Trauma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Is beugelriemen om beugel wikkelen veilig en er dan ook nog in zitten met je voet??

Ja
5 (21%)
Soms, ligt aan situatie
2 (8%)
Nee. Absoluut niet!!
16 (69%)

Totaal aantal stemmen: 23

TessaKiss

Re: Trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 21:54

Over beide. Omdat bij dat ongeluk ook de beugelriemen om de beugel zat en ze in op de beugel stond met voet. Aangezien dit bij mij op stal ook gebeurd wil ik weten of ik hier moet vragen om verandering

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:00

TAO -> YRT

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:40

Hedder2 schreef:
Wat je ook vaak ziet is dat mensen tijdens het afstappen nog 1 voet in de beugel hebben. Dit is ook levensgevaarlijk. De pony of het paard hoeft maar 1 beweging te maken om het evenwicht van de ruiter uit balans te halen. Op het moment van afstappen zit je voet in een andere houding waardoor je voet zal blijven hangen wanneer je uit balans raakt. Door het uit balans raken/vallen kan de pony dan ook nog schrikken en bijvoorbeeld op hol slaan.
Op de juiste manier op- en afstappen zou iedereen in de eerste les moeten leren.

Met opstappen heb je ook 1 voet in de beugel...

De "officiële" manier (zoals deze al 10tallen jaren wordt geleerd) is met 1 voet in de beugel totdat beide benen aan 1 zijde zijn (je lichaam houdt je boven je paard door op je handen te steunen), dan de linker voet eruit en naar beneden springen/zakken.

Met veiligheidsbeugels (waarvan 1 zijde open is) kun je nooit in de beugel blijven hangen.
Ook niet als je onverhoopt van je paard afvalt terwijl je beide voeten nog in de beugel hebt.

Het is sowieso gevaarlijk om tijdens een val je teugels vast te houden, door de ruk in de mond kan het paard juist op hol slaan en de ruiter onder de achterbenen trekken.

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:43

Ik vind het een beetje dom om achteraf nog kritiek te hebben. Iedereen weet achteraf zo goed hoe het moet... Misschien leek het toen nog wel een goed idee... En die instructrice weet nu ook wel dat het fout was...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:47

Er word toch nergens verweten naar de instructrice, ik vind het alleen niet zo tactisch om een ooggetuige verslag van een dusdanig ernstig ongeluk hier op een openbaar forum te delen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:50

TessaKiss schreef:
Nee. Idd. Het gaat om manegepony. Zoiets dat ze erin bleef hangen was ook gebeurd. Gebroken enkel,been en schouder had dat arme kind Ze was 4!! Ik vind het een beetje dom

Een kind van 4 hoort niet eens al les te hebben.
Zeer slecht voor de bekken en heupen.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 08:53

Hebben ze bij mij op stal s
wel. Is het handig als ik van manege verander???

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:24

Omdat het niet is toegestaan om derden te bespreken (in dit geval een specifiek geval dat op een specifieke manege heeft afgespeeld), sluit ik dit topic. Wanneer je een vraag hebt over beugels/beugelriemen-gebruik in algemene zin, dan mag je daarvoor een nieuw topic openen, maar zonder daarbij derden te bespreken.