaffen voor je pp zn minst zelf de kosten kunt dragen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:59

Dat is toch iets voor de ouders, ik neem aan dat de volwassenen er goed over nagedacht hebben.
En misschien al wel over een back-up plan hebben waar ts niet eens vanaf weet. Ze is immers nog maar 13

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:05

anemoonlena schreef:
Jejeamber schreef:
wij willen een dressuurpaard die af en toe een sprongentje kan :) we willen afentoe wel wedstrijden gaan rijden *\o/* ras maakt niet veel uit sws wel een paard :))

onmogelijk, dat paard kan niet met 2 ruiters wedstrijden gaan rijden, gaat niet werken haha

Jawel hoor, dat kan prima.
Alleen kan je in problemen komen qua tijd voor trainen/lessen en wanneer wie op wedstrijd wil.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:32

Ik raad ook af om samen een paard te kopen. Heb ooit 2 keer een verzorgpony/paard gedaan met een vriendin. De pony was toen ik ong zo oud was als jij nu(was iets jonger; jaar of 12). Dat ging prima hoor; we hebben die pony toch bijna 2 jaar gedaan samen. Uiteindelijk zijn we op dat punt toch uit elkaar gegaan door visies die veranderd waren en we het daarom niet meer met elkaar eens waren.
Zij is overgegaan op een Fries en ik ging met de pony verder. Vriendschap werd wel minder daarna, maar dat was niet zozeer daarom, maar pubertijd die zorgen voor andere interesses/vrienden/meningen etc etc zorgde daarvoor. Kortom; we waren gewoonweg uit elkaar gegroeid waardoor we ieder onze eigen weg gingen.

Tweede keer was toen ik zo'n 23 was. Dit was niet echt met een goede vriendin, meer een goede kennis. Man,man,man wat heb ik daar spijt van gehad. Een groot drama, want we lagen totaal niet op 1 lijn. Onze rijstijlen waren ook nog eens compleet anders en dat zag je terug in het paard; dier liep voor geen meter, was zwaar op de hand. We hadden ook steeds vaker ruzie, omdat ik me doodergerde aan bepaalde dingen. Uiteindelijk kwam de druppel door een ongeluk waarbij het paard betrokken was (no worries; was gelukkig zonder ernstige gevolgen, hoewel dat zeker had gekunt) en zij een aantal keuzes wilde maken die me tot ontploffen bracht. Heb dr toen voor dr voeten geworpen dat ze een lui kreng was, die geen ene flikker om paarden gaf, maar alles om paardRIJDEN en dat als de mens besloten had om op koeien te rijden ipv paarden zij zogenaamd gek was geweest op koeien.
Tactisch? Nou nee niet bepaald, maar de maat was gewoonweg vol en omdat ze toch nooit naar me wilde luisteren (want zij had vroeger 3 jaar bij de club gereden en ik niet..........ja een argument die ik meerdere malen toegeworpen kreeg) heb ik gewoon keihard gezegd waar het op stond; subtiel en vriendelijk werkte niet bij dr; vaak genoeg geprobeerd in de maanden ervoor.
Je begrijpt; die samenwerking was daarna wel over. Ze heeft eerst nog wel een tijdje bij dezelfde boer gereden, maar dan op een Fries (ja toevallig ook nu weer een Fries). Totdat ze daar niet meer op durfde omdat die er op een gegeven moment iedere keer met dr vandoor ging op weg naar huis vanaf de rijbak (was zo'n anderhalve km naar huis), iets wat overigens geheel dr eigen schuld was. Toen wou ze ineens toch weer op een kwpn'er rijden, jaaaaa heel toevallig (uh ja; jullie lezen de irritatie goed; ook nu na al die jaren gaat nog mn bloed koken als ik aan dr denk en die periode). Dus die ging ergens anders rijden *\o/* ik helemaal blij; zwaar irritatiepunt weg uit mijn leven.

Nu is mijn tweede verhaal een extreem iets hoop ik (hoewel; als ik verhalen op bokt lees of van anderen hoor :brr: ) en ik heb heeeeeeeel veel details in dat verhaal weg gelaten, want alles in details vertellen is simpelweg slecht voor mn bloeddruk bij wijze van; roept teveel irritatie en boosheid op.

Maar in ieder geval; ik raad het af; je bent nu sowieso nog op een leeftijd dat wat mij en die vriendin in onze tienertijd gebeurde ook bij jullie gebeurt, omdat je interesses en ambities nog zo sterk gaan veranderen de komende jaren. Je denkt nu van niet, maar geloof me; dat gebeurt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-03-16 23:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:35

anemoonlena schreef:
als je niet weet war je op moet letten, geen ervaring hebt met pony's kopen, en niet weet hoeveel t allemaal kost, moet je eerst iemand inhuren die verstand heeft van paarden kopen enzo, bereken eerst alles, je bent denk ik per maand als je hoefsmit doet denk ik 600,- kwijt, per jaar ong 100.000 euro (zoiets) maar koop nooit zomaar een paard, neem altijd iemand mee die er verstand van heeft!

