bang om allen op buitenrit te gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:32

zoe,

wie zegt dat iedere 13 jarige die op een paardenrug stapt ook door druk verkeer moet?
of hebben ze ook niet voldoende verkeersinzicht om een weg over te steken waar af en toe een auto langsrijd?

niet iedere stal staat in de directe omgeving van druk of gevaarlijk verkeer.
ik heb op mijn buitenritten helemaal niets aan mijn verkeersinzicht, of rijbewijs. Er ligt hier slechts 1 weg door het bos en dat is, goed kijken en oversteken.. zoals ik dat met 8 jaar oud ook op de fiets deed omdat mijn ouders dat mij zo geleerd hebben.

Het ruiterbewijs kan gehaald worden vanaf 12 jaar. ook daarin komt verkeer aan bod.. Als je nu nog zou zeggen dat je voorstander was van dat je voorstander bent dat een kind/tiener niet zelfstandig het bos in mag onder de 16 als ze niet in het bezit zijn van een ruiterbewijs, dan zeg ik nog.. ok, daar kan ik inkomen dat je er zo over denkt..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:42

Oh ik snap Zoe's punten best wel. Maar uiteindelijk leer je nog het meest van door te doen. Zodat je dat inzicht krijgt. Dus imo ligt het er aan hoe je zelf in je schoenen staat om al alleen op pad te gaan met een paard.
In TS haar geval - omdat ze zo bang is - zou ik toch aanraden om iemand mee te nemen totdat ze bij haar vriendin is.
Ikzelf ga vanaf mijn 20ste alleen naar buiten. En ik moet zeggen heb situaties meegemaakt waarbij ik toch wel billenknijpmomentjes had hoor ;)
Maar dat houdt je toch. Dat heb je overal. Ook op auto, en in de fiets. :D Dus soms moet je ook gewoon dingen ondernemen en doen om daar van te leren!

Sababber

Re: bang om allen op buitenrit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:49

Ik reed vanaf m'n 14e alleen buiten.
En tuurlijk ook wel eens ongelukjes gehad met een pony die niet meer tegen te houden was.. Maar die had ik nu niet veel beter kunnen tegenhouden.. De verkeersregels weet je op je 14e ook wel en je hoeft echt niet altijd door de bebouwde kom..

TS is het geen optie om dat stukje naast je paard te lopen? Als mijn pony iets spannend vindt stap ik altijd af tot ze weer rustig is. Misschien dat proberen?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:16

Chasey schreef:
Ook op auto, en in de fiets.

_O- Hopelijk bedoel je omgedraaid.. anders wil ik niet met je mee in de auto haha.

Nee maar zonder gekheid. Hier in Nederland wordt een fietsexamen afgelegd op de basisschool dus dat is wel degelijk getest. Daarnaast kinders die "niet kunnen fietsen" zijn vaak dingetjes van stoer doenderij.
Want je hand uit steken is niet cool en je moet zo luid mogelijk zijn en iedereen in de weg zitten want dan krijg je aandacht.
Deze types heb je ook op het paard, maar dan vaak volwassenen die denken dat ze beter zijn dan de wereld.
Gelukkig denkt het meerendeel gewoon na en is dat ook echt wel mogelijk op die leeftijd. Ik moest altijd een stukje over de drukke weg, ik wist waar een paard en auto niet naast elkaar paste dus op die stukken zorgde ik ervoor dat ze achter me bleven of tegemoetkomende auto's moesten wachten. Daarna gewoon netjes weer aan de kant zodat alles er door heen kon.

TS geniet lekker van je buitenrit, maar kijk inderdaad uit voor vuurwerk. Paar jaar terug is iemand die ik ken (nee geen 13 maar eerder 30) over de kop met paard en al geslagen omdat ze het leuk vonden om rotjes voor de voeten van het paard te gooien...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:36

Zoe, er zit zeker een verschil tussen 13 en 17, maar jij refereerde op 'niet alleen naar buiten onder 18'.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:41

Wel ts. Ik reed als 10 jarige al alleen rond met mijn toenmalige haflingers. Maar dat ter zijde. Als jij niet erop durft loop je toch gewoon ernaast. Of is dit geen mogelijkheid? Ik reed vroeger altijd alleen. Kwam niet vaak voor dat ik met een 2de reed. Ik vind het zelfs enger om met 2 te gaan of meer. Maargoed. Dat is mijn inbeelding haha.

Ik zou gewoon als je de mogelijkheid hebt ernaast lopen en als je het wel vertrouwd stap je er gewoon op. Vind je het weer eng stap je af.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:04

Het is me niet duidelijk wat het probleem nou precies is. Ben je bang dat er iets gebeurt omdat je pony schrikt oid, of dat er iets gebeurt omdat er ongure types in het bos kunnen rondlopen?

