Hoe ging jullie eerste paardrijles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:02

Mijn eerste les leerde ik wat nu eigenlijk precies linker en rechtergalop was.. Ik deed het wel goed, maar ik had geen idee, als iemand mij had gezegd dat het een poolse lekkernij was, dan had ik het ook geloofd..

ik kreeg ook voor het eerst uitgelegd wat er nu precies onder je gebeurde bij wijken voor het been, want wijken kon ik wel een beetje, maar dat was ook gegroeid op basis van afkijken en mazzel hebben dat ik het goed deed (voor de tijd van internet, dus geen youtube filmpjes of pagina's vol uitleg).

kwam er ook achter hoe je nu het makkelijkst kon zien of je nu op het goede been lichtrijd.. want daar was ik wat mee aan het emmeren.. wist wel op welk been het moest, maar om nu te zeggen dat ik makkelijk kon zien of voelen welk been ik nu op zat nee..

en tot slot, voelen van de takt in stap, dus met de ogen dicht voelen wat een paard deed.. wel met het verzoek om om de zoveel passen even te kijken waar de rest zat.

----

ik reed al vanaf dat ik een jaartje of 6 was.. maar gewoon alles zelf geleerd.. enige voorbeeld was als je studio sport kon kijken en er was paardrijden, of als je een keer bij een vriendinnetje ging spelen die net die dag les had.

Mijn eerste les had ik pas toen ik 18 was en al op mijzelf woonde.. Op basis van mijn 'geschiedenis', werd ik in een licht tot matig gevorderde les geplaatst met de kanttekening 'als het niet gaat, of je pikt het niet vlot op, dan kunnen we je altijd nog een tijdje in een beginnersles plaatsen).

---

de 'ome arie' lessen heb ik buiten beschouwing gelaten.. Heel af en toe mocht ik van mijn ouders (1-3x per jaar) een dagje ponyrijden bij Ome Arie.. een veredelde kinderboerderij, waar je voor 8 gulden 3 lessen had.. of als je heel veel mazzel had wel 5-6... Ene uur was beginners, andere uur gevorderd.. tussen de middag een uurtje lunch en daarna weer.. De oudere kinderen gaven de jongere les (ja, ook springen :') ) en voor de beste oudere leerlingen had ome arie op dinsdagavond een instructeur, immers die moesten wat leren, om het anderen te kunnen leren :') ..

denk dat ik daar een keer of 8 geweest ben.. Maar om dat echt les te noemen, ik weet het niet.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-01-16 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeika

Re: Hoe ging jullie eerste paardrijles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:03

mijn eerste les was op mijn 9e. wat vond ik het leuk! :)
ik ben in stap en draf geweest aan de longeerlijn. ik voelde me helemaal trots toen de instructrice zei dat het knap was dat ik mijn handen los van het zadel durfde te houden :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:05

Jeika schreef:
mijn eerste les was op mijn 9e. wat vond ik het leuk! :)
ik ben in stap en draf geweest aan de longeerlijn. ik voelde me helemaal trots toen de instructrice zei dat het knap was dat ik mijn handen los van het zadel durfde te houden :')

Dat is zo schattig :')

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:10

Mijn eerste les was op een schimmel pony met de naam Fleur. Ik deed echt heel erg me best en keek dan ook super geconcentreerd want ja ik was wel al een echte gpede ruiter hoor :+
Ik weer ook nog heel goed dat we op het einde mochten gymastieken op het paard. Dat vond ik echt geweldig en mochten we elke les doen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:19

Mijn eerste les was op het Oosteuropese paard Fuchs. Dat was in 1967, behalve Shetlanders waren er toen nog amper ponies in Nederland.Het was erg leuk, maar het lichtrijden snapte ik nog niet en ik moest me voor aan het zadel vasthouden.Ik ben Fuchs nooit vergeten, hij heeft grote indruk op me gemaakt. Als hij nog geleefd zou hebben zou ik hem gekocht hebben. <3 /3 Ik zou trouwens nog wel eens iets willen horen van mijn instructeur van toen, Gerrit oftewel Gert- Jan Smit ; als je dit leest, hoe gaat het met je?

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:24

Mijn eerste keer was toen ik 18 was. Ik werkte au pair in Engeland en mocht op een oude merrie op het land rijden. Ik wist helemaal niets. Er had al jaren niemand meer op dat paard gereden en men dacht dat ze rustig genoeg was. Verderop in de stal begon haar maatje te roepen. Mevrouw wilde naar haar grote vriend, zette het op een rennen, stopte net voor het hek en ......ik niet. Lag over het hek in de brandnetels.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:25

Mijn eerste keer paardrijden, was geen lesje, was op een zwarte shet. Járen lacht gedacht, tot mijn 14e, dat het een zwarte arabier was. :') Tja, als kleine uk is een shetlander natuurlijk gigantisch.

Mijn eerste paardrijles was een voltigeles op een slome haflinger, niet heel erg bijzonder verder maar vond dat wel ontzettend leuk!

SamUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:46

Dat was echt een regelrechte ramp. Ik reed toen op een manege pony op de manege. En die pony had er echt geen zin in :'). Ik toen trouwens ook niet, durfde namelijk nog geen 50 cm te springen. Gelukkig is dat nog goed gekomen hahaha *\o/* <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:54

Ik was 5 en mocht mijn eerste rondjes stap en draf aan de longe doen. Zal ik nooit vergeten!

