Paard gaat liggen en rollen terwijl je erop zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:27

famkehorses schreef:
mrie schreef:
Famkehorses, De pony is gaan liggen omdat de bak lekker zanderig en rul was. Dat vinden paarden fijn. Voor ze gaat liggen loopt ze de bodem af te snuffelen naar het lekkerste plekje. Als jij hebt zitten suffen kletsen of ... in elk geval niet opgelet hebt dan kan het dus gebeuren dat een pony dit doet. Haar hoofd omhoog halen tijdens het snuffelen en even aansporen had dit kunnen voorkomen. Het komt dus door jou.. Sorry het is niet anders.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens

ik denk dat mrie gelijk heeft, als je actief rijd en de pony bezig houd,
heeft hij geen kans om te gaan rollen en had het waarschijnlijk voorkomen
kunnen worden.

Daarnaast kan rollen met een zadel ernstige schade aan de rug toebrengen.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:29

ik had ooit een bijrijdster die geen overwicht had en daar is Olja ook mee gaan rollen op een zandpad, terwijl ze dat bij mij nog nooit geprobeerd had....dus denk nieuw persoon die geen overwicht had op dat moment...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:33

anneliesdj schreef:
Zal ws (gas)koliek zijn.

De digitale dokter weet altijd raad. Zo knap.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:01

Mijn paard ging meteen liggen toen er voor de allereerste keer iemand op z'n rug stapte tijdens het zadelmak maken. beleerder zat er met z'n een onder. Helper heeft paard onmiddellijk met zweep overeind gejaagd, beleerder ging er meteen weer op. Paard was vermoedelijk totaal overdonderd.
Is natuurlijk hele andere situatie dan wat TS beschrijft, maar het blijft zeer gevaarlijk als een paard met zadel (en ruiter) en al gaat liggen en dan nog rollen ook.
Sommige paarden leren dat aan als de ruiter dan afstapt en er niet meer op stapt, als makkelijk kunstje om die ruiter te lossen. Ook zónder ruiter is het uit den boze, want er kunnen ernstige ruggewervelbeschadigingen ontstaan als een paard over zijn zadel heen rolt (en een kapot zadel is ook niet iets waar men op zt te wachten).
Er kunnen dus meervoudige redenen zijn waaróm de pony dat heeft gedaan. Sommigen flikken het in het water, andere op een warm rul stuk paddock.... Allemaal niet erg, zolang er maar geen zadel of ruiter op zit.
Een paard zou uit zichzelf in die gevallen nooit mogen gaan liggen en/of rollen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-02-16 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Yacintha

Re: Paard gaat liggen en rollen terwijl je erop zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:08

Mijn oude pony probeerde dit in het begin ook altijd, ze dacht lollig te zijn en even lekker liggen wroeten in het zand. Jammer voor haar, heb ik nooit toegestaan, kun je echt niet maken.

Vandaag wilde mijn ruin dit voor het eerst proberen tijdens de les. Met de modder in de paddock rollen ze niet graag, dus dan maar in de droge rijbak. Dacht het niet. Hoofd omhoog en aansporen, blijven ze bezig dan de zweep er achteraan. Na de les mocht hij rollen zoveel hij wilt,maar erop kan echt niet. Ik zit er al niet op te wachten om een nieuw zadel te kopen, laat staan mijn vriendjes met een kapotte rug!

Dus ook ik ben het eens met mrie, je hebt waarschijnlijk niet op zitten letten. Maakt niet uit, gebeurd ons allemaal. Maar als ze dan toch rolt kan je er écht niet gewoon naar staan kijken, haal dan op z'n minst je paard omhoog! Je kunt zo ontzettend veel schade aanrichten als je dit toelaat. Volgende keer beter opletten en actie ondernemen dus.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:14

Wat een overdreven reacties over die schade. Sorry maar mijn pony ging vroeger dus ook rollen en kon je echt niet even pakken en omhoig trekken. Hij ging liggen, rolde en sprinte vervolgens de bak door.

Daarnaast ging hij echt niet lang snuffelen en met zn been schrapen hoor. Echt een paar secondes en hij lag voor je er erg in had. Uiteindelijk kreeg ik die kleine signalen wel in de gaten. Maar als het ie de eerste keer overkomt kan het best zijn dat dit niet duidelijk is.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:17

famkehorses schreef:
mrie schreef:
Famkehorses, De pony is gaan liggen omdat de bak lekker zanderig en rul was. Dat vinden paarden fijn. Voor ze gaat liggen loopt ze de bodem af te snuffelen naar het lekkerste plekje. Als jij hebt zitten suffen kletsen of ... in elk geval niet opgelet hebt dan kan het dus gebeuren dat een pony dit doet. Haar hoofd omhoog halen tijdens het snuffelen en even aansporen had dit kunnen voorkomen. Het komt dus door jou.. Sorry het is niet anders.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens

Dit hadden sommige manegepony's die in stands stonden dus ook. Konden nooit lekker even rollen in een stal of wat dan ook, kwamen niet naar buiten.... (was gewoon sneu...)