_/-\o_ Ik vraag me echt oprecht af wat je allemaal voor je paard koopt als je 100.000 per jaar uitgeeft aan je paard. Koop je iedere week een nieuw zadel of zoiets? Volgens mij (en mijn rekenmachine) is 12 x 600 trouwens 7.200, dus ik snap niet helemaal waar je die andere 92.800 voor gebruikt. :') even serieus, ik neem aan dat dit een typefout is, of faal ik gewoon heel erg hard in rekenen?

ontopic; Ts, ik raad je sterk af om een paard met een vriendin te kopen, dat gaat vroeg of laat fout. Jullie krijgen ruzie of één van jullie gaat verhuizen/verliest interesse en dan komt de vraag wie het paard krijgt. Mijn beste vriendin wil ook graag een paard kopen samen met mij, we zijn al zeven jaar beste vrienden en hebben al een hoop doorstaan, dus ik zou het in principe wel aandurven, maar ik doe het niet omdat wij beide compleet iets anders willen en wij allebei op een heel ander niveau/andere manier rijden. Ik ben op dit moment ook aan het kijken of het mogelijk zou zijn om over een ruim jaartje een eigen paard aan te schaffen, toen ik dit aan mijn vriendin vertelde werd ze heel erg enthousiast, zeker toen ik vertelde wat ik ongeveer zou willen. Ik heb veel ervaring met jonge paarden en zou dan ook graag een jong paard willen, mijn vriendin werd heel enthousiast, maar ik weet dat dat nooit zou gaan werken omdat zij nog nooit met een jong paard heeft gewerkt. Denk daar goed over na, jouw droompaard hoeft niet perse het droompaard van je vriendin te zijn en dit is niet iets om een compromis te sluiten, kijk goed wat jullie willen, willen jullie hetzelfde en past het ook bij jullie allebei, dam is de kans dat het gaat werken al een stuk groter. Verder moet je dit zeker niet dan als je afhankelijk bent van elkaar, als jouw vriendin over een jaar opeens geen zin meer heeft en jij kunt het zelf niet betalen, heb je een groot probleem, want zie dan maar even snel een oplossing te vinden.
Allebei starten met een paard zal niet zo zeer een probleem zijn, maar houd er rekening mee dat dit ook voor ruzie kan zorgen. (allebei op wedstrijd willen op dezelfde dag, jaloezie etc.)
Ga je eerst eens inlezen over hoeveel tijd en geld een paard nu precies kost en leg dit dan bij je ouders voor, want die moeten natuurlijk wel akkoord gaan. Zijn zij net zo enthousiast als jij? ga dan op zoek naar een leuk paardje, maar neem alsjeblieft iemand mee die er verstand van heeft en laat het beestje keuren, want dat kan op den duur een hoop geld schelen. en als je dan echt een paard hebt, zet hem dan alsjeblieft op een manege/pensionstal waar je genoeg begeleiding kunt krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 01:22

Gillbo schreef:
Dat is toch iets voor de ouders, ik neem aan dat de volwassenen er goed over nagedacht hebben.
En misschien al wel over een back-up plan hebben waar ts niet eens vanaf weet. Ze is immers nog maar 13

Ze moet haar ouders nog overhalen, dat lijkt mij nog wel belangrijk in dit verhaal.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 02:19

Ik zou er heel goed over nadenken of je dit echt wilt.

Stel je voor, jullie paard krijgt koliek- operatie van 5000 euro nodig . Je ouders willen een deel betalen, maar niet alles. De ouders van je vriendin willen het paard in laten slapen omdat dat humaner zou kunnen zijn. Wat dan? Hopelijk gebeurt het nooit, maar denk erover na.

Over de kosten van een paard staan veel topics al.

Ik denk dat een pensionstal of manege het beste zouden zijn, in ieder geval iets waarbij iemand jullie kan helpen als het nodig is, en waar je ook kunt kiezen om je paard te laten verzorgen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:22

vuurneon schreef:
Gillbo schreef:

Ze moet haar ouders nog overhalen, dat lijkt mij nog wel belangrijk in dit verhaal.

