kind van 6 al op een pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:14

Je moet idd niet naar de leeftijd kijken, ik ben begonnen met rijden toen ik 6 was, de eerste les werd ik op de wildste pony van de manege gezet en ik maakte meteen een mooie salto met een prachtige zachte landing over zijn hals! :+ Ik lachte en stapte weer op, het ligt eraan hoe je zelf bent, ik wilde toen ik 2 was al paardrijden en dat is zo gebleven alleen nu doe ik het al haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:15

Ligt aan het kind en de omstandigheden. Ik heb mijn kinderen voor ze konden lopen weleens op een paard gezet. Echt rijden begon pas vanaf een jaar of 6.

pien_2010

Re: kind van 6 al op een pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:17

ED → YRT

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:18

vuurneon schreef:
sardientje schreef:
ik ben ook verbaasd dat jullie er keihard tegenin gaan... :?

Ik ben ook een heel stuk ouder dan jij bent en kijk op een andere manier tegen dingen aan. Op jouw leeftijd had ik het misschien ook gek gevonden :) maar door ouder worden veranderen vaak ook inzichten.

Ik durfde als kind ook alles met de paarden, nu ik ouder ben, snap ik de angst van mijn moeder want ik zie zelf ook meer gevaar en snap het nu heel goed waarom ze het eng vond :')
Daarom vind ik een kindje dat met 6 jaar alleen een (onbekende) pony uit de stal haalt ook geen succes. Zelfs al is het een eigen pony zou ik als volwassene meekijken. Blijven kindertjes natuurlijk.

ooohhhh, nu snap ik het pas :)

Koper123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:23

Tja, als een kind van 6 een pony nog niet durft te aaien vraag ik me af wie er wil paardrijden? Moeders of kind?? :?
Als ik een kind van 4 al echt super graag wil paardrijden en dan ook niet na 2 min ermee stopt kan het best! :j Het licht eraan hoe groot het paardenvirus al is! :')
Trouwens ik noem met een kind van 4 al aan de longeerlijn rondjes stappen en een stukje draven al paardrijden! /3

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:26

Bedenk ook dat aaien best eng kan zijn, groot hoofd, mond vol tanden maar rijden een stuk minder eng voor een kind :) van bovenaf kan het minder eng zijn dan als je op de grond staat.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:27

Onder verantwoording van de ouders : prima :j
Maar even eerlijk, jij zegt dat ze als 6 jarige niet zelf kunnen opzadelen ect, maar dat is toch logisch? Komop kind is 6. Betwijfel of veel 8 jarige die begonnen toen gelijk al konden opzadelen. Ik heb pas zelf leren opzadelen toen ik 10 was en begon op 7. Daarvoor nam mijn vader de moeite om te leren. Ik heb er nooit alleen voor gestaan. Vind dat je als kind onder de 12( dan word je zelfstandiger, middelbare school enz) onder verantwoording van een volwassenen moet staan. Je ouders of niet

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:34

ik rij zelf ook vanaf mijn 6de a 7de levensjaar. Het onder controle hebben heeft ook met opvoeding te maken. Een goed getraind paard moet in princiepe ook door een 6jarige gereden kunnen worden. Het heeft immers geleerd respect te hebben en de luisteren naar handen en zit. Geweld en krachtmetingen vind ik sowieso eigenlijk uit den boze, buiten dat is een paard wat kracht betreft ook sterker als iemand die 40 is.

Wat mij meer stoort in je verhaal zijn de ouders die alles willen regelen (die heb je ook bij 20 jarige meisjes en vind ik ongeacht de leeftijd gewoon irritant)
Wat ik mij wel afvraag is of een meisje die huilt (en dat licht echt niet eraan dat ze 6 zijn) wel echt wilt paardrijden of dat mama en/of papa vinden dat dat moet. Als ze het graag willen zie ik het probleem niet en is het juist mooi dat ze hun angsten overwinnen.

het leren halster om doen etc tja dat moet iedereen leren. Of je nu 6 bent of 75 ...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:32

Maar dan heb je ook nog kindjes die willen rijden maar een moeder hebben die bang is voor paarden en dan verwachten die moeders dat andere moeders dat wel even doen.Of de vieze dingen voor ze doen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:58

Mijn zoontje van 5 rijdt ook al op onze shet.

Als poon alleen staat mag hij hem zelf halen.
Ik blijf in de buurt en hij loopt netjes met een boog om de pony naar t hoofd.
Zegt hem gedag halstertouw er aan en mee nemen maar.

