Wat is jullie mening van paardenvlees?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:10

elle108030 schreef:
Ik vind het hypocriet en walgelijk. Zeggen dat je van paarden houd en ze dan alsnog eten, thuiskomen na een dagje rijden en dan een stukje paard op je bord leggen... Maar ja ieder z'n ding, ik doe er niet aan. Ik hou het ook niet over mensen, ik heb genoeg vrienden die gewoon (paarden) vlees eten.

Ik hou ook van koeien, varkens, schapen en kipjes. Die eet ik ook. Hou ook van planten trouwens, eet ik ook al.
Zie niet in waarom ik een paard anders in moet schalen dan al die andere dieren.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 03-03-16 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:10

Ik ken zelfs iemand dir zo af en toe een van hun eigen paarden op eet :+

Vaak één uit de opfok waar wat aan mankeerde, waardoor ie niet goed genoeg wat om later mee aan de slag te gaan.
Ze hadden liever een eigen paard waarvan je weet dat ie een goed leven heeft gehad. Dan een stuk vlees uit de winkel waarvan je geen idee hebt wat het dier heeft beleefd.

Zelf eet ik het even makkelijk als al het andere vlees.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:12

elle108030 schreef:
Ik vind het hypocriet en walgelijk. Zeggen dat je van paarden houd en ze dan alsnog eten, thuiskomen na een dagje rijden en dan een stukje paard op je bord leggen... Maar ja ieder z'n ding, ik doe er niet aan. Ik hou het ook niet over mensen, ik heb genoeg vrienden die gewoon (paarden) vlees eten.

Dus jij bent vegetarisch?

FiveSports

Re: Wat is jullie mening van paardenvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:15

Zouden de paarden eters ook paard eten als ze hiervoor gefokt zouden worden? Dus dat we net als koeien voor de vlees, we ook paarden voor het vlees zouden hebben?

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:20

ja ik ben vegetarisch, ik eet ook zo min mogelijk zuivel producten als het kon zou ik helemaal veganistisch gaan maar ik woon nog thuis en m'n ouders willen het niet.

mensen zeggen nu wel dat al dat paarden vlees een beter leven heeft gehad dan al het andere vee, maar veel paarden vlees komt ook uit Amerika (het vlees in snacks en dergelijke) en die paarden hebben het erg slecht gehad.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 04-03-16 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:20

ligt aan de prijs en kwaliteit Mixje,

aangezien er in Frankrijk en Oosteuropa nog vleespaarden worden gefokt,
heb ik niet de illusie dat ik nog nooit een vlees gefokt paard gegeten heb.

zal vast wel in een of andere snack of ragout gezeten hebben.

Elle: het vlees dat in onze snacks zit, komt veel uit België vandaan.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:21

Vroeger wel eens paardenbiefstuk op, dat bakte mijn vader. En je zal zeker onbewust ook nu nog paardenvlees binnen krijgen. Ik zal het niet kopen. Paarden vallen bij mij toch een beetje in de categorie gezelschapsdieren. Om die zelfde reden zou ik geen hond of kat eten, en zeker ook geen dier dat ik gekend heb. En er zit wel degelijk gevoelsmatig verschil in anders zou paardenvlees een stuk populairder zijn en dat is het niet. Wel bijzonder dat hier op bokt er zoveel zijn die er geen probleem mee hebben en daartegenover ken ik toch aardig wat mensen die niets met paarden hebben maar nooit paardenvlees zullen eten. Ieder zijn reden. Ik zal het zeker nooit gaan eten omdat een ander het maar weer hypocriet vind omdat ik wel bijv varkensvlees eet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:22

elenaMM77 schreef:
ligt aan de prijs en kwaliteit Mixje,

aangezien er in Frankrijk en Oosteuropa nog vleespaarden worden gefokt,
heb ik niet de illusie dat ik nog nooit een vlees gefokt paard gegeten heb.

zal vast wel in een of andere snack of ragout gezeten hebben.

Elle: het vlees dat in onze snacks zit, komt veel uit België vandaan.

