longeer chat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:51

kelseyclover schreef:
ik longeer met me ene pony wel, met mijn shetlander lukt dit helaas niet, heeft iemand tips?? |(
Met mijn ene pony doe ik naast gewoon longeren ook met balkjes en lage sprongetjes, met mijn shet ze is zo ontzettend sterk en gaat veelste hard gaat lopen trekken steigert dan dan draait ze in een keer de andere kant op en hou ik er niet meer, heb ook wel eens geprobeerd dat de wei afgezet is 'als een longeercirkel' ze gaat dan dwars door het touw, eronderdoor of eroverheen..... valt niks mee te doen %) overigens als ik haar gewoon aan een halstertouw heb en ze wilt rennen hou ik haar ook niet... en ik ben niet de enigste :\

ik raad je aan hem een keer (de eersye keer) zijn gang te laten gaan, kijk wat hij nou precies wilt, doe t eerst 'dichtbij' zegmaar, loop aan de hand en neem steeds meer afstand, vanaf t moment dat hij irritand gaat doen stap je weer naar hem toe, dan zet je weer een stapje terug, weer irritant? weer stapje naar m toe:)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:52

@ladymadonna , inderdaad , als je soms mensen hun longeertechniek ziet komen er wel vragen naarbinnen van ' wat is het nut van je paard 10 min te laten draven en klaar ?' .

Als ik een echte training aan de longe doe kan dit zo een half uur duren . Natuurlijk niet een half uur op de volte . We pakken rechte stukken , over gangen , wisselen van hand , instellen van teugels , balkjes veranderen enz.

Rose123

Re: longeer chat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:56

Na 10 weken stage tussen de revaliderende paarden en dus 10 weken lang dag in dag uit longeren, komt het nu heel eerlijk gezegd mijn neus uit. Maar voorheen longeerde ik regelmatig mijn merrie en had ik er nog plezier in ook.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 21:12

faunty schreef:
@ladymadonna , inderdaad , als je soms mensen hun longeertechniek ziet komen er wel vragen naarbinnen van ' wat is het nut van je paard 10 min te laten draven en klaar ?' .

Als ik een echte training aan de longe doe kan dit zo een half uur duren . Natuurlijk niet een half uur op de volte . We pakken rechte stukken , over gangen , wisselen van hand , instellen van teugels , balkjes veranderen enz.

wat dacht je van beweging geven? maar 10 minuten draven klinkt heel kortaf,
eerst paar minuutjes stappen, 10 minuutjes draven, 5 minuutjes geloop, en dan uitstappen, als je iets gebroken hebt ofzo moet je gewoon af en toe even beweging geven, en dan kan t niet altijd helemaal goed {no hate :j }

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:32

En dat is dus rond slingeren en geen longeren. Deed ik ook wel hoor, bijv als alles bevroren was en ze niet los konden, of gewoon zomaar...
Bij mijn pony's kon ik ook zoveel of zo weinig met de zweep zwaaien als ik wilde, die stonden gewoon zeer goed aan de stemcommandos. Zweep gebruik,te ik meer om de schouder wat om te zetten of het achterbeen meer aan te zetten

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 06:21

Ts , dat doe ik ook , eerst instappen , dan draven en een galopje . Maar ik heb het letterlijk " paard op de volte er gaan met de banaan " gezien. Dat is geen longeren ....

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 07:51

Ik ben ervan overtuigd dat longeren een nuttige aanvulling kan zijn. Echter, ik heb snel schrik wat fout te doen. Zo maar rondjes draaien aan een touw lijkt me weinig bijdragen dus wil ik graag bijzetten. Maar daar ligt mijn knoop: dwing ik daar niet te veel af? Ik heb dus nogal de neiging de stopteugel (of andere hulp) té los te zetten waardoor het ook zijn doel voorbij schiet.
En balkjes vind ik een ramp. Ik ben daarin zo'n kluns, weet nooit op welke afstand, het lijkt altijd fout. En mits ik steeds alleen longeer, zit ik dan geweldig te sukkelen met balkjes verleggen met paardlief aan de hand.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:08

Ik ben een grote fan van longeren, ik doe het minstens 3 keer per week :) Normaal gezien werk ik altijd aan de dubbele longe, omdat ik daarmee het beste kan reageren op wat mijn pony doet.

