Paard rent naar de bak rand....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:57

De meeste paarden worden met 3 zadelmak gemaakt ;)
Betekend dat het dier al zo'n beetje de helft van Zij leven onder het zadel is.

Mijn opinie: als pijn uitgesloten is, dan is het diertje gewoon aan het puberen. Draken betekend werken punt.
Als je hem niet op de volte kan houden dan hou je hem op de hoefslag en werk je hem in het zweet.
Voltes ook niet te lang uitvoeren. Doet hij 1 rondje braaf? Dan belonen en stoppen met de volte.

Mungbean

Re: Paard rent naar de bak rand....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:59

Ik vind het bijzonder dat de meeste mensen er vanuit gaan dat het paard dwars is en gestraft moet worden.
Maar wat doet de ruiter om het werk voor het paard leuk te maken?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:01

Wie zegt dat dan?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:02

Werk hoef ke niet leuk te maken trouwens, je moet het gewoon goed doen. Dan is het voor je paard al leuker.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:03

Eerst alle medische aspecten uitsluiten.

Kan iemand anders eens met je paard rijden? Zien of hij dan ook zo reageert?

Zoals hierboven gezegd, werken! Maar opletten! Als hij echt gaat staken, zeker opletten dat het niet gevaarlijk wordt.
Kan je niet eens proberen met buitenstelling te rijden? Dan is over de schouder weglopen al heel moeilijk!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:06

piezze schreef:
Werk hoef ke niet leuk te maken trouwens, je moet het gewoon goed doen. Dan is het voor je paard al leuker.

:brr: :brr: dus een paard 100 rondjes laten lopen, maar wel goed, moet hij dan leuk vinden?
Sorry...eens oneens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:08

Floortz schreef:
piezze schreef:

:brr: :brr: dus een paard 100 rondjes laten lopen, maar wel goed, moet hij dan leuk vinden?
Sorry...eens oneens.

Nee, maar dat een paard een onderdeel niet leuk vindt betekent niet dat hij/zij maar gewoon in het rondte moet gaan rennen en aankloten tot er een keer een ongeluk gebeurt. Dit soort gedrag moet je gewoon niet tolereren want het gaat van kwaad naar erger.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:09

Ik vind het moeilijk te zeggen wat je zou moeten doen heb er geen beeld bij... is je paard wel werkelijk aan het puberen of gewoon uitproberen, wat zijn daarin je hulpen op het moment dat het gebeurt (je begrenst wel om heg te voorkomen, maar doe je dit ook als hij zo moeilijk doet?) Wat zeg degene waar je les van krijgt? Moet je wel aanpakken omdat hij vervelend is of moet je anders gaan denken omdat het misschien ergens iets niet begrepen word.... allemaal moeilijk te zeggen zonder het te zien en wat er vooraf gaande allemaal geweest is. In ieder geval succes, hoop dat je een oplossing kunt vinden!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:11

Beste TS, Ik denk dat je paard je iets duidelijk probeert te maken, hij doet dit niet zonder reden en al zeker niet om jou het leven zuur te maken, dus probeer uit te zoeken wat hij je probeert te vertellen?
Met harder aanpakken ga je het probleem niet oplossen. Strengere bitten, sporen, zweep, duw en trekwerk is ook echt niet. zoek uit het hoe en het waarom?
hoe of wat is van achter de pc ook lastig te beoordelen.
Dus laat je eens filmen? misschien geeft dat iets meer duidelijkheid.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:12

Het gaat erom dat het paard begrijpt, snapt, wat er gevraagd wordt. Als je een vraag stelt die hij begrijpt, en goed uitvoert, dan beloon je het dier. De vraag nogmaals stellen kan, maar hij heeft het al begrepen, dus ga je naar de volgende vraag.
Precies wat M_D_H zegt.

In het kort is dat waar het om draait. En de uitvoering kan op heel veel manieren.
Houd het leuk, vraag niet steeds hetzelfde en beloon een correct antwoord.
Laatst bijgewerkt door Floortz op 21-02-16 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:13

Hoe lang is hij al onder het zadel? Wat krijgt hij aan voer en aan verdere beweging? Doet hij het zowel linksom als rechtsom? EN enkel en alleen voorbij de helft van de volte?

