Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
chinoukjuh schreef:ik weet wel veel over jonge paarden maar ik vraag wat jullie vinden, welke leeftijd jullie zouden doen. ik heb zelf wel een idee ook maar ik vraag wanneer jullie het zouden doen als het nodig is
. Er is echt geen leeftijd aan verbonden
Nu zijn ze natuurlijk nog overbodig, zolang je er nog niet op rijdt, maar je merkt het vanzelf met eventueel aantikken. Yunaa schreef:Jammer dat er in dit soort topics altijd meteen moedertje wordt gespeeld naar TS toe. Ze vraagt iets en er wordt van alles bij gehaald etc. Niet nodig!
TS, doen waar jij je goed bij voelt. Er is echt geen leeftijd aan verbonden
Nu zijn ze natuurlijk nog overbodig, zolang je er nog niet op rijdt, maar je merkt het vanzelf met eventueel aantikken.
janiekhm schreef:Ik begin vaak gelijk met springschoenen. Dat hebben ze ook atijd al in de wei en de met longeren bijv probeer ik gelijk de peeskappen uit. Ik vind het beter voor de veiligheid
corrina1994 schreef:Yunaa schreef:Jammer dat er in dit soort topics altijd meteen moedertje wordt gespeeld naar TS toe. Ze vraagt iets en er wordt van alles bij gehaald etc. Niet nodig!
TS, doen waar jij je goed bij voelt. Er is echt geen leeftijd aan verbonden
Nu zijn ze natuurlijk nog overbodig, zolang je er nog niet op rijdt, maar je merkt het vanzelf met eventueel aantikken.
Dit is naar aanleiding van andere topics en vragen van ts. Ik vind dat ze best mag vragen, maar op mij komt het over alsof haar ouders een veulen kochten want dat was lekker goedkoop. En ik vind dat gewoon onwijs zonde. Maar helaas is het nou eenmaal zo. Daar gaat bokt niks aan veranderen.
Maar dit veulen komt gewoon te weinig buiten en heeft meer soortgenootjes om zich heen nodig, ook oudere paarden voor de opvoeding van zo'n jong dier.
janiekhm schreef:Ik begin vaak gelijk met springschoenen. Dat hebben ze ook atijd al in de wei en de met longeren bijv probeer ik gelijk de peeskappen uit. Ik vind het beter voor de veiligheid
Ineke2 schreef:janiekhm schreef:Ik begin vaak gelijk met springschoenen. Dat hebben ze ook atijd al in de wei en de met longeren bijv probeer ik gelijk de peeskappen uit. Ik vind het beter voor de veiligheid
Arme dieren... Bescherming om in de wei.
Enig idee hoe warm dat word als ze uren mee rondlopen? Er zijn legio voorbeelden te vinden van drukkingen op de benen na te lang om hebben van bescherming, of verkeerd gebruik ervan.
Ontopic: als je werkelijk zó veel ervaring hebt met jonge dieren, waarom dan deze vraag?
Ik gebruik alleen met (vrij) springen bescherming en als mijn paard op ijzers staat. Ze wilt zichzelf dan wel eens aantikken als ze fris is of uit balans is.
Zoe_97 schreef:xAnthea schreef:Hengstenketting bij een veulen snap ik ook niet. Dat is een kwestie van geduld hebben...
Peeskappen en springschoenen kan je mee beginnen als je hem gaat beleren. Mijn paard doe ik alleen bescherming aan als ik hem longeer. Hij durft namelijk gekke sprongen maken en zichzelf verwonden.
Jouw veulen moet lekker buiten spelen met soortgenootjes en het enige wat je ermee kan doen is borstelen, voetjes optillen en braaf meelopen aan het touwtje. En eventueel al leren dat hij moet wijken voor deuk. Als je tegen zn kont duwt dat ie opzij gaat bv.
Zoe_97, geen aannames maken. Wie weet kennen die ouders er veel van oid. Je weet dat niet. Dat zij dingen doet waar jij het niet mee eens bent, dan is dat zo. Er zullen nog wel mensen zijn die veel erger omgaan met hun veulen. Ik keur dit absoluut niet goed, maar ik vind zo'n reacties niet kunnen
als de ouders er kennis van hadden dan konden die ook vertellen dat peeskapen, een hengstenketting en een longeersingel uit den boze zijn o te gebruiken op een baby (want dat is een paardje van 8 maanden, een baby)

Brainless schreef:Lieve TS
Met al die vragen die jij hier op Bokt stelt, geeft eigenlijk het gevoel dat er geen hulp/begeleiding is.
Als je ouders zoveel weten, jij veel ervaring hebt met veulens en je op een stal staat waar veel ervaring is, dan hoef je hier deze vragen helemaal niet te stellen.
Ragdollcat schreef:Brainless schreef:Lieve TS
Met al die vragen die jij hier op Bokt stelt, geeft eigenlijk het gevoel dat er geen hulp/begeleiding is.
Als je ouders zoveel weten, jij veel ervaring hebt met veulens en je op een stal staat waar veel ervaring is, dan hoef je hier deze vragen helemaal niet te stellen.
Mee eens, ik dacht hetzelfde.
Zoe_97 schreef:ik snap niet waar ouders hun kop zit als ze een onwetende 12-jarige die denkt alle kennis in pacht te hebben een veulen geven...
..... Doe niet zo betweterig en alsof je de beste bent
. Want ik denk dat zij en haar ouders zelf wel weten of ze er klaar voor is
. Ze had een vraag over peeskappen en niet over hoe ze haar leven moet leiden. Dus blijf gewoon bij het onderwerp.