Eigen paard en studeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:57

Ik vind het ook niet meevallen. Doe een HBO studie (Bedrijfskunde MER) heb nog een bijbaantje, zit in de OC en woon samen. Vooral met tentamens is het echt pittig en is het echt een onderbreking van je leren om 'even' naar je paard te gaan. Lokaal ben je er maar een uurtje, (wat toch altijd uitloopt) het is toch weer een uur minder leren en het geeft veel stress. (in iedergeval mij)
Aangezien je zegt dat je alles zelf moet betalen, hou rekening met de uren die je sowieso MOET werken om break-even te staan. Ik moet bijvoorbeeld 30 uur werken p/maand voor ik mijn stallingskosten eruit heb + nog wat boodschappen kan doen. Dus dat moet je sowieso werken, en dan 'verdien' je niks. (alles gaat op)
Dus nee, ik zal het je niet aanraden.
Natuurlijk zijn de drukke periodes in vlagen, maar ook in de rustige periodes zijn er altijd wel projecten of andere dingen die gedaan moet worden of ingeleverd worden. En ja, het gebeurt ook wel dat je tot 17:00 uur op school zit, je je paard nog moet doen en je de volgende dag voor 09:00 uur een verslag in moet leveren waar je niks vanaf weet. Dan is het even stressen :j

Nina1999

Re: Eigen paard en studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:07

Van Goes naar Utrecht heen en weer reizen is denk ik echt niet te doen. Het is 2 uur met de auto enkele reis... Gent sta ik met de auto in een goed uur. Ov naar gent is ook niet te doen, meer als 2 uur, en met ov naar utrecht weet ik eerlijk gezegd niet precies, maar zal denk ik sws niet sneller zijn als met auto.

Ik heb nu echt een droomplekje voor mijn paard. Overdag buiten, snachts op stal, hele goede rijbak, onbeperkt eten, goede uitrijmogelijkheden en 2 fantastische stalgenoten. Moet wel alles zelf doen maar dat vind ik geen enkel probleem. Ik betaal hiervoor 125€ in de maand, dus incl hooi en stro....

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:09

Ik zit ook elke dag tot 5 uur op school en ben dan tegen 6 uur thuis. Ik heb een eigen paard en rijdt nog een paard voor een ander, buiten dat om loop ik ook nog 4 keer in de week hard. Als bijbaan werk ik momenteel in de horeca op zaterdagavond. Na het werk kan ik nog wel uitgaan, maar hier heb ik zelf niet zoveel behoefte aan. School schiet er door de weeks vaak bij in wat betekend dat ik in het weekend alle stof er in moet stampen en uit moet werken.

Als ik om 6 uur thuis ben ga ik snel eten, omkleden en dan om 7 uur naar mijn paard. Dan om 8 uur ga ik naar het andere paard, om 9 uur ben ik dan weer thuis. Als je geen stilzitter bent, dan is het te doen. Schiet je snel in de stress i.v.m tijdnood dan zal ik het je wel afraden.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:12

Ik weet niet of ik het zou aanraden, maar zou het ook weer niet afraden.

Ik heb jarenlang een paard weten te combineren met studie én sociaal leven (studentenvereniging, dispuut, vriendje etc) dus het is wel zeker mogelijk, maar dat hangt wel af van de hulp die je krijgt van ouders etc. Zonder hen had ik het nooit kunnen doen; financieel niet, maar ook tijdtechnisch niet! Ik kreeg mijn paard toen ik in 5VWO zat en nu 8 jaar later ben ik bijna afgestudeerd en heb ik haar nog steeds. Ik woon zelf op kamers in Utrecht en zij staat op een volpension bij mijn ouders in Enschede. Heb al die jaren doordeweeks heen en weer gereisd als ik een dag vrij was en ik het weekend was ik vaak ook in Enschede. Nu moet ik wel zeggen dat ik met mijn studie Rechten niet veel contacturen had en mijn tijd dus ook makkelijker kon verdelen dan als je bijvoorbeeld Diergeneeskunde studeert. Ik ben er gemiddeld 3/4 dagen in de week en de rest geeft mijn vader haar aandacht (de schat) of komt er een dagje niemand.

Heb er echt vaak genoeg doorheen gezeten, met name de afgelopen jaren, want je moet er ontzettend veel dingen voor laten en er áltijd rekening mee houden terwijl anderen dat niet hoeven, maar ik zou het denk ik toch weer opnieuw doen. Gelukkig weten zowel mijn vriendinnen als mijn vriend dat het paard op nummer 1 staat haha. Moet ook zeggen dat ik me, nu ik binnenkort naar Amsterdam verhuis en aan het werk ga, meer zorgen maak dan toen ik nog studeerde, je kan dan toch beter je tijd indelen en ik ging bijvoorbeeld vaak van vrijdags tot maandags naar Enschede en dat gaat straks niet meer. Maar waar een wil is, is een weg en ik denk dat het als je je prioriteiten op een rijtje hebt en je hulp hebt van anderen (ouders/bijrijdsters/stalgenoten noem maar op) altijd mogelijk is!

ps. Ik moet trouwens wel zeggen dat mijn cijfers er wel onder te lijden hebben gehad en dat ik beter had kunnen presteren als ik niet alles met elkaar had willen combineren. En ja, daar heb ik wel een lange tijd veel spijt van gehad. Nu heb ik er redelijk vrede mee en besef ik dat het mijn eigen keuze is geweest en ik me zo heb weten te ontwikkelen op andere gebieden, maar goed; zonder paard kan je toch meer aan de studie dan met.
Laatst bijgewerkt door Animae op 09-03-16 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:17

Nina1999 schreef:
Erg lastig probleem!