Ik denk dat het eerste waarschijnlijker is dan het tweede (afhankelijk van waar je woont, natuurlijk). Ik voel me zelf veiliger op een paard alleen in het bos, dan wanneer ik 's avonds van het station door het centrum naar huis loop, tussen de groepjes aangeschoten jongeren. De meeste 'enge mannen' zitten echt niet uren onder een struik te wachten tot er een jong meisje op een pony voorbij komt.

Ik snap ook niet waarom "1 oortje in" (neem aan dat je muziek bedoelt) daarvoor een oplossing zou zijn.

Mijn tip: als je het om welke reden dan ook niet durft, doe het gewoon nog niet...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:16

Een oortje in doen zou ik juist niet doen, dan kan het zijn dat jij iets niet hoort wat je paard wel hoort waardoor hij voor je gevoel zomaar schrikt. Dan zou ik er een stuk sneller afvallen omdat die paar seconden voorbereiding soms best fijn zijn.

Ik vind het echt onzin dat iemand van 13 niet alleen buiten zou kunnen rijden. Ik reed toen ik 10 was al alleen met een vriendinnetje op shetjes buiten en vanaf mijn 13e helemaal alleen met mijn verzorgpony. De gevaarlijke situaties die ik heb meegemaakt heb ik altijd prima opgelost en zou iemand van 10 jaar ouder niet beter doen.

Ik heb er ook wel eens over nagedacht als ik alleen door het bos reed, maar door mijn zweep en het idee dat mijn paard altijd sneller is voel ik me wel veilig. Als ik gespannen was ging ik altijd zingen want dan laat je beter spanning los :+
Als we iets tegen komen wat ze eng kan vinden stap ik vaak even af en loop er met haar langs.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:26

Zoe_97 schreef:
Een 13-jarige hoort niet alleen op buitenrit. Het is niet voor niets dat je pas op je 18e een autorijbewijs mag halen. Het is gebleken uit onderzoek dat een kind niet genoeg inzicht heeft in het verkeer. Op een pony heb je dat inzicht ook nodig.

En daarom heb ik als 15 jarige al mijn ruitenbewijs die bedoeld is om door de bossen etc te mogen? :?

Veder kan een 40 jarige er net zo goed afvallen als een 10 jarige het hangt totaal er van Af hoe je pony en jij zijn of het verantwoord is of niet..,.

Ik zou trouwens gewoon bellen met je vriendin (1 oortje in ofzo) als je er heen rijd en af en toe zeggen waar je ongeveer bent en zorgt ook voor goede afleiding dit doe ik zelf ook altijd met m'n moeder als ik laat naar huis moet vanaf stal....

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:36

Caroline52 schreef:
Ik zou trouwens gewoon bellen met je vriendin (1 oortje in ofzo) als je er heen rijd en af en toe zeggen waar je ongeveer bent

Dit is natuurlijk wel een prima reden om een oortje in te hebben. Ik vind dit een heel erg goede tip, vooral als het om een korte afstand gaat.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:43

Ik ben 13 en ga vaak genoeg alleen naar het bos, ik moet dan ook eerst nog een stuk langs de weg.
De leeftijd zegt hierbij niet heel veel vind ik, een 13 jarige kan bijvoorbeeld beter rijden dan iemand van 20.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:01

nog even een aanvulling..

ik vind het eerlijk gezegd soms beter als een kind zelfstandig buiten leert rijden, eventueel met een vriendinnetje van ouders en/of begeleiders, dan de schijnveiligheid van een grote groep kinderen met 1 volwassene vanaf een manege..

met name in een grote groep leren kinderen veel minder snel het belang van vooraf nadenken voor je weggaat, zelf goed opletten.. immers je bent 'veilig' bij de juf.

zelfs als diegene in de grote groep 17 is, kan het nog wel eens zijn dat diegene minder alleen vertrouwd is in het bos dan een 13 jarige die eerst onder begeleiding en in kleine stapjes zelfstandig is gaan buiten rijden.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 31-12-15 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:03

evania6wendy schreef:
Mijn vriendin gaat wachten bij een hekje uit het bos, het bos waar ik namelijk in ga is niet het bos waar ik en de andere mensen van stal meestal rijden. Ik dan ook alleen een rechte weg door het andere bos en dat zit dus ik ga het gewoon doen ,anders zou ik via de weg moeten pony is superverkeeesmak alleen heeft geen ijzers en het meeste moeten we over de weg daarom neem ik het bos

Ik rijd allen maar op de weg en ook geen ijzers, 1x over de weg is niet erg je moet het opbouwen.
Hoeven zijn super sterk en ga ik de berm rijden als dat kan

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:00

Als je onzeker bent: niet doen... Vraag gwn aan iemand of die ff wil meelopen :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:08

Aan de Han ne paardje meenemen? Kan begrijpen dat je dat minder eng zou vinden.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:17

Grappig...

13 te jong? Denk dat de ouders ook wel inzicht hebben in hun kind en als die vinden dat ze dat nog niet kan zullen ze haar wel tegenhouden.

