Kan ik een paard op winterstalling nemen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:24

Ja en als je voornamelijk buitenritjes wilt doen wordt ook lastig, in de winter wordt het in half 5 al donker...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:24

Vreemd dit. Dat een stal zijn dieren op deze manier uitleent...alsof het fietsen zijn... Belachelijk.

Zoek een verzorgpony;?kost je minder geld, en als je het leuk vindt kan je er ook in de zomer mee doorgaan! Al overwogen?
Laatst bijgewerkt door paars op 08-12-15 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Raamzicht

Re: Kan ik een paard op winterstalling nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:25

Ben ook wel benieuwd welke stal dit is?

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 18:28

Raamzicht schreef:
Ja en als je voornamelijk buitenritjes wilt doen wordt ook lastig, in de winter wordt het in half 5 al donker...

Ja dat vind ik altijd wel jammer maar als het wat later in het jaar is (maart-april) en in september wil ik graag zo veel mogelijk buitenritjes doen en dan verder gewoon in de bak :)

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 18:30

paars schreef:
Vreemd dit. Dat een stal zijn dieren op deze manier uitleent...alsof het fietsen zijn... Belachelijk.

Zoek een verzorgpony;?kost je minder geld, en als je het leuk vindt kan je er ook in de zomer mee doorgaan! Al overwogen?

Zelf zie ik het niet zo :) maar ja dat mag je natuurlijk zelf weten. Ze doen dit omdat de pony's in de winter anders te weinig bereden worden en het is ook een goeie tussenoplossing voor als je misschien een eigen pony wilt. En bovendien hebben ze het veel beter bij het winterstalling adresje en word alle aandacht aan hun besteed!

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 18:31

Raamzicht schreef:
Ben ook wel benieuwd welke stal dit is?

Ponyhof Aagtekerke in Aagtekerke!

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:34

Toevallig Beach Girl van ponyhof? :p
Super leuk paardje, maar als ik jou was zou ik toch een verzorgpony zoeken, scheelt een hoop kosten!

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 18:37

Francii schreef:
Super leuk paardje, maar als ik jou was zou ik toch een verzorgpony zoeken, scheelt een hoop kosten!

Nee niet beach girl,:) maar inderdaad stond zij ook op Ponyhof :) helaas is ze verkocht. :(

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:38

Niet doen! Zoek een hele fijne verzorgpony voor een paar dagen in de week. Volgens mij ga je daar meer plezier aan beleven aangezien dit allemaal heel druk gaat worden voor je. Tevens moet je de pony dan tijdens de mooiste en rustigste momenten van het schooljaar (wanneer het het langste licht is) missen. Tot slot is het een groot risico mbt onverwachte medische kosten. Niet doen dus.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 18:40

Riel schreef:
Niet doen! Zoek een hele fijne verzorgpony voor een paar dagen in de week. Volgens mij ga je daar meer plezier aan beleven aangezien dit allemaal heel druk gaat worden voor je. Tevens moet je de pony dan tijdens de mooiste en rustigste momenten van het schooljaar (wanneer het het langste licht is) missen. Tot slot is het een groot risico mbt onverwachte medische kosten. Niet doen dus.

Bedankt voor je reactie!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:01

Als je het wilt doen kun je het beste een volpensionstalling kiezen, zodat je niet perse elke dag hoeft te komen, i.v.m. je schoolwerk.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:02

anjali schreef:
Als je het wilt doen kun je het beste een volpensionstalling kiezen, zodat je niet perse elke dag hoeft te komen, i.v.m. je schoolwerk.

Volpension staat helaas niet bij mij in de buurt :(

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:09

Alle ziektekosten zijn voor jou rekening. Mijn merrie heeft 2,5 jaar geleden koliek gekregen en het niet overleefd. Dit grapje koste mij alleen al 2100 euro (operatie) had ze het overleefd dan hadden de kosten nog hoger geweest. Kreupel worden kan ook heel wat kosten met zich mee brengen. Denk er goed over na want je draait voor kosten op voor een paardje die niet van jou is. Dan kun je beter dit geld opzij leggen en zelf een eigen pony of paard kopen. Begin met een verzorgpaardje dan weet je ook gelijk of het jeuk tijd allemaal gaat lukken.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:14