Dat dus.. :j

En je kunt altijd aan de slager navragen waar je vlees vandaan komt.. Of ze de waarheid vertellen, is een tweede, maar dan heb je je best gedaan..

Y_dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:24

ik ben sowieso al een vegetariër maar paardenvlees vind ik toch echt nog erger, gwn omdat ik zo'n band heb met die dieren :) /3 /3 /3 /3 /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:31

Echt joh, waarom is het weer nodig om mensen die een andere mening hebben dan de jouwe, hypocriet te noemen? We leven in een vrije wereld, waar ieder de vrije keuze heeft wat ie wel of niet in de mond steekt.

Ik eet geen paardenvlees en kijk zelfs de dozen met snacks na voor ik ze koop, zit er paard in, dan komt het niet in huis. Gans mijn familie eet het wel en ik zie niet in waarom ik daar iets op tegen zou hebben. En ook al wil ik mijn eigen dieren niet naar de slacht, toch ben ik niet anti. Liever dat dan verwaarloosd te worden.

Waarom ik het niet eet? Omdat ik geen dieren eet die huisdier zijn in mijn ogen.

@ Elena: Ik woon in België, ben al vaak verhuisd, maar ik ben nog nooit een frituur tegen gekomen waar men standaard paardenstoofvlees seveert of in paardenvet bakt. Er zijn slechts een paar streken, oa Lokeren en Dendermonde, waar men de voorkeur heeft om paardenvlees te gebruiken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:35

Omdat ik vegetariër ben eet ik sws geen vlees. Heb wel eens paardenvlees gegeten hiervoor, ik vond het niet lekker. Net als kalkoen en eend, bahbah :')

Heb er niks tegen, maarja, ik eet toch al geen vlees dus mijn mening is oneerlijk.

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:41

SandraVerl schreef:
Echt joh, waarom is het weer nodig om mensen die een andere mening hebben dan de jouwe, hypocriet te noemen? We leven in een vrije wereld, waar ieder de vrije keuze heeft wat ie wel of niet in de mond steekt.

Hypocrisie of huichelarij - het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen.

jij mag van mij in je mond steken wat je in je mond wilt steken, maar wanneer mensen zeggen dat ze van paarden houden, dat het hun beste vrienden zijn, dat ze paarden nooit iets aan zouden doen en vervolgens een stukje paardenvlees op hun bord leggen is bij definitie hypocriet.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:43

Iemand hypocriet noemen omdat hij een dier opeet, maar er zelf wel tegen de (natuurlijke) wil van een dier op gaan rijden... Serieus?
Het eerste heeft het dier geen last van, het tweede wel. Hoe je het ook wend of keert.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:43

Ik vind paardenvlees heerlijk, haal het graag. Niet het vlees van de dieren die op transport naar Italie zijn geweest maar gewoon de Fury's en Bonnie's die hier in Nederland zijn geslacht. Als Abel ooit moet hemelen eet ik hem ook het liefst zelf op. Dan weet ik zeker dat het vlees op mijn bordje een heerlijk leven heeft gehad.

elle108030 schreef:
SandraVerl schreef:

Hypocrisie of huichelarij - het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen.

jij mag van mij in je mond steken wat je in je mond wilt steken, maar wanneer mensen zeggen dat ze van paarden houden, dat het hun beste vrienden zijn, dat ze paarden nooit iets aan zouden doen en vervolgens een stukje paardenvlees op hun bord leggen is bij definitie hypocriet.

Ik vind je fanatieke reacties weinig charmant.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:44

elle108030 schreef:
SandraVerl schreef:

Waarom? Je kan toch prima van je allerbeste paardenvriend houden, maar als hij teveel pijn krijgt hem af laten maken? Je gooit hem dan liever weg vermalen en verbrand dan dat hij als voedsel dient waardoor hij nog een extra doel dient (en als je het helemaal door wil trekken in het absurde; een ander dier niet hoeft te sterven)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:44

sandra,

ik weet het vooral inderdaad uit die twee steden, maar ook Gent en Vilvoorde?
Antwerpen heeft zelfs een paardenvlees restaurant (en vele restaurants waar paard op het menu staat)