Pony in kwestie is enkele jaren geleden gestorven, was een stuk in de 30 geworden! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:06

Mijn eerste rijles oh ja dat weet ik nog...
Ik dacht dat ik doodging, ik hobbelde alle kanten op en het moest er makkelijk uitzien van de instructeur wtf een zak aardappelen reed beter dan mij op dat moment _O-

OMG echt ik had er een hard hoofd in dat ik het zou leren maar helaas ik heb nul komma nul ruitergevoel :') vanaf de grond kan ik heel veel met een paard maar zodra ik er op zit treden er communicatiestoringen op :+ ik wil links paard gaat rechts ik ben volleerd zandbakruiter :+ :Y)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:07

Mijn eerste rijles was op een fjord, Kachita.
Eerst moesten we naast de pony lopen en zo een beetje gevoel voor het dier krijgen, daarna gingen we erop met mams die er naast liep. Alleen gestapt toen.

Mijn 3e les oid reed ik op een haflinger die het nodig vond er al bokkend vandoor te vliegen. Ik bleef nog zitten ook. :')

Ik was 7 jaar.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:45

Mijn eerste les is alweer 10 en een half jaar geleden. Ik reed toen op een eigenwijze pony genaamd Debby. In de tijd dat ik leerde rijden, leerden we gewoon in een kleine groepsles rijden waar de ouders of andere helpers mee liepen naast de pony tijdens de allereerste les(sen). Verder weet ik helaas niet heel veel meer van mijn eerste les. Mijn eerste galopje was denk ik zo'n half jaar later, dat deed ik op Flicka een superbrave pony waar ik tevens mijn eerste wedstrijdjes op heb gereden.
Debby staat nu nog steeds op de manege, Flicka is helaas ruim 6 jaar terug overleden.

loeloe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:10

Mijn eerste rijles was al weer 20 jaar geleden, en ik moest toen rijden op een hele dikke haflinger genaamd catootje ;) En volgens mijn moeder leek ik toen ook op catootje van Jan, Jans en de Kinderen ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:31

Omdat dit topic niet speciaal over manegelessen gaat, verplaats ik het naar YRT.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:33

Mijn eerste les zo`n 26 jaar geleden, op wimpie, hij zag gras en ik rolde over zijn nek :+

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:38

Mijn eerste les was toen ik net 7 was, 8,5 jaar terug dus.
Was in een groepsles op een fjord genaamd Mauritz waarbij ik niet onder het zadel uit kwam maar ik vond het geweldig want ik wou al zo lang op paardrijles. Hele brave fjord overigens.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:40

Stapte op, pony steigerde ging er in volle galop vandt :+
Ben er drie keer afgevallen maar bleef het vreemd genoeg leuk vinden. En alles Is goed gekomen :')

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:42

Shanna7836 schreef:
Was in een groepsles op een fjord genaamd Mauritz waarbij ik niet onder het zadel uit kwam maar ik vond het geweldig want ik wou al zo lang op paardrijles. Hele brave fjord overigens.

Mijn dochter haar eerste les was ook op een fjord en ze kwam ook niet onder het zadel uit, gelukkig ook wel een hele lieve (maar luie) fjord :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:47

Dat ging als in een slechte film :'). Dacht dat-ie vooruit ging door de teugels op en neer te doen :').
Paar minuten later schrok die pony en ging ik stuiter, stuiter, boem. Maar vond het geweldig en ging er meteen weer op. Is wel al euh... té lang geleden :=

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:48

wijkhuijs schreef:
Shanna7836 schreef:

Mijn dochter haar eerste les was ook op een fjord en ze kwam ook niet onder het zadel uit, gelukkig ook wel een hele lieve (maar luie) fjord :)

Hihi herkenbaar! deze was ook niet vooruit te krijgen maar daar had ik geen last van toen :P

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:52

Grappig al die verhaaltjes over je eerste paardrijles!

Ik mocht toen ik 7 werd op paardrijden, ik ging op Dolly een kleine zwarte pony, eigenlijk is dat het enige wat ik nog weet :o
Ik heb nog wel een foto van echt één van de eerste keren op een paard, ik was daar een jaar of 4/5 denk ik
Afbeelding

Zo leuk om terug te zien!

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:59

wijkhuijs schreef:

Hihi herkenbaar! deze was ook niet vooruit te krijgen maar daar had ik geen last van toen :P[/quote]

Haha mijn les, van hierboven, was ook met een fjord. Maar die was alles behalve braaf! Beestje ging kei hard :')

j_u_l_i_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 12:03

Yv_ schreef:
Dat ging als in een slechte film :'). Dacht dat-ie vooruit ging door de teugels op en neer te doen :').
Paar minuten later schrok die pony en ging ik stuiter, stuiter, boem. Maar vond het geweldig en ging er meteen weer op. Is wel al euh... té lang geleden :=

Ahahhha gisteren schrok het paard ook waar ik op reed. Ging ook serieus als stuiter stuiter boem haha

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:09

Ik kreeg mijn eerst les rond mijn 5e jaar bij een vrouwtje met een pony. Pony ging er vandoor (aan de longe :D ) ik flikkerde in een plas water en ben jankend naar huis gegaan :') . Gelukkig is het allemaal goed gekomen en was mijn ego meer geknakt dan dat ik pijn had dus hup de volgende les weer gegaan en nooit meer gestopt met rijden.

medz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:13

oef... dat is nu zo'n 11 jaar geleden... ik wordt oud :+

Ik weet het nog goed... op een grote oude witte pony en aan de longeerlijn... aan het einde van de les kon ik lichtrijden :') M'n laatste manege les heb ik ook op deze pony gereden:)