Ik zit zelf een jaartje hoger dan jij & uit ervaring weet ik dat als je 16:00 uur bent, je niet veel meer kunt doen en zeker in de winter het al heel snel donker is. Ook vervelend als je nog 10 km moet fietsen. Ik snap wel dat je liever wat meer wilt dan een verzorgpaard. Ik zou opzoek gaan naar een leasepaardje voor een x aantal dagen in de week, zodat je na school (als je na 16:00 uur uit bent) ook niet hoeft te haasten e.d. Als je meer info over tijden, schoolwerk en paarden combineren, e.d. wilt kun je me altijd PB'en. :)

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:14

meisje2000 schreef:
Alle ziektekosten zijn voor jou rekening. Mijn merrie heeft 2,5 jaar geleden koliek gekregen en het niet overleefd. Dit grapje koste mij alleen al 2100 euro (operatie) had ze het overleefd dan hadden de kosten nog hoger geweest. Kreupel worden kan ook heel wat kosten met zich mee brengen. Denk er goed over na want je draait voor kosten op voor een paardje die niet van jou is. Dan kun je beter dit geld opzij leggen en zelf een eigen pony of paard kopen. Begin met een verzorgpaardje dan weet je ook gelijk of het jeuk tijd allemaal gaat lukken.

Met de kosten reken ik alles heel ruim :) en ik ga zeker op zoek maar een verzorgpaardje

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:17

kyramerelin schreef:
Francii schreef:

Nee niet beach girl,:) maar inderdaad stond zij ook op Ponyhof :) helaas is ze verkocht. :(

Oh lekker helder van me, aan je naam te zien is het Merelin? :D
Ik ken een 2 meiden die ook een paard van ponyhof op winterstalling hebben gehad, maar hoewel ze het allemaal erg leuk vonden raden ze het niet aan. Idd zoals iemand hier boven ook zei, in de zomer wanneer je alle tijd hebt, heb je de pony niet en zie je overal foto's van allemaal mensen die met dat paard rijden. Daarom hebben ze allebei daarna de pony gekocht, als je een half jaar met een paard hebt opgetrokken krijg je er een band mee en wil je hem niet terug doen. Maar ponyhof vraagt er vervolgens een prijs voor wat de paarden niet waard zijn. Uiteraard, ze moeten winst maken, maar een paard die ze voor 1200 hebben gekocht en na 3 jaar dienst (en op een leeftijd van 16) voor 2500 proberen te verkopen vind ik wel raar. Ze misbruiken dan het feit dat je na een half jaar gehecht bent aan zo'n paard.
En ik hoorde dat ze proberen om hoefsmid, zadelmaker en entingen zo proberen te plannen dat het in de winter moet gebeuren, zodat jij deze kosten voor hun betaald.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:33

Over de kosten staat hier al wel genoeg, denk ik. Onderschat de kosten ajb niet!

Dus laat ik eens wat praktische zaken aan halen:
Wat als het bijvoorbeeld slecht weer wordt van de winter?

Ga jij elke dag die 10km heen en terug fietsen met winterdag en eventueel sneeuw, gladheid, storm en/of regen?

En heeft die pensionstal een buitenbak? Die zal je dan met slecht weer waarschijnlijk ook niet kunnen gebruiken...

Als je dan buiten wilt rijden: is de pony dan braaf in zijn eentje? Ook als het fris weer is of hard waait?

Ik heb voor mijn pony gemiddeld 3 uur op een dag nodig wannneer ik ga rijden (dat is inclusief uitmesten, poetsen, opzadelen, rijden, naverzorging en opruimen). Als je ook nog die 10km moet fietsen, ga je het dus nooit redden om voor het eten thuis te zijn, als je minimaal tot 2 uur 's middags school hebt (en soms zelfs langer!).

Je zou stalling dichter bij huis kunnen zoeken, maar dan lijkt het me nog steeds een duur grapje. Een goede verzorgpony kost minder en je kunt er veel langer plezier van hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:43

Wel de kosten van het paard in de duurste periode (meeste stallen zijn in winter duurder vanwege hooi en stro gebruik).
En niet het plezier van het diertje in de mooiste maanden.
Ik zal zelf niet aan beginnen.

En hoe zit het er mee mocht je paard na een maand zat zijn. Ben jij dan verplicht om de rest van hele winter voor te zorgen?