Voor mij heeft juist het vlaams frietje stoofvlees een paardenvlees assciatie, omdat het eten van paardenvlees in Nederland veel gebruikelijker is. Mede ook door de verscheidenheid aan belgische restuarants die nog altijd gewoon paard op het menu hebben ook al is het veel minder dan vroeger..

misschien daarom dat ik ten onrechte heb aangenomen dat paardenstoof dus meer standaard was bij de friet dan runder, omdat het mij meer opvalt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:45

Overigens eet ik het zelf niet, waarom niet? Ik lust het niet :+ Maar haalde dus wel regelmatig paardenrookvlees voor mn ex (die hoefsmit was) in mn paarden outfit

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:47

elle108030 schreef:

Ik hou zoveel van ze... ik vind ze om op te vreten :+

Mijn allerbeste maatje, mijn alles... heb ik persoonlijk naar de slacht gebracht.
Ben ik dan hypocriet?
Ik vind van niet, ik heb zelf gekozen om tot het einde bij haar te blijven.
Of je in laat slapen of laat slachten... die keuze is aan de eigenaar, maar om voor het einde te beslissen is dan al moeilijk genoeg.

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:51

Brainless schreef:
elle108030 schreef:

Ik hou zoveel van ze... ik vind ze om op te vreten :+

Mijn allerbeste maatje, mijn alles... heb ik persoonlijk naar de slacht gebracht.
Ben ik dan hypocriet?
Ik vind van niet, ik heb zelf gekozen om tot het einde bij haar te blijven.
Of je in laat slapen of laat slachten... die keuze is aan de eigenaar, maar om voor het einde te beslissen is dan al moeilijk genoeg.

Zelf naar de slacht brengen en het eten van de paarden uit amerika is een andere zaak, het was voor jou paard beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:53

elenaMM77 schreef:
sandra,

ik weet het vooral inderdaad uit die twee steden, maar ook Gent en Vilvoorde?
Antwerpen heeft zelfs een paardenvlees restaurant (en vele restaurants waar paard op het menu staat)

Voor mij heeft juist het vlaams frietje stoofvlees een paardenvlees assciatie, omdat het eten van paardenvlees in Nederland veel gebruikelijker is. Mede ook door de verscheidenheid aan belgische restuarants die nog altijd gewoon paard op het menu hebben ook al is het veel minder dan vroeger..

misschien daarom dat ik ten onrechte heb aangenomen dat paardenstoof dus meer standaard was bij de friet dan runder, omdat het mij meer opvalt.

Klopt hoor dat er nog meer steden zijn dan die 2 die ik opnoemde. Ik weet ook dat er in Antwerpen zo'n restaurant is, maar de meeste gewone frituren in Antwerpen serveren het niet. Sinds ik ooit een paardje had met een vreselijke wonde waar regelmatig het wild vlees af moest, heb ik een neus gekregen voor paardenvlees. De geur alleen al brengt bij mij nare herinneringen terug. :o

Vind het zelfs trouwens te ver gaan, als mensen geen paardenrookvlees op tafel zetten of tussen hun brood doen, als ik er ben. Mijn eigen familie trekt zich daar niets van aan, maar sommige collega's en mijn schoonfamilie doen dat dus wel. En dat hoeft voor mij echt niet. Eet toch gewoon waar je zin in hebt.

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:54

Ik ben vegetariër, maar heb er niks op tegen het is nou eenmaal gewoon vlees.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:58

Ik koop het op dit moment niet omdat het vaak inderdaad geen europees vlees is maar zodra ik daar weer aan kan komen, graag. Het is het allerlekkerste vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:01

Mizora schreef:
Ik koop het op dit moment niet omdat het vaak inderdaad geen europees vlees is maar zodra ik daar weer aan kan komen, graag. Het is het allerlekkerste vlees.

Op de website van gaia staat waar je paardenvlees kan kopen van dieren die binnen Europa geslacht zijn, mss is er in Nederland ook een organisatie die zo'n lijst heeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:05

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:16

elle108030 schreef:

En hoe noem je het dan als mensen zeggen dat ze van hun paard houden en er dan alsnog op gaan zitten?