Lukasje, als je bijzetteugel te kort staat zet je de rug van je paard vast. Met een dwingende hulpteugel ziet het plaatje er beter uit maar wordt je paard niet beter in zijn bespiering.
Heb je ervaring met de dubbele longe? Dat vind ik persoonlijk het fijnst werken, en dat gebruik ik ook voor mijn dagelijkse trainingen.
Als je dat nog wat lastig vindt kan je er ook voor kiezen om met een pessoa te werken. Dat zie ik eerder als een 'vragende' hulpteugel dan als een dwingende. Ik gebruik hem niet zo vaak, maar voor het aanleren van de galop wil ik 'm er wel eens bij pakken :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:21

anemoonlena schreef:
girlyggirl schreef:
Vreselijk .. :o

haha why?

Kan er de vinger niet op leggen maar altijd al gevonden :o vroeger longeerde mijn vriendin mijn paard en meste ik al haar stallen, deed ik liever :')

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:34

lukasje , ik werk graag met een elastische hulp zoals deze :
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... or=overige
deze geeft druk als het paard zijn hooft te hoog houdt , maar laat de druk los als je paard zijn hoofd laat zakken. verder is de dubbele longe zoals hierboven genoemt heel fijn , maar je moet er wel even mee leren werken.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:38

anemoonlena schreef:
faunty schreef:

eerst paar minuutjes stappen, 10 minuutjes draven, 5 minuutjes geloop, en dan uitstappen, als je iets gebroken hebt ofzo moet je gewoon af en toe even beweging geven, en dan kan t niet altijd helemaal goed {no hate :j }

Maar als je je paard dat alleen laat ’rondjes rennen’ aa een longe dan gaat het nuttige er echt wel van verloren. Sterker nog, als je paard gewoon zijn ’zinnetje’ doet, dan zal het respect er niet beter op worden. Kan je hem evengoed op de wei laten staan en enkel poetsen. Longeren is bij mij ook werken. Zowel voor mezelf als het paard.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:45

Mijn Shet laat ik 2 keer per week even een kwartiertje aan het halster longeren, gewoon voor beweging. De Friezen ga ik het binnenkort weer mee oppakken, heb het in het weekend al even geprobeerd met Veronique en die flipte helemaal en toen galoppeerde ze door de bak met de lijn achter zich aan slepend :( Iemand nog tips?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:17

kelseyclover schreef:
ik longeer met me ene pony wel, met mijn shetlander lukt dit helaas niet, heeft iemand tips?? |(
Met mijn ene pony doe ik naast gewoon longeren ook met balkjes en lage sprongetjes, met mijn shet ze is zo ontzettend sterk en gaat veelste hard gaat lopen trekken steigert dan dan draait ze in een keer de andere kant op en hou ik er niet meer, heb ook wel eens geprobeerd dat de wei afgezet is 'als een longeercirkel' ze gaat dan dwars door het touw, eronderdoor of eroverheen..... valt niks mee te doen %) overigens als ik haar gewoon aan een halstertouw heb en ze wilt rennen hou ik haar ook niet... en ik ben niet de enigste :\

Bak afzetten in een cirkel, niet te groot natuurlijk. Hoofdstel in, en lijn aan het bit maken maar dan 1 keer door de bitring haldn en dan door naar de andere. En heel duidelijk zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:22

Ik heb een tijdje longeerles gegeven op de manege. Dat viel de meeste mensen tegen . Ze dachten allemaal dat doe ik wel even. Na een paar lessen kregen ze er allemaal plezier in en zagen de paarden veranderen.
Gewoon los laten lopen is voor mij geen longeren maar wat beweging geven.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:23

Even wat verduidelijking, jullie noemen rondslingeren al gauw als er niets op het paard zelf zit of het maar 10 minuutjes a kwartiertje duurt.
Nu vind ik dat niet helemaal kloppen.

