bijzetteugel voor jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:20

Lante schreef:
Sheran schreef:
Wat is dan het probleem waardoor je een bijzetteugel overweegt? Houdt hij iets vast? Als hij zijn hoofd te ver naar beneden draagt, kan hij van achteren ook niet goed ondertreden en dat lijkt me in deze fase ook erg belangrijk :)

Jij mag je ook wel eens beter verdiepen in de biomechanica en training van het jonge paard voor je anderen van foutief advies voorziet. Vast goed bedoeld, maar volledig fout. Onderbeen kan prima ondertreden in voorwaarts - neerwaarts. Je moet zorgen dat het paard over de rug (daar zit iemand op, dus moet het paard goed leren gebruiken) in balans op eigen benen maar de hand toe loopt.

En als je wil dat je paard ontspannen over de rug loopt moet er wel aanspanning zijn vanuit de achterhand. Hij moet dus goed ondertreden.

Op welke momenten wil jij de bijzet gebruiken, of denk jij hem nodig te hebben? Ik denk dat je de basis er eerst netter in moet hebben (3 correcre gangen in een tempo wat jij aangeeft) voordat je aan de voorkant gaat zitten rommelen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:21

wasabie schreef:
Cioccolato schreef:
Eerste vraag; wat is de reden waarom jij een bijzetteugel wil gebruiken? Houd ie zijn hoofd gewoon omhoog, schud ie met zijn hoofd?

Mijn jonkie heeft voor het zadelmak maken al aan de longe gelopen met longeerhulp om sterker te worden. Zoiets lijkt me in eerste instantie beter om mee te beginnen dan gelijk een hulpteugel eraan te gooien. Met longeren maak je jonge paarden op een fijne manier sterk! Maar het ligt ook even aan de reden waarom..

Hij loopt prima het enige is dat ik zijn hoofd niet nar beneden krijg met rijden alleen met logeren

Dan gaat er iets bij het rijden dus niet goed genoeg.
Als hij niet goed door zijn lijf loopt(kan veel oorzaken hebben: pijn, verkeerd zadel, blokkades in het lichaam, niet genoeg bespiering, verkeerd gereden) Dan kan hij dat dus niet doen.
Dus dan moet je eerst die dingen gaan uitzoeken alvorens er een "dwang' middel aan te hangen.

Lante

Dat hangt er volledig vanaf hoe handig jij bent en hoe goed de instructeur is. Maar goeie instructie kan je sowieso niet zonder.

maximuss

En je leert een paard zijn rug echt niet te gebruiken door zijn hoofd vast te zetten met een of andere hulpteugel. Blijf de eerste maanden van dat hoofd af, een groen paard moet zijn balans nog vinden als er iemand op zit en daarbij moet hij zijn hals en hoofd vrij kunnen plaatsen. Eerst de achterhand en de buikspieren sterker maken zodat ie op de juiste manier kan gaan ontspannen en dan komt het hoofd vanzelf lager.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:23

wasabie schreef:
Cioccolato schreef:
Eerste vraag; wat is de reden waarom jij een bijzetteugel wil gebruiken? Houd ie zijn hoofd gewoon omhoog, schud ie met zijn hoofd?

Mijn jonkie heeft voor het zadelmak maken al aan de longe gelopen met longeerhulp om sterker te worden. Zoiets lijkt me in eerste instantie beter om mee te beginnen dan gelijk een hulpteugel eraan te gooien. Met longeren maak je jonge paarden op een fijne manier sterk! Maar het ligt ook even aan de reden waarom..

Hij loopt prima het enige is dat ik zijn hoofd niet nar beneden krijg met rijden alleen met logeren

Jouw reactie spreekt boekdelen voor mij. "Zijn hoofd naar beneden" heeft geen prioriteit in het eerste stadiun van het inrijden. Want daar ben jij mee bezig. Zorg eerst dat je kan stappen, draven en galopperen. In een normaal tempo, dat JIJ onder controle hebt. Als hij actief loopt (dat zegt niets over het tempo maar hoe het paard beweegt, sluit hij de achterhand goed aan?) Dan komt neemt hij vanzelf het bit aan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:24

chantalboes schreef:
Lante schreef:

Jij mag je ook wel eens beter verdiepen in de biomechanica en training van het jonge paard voor je anderen van foutief advies voorziet. Vast goed bedoeld, maar volledig fout. Onderbeen kan prima ondertreden in voorwaarts - neerwaarts. Je moet zorgen dat het paard over de rug (daar zit iemand op, dus moet het paard goed leren gebruiken) in balans op eigen benen maar de hand toe loopt.

En als je wil dat je paard ontspannen over de rug loopt moet er wel aanspanning zijn vanuit de achterhand. Hij moet dus goed ondertreden.

Op welke momenten wil jij de bijzet gebruiken, of denk jij hem nodig te hebben? Ik denk dat je de basis er eerst netter in moet hebben (3 correcre gangen in een tempo wat jij aangeeft) voordat je aan de voorkant gaat zitten rommelen.

Wie heeft het hier over bijzetten en aan de voorkant rommelen..?
Jij, niet ik.
Een goed gereden of gelongeerd paard in balans en op eigen benen gaat uit zichzelf voorwaarts - neerwaarts en dat is goed.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:27

Lante schreef:
Dat hangt er volledig vanaf hoe handig jij bent en hoe goed de instructeur is. Maar goeie instructie kan je sowieso niet zonder.