Lopen de grote paarden buiten haal ik de pony zelf.

Borstelen??
1a2 borstels en dan een paar halen en mamma doet het verder helemaal goed.
zadelen doe ik zelf daar is hij gewoon te klein voor.
En dan aan de hand/longe rijden.

En soms kleine stukjes los dat ik er naast loop.

Ze moeten het gewoon leren en ook op een manege gaat dat vanzelf.

Ik begon toen ik net 7 was.
En alles is goed gekomen.
Ik huilde ook al ik op de1 van 2 beruchten ponys thea of hadaz moest.

Want dat waren rotzakken.
Echter je leert met vallen en opstaan.
En het heeft me wel geleerd op de meesten bokken of wegspring acties uit te zitten

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:11

Ik heb zodra ik kon zeuren gezeurd tot ik op paardrijden mocht.
Alleen ik was nog niet oud genoeg.
Toen ik 6 was mocht ik eindelijk naar de manege.
En heb er de jaren die volgde inwijs genoten.
Verschild denk ik ook erg per kind waneer ze er klaar voor zijn

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:16

Die jankerds kan je beter nog even laten wachten idd. Maar wat was ik blij dat ik eindelijk 6 was en dus op les kon! Op mijn manege kreeg je eerst voltige, en later om de week voltige - "rijden" terwijl er iemand naast liep.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:24

Ik ken een meisje van 5 die alles zelf kan en zelf dr rondje rijd in stap en draf op een brave pony. Natuurlijk altijd onder toezicht. Leeftijd zegt niet veel. Meer de wilskracht en motivatie.

Zelf ben ik pas met 14 jaar begonnen en leer nog steeds bij

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:31

sardientje schreef:
hallo allemaal, ik rij op een manege waar kinderen van 6 ook rijden. meestal staan ze al te huilen terwijl het paard niets doet, en dan zitten ze er nog niet eens op. :( de instructice zegt heel vaak dat je pas vanaf je 8ste moet beginnen met paardrijden, want dan heb je de krachten om zo'n paard onder controle te houden. daar ben ik het mee eens, maar de meningen daarover zijn heel verschillend. ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden als een meisje van 6 gaat paardrijden, maar nog niet eens een paard durft te aaien? en niet een weet hoe je een halster om moet doen of moet opzadelen? en veel van die moeders vinden zo'n pony dan niet leuk, en hebben zoiets van: waarom moet mijn dochter precies op die pony, en niet een ander meisje? maar een manege kan niet altijd de braafste pony van stal aan zo'n kind geven, en sommige moeders gaan dan zelfs naar de balie om te vertellen op welke pony hun kind moet -O-
ik vind het absurd, maar wat vinden jullie hier nou van?

11 vind ik ook nog te jong..
Sorry maar met 8 of 11 of whatever ga je de krachten van zo'n dier niet onder controle houden. Het heeft met ervaring en techniek te maken.

Sommige paarden en pony's zijn gewoon heel braaf en kun je prima gebruiken om het te leren.
Hoe eerder je het gevoel hebt, des te makkelijk het gaat.
Ik vind het dus onzin dat 6 te vroeg zou zijn.

Ik denk dat je focus anders moet zijn....kijk waar je van kunt leren ipv wat je allemaal fout vind bij een ander....

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:35

Ik vind dat jonge kinderen prima met ponys om kunnen gaan. Sterker nog, ze lijken zich vaak beter te realiseren waar het om draait dan de ouderen, plezier maken!

Ik geef kindjes tussen de 4 en 11 jaar omgangslessen met pony's. Deze pony's zijn welshjes en shet. Ze krijgen of 1 uur met maximaal 4 kinderen en maximaal 4 ponys les of een half uur met 2 kindjes en max 2 ponys. Ze leren bij mij niet het rijden, dat is bijzaak. Ze leren juist om goed contact te leggen met de pony, zelf uit de stal halen, poetsen, opzadelen, beugels op maat maken, aansingelen doen ze losjes. Ze krijgen de basis van het rijden maar geen gekke dingen.

Ze hebben ook regelmatig dat ze een pony moeten delen, dus dan heb ik bijv. 4 kindjes en maar 2 pony's. Hierdoor leren ze ook om met de pony aan de hand te werken.

