Paard laten fokken zonder eigen merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re: Paard laten fokken zonder eigen merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:58

Wanneer je eigenlijk geen specifieke wensen hebt ( want meerdere rassen voldoen etc), dan zie ik geen voordeel in het "zelf" fokken van een veulen.

Er zit in het zelf fokken de kans op geen veulen/ dood veulen/ veulen die lichamelijk wat ernstigs mankeert.

Fijner lijkt mij dan "gewoon" in het voorjaar/zomer veel veulentjes te gaan kijken die te koop staan. Zo kan je de moeder ook goed bekijken en inschatten welk veulen je aan staat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:59

SendraDee schreef:
Ik wil gewoon kijken wat er is, welke stallen etc etc, en hoe het in zijn werking gaat. Is dat dan zo raar om te denken?

Er zijn geen stallen die dit standaard aanbieden. Meestal is het de (particuliere) eigenaar van een hengst die een veulen van jouw merrie wil (heb ik zelf ook aan de hand gehad, volbloed arabier) of een kennis/vriend/bijrijder die een veulen van jouw merrie wil en daar dan zelf de hengst bij zoekt.

Ik zou als ik jou was het eens omdraaien: van welke hengst zou je een veulen willen?
Als je dat weet, zet dan een advertentie hier op bokt dat je een merrie wilt leasen/lenen om met die hengst een veulen te fokken. Dan heb je kans dat je een particulier treft die dat wel wil.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:37

Eens met cobiie.

Bovendien: fokken is meer dan een hengst op een merrie gooien. Wil je het goed doen zul je serieuze kennis moeten hebben van de bloedlijnen. Anders ben je aan het gokken ;)
Uiteraard kun je je laten adviseren door de eigenaar van de leasemerrie, maar tenzij je particulier least kom je dan al gauw op een combinatie die al gemaakt is of gemaakt zou worden, en dan kun je net zo goed een veulen kopen :)

Leasen brengt extra risico's én kosten met zich mee. Tenzij je echt een specifieke combinatie op het oog hebt zie ik er persoonlijk de meerwaarde niet van in...

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:20

tjady schreef:
NJR wat zijn de kosten dan die je moet betalen?
Als ik zelf een veulen van mijn eigen merrie fok, reken ik op de kosten van drachtig worden, tot het veulen geboren wordt. Dekgeld, veterinaire begeleiding, onderhoud merrie en verzekering. Als alles dan volgens het boekje gaat dan kom ik toch al snel tot een bedrag van rond de 2500-3000 euro afhankelijk van het dekgeld.
Mocht ik mijn merrie dan "verhuren" aan iemand die er mee wil fokken, dan moet dat ook betaald worden.

Esje01 dat je het voor je vriendin wilde doen, is in mijn ogen toch anders. Kan ik eerlijk gezegd nog meer in komen dan voor een vreemde.

Is het kopen van een drachtige merrie nog een optie?

Het ligt een beetje aan wat jij en de eigenaar van de merrie willen.
De eerste keer had ik een merrie van een particulier geleased en betaalde ik een bedrag voor het leasen, daarbovenop kwamen de kosten van de dekking en veterinaire kosten die in samenhang met de dracht waren.
De tweede keer heb ik een merrie van de hengsteigenaar geleased en hebben we een all in prijs afgesproken.
Maar je bent in ieder geval niet goedkoper uit wat dat betreft, voor mij ging het puur om de ervaring :)
Edit: In beide gevallen kwam ik toch op een bedrag van rond de € 3000,- / € 3500,- en de all in afspraak was het voordeligst.
En niet onbelangrijk, in beide gevallen met levend veulen garantie.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:42

Dat valt mij dan nog mee als je op die kosten uitkomt, zo rond de 3000/3500 euro en dan ook nog met levend veulen garantie.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:50

Nee, het viel best mee ;) Nu heb ook niet echt een dure hengst uitgezocht (dekgeld € 500,-), het ging mij vooral om zijn fijne karakter.