Welke leeftijd peeskappen omdoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:32

Ik denk dat dat even verward werd met het longeren uit je andere topic.

Maar je wilt graag weten wanneer je peesbeschermers om kunt doen. Ik denk dat je daar prima mee kunt wachten tot je je paardje gaat inrijden. In de tussentijd kun je natuurlijk wel oefenen met aanraken van zijn benen.

Waar iedereen in dit (en in het andere) topic een beetje over valt, denk ik, is dat je zegt dat je erg ervaren bent, maar dat je wel steeds topics opent met vragen die je niet zou hebben als je al veel ervaring had.

wech

Re: Welke leeftijd peeskappen omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 21:36

ik weet wel veel over jonge paarden maar ik vraag wat jullie vinden, welke leeftijd jullie zouden doen. ik heb zelf wel een idee ook maar ik vraag wanneer jullie het zouden doen als het nodig is

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:36

Lieve TS
Met al die vragen die jij hier op Bokt stelt, geeft eigenlijk het gevoel dat er geen hulp/begeleiding is.
Als je ouders zoveel weten, jij veel ervaring hebt met veulens en je op een stal staat waar veel ervaring is, dan hoef je hier deze vragen helemaal niet te stellen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:39

Omdat je zó hell-bent om een antwoord vraagt: leeftijd: als je je paard gaat inrijden en blijkt dat de peesbeschermers nodig zijn, dus bijv. bij aantikken. Inrijden zou ik persoonlijk mee starten op 4 jarige leeftijd; tegen de tijd dat ik er dan een keer op zit is het paard wel 4,5 of 5. Dus dat zou dan mijn antwoord zijn. 4 à 5 jaar.

Verder ben ik het met Brainless eens :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:40

chinoukjuh schreef:
ik weet wel veel over jonge paarden maar ik vraag wat jullie vinden, welke leeftijd jullie zouden doen. ik heb zelf wel een idee ook maar ik vraag wanneer jullie het zouden doen als het nodig is

Wat moet je dan weten over jonge paarden?
Ja, ze moeten opgroeien en af en toe in de hand.
Mee kunnen lopen aan een touwtje, leren vast te staan, voetje geven, misschien wennen aan een borstel.
Maar verder lekker met rust laten en laten opgroeien met soort genoten.

Die peesbeschermers dat is helemaal niet aan de orde bij een veulen, dus wat jouw vraag betreft:
dat is iets wat over zo'n 2 jaar pas aan de orde is. :)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:42

Jammer dat er in dit soort topics altijd meteen moedertje wordt gespeeld naar TS toe. Ze vraagt iets en er wordt van alles bij gehaald etc. Niet nodig!

TS, doen waar jij je goed bij voelt :j. Er is echt geen leeftijd aan verbonden :) Nu zijn ze natuurlijk nog overbodig, zolang je er nog niet op rijdt, maar je merkt het vanzelf met eventueel aantikken.

janiekhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:44

Ik begin vaak gelijk met springschoenen. Dat hebben ze ook atijd al in de wei en de met longeren bijv probeer ik gelijk de peeskappen uit. Ik vind het beter voor de veiligheid

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:01

Yunaa schreef:
Jammer dat er in dit soort topics altijd meteen moedertje wordt gespeeld naar TS toe. Ze vraagt iets en er wordt van alles bij gehaald etc. Niet nodig!

TS, doen waar jij je goed bij voelt :j. Er is echt geen leeftijd aan verbonden :) Nu zijn ze natuurlijk nog overbodig, zolang je er nog niet op rijdt, maar je merkt het vanzelf met eventueel aantikken.

Dit is naar aanleiding van andere topics en vragen van ts. Ik vind dat ze best mag vragen, maar op mij komt het over alsof haar ouders een veulen kochten want dat was lekker goedkoop. En ik vind dat gewoon onwijs zonde. Maar helaas is het nou eenmaal zo. Daar gaat bokt niks aan veranderen.
Maar dit veulen komt gewoon te weinig buiten en heeft meer soortgenootjes om zich heen nodig, ook oudere paarden voor de opvoeding van zo'n jong dier.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:16

Persoonlijk vind ik het altijd zo banketstaaf als iemand wordt beoordeeld op basis van vorige topics. Weet jij veel wat ze in de tussentijd al te weten zijn gekomen. O:)