Ik zit nu in 5vwo en wil ook diergeneeskunde gaan studeren. Heb nu sinds ruim 2 jaar mijn eigen merrie, en ik moet alles zelf betalen.

Ik woon in Zeeland, dus Gent zou goed te doen zijn om heen en weer te reizen (ik zou dan een auto kopen, met ov naar gent is niet te doen) en mijn paard zou dan kunnen blijven staan waar ze nu staat. Echter gaat wat studie betreft mijn voorkeur uit naar Utrecht, waar ik dan op kamers zal moeten, alleen daar is het stalgeld niet te betalen.... Ik ben er nog niet uit... Iemand advies?

Keihard je best doen zodat je hoge eindexamencijfers haalt en dan eerst eens zien of je ingeloot wordt. Wellicht hoef je de keuze niet eens te maken...

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:27

Daar heb je gelijk in......

Zaterdag op de opendag vertelden ze dat de overgangscijfers van 5 naar 6 vwo in het nieuwe systeem behoorlijk zwaar mee zouden gaan tellen, dus dat is voor mij wel postitief (of negatief, want dan moet ik gaan kiezen, tis maar hoe je het bekijkt :j )

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:40

Volgens mij is het vanaf volgend jaar(het jaar dat jij wil beginnen) in Utrecht allemaal decentrale selectie.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:52

Ja dat klopt, ze vertelden dat iedereen waarschijnlijk een toets moet maken en dat de overgangscijfers ook mee zouden tellen, maar dat het allemaal nog niet helemaal rond is.

Hoe bevalt de opleiding in Utrecht? Zwaar?

In Gent zie je het 1e jaar helemaal geen dieren. Is dat in Utrecht wel zo?

Schemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:08

Waarom de haast? Wacht tenminste tot je je eerste jaar op unief hebt afgelegd(persoonlijk zou ik wachten tot na je studies maar bon).
* Het is niet onmogelijk maar houd in het oog dat hier in België de richtingen niet gemaakt zijn voor werkende studenten. Studenten die meer werken dan een vakantiejob of weekendjob zijn meestal de studenten die er ook meer als 5 jaar over doen.(Heb jij, en misschien belangrijker, je ouders dit ervoor over? Anders krijg je gesprekken wanneer je buist over dat je teveel tijd steekt in het paard of werk en beter meer naar de les kunt gaan of studeren... Ik kan je vertellen dat dat geen aangename discussies zijn omdat je meestal weet dat ze gelijk hebben, frustrerend genoeg)
* Je pakt ook een zeer zware richting op vlak van uren. Je moet niet alleen naar de lessen(dat valt wel mee) maar ook studeren en dan nog praktijk uren. Mijn eerste jaar(ik doe biologie) had ik dagen waarop ik haast een uurrooster had van op het middelbaar alleen begon ik om half 9 en stopte pas op half 6/6uur. Vaak heb je ook op onpraktische uren vrij(3 uren vrij tijdens de middag..) Je zult vaak veel moeten rennen en of heel laat, of heel vroeg op stal moeten zijn. Of je moet op volpension zitten maar dat kost dan ook weer meer (ik weet de prijzen rond gent niet maar hier in limburg zit je toch vlot rond de 300 per maand). Je gaat ook enorm drukke periodes hebben en dan moet je iemand kunnen regelen die je helpt..(zie vb blok)
*Daarbij komt dat een paard je ook erg vastpint en een hoop verantwoordelijkheid is. Vergeet uitgaan, vergeet erasmus, vergeet zelfs dat je elke mogelijke master kunt doen(voor sommige masters moet je immers op kot)... Met een paard zijn er gewoon een hele hoop wegen die voor je worden gesloten.

Dus mijn advies: wacht totdat je je eerste jaar minstens geslaagd bent! dan heb je een veel beter idee van wat unief inhoudt, wat je in de toekomst wilt en of het combineerbaar is.
Een eigen paard is een geweldig iets, maar je zou niet de eerste zijn die met spijt het beestje na een jaar ofzo moet verkopen...

edit: misschien wat te negatief over het uitgaan enzo, het zal gewoon veel meer geplan en veel beperkter zijn dan bij een paardloze student zeg maar ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:06

Nina1999 schreef:
Ja dat klopt, ze vertelden dat iedereen waarschijnlijk een toets moet maken en dat de overgangscijfers ook mee zouden tellen, maar dat het allemaal nog niet helemaal rond is.