Ik longeer allemaal jonge paarden, in een zware cirkel, met nu nog alleen een hoofdstel en de lijn eraan en ongeveer 10 minuutjes a kwartiertje. En dit is echt niet rondslingeren. Want ze werken toch echt wel. Want hoe krap en in onbalans ze liepen in het begin, lopen ze nu mooi ruim en in goed balans met een goede achterhand erbij! Simpelweg je hoeft niet altijd allemaal toeters en bellen te gebruiken om een paard te trainen, en het ene paard is het andere paard niet! Ik train ze ook maar kort omdat als ik het langer doe, word het voor hun nog meer zweten want ik bouw expres geen wereld conditie bij ze op op dit moment.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:24

Ben ook nog steeds van mening dat je echt leert longeren door het gewoon veel te doen en les in gehad te hebben :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:56

JenW schreef:
Ben ook nog steeds van mening dat je echt leert longeren door het gewoon veel te doen en les in gehad te hebben :)

Ik ben het helemaal met je eens :D Ik heb eens een les longeren gehad van Bram Chardon, wat was dat interessant zeg! Het was privéles, dus ik kreeg echt 1 op 1 begeleiding. Eigenlijk was de les zelfs niet gepland, ik was daar met een probleempony en hij bood aan om me even te leren hoe ik hem thuis zelf moest longeren :)

Voorheen longeerde ik enkel om beweging te geven, maar nu ik weet hoe het moet en zie dat het echt resultaat geeft ga ik het steeds vaker doen. Ik denk dat het tegenwoordig de helft van mijn training uitmaakt.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:01

Ja precies! Ik heb er ook les in gehad, en les gehad met het gebruik van de verschillende hulpteugels. Echt heel fijn. :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:06

Je maakt het ook leuk voor jezelf en het paard als je veel afwisselingen aanbrengt in de oefeningen.
Er zijn al veel zaken genoemd. Zelf doe ik veel met overgangen, schakelen (dus binnen een gang wat sneller en langzamer gaan), halthouden en weer voorwaarts gaan, ook stap-galop en halt-draf/galop, volte verkleinen en vergroten, op commando in alle drie de gangen van hand veranderen (dus naar binnen toe omdraaien en meteen weer doorgaan in de aangegeven gang).
Ik longeer meestal een half uur en eht is om voor ik er erg in heb. ;)

Goed voor conditie, achterhand en oplettendheid. Je raakt steeds meer op elkaar gericht.
Werk met kleine aanwijzingen van lichaam en zweep, je zal eerst duidelijker moeten zijn maar net als met rijden kunnen je hulpen steeds kleiner worden.
En nee, dat alles bereik je niet snel binnen een paar weken, daar gaat tijd overheen.

Veel plezier er mee.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:25

JenW schreef:
Even wat verduidelijking, jullie noemen rondslingeren al gauw als er niets op het paard zelf zit of het maar 10 minuutjes a kwartiertje duurt.

Ik longeer allemaal jonge paarden, in een zware cirkel, met nu nog alleen een hoofdstel en de lijn eraan en ongeveer 10 minuutjes a kwartiertje. En dit is echt niet rondslingeren. Want ze werken toch echt wel. Want hoe krap en in onbalans ze liepen in het begin, lopen ze nu mooi ruim en in goed balans met een goede achterhand erbij! Simpelweg je hoeft niet altijd allemaal toeters en bellen te gebruiken om een paard te trainen, en het ene paard is het andere paard niet! Ik train ze ook maar kort omdat als ik het langer doe, word het voor hun nog meer zweten want ik bouw expres geen wereld conditie bij ze op op dit moment.