Om een bijdrage te leveren aan dit topic:
Ik zou sowieso geen peeskappen gebruiken, alleen als dit nodig blijkt te zijn. Dit wijst vanzelf op het moment dat een paard wordt ingereden. Als je je paard daarvoor al wilt laten wennen aan peeskappen, zou ik dat niet voor de leeftijd van 2,5-3 doen, rondom dezelfde tijd als het laten wennen aan het hoofdstel of een zadeldoek. (Dit is natuurlijk voor iedereen anders en daarnaast afhankelijk van de ontwikkeling van het paard zelf.)

janiekhm schreef:
Ik begin vaak gelijk met springschoenen. Dat hebben ze ook atijd al in de wei en de met longeren bijv probeer ik gelijk de peeskappen uit. Ik vind het beter voor de veiligheid

Om eerlijk te zijn, vind ik dit wat dubieus en zou het niet mijn eerste keuze zijn. Na het zien van de praktijk, ben ik in de veronderstelling dat paarden die bescherming om krijgen wanneer zij in het weiland gaan, vaak wat roekelozer zijn dan paarden zonder bescherming. Ik ben van mening dat je, mits er geen medische redenen zijn of het paard zichzelf niet in daadwerkelijk gevaar brengt, geen springschoenen of peeskappen nodig hebt met als reden dat het 'veiliger' is.

Dat betekent natuurlijk niet dat je daarom maar niet moet doen wat je zelf het best lijkt. :Y)
Laatst bijgewerkt door silverdapple op 14-01-16 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:19

silverdapple schreef:
Persoonlijk vind ik het altijd zo banketstaaf als iemand wordt beoordeeld op basis van vorige topics. Weet jij veel wat ze in de tussentijd al te weten zijn gekomen. O:)

Die vragen waren van gisteren...

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:20

Helemaal niet. Tenzij je bij inrijden of longeren later opmerkt dat hij/zij tikt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:33

Helemaal niet tenzij het dier zich idd aantikt. Wat je wel kan doen is zorgen dat je goed aan de benen kan zitten zodat als het nodig mocht zijn je er makkelijk bij kan.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:44

corrina1994 schreef:
Yunaa schreef:

Dit is naar aanleiding van andere topics en vragen van ts. Ik vind dat ze best mag vragen, maar op mij komt het over alsof haar ouders een veulen kochten want dat was lekker goedkoop. En ik vind dat gewoon onwijs zonde. Maar helaas is het nou eenmaal zo. Daar gaat bokt niks aan veranderen.
Maar dit veulen komt gewoon te weinig buiten en heeft meer soortgenootjes om zich heen nodig, ook oudere paarden voor de opvoeding van zo'n jong dier.

Dat begrijp ik, maar dat is TS haar verantwoording. Tips kunnen absoluut gegeven worden, maar ik heb het idee dat TS wordt bemoedert door sommigen en haar even de les willen laten lezen. Jammer. Niemand is in het begin ervaren met het eerste (jonge) paard en mensen leveren altijd kritiek op elkaar. Zoals ze al aangeeft helpt haar stal haar goed en die zullen vast wel raad weten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:46

janiekhm schreef:

Arme dieren... Bescherming om in de wei.
Enig idee hoe warm dat word als ze uren mee rondlopen? Er zijn legio voorbeelden te vinden van drukkingen op de benen na te lang om hebben van bescherming, of verkeerd gebruik ervan.

Ontopic: als je werkelijk zó veel ervaring hebt met jonge dieren, waarom dan deze vraag?

Ik gebruik alleen met (vrij) springen bescherming en als mijn paard op ijzers staat. Ze wilt zichzelf dan wel eens aantikken als ze fris is of uit balans is.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:13

HAR -> YRT

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:28

Ineke2 schreef:
janiekhm schreef:

Arme dieren... Bescherming om in de wei.
Enig idee hoe warm dat word als ze uren mee rondlopen? Er zijn legio voorbeelden te vinden van drukkingen op de benen na te lang om hebben van bescherming, of verkeerd gebruik ervan.

Ontopic: als je werkelijk zó veel ervaring hebt met jonge dieren, waarom dan deze vraag?

Ik gebruik alleen met (vrij) springen bescherming en als mijn paard op ijzers staat. Ze wilt zichzelf dan wel eens aantikken als ze fris is of uit balans is.

Volgens mij bedoeld ze de springschoenen die haar paard op de wei aan heeft.

Die van mij heeft ook vaak springschoenen op de wei. Anders trapt ze haar ijzers af.

Veulen geen peesjes omdoen. Ten eerste passen ze meestal nog niet en ten tweede je hebt ze nog niet nodig.
Eerst maar eens zien of je paard ze überhaupt wel nodig heeft. Zonder ijzertje en niet aantikken zou ik het helemaal niet doen. Met springen zou ik het wel doen. En natuurlijk als hij?zij zich aantikt.

