Ik snap niet helemaal waarom iedereen hier zo moeilijk doet, waarom zou t's geen eigen paard mogen nemen? Er zijn zat mensen, zelfs kleine kinderen, die meteen beginnen met een eigen paard. Dat kan in principe prima, zolang je maar goede begeleiding krijgt en niet zelf maar wat gaat doen.
Ts, leuk dat je een eigen paard wilt, maar persoonlijk zou ik niet zo focussen op ras. Naar wat ik lees heb je nog niet heel veel ervaring, dus ik zou eerder op zoek gaan naar een paard met een bepaald karakter (een braaf leerpaard lijkt mij het beste gezien je ervaring) en niet perse naar een bepaald ras, zoals hierboven al gezegd wordt zijn er van ieder ras goede en slechte. Ik zou zeggen, kijk alvast een beetje rond op internet en zoek een paar paardjes die je aanspreken en die passen bij je kunnen en je ambities en ga dan gewoon kijken, zo kom je er langzaamaan wel achter wat je precies zoekt. Misschien dat je eerst nog een tijdje een paard kunt leasen, zodat je alvast een beetje weet wat voor paard je zoekt en wat je leuk vind om te doen, je kunt nu wel zeggen dat je graat wil springen, maar misschien vindt je dat uiteindelijk toch helemaal niet zo leuk als je nu denkt.
Wanneer je je focust op een bepaald ras is de kans nog heel groot dat je thuiskomt met iets heel anders.
Ik wil je wel even zeggen hoe belangrijk het is om goede begeleiding te zoeken! Ga niet zelf maar wat proberen, maar haal er iemand bij die er echt verstand van heeft om je te helpen.
Ik moet wel toegeven dat dit topic een beetje vaag is