Mijn pony blijft niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laro130502

Re: Mijn pony blijft niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:39

het is een D-pony , 4 jaar connemara en ze is opgeleid geweest iets voor haar 3jaar

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:43

voor haar 3e al ingereden zijn is best vroeg. de meesten doen het pas als ze 4 jaar zijn. ze zitten nog vol in hun groei.
waarvoor is ze opgeleid?

zelf heb ik een haflinger en die bokte in het begin bij de eerste galop sprong dit was ook omdat ze het balans moest zoeken met iemand op haar rug en dat heeft tijd nodig.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:44

Heb je de mogelijkheid om met een ervaren paard op buitenrit te gaan? Meestal vinden die jonge paarden het makkelijker om gewoon rechtuit te galopperen, liefst achter een stabiel paard aan waar het jonkie dan wat steun aan heeft.

En rustig opbouwen. Liever een half rondje waarbij je je pony zelf mooi terug kan vragen naar de draf dan een heel rondje schoppen om hem aan de gang te houden.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:48

ze is opgeleid voor dressuur en deels voor springen maar vroeger konden er ook kinderen op haar rijden

laro130502

jammer genoeg niet maar mischien eens met een vriendin dat kan ik wel

laro130502

of met de ponyclub

Smurflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:49

Heb je een foto van haar? Hoe ziet jullie verdere training er uit? Wil je eens een week beschrijven van maandag t/m zondag en dan wat je met haar doet.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:50

ja ik zal sebiet een sturen want moet efjes weg

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:50

Dat klinkt alsof de pony 12 jaar oud is en al een hele carriere achter de rug heeft. Vergeet niet dat het nog een kleuter is. Van een "opleiding" kun je nog niet spreken, ze is bezig met de basisschool. En jij moet haar een goede basis geven.

Realiseer je dat jij de verantwoordelijkheid hebt over een gedegen opleiding voor je pony. Geef haar de kans om zich te ontwikkelen. Jijzelf vindt het ook wel prettig om op je eigen tempo te kunnen leren, dat wil je pony ook.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:50

dan is het een heel lieve pony als er al kinderen op kunnen rijden :)

de tip hier boven van dee_es is ook heel goed.

hoe vaak rij je en rij je dan een uur of korter?

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:03

ik rij meestal half uur - 1uur en in de club 2 uur

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:04

ja tisch een vree lieve maar soms kan ze haar kuren hebben maar dat heeft iedereen wil eens , toen we ze kochten zat er een 2jarigen op

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:04

ik weet dat ik verantwoordelijk ben , bedankt voor de tips

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:36

hoe lang hebben jullie de pony al in bezit?
denk dat half uurtje wel voldoende is.
heb je 2 x in de week les op de club?

rij soms nu ook wel eens 20 minuten als het erg goed gaat.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:37

bijna een jaar en 1keer per week les dressuur

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:38

2 uur? Dat moet je echt niet willen met een 4-jarige. Vaak zijn ze na 30-45 min wel kapot.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:42

maar je hebt dan wel een halfuur pauze en in het begin oet je nog opzadelen dus ik denk niet dat het volledig een 1u half is ik denk zelfs minder

moonxlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:41

maximuss schreef:
Als zij jou die zweep en sporen laat gebruiken is ze dus geen goede instructeur.

Sorry maar wat is daar mis mee? een goede instructeur weet wat je nodig hebt. Zolang je sporen en een zweep goed gebruikt is daar echt niks mis mee. Zelf gebruik ik knopspoortjes(?)die je paard dus niet echt erg voelt maar het is alleen als extra hulp voor mijn been , daarvoor zijn ze ook (die ik trouwens ook niet altijd gebruik). En een zweep is een verlenging van je hand , ik geef liever een zachte tik met mijn zweep dan dat ik hem een klap geef met mijn hand..... En dat jij die dingen nou niet goed en zielig vind , heeft niks te maken met of de instructeur goed is.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:54

Ts, ik zou echt goede begeleiding zoeken. Een paard / pony opleiden moet je echt wel kunnen dat gaat niet zomaar.
Overigens vind ik een uur voor een 4 jarige erg lang. Hooguit een halfuurtje rijden is intensief genoeg voor een jonge pony, en vaak ook het effectiefst.
Ook zou ik de sporen achterwegen laten, dadelijk is de pony dood voor het been en dat is natuurlijk niet de bedoeling....
Een jonge pony is nog niet in balans en nog scheef, hierdoor is hij/zij niet in staat om vele rondes door te galoperen, dat moet je opbouwen, evenals het langer rijden.
Succes!