Eigenlijk voor het eerst dus met het longeren straks maar dan is je paard al wat verder

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 07:52

dankje Yunaa en alle anderen die wel gewoon antwoord geven .

verder zeg ik niet dat ik mijn veulen peesjes om wil doen hoor want dat heeft hij nog niet nodig

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:03

Zoe_97 schreef:
xAnthea schreef:
Hengstenketting bij een veulen snap ik ook niet. Dat is een kwestie van geduld hebben...

Peeskappen en springschoenen kan je mee beginnen als je hem gaat beleren. Mijn paard doe ik alleen bescherming aan als ik hem longeer. Hij durft namelijk gekke sprongen maken en zichzelf verwonden.

Jouw veulen moet lekker buiten spelen met soortgenootjes en het enige wat je ermee kan doen is borstelen, voetjes optillen en braaf meelopen aan het touwtje. En eventueel al leren dat hij moet wijken voor deuk. Als je tegen zn kont duwt dat ie opzij gaat bv.

Zoe_97, geen aannames maken. Wie weet kennen die ouders er veel van oid. Je weet dat niet. Dat zij dingen doet waar jij het niet mee eens bent, dan is dat zo. Er zullen nog wel mensen zijn die veel erger omgaan met hun veulen. Ik keur dit absoluut niet goed, maar ik vind zo'n reacties niet kunnen :n

als de ouders er kennis van hadden dan konden die ook vertellen dat peeskapen, een hengstenketting en een longeersingel uit den boze zijn o te gebruiken op een baby (want dat is een paardje van 8 maanden, een baby)

En toch weet je dat niet dus mag je er geen uitspraak over doen. Ze stelt hier een vraag vanaf WANNEER. Ze zegt nergens 'ik doe mn veulen peesjes aan'. Die hengstenkettig was fout ja, maar nu gebruikt ze dat niet meer.

En Ja ik weet dat het een baby is :')

Succes TS met je veulen! Van dat diertje nog niet teveel verwachten. Laat hem lekker veulen zijn :j

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:22

Die van ons is met 2,5 uit de opfok gekomen (november) en heeft ze nu met het beleren 1 x aangehad met longeren, gewoon om te laten wennen dat er iets om zijn been zit. Verder heeft hij het voorlopig niet meer nodig want hij tikt niet aan. Het is dus erg afhankelijk van je paard of pony! En mn 6 jarige heeft pas voor het eerst springschoenen aangehad, omdat we nu pas springen.

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 17:30

De hengstenketting heb ik zelf niet gebruikt dus ik kan daar verder ook niks aan doen en het is gebeurt. Zelf had ik het ook niet gedaan maar ja...
Verder iedereen bedankt voor het beantwoorden van het gene dat ik wel vroeg xd

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:36

Je gebruikt dus helemaal geen beenbescherming tenzij je paard het nodig heeft, daar kom je pas achter als je je paard met drie jarige leeftijd begint te longeren en in te rijden, dus niet eerder.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:22

Met vrijspringen hebben ook bijna alle paarden bescherming om en dat is niet voor niets. Mijn hengst was zodoende iets jonger dan 2,5 jaar.

Dus gewoon omdoen wanneer je ze nodig hebt. Zo spannend is het allemaal niet, ze zijn er meestal na een paar passen al aan gewend.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:25

Brainless schreef:
Lieve TS
Met al die vragen die jij hier op Bokt stelt, geeft eigenlijk het gevoel dat er geen hulp/begeleiding is.
Als je ouders zoveel weten, jij veel ervaring hebt met veulens en je op een stal staat waar veel ervaring is, dan hoef je hier deze vragen helemaal niet te stellen.

Mee eens, ik dacht hetzelfde.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:28

Ragdollcat schreef:
Brainless schreef:
Lieve TS

Mee eens, ik dacht hetzelfde.

_/-\o_

moonxlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:40

Zoe_97 schreef:
ik snap niet waar ouders hun kop zit als ze een onwetende 12-jarige die denkt alle kennis in pacht te hebben een veulen geven...

Sorry hoor maar wie zegt dat TS er niks van weet? Als zij een vraag heeft mag ze die toch gewoon stellen? Alsof jij alles weet :+ ..... Doe niet zo betweterig en alsof je de beste bent :n . Want ik denk dat zij en haar ouders zelf wel weten of ze er klaar voor is :j . Ze had een vraag over peeskappen en niet over hoe ze haar leven moet leiden. Dus blijf gewoon bij het onderwerp.