Sowieso eerst pijn uitsluiten, maar dit is zeker geen normaal puber gedrag en ander bitje gaat dit niet oplossen. Het bijtikken op de schouder kan zeer zeker doeltreffend zijn, maar blijkbaar is hij hier ook steeds minder op gaan reageren (wat waarschijnlijk betekent dat jij niet consequent genoeg bent geweest in het verkrijgen van de juiste reactie op je hulp).

Verder kan het indien het aangeleerd gedrag is inderdaad doorbroken worden door juist op de plek waar hij normaal uitbreekt hem stil te zetten en even te laten rusten, en de plek waar hij heen rent daar juist aan het werk zetten (desnoods geen volte maar gewoon linksomkeert, langs bakrand en weer rechtsomkeert en langs bakrand enz.). Zo gaat hij de link leggen dat daarheen rennen hard werken is, en anders even rustmomentje krijgt. Verder ook goed op je eigen ademhaling en hulpen en gedachten letten. Jij verwacht het al, en anticipeert hier waarschijnlijk (al dan niet bewust) al op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:15

Piezze, Echter zal hij het gedrag wellicht niet vertonen als hij bijvoorbeeld meer vertrouwen in of respect voor zijn ruiter zou hebben. Vertrouwen en respect krijg je niet door nog meer te straffen.
Ik zou het paard eerst eens door een ervaren volwassen rustige ruiter laten rijden en zien of het nog steeds gebeurd.
TS is nog jong, de kans is vrij groot dat haar signalen naar het paard toe niet duidelijk zijn. Paard raakt onzeker en wil weg. Vervolgens wordt het gestraft voor die onzekerheid.

Om echt te weten wat de reden is zal er sowieso een ervaren persoon naar moeten kijken.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:20

Volkomen mee eens, Sizzle! Schandalig, dat zo'n jong paard al op zo een ronduit negatieve, vijandige manier word behandeld.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:26

Wie heeft het over straffen dan? Ik niet hoor. Ik ben meer van onwenselijk gedrag negeren en goed gedrag belonen eerlijk gezegd. Belonen houd bij mij onder meer in dat je stopt met rijden als je paard het goed doet. Over de schouder wegrennen heeft te maken met je rijkunsten. Niet met verkeerd gedrag van een paard. Paard is nooit fout.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:29

Sorry, dan heb je met een ander verward.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:35

Scheef pAARD. Scheve ruiter, verkeerde hulpen en middelpunt vliedende kracht .

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:36

piezze schreef:
Wie heeft het over straffen dan? Ik niet hoor. Ik ben meer van onwenselijk gedrag negeren en goed gedrag belonen eerlijk gezegd. Belonen houd bij mij onder meer in dat je stopt met rijden als je paard het goed doet. Over de schouder wegrennen heeft te maken met je rijkunsten. Niet met verkeerd gedrag van een paard. Paard is nooit fout.

Oke, ben het met je eens dat je vooral het gewenste gedrag moet belonen. Maar mijn idee is, dat het paard eerst rustig opgebouwd moet worden, met veel geduld, kunde en respect, en dat het nonsens is, om te zeggen, dat het aan de rijkunst ligt als het paard wegvalt. Het is eenkwestie van op de juiste manier het paard de kans geven zijn spieren op te bouwen, dus niet overvragen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 02:44

Dakisto schreef:
Het spijt me dat ik dat heb gedaan en dat zal ook niet iedereen accepteren maar ik zit hier al een jaar mee te tobben en dat jaar ervoor met zijn bit vast houden em weglopen.

Paard doet het al een jaar en daarvoor rende die weg Jou paard is niet gehoorzaam je bent niet consequent genoeg geweest En hebt hier niet de juiste begeleiding in gekregen waardoor je nu deze problemen hebt Ga op zoek naar een andere instructie want na 2 jaar kun e wel zeggen dat het niet werkt met deze instructie!

Ja en nu? In de ideale wereld heeft er een consequente ruiter op gereden en hoef je helemaal niets op te lossen Want dan heeft het paard het nooit aan geleerd! Wat ze niet aanleren hoef je ze ook niet af te leren!