Huh de eerste regel is van de OP is: Ik mag een paard!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:27

Maar in een ander topic van haar wat ze een uur daarvoor heeft geplaatst moet ze haar ouders nog overhalen :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:28

Ow dat heeft ze snel gefixt dan, binnen een uur haha

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:35

Ik ken een verhaal van 2 meisjes waar het wel bij werkte. Die hebben hun rot geamuseerd met hun pony! Dus het kan wel maar goede afspraken zijn nodig! Ik raad wel pensionstal aan. Weide vraagt heel veel werk! Succes!
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 20-03-16 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:36

Velen hebben het al genoemd; maar ga eerst eens goed te raden bij jezelf of jullie vriendschap sterk genoeg is om samen een paard te kopen en te houden! Dit gaat vaak mis en ik raad je aan om even de zoekfunctie op Bokt te gebruiken, want er zijn vast genoeg voorbeelden hier over.
Ik heb wel een 2 (volwassen!) zussen gekend die samen een paard hadden. Dat ging wel goed. Maar dan blijft het 'in de familie'.
Als je toch besluit om samen te kopen: maak goede afspraken (met jullie ouders erbij) en zet deze ook op papier. Denk daarbij idd aan dingen als wat er gebeurt als 1 van jullie niet meer kan/wil. Mag de ander het paard dan overnemen? En tegen welk bedrag evt? Wat als het paard ziek wordt (bijvoorbeeld koliek en er is een dure operatie nodig) en de (ouders van de) één wil(len) wel laten opereren, maar de ander niet?
Verder natuurlijk ook de afspraken als wie betaalt wat en wanneer mag er door wie gereden worden.

Wbt stalling: ga eens op verschillende plekken kijken. Op de meeste maneges komen paarden niet veel op de weide. Aan de andere kant is er wel veel kennis. Op een privéstal ben je denk ik beter uit; daar lopen ook mensen met kennis rond en er zijn (afhankelijk van waar je woont) meer stallen te vinden waar de paarden gewoon naar buiten kunnen. Voer/bodembedekking zit vaak bij de prijs inbegrepen en je kunt kiezen voor een stal met (binnen-)rijbak, elektriciteit en (warm) water.

Je kunt ook een weiland huren/pachten/kopen. Dan moet je wel zelf voer en stro betalen. Soms moet je ook zelf zorgen voor stroom en water. En als er geen rijbak is, dan moet je ergens in de buurt terecht kunnen (kost ook weer geld voor bakhuur).
Als je een weiland huurt of pacht, dan bestaat er altijd de kans dat het contract niet wordt verlengd of iets dergelijks...
*edit, toevoeging* Ook heel belangrijk: Uiteraard als je land huurt/pacht/koopt moeten er minimaal 2 paarden komen te staan! Een paard kan namelijk niet alleen staan. Dan moeten jullie toch kiezen voor 2 paarden (ieder 1) of een Shetlandpony erbij ofzo (let op voor de kosten: Shetlandpony's kunnen ook ziek worden en kosten dan evenveel als een groot paard!). Je kunt ook iemand anders met een eigen paard er bij zoeken om samen een weiland mee te huren/pachten/kopen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:06

+ als toevoeging op bovenstaande post wat betreft zelf een weiland huren/pachten; het vereist ook meer werk; minstens 2 maal daags zal je erheen moeten om de dieren te controleren, voeren etc. Je zal zelf het weide onderhoud moeten doen/regelen (bv loonwerker inhuren), datzelfde geld voor de omheining; met grote regelmaat zal je die helemaal langs moeten gaan om te controleren of die in orde is.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:48

roosjenat schreef:
anemoonlena schreef:

1 paard 100.000 per jaar ? _/-\o_

Ik heb 5 paarden en betalen echt geen 500.000 per jaar voor ze samen :+
hoefsmid kost nog niet eens 1000,- samen per jaar ( komt 3/4 keer)

bedoel 10.000 hahaha
Laatst bijgewerkt door Arabier op 20-03-16 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:50

Desiree_2001 schreef:
anemoonlena schreef:

_/-\o_ Ik vraag me echt oprecht af wat je allemaal voor je paard koopt als je 100.000 per jaar uitgeeft aan je paard. Koop je iedere week een nieuw zadel of zoiets? Volgens mij (en mijn rekenmachine) is 12 x 600 trouwens 7.200, dus ik snap niet helemaal waar je die andere 92.800 voor gebruikt. :') even serieus, ik neem aan dat dit een typefout is, of faal ik gewoon heel erg hard in rekenen?