Moet wel eerlijk zeggen: Sommige laten zich gewoon echt neervallen, dus of je nu op zit te letten of niet, dat snuffelen komt niet bij allemaal voor!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:17

Absoluut géén onzin over mogelijke schade: als paard met zadel op gaat liggen rollen kan dat wel zeker heel nadelig zijn voor rug/ruggenwervels. Ze kunnen breken, scheuren of verschuiven. Nee, dat hóéft natuurlijk niet per se te gebeuren, en hopelijk ook niet! Maar het is toch bekend dat rollen over het zadel rugklachten kán (KAN) veroorzaken? Waarom dan het risico nemen?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:24

terpentijn schreef:
Absoluut géén onzin over mogelijke schade: als paard met zadel op gaat liggen rollen kan dat wel zeker heel nadelig zijn voor rug/ruggenwervels. Ze kunnen breken, scheuren of verschuiven. Nee, dat hóéft natuurlijk niet per se te gebeuren, en hopelijk ook niet! Maar het is toch bekend dat rollen over het zadel rugklachten kán (KAN) veroorzaken? Waarom dan het risico nemen?

Denk dat in veel gevallen het zadel het eerder gaat begeven ;) Maar denk zeker dat die kans bestaat!

Maar dan moet je maar denken aan de mensen die doorrijden met een kapot zadel etc.

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 17:11

terpentijn schreef:

toevallig is de vader van dat meisje veearts die heeft gekeken of alles in orde was..
Ik vind het onzin over dat het mijn eigenschuld is..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:14

Neem me niet kwalijk maar ik heb het helemaal nérgens gehad over schuld van wie dan ook, niet van jou, of van wie of wat dan ook. Ik heb zelfs het woord "schuld" niet in de mond genomen. Je zou iets beter begrijpend kunnen leren lezen.

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 17:22

terpentijn schreef:
Neem me niet kwalijk maar ik heb het helemaal nérgens gehad over schuld van wie dan ook, niet van jou, of van wie of wat dan ook. Ik heb zelfs het woord "schuld" niet in de mond genomen. Je zou iets beter begrijpend kunnen leren lezen.

Ik heb het niet over u..
Ik heb het over iemand van een
paar berichten terug.. ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:32

Het is gebeurd en je hebt er van geleerd.

Het is hoe dan ook niet fijn als ponybeest besluit om te gaan rollen terwijl je er nog op zit. En ja, sommigen beginnen gewoon zonder waarschuwing. Het is mij ook wel eens overkomen op een buitenrit op een van de manegeponies: warme dag, bezweet beestje en mooi rul zandpad. Geen goede combi ... Voordeel is als je pony ligt is het makkelijk en snel afstappen. Vervolgens zorgen dat hij niet kan rollen door aan het hoofdstel te gaan hangen (OK, ook niet fijn, maar je moet wat) en hem weer overeind jagen. Rollen doen ze maar in hun eigen tijd ...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:38

anneliesdj schreef:
Ts zei al dat de pony het nog niet eerder heeft gedaan.

waarschijnlijk omdat de pony hiervoor nog nooit de kans heeft kregen om dit te doen. Want daarvoor zijn er al zoveel momenten dat je kan ingrijpen, ts was gewoon te afwachtend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:49

Ik vind dat er hier best wat onvriendelijke reacties naar TS komen, kom op zeg... :n TS is 14, en wist even niet wat ze in de situatie moest doen. En dan zeggen dat het haar schuld is...?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:51

famkehorses schreef:
toevallig is de vader van dat meisje veearts die heeft gekeken of alles in orde was..

En toch moet ik je teleurstellen, het is wel de schuld van de persoon die het paard vast had of erop zat (als jij erop zat dan is het jouw schuld, is het iemand anders,dan is het die persoon). Want als je opgelet hebt, en het paard actief houdt, kan die niet gaan rollen.
Als het paard alleen stond zonder begeleider maar met zadel, dan is het de schuld van diegene die hem losgelaten heeft. Dat mag je niet doen met een gezadeld paard.