Ik zou eerst eens gaan beginnen met meer controle te krijgen doormiddel van heel veel overgangen te rijden Elke letter om de letter Rondje midden draf enz Dat het paard gehoorzamer wordt op de hulpen

Mits gezondheid oke is!

Heb je een filmpje van het rijden? Misschien kunnen we dan beter zien wat er gebeurd

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 03:20

Als ik je verhaal lees, lijkt het mij als of je alleen maar met je handen bezig bent. Je zegt namelijk ook dat je begrenst met je buitenteugel. Maar waar is jouw buitenbeen? Sturen komt vanuit je drijven. Als jij dus alleen maar op je handen rijdt, kun je niet goed sturen.
En als hij steeds over zijn buitenschouder wegloopt, kun je beter wat stelling naar buiten nemen, dan dat je aan je binnen teugel gaat hangen.

Heb je misschien beeldmateriaal?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 06:33

Ik zou het paard eerst goed laten nakijken, zadelmaker erbij, tandarts erbij en osteopaat voor de rug. Een paard doet dit in de meeste gevallen omdat hij het niet kan, of hij is scheef of hij heeft pijn, jij vraagt hem iets wat hij niet kan en daar loopt hij voor weg. Als je de medische kant hebt uitgesloten ervaren ruiter erop en uitzoeken waar het probleem rijtechnisch zit. Hem nu eerst gaan straffen (vervolgens bij de bak rand op een kleine volte jagen is vragen om problemen, als hij echt ergens last van heeft).
Verder veel wendingen (groot) gaan rijden, slangenvoltes, ... Dus veel afwisselen. Probeer hem soepel in zn lijf te maken

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 06:48

niet op deze manier verder gaan iig.neem les in recht richten.
doe is wat anders in de rijbak ipv alleen rondjes.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 06:58

Wat doet hij met longeren? (in de rijbak, want in een longeercirkel kan hij niet uitbreken)

Ben je zelf vooraf al heel bewust bezig met waar je een volte wilt rijden en hoe die volte er dan uit moet zien (dus als het ware beelddenken, waar je van de hoefslag wilt komen, hoe rond de volte moet zijn en waar je op de hoefslag wilt komen?)

Ik heb een paard gekend die extreem op je "gedachten" reageerde, als je niet oplette ging hij ook gewoon de andere kant op.
Maar ik ken ook een paard die juist slecht op "gedachten" reageert, die gaat lopen kloten als je van te voren bezig bent hoe en waar je een figuur wilt rijden, die moet je telkens een beetje verrassen.

Dakisto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 07:09

Ik doe al erg veel aan grond werk en je merkt dat hij als 6 jarige al beter is geworden natuurlijk gaan er jaren over heen tot je paard mooi recht is maar het is een begin. En stap kan alles zo licht hij is goed aan het been en springt perfect aan in galop als ik het vraag. Ik heb hem overgens zelf niet ingereden. Het is een Irish Sporthorse(harddravers bloed in). Toen hij bij mij aan kwam was hij zo scheef als wat hij bleef maar slingeren en slingeren. Maar de pijn is al uitgesloten. Op zit werken doe ik ook. :=
Storm is totaal niet een beestje van 3 jaar staat in zijn paspoort en zijn tanden geven zijn leeftijd aan. Ik zou hem nooit slaan of wat dan ook. Maar mensen zeggen ook dat ik ermee moet rijden (kunnen berijden) en niet zei. Hun kunnen hem dan wel zo ver krijgen maar ik heb telkens net niet die handigheid.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 07:27

Een paard van 6 pubert wel degelijk.... Zeg een soort van 2e pubertijd.
Je ziet dat paarden op die leeftijd wel vaker weer opnieuw in verzet komen. Dit heeft te maken met nog iets groei, ontwikkeling van bespiering en peesplaten.

Misschien moet je niet steeds voltes willen rijden, ga eens afwisselen, naar buiten.
Je beschrijft nl een paard die precies weet wat zijn baasje van plan is, dat betekent dat je ws vaak het zelfde doet.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 07:31

Hey TS, doet hij het in alle gangen en zowel op grote als kleine(re) volte?