Volgens mij mag je vanaf je 12 de al je ruiterbewijs halen, dat betekend in mijn beleving dat je dan veilig kunt buitenrijden. Ook als 12 jarige of hoe oud je bent. Zat ouderen op de fiets die gevaarlijker zijn dan een 13 jarige op een paard :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:19

Ineke2 schreef:
Ehm niet doen... Vind het onverantwoord om een 13 jarige alleen buiten te laten rijden dus van mij zou je het niet eens mogen doen :=

Toen ik 13 was had ik er al zeker 1000 km op zitten alleen buiten. Ging altijd prima hoor! Niet iedereen is op die leeftijd niet met de veiligheid bezig!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:35

Als je bang bent is gewoonweg niet verantwoord om alleen te gaan buitenrijden, ook niet een stukje. Tel daar de jonge leeftijd bij op en ik houd mijn hart vast...

Op die leeftijd mocht ik nog niet eens alleen fietsen trouwens.

Hier buitenrijden is ( westen van het land / randstad) een behoorlijk risico en ik blijf daarom zeker bij mijn standpunt dat in je eentje onder de 16 jaar onverantwoordelijk is. Minimaal met 2, dat is sowieso veiliger voor als er iets aan de hand is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:47

Ineke2 schreef:
Als je bang bent is gewoonweg niet verantwoord om alleen te gaan buitenrijden, ook niet een stukje. Tel daar de jonge leeftijd bij op en ik houd mijn hart vast...

Op die leeftijd mocht ik nog niet eens alleen fietsen trouwens.

Hier buitenrijden is ( westen van het land / randstad) een behoorlijk risico en ik blijf daarom zeker bij mijn standpunt dat in je eentje onder de 16 jaar onverantwoordelijk is. Minimaal met 2, dat is sowieso veiliger voor als er iets aan de hand is.

Je mocht op de middelbare school niet zelfstandig naar school fietsen :x
ik ben ook in het westen opgegroeid en wij fietsten allemaal vanaf dat we een jaar of 8 waren 2 kilometer naar school. En het verkeer is daar nu veiliger dan toen (groot industrieel verkeer met bijbehorende file smorgens en smiddags, v.s nu heeft dat gebied een eigen grote weg + die weg die wij reden is inmiddels geblokkeerd voor verkeer dat er weinig tot niets te zoeken heeft dmv sleutelgaten).

op middelbare moesten we 6 baans kruising onderweg oversteken.

dat het onverantwoord is om alleen buiten te rijden als je bang bent.. daar ben ik het mee eens..
TS is echter niet bang om alleen buiten te rijden, of pony te rijden, maar vooral voor wat er aan enge mannen in de bosjes verstopt kan zitten. Neem aan dat ze te voet er ook niet al te happy mee is om er alleen te wandelen.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:54

Vraag of je ouders dat stukje mee willen lopen? Of kan je vriendin niet eerst met de fiets naar jou toe komen, dan fietst zij met je mee en halen jullie haar pony op? Zo doe ik het meestal, of m'n vriendinnen komen op hun paard naar mij toe!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:56

elenaMM77 schreef:
Je mocht op de middelbare school niet zelfstandig naar school fietsen :x
ik ben ook in het westen opgegroeid en wij fietsten allemaal vanaf dat we een jaar of 8 waren 2 kilometer naar school. En het verkeer is daar nu veiliger dan toen (groot industrieel verkeer met bijbehorende file smorgens en smiddags, v.s nu heeft dat gebied een eigen grote weg + die weg die wij reden is inmiddels geblokkeerd voor verkeer dat er weinig tot niets te zoeken heeft dmv sleutelgaten).

op middelbare moesten we 6 baans kruising onderweg oversteken.

dat het onverantwoord is om alleen buiten te rijden als je bang bent.. daar ben ik het mee eens..
TS is echter niet bang om alleen buiten te rijden, of pony te rijden, maar vooral voor wat er aan enge mannen in de bosjes verstopt kan zitten. Neem aan dat ze te voet er ook niet al te happy mee is om er alleen te wandelen.

Nee... Ik werd op de basisschool altijd gehaald en gebracht met de taxi en naar middelbare ging ik met het openbaar vervoer.

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 07:50

Ik heb het al gedaan, ik heb gewoon tegen mezelf gezegt waarom zou ik bang zijn dat er iemands raars rond loopt in het bos? Ik was helemaal niet meer bang en het ging super goed heb wat gepraat tegen m'n pony tijdens het rijden en het ging allemaal heel goed! En ik moest maar een klein stukje over de weg en pony is nergens bang voor dus dat is geen probleem

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:12

super goed hoor!
Als jij iets spannends vindt, vindt jouw pony dat ook. Nu je weet dat het goed gegaan is hoef je ook niet meer bang te zijn. Natuurlijk kan je en je pony altijd nog ergens van schrikken maar dat kan altijd gebeuren.