De pony zag zijn kans en heeft er van geprofiteerd, volgende keer beter opletten en zorgen dat je de pony niet laat rollen (door zijn hoofd omhoog te trekken, hem vooruit te rijden, ...) ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:56

Misschien de tijd van het jaar? Niet veel kunnen rollen buiten omdat het nat is? Lijkt me de meest logische optie. Gewoon om lachen, je paard en zadel controleren en de volgende keer ben je er vast op voorbereid - dan kop omhoog en een tik geven zodat ie z'n benen onder zich houdt...
Vast een erg leuke pony :-)...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:01

Ik moet zeggen dat er hier wel erg hard wordt omgegaan met een meisje van 14... 'Schuld'? Kom op zeg, wat een groot woord. Het is iemands schuld als hij het paard geleerd heeft op commando te gaan rollen en dat commando gaf. En anders, tja... Even een moment van onoplettendheid en onervarenheid. Maar om dan meteen te gaan gooien met schuld...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:11

knuffeldier schreef:
anneliesdj schreef:
Ts zei al dat de pony het nog niet eerder heeft gedaan.

waarschijnlijk omdat de pony hiervoor nog nooit de kans heeft kregen om dit te doen. Want daarvoor zijn er al zoveel momenten dat je kan ingrijpen, ts was gewoon te afwachtend.

Echt wat een onzin. Je weet niet hoe de pony precies gereageerd heeft. Het kan best dat de pony zonder enig signaal is gaan rollen. Niet ieder paard schraapt/snuffelt voor het rollen. Zeker niet als ze onder het zadel zijn

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 18:18

Duhelo schreef:
famkehorses schreef:

En toch moet ik je teleurstellen, het is wel de schuld van de persoon die het paard vast had of erop zat (als jij erop zat dan is het jouw schuld, is het iemand anders,dan is het die persoon). Want als je opgelet hebt, en het paard actief houdt, kan die niet gaan rollen.
Als het paard alleen stond zonder begeleider maar met zadel, dan is het de schuld van diegene die hem losgelaten heeft. Dat mag je niet doen met een gezadeld paard.

De pony zag zijn kans en heeft er van geprofiteerd, volgende keer beter opletten en zorgen dat je de pony niet laat rollen (door zijn hoofd omhoog te trekken, hem vooruit te rijden, ...) ;)

Het is al een tijdje geleden tuurlijk hebben ze het weleens geprobeerd..
maar dan was ik er optijd bij of zette ze niet door..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:28

Is het toevallig een ruin/hengst?

Mijn ruin is een keertje gaan liggen omdat ie jeuk had aan zijn geslachtsdeel. Dit is bij 1 x gebleven.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:33

Mn pony heeft het wel eens in haar hoofd gehaald om tijdens een wandeling, aan de hand, in het hoge gras van de berm te gaan rollebollen. Zo loop je vrolijk, zo sta je verbaasd te kijken naar een heel ondeugende pony. Ze vond zich zelf ook wel grappig want een paar dagen later probeerde ze het doen met een ruitertje op haar rug. Dacht het dus even niet he! Ben even heel streng geweest, boefjes zijn het soms gewoon zonder reden. Gewoon even wat doen omdat het kan, maar zo werkt het niet natuurlijk niet. Helaas pindakaas.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:00

famkehorses schreef:
Duhelo schreef:
famkehorses schreef:

Dus, hier zeg je het zelf al ;)

ik heb het ook nog mee gemaakt hoor. Haalde paardlief van stal, opgezadeld voor een ritje, en er lag verse sneeuw. Mevrouw voelt gras onder haar voeten met verse sneeuw erop en PLOEF, ze lag in de grond. (ik was lekker aan het dromen dus had het niet op tijd door). gelukkig stond ze op een HEY! direct terug recht :D

Het is al een tijdje geleden tuurlijk hebben ze het weleens geprobeerd..
maar dan was ik er optijd bij of zette ze niet door..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:36

mrie schreef:

Je kunt nou zeggen dat je het er niet mee eens bent. Maar wees dan ook zo sportief om er bij te zetten WAAR je het in mijn stukkie niet mee eens bent.
Met de boodschap dat je het er niet mee eens bent kan ik helemaal niets behalve iets zeggen als: Fijn voor je! Daar hebben we toch niks aan.

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 19:59

mrie schreef:
mrie schreef:

Je kunt nou zeggen dat je het er niet mee eens bent. Maar wees dan ook zo sportief om er bij te zetten WAAR je het in mijn stukkie niet mee eens bent.
Met de boodschap dat je het er niet mee eens bent kan ik helemaal niets behalve iets zeggen als: Fijn voor je! Daar hebben we toch niks aan.

Ik heb dat al in een eerder bericht gezegd waarom ik het er niet mee eens ben..
het hoeft niet altijd de fout te zijn van de ruiter