Edit: sporen zijn ook niet om je paard naar voren te rijden , maar als verfijning van je hulpen, soms kan je ze ook wat scherper op je hulpen maken maar gebruik ze niet om hem voorwaarts te rijden daarvoor heb je je kuithulp en evt. Hulp van een zweepje.

Mandareina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:02

Beetje offtopicmaar heetje pony toevallig pip?

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 10:07

mijn pony haar bijnaam is kaat maar ze noemt katie ,
mijn instructeurs hebben al veel pony's en paarden opgeleerd en dankzij haar lukt galop supergoed en springen is echt ons ding , kaat is een echte springpony , Ze heeft ons aangenaam verast , en het is een uur in stukjes hoor en ze is niet dood voor het been want ze luister goed maar die sporen zijn zoals moonxlies zegt het is gewoon voor een extra hulp voor mijn been en het is de kleinste sporen en het is pijnloos en dankje voor de tips , mijn club en mijn instructeurs en ik zijn bezig met haar balans en het helpt echt , we zijn aaan het vordigen en ze is goed bezig

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:32

@ts en moonxlies: er is helemaal niks mis met sporen voor de verfijning maar in dit geval is er geen sprake van verfijning... Een beginner sporen geven om haar pony vooruit te krijgen is imo idd not done... Pony gaat op die manier vlug afgestompt zijn en dan gaan knopspoortjes niet meer werken...

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 10:42

euhm , ik ben geen beginner , ik kan wel met mijn sporen werken want anders ga ik nnie van mijn instructeur verder met sporen mogen rijden hooor en als zij dan mis zijn volgens iemandt dan zijn er 30 mensen mis en dat is wel veel om allemaal mis te zijn ;-)
en het is wel voor de verfijning

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:48

????

@laro130502, bovenstaand bericht van jou is echt totaal wazig. Check wat je schrijft eerst even voordat je op de knop drukt… hier kan niemand chocola van maken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:52

Pony heeft waarschijnlijk moeite met in galop te blijven. En dat kun je merken.
Een galop hoort een drietakt te zijn en een paard zal meestal bij het aangalopperen, als hij die achterhand wat moet bijzitten bij de overgang naar galop, ook mooi in die drietakt belanden, zodat je kunt horen Padadam padadam padadam etc.
Maar omdat hij balans en kracht mist, zal hij na een tijdje wat meer uit elkaar vallen. Dat kun je voelen want hij zit minder gemakkelijk en de drietakt padadam gaat vervallen in een chaotische viertakt.

en dan moet je helemaal niet wíllen door galopperen. Want je wilt namelijk dat je pony mooi aan elkaar loopt, en niet uit elkaar. Dus op het moment dat hij uit elkaar valt, wat jij als het goed is moet voelen én horen, dan neem jij hem ZELF snel terug naar de draf. Niet met je handen en teugels, maar door gewoon effe goed lui te worden in het lichaam. Hiermee blijft de overgang van jou. En dan rij je hem netjes terug zodat hij weer in een normale arbeidsdraf zit, en vanuit een rustig tempo opnieuw aanzet in galop. Deze overgang naar galop kost kracht en is op zich al een mooie training. Nooit langer doorgaan dan dat je pony aan kan.

En als je hem wilt leren wat langer door te galopperen, moet je dat tijdens een buitenrit doen op rechte paden. Dan is het wat gemakkelijker voor hem en zo kun je op een prettige manier zijn conditie opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 22-11-15 10:54, in het totaal 2 keer bewerkt