Ik ben er dan ook zeker van dat je die jonge dieren niet laat sterrenkijken en alleen vooruit gaat jagen, maar effectief dingen vraagt en werkt aan de africhting.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:26

Martie schreef:
Je maakt het ook leuk voor jezelf en het paard als je veel afwisselingen aanbrengt in de oefeningen.
Er zijn al veel zaken genoemd. Zelf doe ik veel met overgangen, schakelen (dus binnen een gang wat sneller en langzamer gaan), halthouden en weer voorwaarts gaan, ook stap-galop en halt-draf/galop, volte verkleinen en vergroten, op commando in alle drie de gangen van hand veranderen (dus naar binnen toe omdraaien en meteen weer doorgaan in de aangegeven gang).
Ik longeer meestal een half uur en eht is om voor ik er erg in heb. ;)

Goed voor conditie, achterhand en oplettendheid. Je raakt steeds meer op elkaar gericht.
Werk met kleine aanwijzingen van lichaam en zweep, je zal eerst duidelijker moeten zijn maar net als met rijden kunnen je hulpen steeds kleiner worden.
En nee, dat alles bereik je niet snel binnen een paar weken, daar gaat tijd overheen.

Veel plezier er mee.

Dit dus. Dat is volgens mij longeren.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:52

SETEFURII schreef:
JenW schreef:

Ik ben er dan ook zeker van dat je die jonge dieren niet laat sterrenkijken en alleen vooruit gaat jagen, maar effectief dingen vraagt en werkt aan de africhting.

hoe jij het sterrenkijken bedoeld weet ik niet, maar ik heb ze alleen een hoofdstel om en veel met mijn stem bezig. stap-draf draf-galop en ga zo maar door. ze hebben wel degelijk gewerkt als ik uit de cirkel ga.

als je met sterrenkijken bedoeld om gelijk touwtjes er alles erom heen, dan doe ik dat nu expres niet. jonge paarden moeten leren om van achter naar voren te lopen, en wanneer je ze van voren vastzet dan duiken ze op de voorhand en dat wil je juist niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:58

Hier een fanatieke longeur.

Minimaal 3 x per week.

En dan niet zo maar even een paar rondjes en klaar.

Handwerk, dus werken aan de hand, met wijken voor druk, op kaptoom of combinatie model.
Lange lijnwerken, liefst met wijken voor druk van zweep.
Dubbele lijnwerken, ideaal voor galoppades.
Enkele lijn werken.
Balk werken, verschillende afstanden, verschillende hoogtes, minimaal 7 balken per sessie.
Galop balk werken. (Werk ik met 3 balken, of 4 balken. Licht aan niveau paard.)

Ik werkte nooit met zweep.
Tot ik me ging verdiepen in dragen, en impuls.
Nu heb ik de zweep wel in hand, en kan ik dragen ook vragen.
Edit:
Ook geen standaard rondjes, ook gewoon vierkantjes, kleinere voltes, vergroten en echt met hoeken werken...

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:09

LadyMadonna schreef:
En dat is dus rond slingeren en geen longeren. Deed ik ook wel hoor, bijv als alles bevroren was en ze niet los konden, of gewoon zomaar...
Bij mijn pony's kon ik ook zoveel of zo weinig met de zweep zwaaien als ik wilde, die stonden gewoon zeer goed aan de stemcommandos. Zweep gebruik,te ik meer om de schouder wat om te zetten of het achterbeen meer aan te zetten

dat is niet meteen rondslingeren, als je de pony goed probeert te laten lopen en hem laat leren naar jouw stem te luisteren, enzo, noem ik dat nou niet 'rondslingeren' dat is gewoon longeren, er zijn heel veel oefeningen ie je kan doen bij logeren, en de simpelste (gewoon rondjes maken, een beetje van richting wisselen enzo) zijn niet meteen rondslingeren.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 15:11

SETEFURII schreef:
faunty schreef:

Maar als je je paard dat alleen laat ’rondjes rennen’ aa een longe dan gaat het nuttige er echt wel van verloren. Sterker nog, als je paard gewoon zijn ’zinnetje’ doet, dan zal het respect er niet beter op worden. Kan je hem evengoed op de wei laten staan en enkel poetsen. Longeren is bij mij ook werken. Zowel voor mezelf als het paard.[/quote]

ik laat een paard zeker niet lekker zijn zinnetje doen!
ik begin alleen simpel, daar zit heel veel nut in, eerst vertrouwen winnen en dan pas de dingen die echt bij logeren horen