De kinderen vinden het leuker als op een manege en gaan zodra ze goed weten waar ze mee bezig zijn lekker door naar de manege om het rijden verder op te pakken :)

En ook de kleintjes van 4 jaar weten perfect hoe ze moeten zadelen, hoeven krabben etc. Door geduld te hebben en ze met humor te begeleiden.

nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:38

Wij hebben sinds 9 maanden een welsh pony, mijn dochters waren toen 6 en 7. We zij. Begonnen aan de longeerlijn veel zonder zadel en nu rijden ze los en wil de oudste op wedstrijd deze winter. B proefje rijden. Ze poetsen zelf halen haar zelf uit de wei en helpen met zadelen. Gelukkig zijn ze met zijn tweeën en rijden ieder 2 keer per week en hebben dus nog veel tijd voor andere dingen. Maar het kan makkelijk als je kind het zelf wil en durft!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:12

ik leerde pas rijden toen ik 9 was, prima leeftijd

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:13

antje_vip schreef:
Die jankerds kan je beter nog even laten wachten idd. Maar wat was ik blij dat ik eindelijk 6 was en dus op les kon! Op mijn manege kreeg je eerst voltige, en later om de week voltige - "rijden" terwijl er iemand naast liep.

als je het kan, moet je het doen! maar niet als je alleen maar huilt...

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:20

Rijden vanaf 6 jaar kan prima maar de meeste maneges kunnen niet zo goed met zulke jonge kinderen overweg. Zetten ze op veel te grote pony's en zo en als die kinderen dan een paar keer goed gevallen zijn stoppen ze met rijden. Wanneer ze prive les krijgen daarentegen op een superbrave pony krijgen ze al jong een goede basis en veel vertrouwen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:32

blue_sky schreef:
Rijden vanaf 6 jaar kan prima maar de meeste maneges kunnen niet zo goed met zulke jonge kinderen overweg. Zetten ze op veel te grote pony's en zo en als die kinderen dan een paar keer goed gevallen zijn stoppen ze met rijden. Wanneer ze prive les krijgen daarentegen op een superbrave pony krijgen ze al jong een goede basis en veel vertrouwen.

vertrouwen in een pony hebben ze indd nodig, maar ook genoeg vertrouwen in zichzelf!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:36

Er zijn bepaalde richtlijnen als het over jong beginnen met paardrijden gaat.
Kinderen onder de leeftijd van 7jaar begrijpen vaak nog niet wat er met de instructies bedoeld wordt, en het is ook belangrijk dat kinderen weten dat paarden vluchtdieren zijn. Dus dat bepaald gedrag wel of juist niet gewenst is.
Dit alles uitleggen aan een 5/6 jarige en nog op een begrijpbare manier is echt haast niet te doen. Daarom hanteer ik de 7jaars norm.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:45

Mijn dochter was nog net geen 7 toen ze begon. Nu is ze 11.
Op deze manege beginnen ze hartstikke leuk met de kinderen. Met zadelen.... er lopen genoeg meiden rond die willen helpen.
Ik kan het gelukkig zelf.
Nu is dochter 11 en als de pony denkt ik ga lekker de andere kant op.... Heeft ze nog niks te zeggen. Ze is een tenger meisje. En dat huilen dat herken ik totaal niet,zowel bij mijn dochter niet als bij de andere kinderen niet.
Tja en waarom komen ze op de manege?
Om wat te leren toch?
Mijn dochter begint het laatste jaar pas echt zelf te zadelen. Ik verwacht niet dat een kind van 6 of 7 dat al helemaal zelf doet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:55

Ik zat al op het paard voordat ik kon lopen en ik heb altijd eigen paarden en pony's gehad. Kon zelfstandig mijn shetlander rondrijden in de wei toen ik 4 jaar oud was.

Controle heeft niets met kracht te maken, maar met gehoorzaamheid. Fysiek wint een volwassen het ook echt niet van een paard of pony.

Ik vind niet dat er een minimum leeftijd aan verbonden moet zijn mits en passende begeleiding is. Het moet leuk zijn voor kind en pony.

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:59

Ik begon ook op mijn 6de met rijden, ik reed wel niet in een groep maar kreeg toen nog privéles.
Ging prima omdat het maar een halfuurtje was en ik op een hele rustige pony zat. Vroeg geleerd is oud gedaan toch? :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:03

Ligt compleet aan het kind, de ouders en de manege.
Ik heb ooit mee gemaakt dat zo'n kindje voor haar eerste les kwam, compleet in wedstrijdtenue.... Kind was er doodsbang van, maar volgens haar moeder moest ze niet zo zeuren want die vond het ook geweldig en ze had zéker talent 8)7