ontopic; Ts, ik raad je sterk af om een paard met een vriendin te kopen, dat gaat vroeg of laat fout. Jullie krijgen ruzie of één van jullie gaat verhuizen/verliest interesse en dan komt de vraag wie het paard krijgt. Mijn beste vriendin wil ook graag een paard kopen samen met mij, we zijn al zeven jaar beste vrienden en hebben al een hoop doorstaan, dus ik zou het in principe wel aandurven, maar ik doe het niet omdat wij beide compleet iets anders willen en wij allebei op een heel ander niveau/andere manier rijden. Ik ben op dit moment ook aan het kijken of het mogelijk zou zijn om over een ruim jaartje een eigen paard aan te schaffen, toen ik dit aan mijn vriendin vertelde werd ze heel erg enthousiast, zeker toen ik vertelde wat ik ongeveer zou willen. Ik heb veel ervaring met jonge paarden en zou dan ook graag een jong paard willen, mijn vriendin werd heel enthousiast, maar ik weet dat dat nooit zou gaan werken omdat zij nog nooit met een jong paard heeft gewerkt. Denk daar goed over na, jouw droompaard hoeft niet perse het droompaard van je vriendin te zijn en dit is niet iets om een compromis te sluiten, kijk goed wat jullie willen, willen jullie hetzelfde en past het ook bij jullie allebei, dam is de kans dat het gaat werken al een stuk groter. Verder moet je dit zeker niet dan als je afhankelijk bent van elkaar, als jouw vriendin over een jaar opeens geen zin meer heeft en jij kunt het zelf niet betalen, heb je een groot probleem, want zie dan maar even snel een oplossing te vinden.
Allebei starten met een paard zal niet zo zeer een probleem zijn, maar houd er rekening mee dat dit ook voor ruzie kan zorgen. (allebei op wedstrijd willen op dezelfde dag, jaloezie etc.)
Ga je eerst eens inlezen over hoeveel tijd en geld een paard nu precies kost en leg dit dan bij je ouders voor, want die moeten natuurlijk wel akkoord gaan. Zijn zij net zo enthousiast als jij? ga dan op zoek naar een leuk paardje, maar neem alsjeblieft iemand mee die er verstand van heeft en laat het beestje keuren, want dat kan op den duur een hoop geld schelen. en als je dan echt een paard hebt, zet hem dan alsjeblieft op een manege/pensionstal waar je genoeg begeleiding kunt krijgen.

oo oliebol,
ik bedoel 10.000 hahaha

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:52

@ anemoonlena: dat is nog heel veel als er geen uitzonderlijke kosten bijgeteld zijn...

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:54

maximuss schreef:
@ anemoonlena: dat is nog heel veel als er geen uitzonderlijke kosten bijgeteld zijn...

ik bedoelde 10.000 haha :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:56

anemoonlena schreef:
maximuss schreef:

ik bedoelde 10.000 haha :)

Nou vind ik 10.000 nog heel veel hoor. Dan zou je ruim 800 euro per maand aan je paard kwijt zijn. Als ik het heel erg ruim neem ben ik 400 euro per maand kwijt (en dat is dan inclusief ontwormen, enten, tandarts, lessen, hoefsmid)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:57

10.000 is nog heel veel. Ik denk niet dat je een goed beeld hebt van de kosten of er heeft iemand je iets wijsgemaakt.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:36

Het kan, maar dan heb je waarschijnlijk wel erg veel overbodige luxe (of heel veel pech met da kosten). Als je paard gewoon op een standaard pensionstal staat met normale faciliteiten kom je echt niet in de buurt van dit bedrag, maar er zijn hier in de buurt ook stalken waar je rond de 500 euro per maand aan stalgeld betaald, als je dan ook nog veel leuke spulletjes koopt komt dit bedrag toch wel aardig in de buurt.
Wanneer je je paard op een gewone stal staat met normale faciliteiten en je niet iedere week een setje koopt, zal dit toch echt veel lager liggen. Dan denk ik dat je met 300 per maand toch dichter in de buurt zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:27

Bij 10.000 euro heb je gouden stallen en gekamde grassprieten :j of een heel gammel paard die goud moet slikken :+

(Maar vooruit, als je 13 bent is het ook lastig in te schatten)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:19

vuurneon schreef:
Bij 10.000 euro heb je gouden stallen en gekamde grassprieten :j of een heel gammel paard die goud moet slikken :+

(Maar vooruit, als je 13 bent is het ook lastig in te schatten)

totaal niet, als je een goed paard neemt, waarmee je wedstrijden gaat rijden (maandelijks)
dan ben je 10.000 kwijt, en nee, als je 13 bent is t niet meteen lastig in te schatten, echt hoe kom je erbij haha.
als je een shetlander in een weide van 100,- per maand laat staan, dan kom je op 5.000 euro ong per maand uit, maar ga je naar een goede stalling, officiele wedstrijden, dan kom je al gauw uit op 10.000,

en haha ik schatte niks in, ik weet echt wel hoeveel mijn tante aan mijn tante's paard kwijt is, aangezien ik daar altijd kom, dan zegt ze altijd: ongeveer 10.000