Hoe bevalt de opleiding in Utrecht? Zwaar?

In Gent zie je het 1e jaar helemaal geen dieren. Is dat in Utrecht wel zo?

Als je de richting paard doet is je master echt wel zwaar. De bachelor valt nog wel mee, maar in Utrecht wonen is wel een pre dan.

In Utrecht heb je in t eerste jaar wel diverse practica met dieren, maar t merendeel is wel theorie.
Maar wel meer dier contact dan in België van wat ik gehoord heb

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:52

Maar wat kost een vergelijkbare stal im Utrecht, weet je dat?

Ach, tot ik mijn bachelor klaar heb duurt nog 4,5 jaar, dus daarna ga ik me nu nog niet druk over maken.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:20

Moeilijke keuze TS..

Ik heb mijn paardje gekregen in het tweede jaar van mijn studie Diergeneeskunde; het stond al een tijdje op het program dat ik hem zou overnemen van een vriendin en zodra ik een stal had gevonden en dacht er genoeg tijd voor te hebben, hebben we besloten het te proberen. Ik heb er absoluut geen spijt van gehad, want de studie was chaotisch en ik vond mijn rust op stal -- maar ik had het voordeel dat mijn ouders me financieel ondersteunden en dat ik op een (toen) fantastische stal stond, volpension en met mooie uitrijmogelijkheden, waardoor ik me, als ik wat meer tijd had, urenlang in het bos kon bevinden.. Heerlijk hoofd leeg maken. Qua planning was het wel even puzzelen, maar daar kwam ik ook wel uit. Met een baantje ernaast is het natuurlijk nog meer puzzelen.. Zeker omdat de opleiding niet elke week hetzelfde is qua uren les en je altijd een 'leuke' surprise opdracht kan krijgen/ontdekken voor de volgende dag.

En ja, paardlief is er nog steeds, maar ik ben inmiddels vervroegd gestopt met de opleiding na drie jaar ploeteren, omdat ik het echt niet trok. Het is zwaar.. Dat komt niet door de aanschaf van mijn paard, ik denk alleen maar dat hij me erg goed heeft gespiegeld waardoor ik die moeilijke keuze kon maken. Dus ja.. Misschien niet super handig, maar absoluut geen spijt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:51

Nina1999 schreef:
Maar wat kost een vergelijkbare stal im Utrecht, weet je dat?

Ach, tot ik mijn bachelor klaar heb duurt nog 4,5 jaar, dus daarna ga ik me nu nog niet druk over maken.

Een vergelijkbare stal als die ik toen had? Die was er niet. In Utrecht vind je geen 18 hectare kurkdroog land, haha!
Maar sta nu op een paddock paradise. Weet niet of ze dat nu hebben, maar de meeste stallen waren gewoon een box, rijbak etc. Grotere complexen met in de winter beperkt weidegang omdat het land te nat wordt. Voor mijn paard geen optie, omdat die dus in Zwolle lekker met haar vriendjes op de wei stond.
Dacht dat de prijzen variëren van 150-350 euro. Zou je even moeten kijken hoe het er nu voor staat.

Exit: dit postte iemand in het DGK topic:
ryukapple schreef:
Ik heb ook een paard dat is nu in Wageningen prima te combineren. Voor mij zou het denk ik ook goed te doen zijn mocht ik ingeloot worden aangezien ik zelf in gouda woon dus dan staat mijn paard vrij dichtbij.

Eilleen nu is het te laat maar ik weet dat tot vorig jaar mijn vriendin in Utrecht stalling aanbood voor 100/125 met 24/7 weidegang zomer en winter ze hadden alleen geen rijbak maar dan wel weer mooie uitrijmogelijkheden. Dus het kan wel (ze bied het nogsteeds wel aan alleen nu is het duurder door bouw paddock paradijs ect.)

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:06

Zelf zal ik je adviseren om na je studie pas een paard te kopen. Ik heb zelf namelijk dezelfde droom en hier goed overna gedacht. Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat na mijn studie de beste optie is. Tijdens je studie kom je namelijk ook met fulltime stage in combi met ook nog school werk en grote tentamen weken. In die tijd kan je dan niet ineens zeggen Ow ik wil even 2 weken geen paard. Met een verzorg paard kun je dan wel in overleg met de eigenaar zeggen dat je in die weken wat minder komt.
En daarnaast is een paard gewoon ontzettend duur in onderhoud. Wat betekend dat je anders naast je studie ook nog eens ontzettend veel moet gaan werken om het onderhoudt te kunnen betalen. Daar gaat je studie dan weer onder lijden.
Daarom heb ik besloten om eerst mijn studie af te ronden, dan te proberen aan een goede baan te komen en vanaf daar te gaan kijken voor een paard omdat je dan alle drukte van school hebt gehad en het meer zelf in de hand hebt en ook een diploma en dus een kans op een vaste baan hebt waardoor je zowel tijd als geld voor je paard hebt.

Heel veel succes met je keuze ! Die kun immer alleen jij zelf maken :)