Ik heb veel les met hem maar zal haar ook eens vragen :o

SharonCatch

Re: bijzetteugel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:29

Ik ben met haar aan het typen en ze zicht ook het is idd nog niet verstandig ze zegt eerst je paard laten lopen hoe het hoord de gangen onder controle als dat lukt kun je een stap verder gaan

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:35

Jullie bedankt voor de hulp ik gebruik hem dus niet we gaan eerst aan de correcte gangen werken voordat wendat koppie doen ze zei zelf ook wat jullie zeiden het is gewoon nog te vroeg.
Gr. Sharon en wasabieAfbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:36

Als dat de reden is zou ik er niks aan hangen maar eerst een flink stuk gaan rijden, ervaring op doen, paard sterker maken, goed voorwaarts rijden. Want alle nagefelijkheid komt vanuit het achterbeen. Als paard niet actief loopt, blijft het hoofd nergens.
Raap een stuk geduld bij elkaar en ga gewoon lekker voorwaarts door met rijden. Waarschijnlijk komt het vanzelf, maar heeft het tijd nodig. Forceren wekt alleen maar een houdingkje op.. En daar schiet je uiteindelijk helemaal niks me op..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:37

Goed van jou, en je paard de hemel in prijzen als het uit zichzelf de hals laat zakken tijdens het rijden en longeren. Leuke foto! :)

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 08:58

Dankje lante op deze foto zie je ook wel een beetje dat hij het doet het zit erin maar niet altijd haha
Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:10

Lante schreef:
Sheran schreef:
Wat is dan het probleem waardoor je een bijzetteugel overweegt? Houdt hij iets vast? Als hij zijn hoofd te ver naar beneden draagt, kan hij van achteren ook niet goed ondertreden en dat lijkt me in deze fase ook erg belangrijk :)

Ik zei ook 'te ver', waarmee ik dus bedoel 'onnatuurlijk ver'. Als je een paard neerwaarts dwingt (dus meer dan de rug van nature aankan) zul je zien dat het achterbeen minder ondertreedt. Gebruik je geen hulpteugel, dan zul je dit probleem veel minder snel hebben. Ik zeg nergens dat een paard dat voorwaarts-neerwaarts loopt niet goed kan ondertreden. Ik zeg dat paarden minder goed ondertreden als je ze van voren omlaag dwingt.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:17

Lante schreef:
Wie heeft het hier over bijzetten en aan de voorkant rommelen..?
Jij, niet ik.
Een goed gereden of gelongeerd paard in balans en op eigen benen gaat uit zichzelf voorwaarts - neerwaarts en dat is goed.

Ik had het tegen TS die een bijzet wil gebruiken > dus aan de voorkant wil gaan rommelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:41

wasabie schreef:
Cioccolato schreef:

Dan ligt het dus aan jou....dan zit je hem dwars,met je handen,je balans is misschien niet goed.
Het is erg moeilijk een paard erdoor te rijden,dan is een bepaalde handigheid/gevoel en dat is voor weinig ruiters weggelegt.Neem goed les...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:42

Lante schreef:

inderdaad,er bestaan groene paarden die meteen correct lopen....ligt ook aan wat voor ruiter erop zit :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:51

Longeer je wel met een hulpteugel?

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:00

Geerke ik zit hem niet in pad het is de jongheid zeiden er meer.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:00

Ik logeer hem met een enkele lijn en dan loopt hij wel een heel klein beetje met gebogen nek als hij zich goed ontspant

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:04

wasabie schreef:
Ik logeer hem met een enkele lijn en dan loopt hij wel een heel klein beetje met gebogen nek als hij zich goed ontspant

dat klinkt niet alsof hij er lekker door loopt.
Hij moet met een ronde rug lopen,hoofd laag en ruime passen maken.
Als hij dat kan aan de longe kun je het pas vragen als je erop zit.
Het lijkt mij wat bouw betreft niet een heel makkelijk paard om erdoor te rijden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:07

Ik zou het paard eigenlijk eerst eens op eigen benen laten lopen voor ik met hulpteugels aan de slag ging :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:07

Wat is een goede houding voor ene jong paard he?!
Iedereen heeft een ideaal plaatje in zijn hoofd zitten wat gecreeerd is. Ontspanning komt vanzelf. Lekker blijven rijden, activiteit erin rijden en hij ontspant vanzelf, mits alles passend is en het paard medisch op orde is natuurlijk.

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:30

geerke schreef:
wasabie schreef:

H

dat klinkt niet alsof hij er lekker door loopt.
Hij moet met een ronde rug lopen,hoofd laag en ruime passen maken.
Als hij dat kan aan de longe kun je het pas vragen als je erop zit.
Het lijkt mij wat bouw betreft niet een heel makkelijk paard om erdoor te rijden.

Hij loopt ruim en ontspant snel maar die nek komt pas als hij zijn onderbenen er echt goed onderzet maar ik weet wat ik doe :d

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:31

Suzan_bobar schreef:
Wat is een goede houding voor ene jong paard he?!
Iedereen heeft een ideaal plaatje in zijn hoofd zitten wat gecreeerd is. Ontspanning komt vanzelf. Lekker blijven rijden, activiteit erin rijden en hij ontspant vanzelf, mits alles passend is en het paard medisch op orde is natuurlijk.

Dankjewel hij is in orde en alles past dus gewoontes rijden en komt het vanzelf wel *D

SharonCatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 11:31

JudArthos schreef:
Ik zou het paard eigenlijk eerst eens op eigen benen laten lopen voor ik met hulpteugels aan de slag ging :)

Idd ik heb gepraat met me instructeur