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:47

Ik zeg juist doen. Hartstikke leuke kans om een winter is te zien of een eigen paardje aan zou kunnen. Het is bij ponyhof hè?
alleen zou ik dat paard daar later niet kopen, ze vragen absurd veel.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 19:50

Ponyhof... niet doen. Zeker niet als je zelf niet zo veel ervaring hebt. Wij hebben een pony op winterstalling gehad. Toen moest ze terug na 10 maanden. We hadden haar 2 maanden later weer op winterstalling en de pony was compleet afgeragd. Toen heb ik haar uit pure nood gekocht omdat ik haar nooit meer terug wilde sturen. Ze vroegen de hoofdprijs voor haar want ze weten dat je het toch wel betaalt.

Ook mijn vriendin heeft haar pony daar vandaan, en heeft de nodige medische kosten gehad.

Zadels en hoofdstellen passen slecht en ze lopen in het zomerseizoen soms wel 6 uur op een dag.

Nee, ik zeg niet doen.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:51

mairead schreef:
Over de kosten staat hier al wel genoeg, denk ik. Onderschat de kosten ajb niet!

Dus laat ik eens wat praktische zaken aan halen:
Wat als het bijvoorbeeld slecht weer wordt van de winter?

Ga jij elke dag die 10km heen en terug fietsen met winterdag en eventueel sneeuw, gladheid, storm en/of regen?

En heeft die pensionstal een buitenbak? Die zal je dan met slecht weer waarschijnlijk ook niet kunnen gebruiken...

Als je dan buiten wilt rijden: is de pony dan braaf in zijn eentje? Ook als het fris weer is of hard waait?

Ik heb voor mijn pony gemiddeld 3 uur op een dag nodig wannneer ik ga rijden (dat is inclusief uitmesten, poetsen, opzadelen, rijden, naverzorging en opruimen). Als je ook nog die 10km moet fietsen, ga je het dus nooit redden om voor het eten thuis te zijn, als je minimaal tot 2 uur 's middags school hebt (en soms zelfs langer!).

Je zou stalling dichter bij huis kunnen zoeken, maar dan lijkt het me nog steeds een duur grapje. Een goede verzorgpony kost minder en je kunt er veel langer plezier van hebben!

Ja daar zit ik ook mee, maar dan denk ik... die kinderen uit mn klas moeten ook gewoon iedere dag heen en weer fietsen naar huis zelfs nog wel meer dan 10 km...... En ja ze is heel braaf in haar eentje en is het ook gewend!

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:56

Tobbes schreef:
Wel de kosten van het paard in de duurste periode (meeste stallen zijn in winter duurder vanwege hooi en stro gebruik).
En niet het plezier van het diertje in de mooiste maanden.
Ik zal zelf niet aan beginnen.

En hoe zit het er mee mocht je paard na een maand zat zijn. Ben jij dan verplicht om de rest van hele winter voor te zorgen?

Nee, je kan zelf bespreken hoelang je hij\zij wilt maar minimaal 2 maanden in overleg. Maar ik raak me paardje sowieso niet zat hoor :z

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 19:56

LisaaSophie schreef:
Ik zeg juist doen. Hartstikke leuke kans om een winter is te zien of een eigen paardje aan zou kunnen. Het is bij ponyhof hè?
alleen zou ik dat paard daar later niet kopen, ze vragen absurd veel.

Ja klopt ze vragen er best veel voor":)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:03

Vindt wel heel slim commercieel bedacht van die stal.
Maar als ik zo lees kan je veel beter zelf een paard kopen.
Paarden zijn in deze tijd van jaar het goedkoopst en als je dan aan beging van de zomer weg doet dan kan je meestal heel makkelijk wat meer er voor vragen.
Daarnaast heb je dan geen gedoe met eisen die ponyhof er allemaal aan stelte en ben je dus volledig eigen baas in wat je doet en wilt.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 20:11

Tobbes schreef:
Vindt wel heel slim commercieel bedacht van die stal.
Maar als ik zo lees kan je veel beter zelf een paard kopen.
Paarden zijn in deze tijd van jaar het goedkoopst en als je dan aan beging van de zomer weg doet dan kan je meestal heel makkelijk wat meer er voor vragen.
Daarnaast heb je dan geen gedoe met eisen die ponyhof er allemaal aan stelte en ben je dus volledig eigen baas in wat je doet en wilt.

Een paard kopen mag niet van mijn ouders.... ik wil ook geen ander paard als Merelin. En ik vond dit ook een goede oplossing omdat ik haar dan voor 8 maandjes heb en dan gaat ze weer terug. Tegen die tijd kan ik kijken of ik haar nog een keer neem