getrapt met spelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:44

Hele duidelijke uitleg Eilleen! Daar hebben jonge Bokkers echt heel erg veel aan.

Maar, wat is dan het verschil tussen 'meelopen' en 'jagen'? Als je een paard aan een touwtje mee trekt om te draven, jaagt het dier dan jou op? Dat vind ik niet helemaal duidelijk uit je verhaal. Ben benieuwd!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:46

Gea99 schreef:
Ik niet dat je mij quote als ik je reactie erop lees?
Dit meisje had zo te zien geen idee waar ze mee bezig is, en ziet dit als een leuk spelletje, evenals degene die staat te filmen. Je ziet toch hoe het paard reageert??
Als ik daar had staan filmen, had ik toch echt gezegd om hier mee te stoppen! Het paard geeft zoveel signalen af.

Met mijn quote doelde ik alleen op het zinnetje: het paard met rust laten.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want ik vind wel dat een paard dat zo naar mij zou doen, daar ook op aangesproken zou moeten worden. We gaan niet met de oren in de nek naar me toe rennen en onze kont indraaien om vervolgens ook nog uit te halen.
Het is maar een kort fimpje, waardoor ik het niet helemaal kan inschatten, maar ik vraag me ergens ook af of het meisje het overleefd had als ze in dit stadium het paard probeerde te corrigeren.

De mijne vertoont dit gedrag niet, omdat ik niet zo raar doe als het meisje. Maar in het begin deed mijn paard dit wel. Met longeren. Kont indraaien en uitslaan (wel ver weg, maar wel in mijn richting). Heb haar eventjes duidelijk gemaakt dat we dat dus echt niet doen. En toen werd het eerst nog erger en daarna was het goed. Maar mijn paard heeft ook wel gericht en raak naar me getrapt als ik haar aan het touw had. Ik miste ook signalen. Maar ik heb het wel gecorrigeerd anders is het hek van de dam. Als ik haar toen met rust gelaten had had ik er nu echt niets mee kunnen doen en was ik waarschijnlijk in het ziekenhuis beland.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Ik krijg ook de indruk dat dit paard het niet ziet als spel en weinig begrijpt van wat het meisje nou helemaal wil. Hij raakt steeds geirriteerder, probeert wat dingen uit maar het meisje maakt gewoon niet echt duidelijk wat nou de bedoeling is. Dan kan je dit verwachten...
Als een paard zo geirriteerd langs je draaft en dan ga je op zo'n smal stuk er zelf langs rennen...tja die klap kon je aan zien komen! Ik vond em iig erg voorspelbaar.
Mijn paarden waren lang niet zo lang doorgegaan. Deze probeert nog best lang om het te begrijpen! Lief paard!

Dit is wel de belangrijkste reden waarom ik geen verzorger wil voor mijn paard, ook al zou hij de aandacht kunnen gebruiken. Hij is niet zo geduldig en vriendelijk als dit dier... Als hij het niet snapt, krijg je dezelfde irritatie en waarschuwingen, maar hij haalt ook 10x sneller uit als je dan toch doorgaat (of loopt weg als dat mogelijk is). Zulke spelletjes, waarvan veel kinderen het idd als leuk zien en gewoon nog te onwetend zijn, kunnen heeeeeel erg fout aflopen.

kiki1976

indegoofy schreef:
Hoi! ik had een filmpje gezien op youtube dat ze aan het spelen waren. Maar trapte het paard uit speelsigheid of omdat hij het niet leuk vond?
https://www.youtube.com/watch?v=xvw7rYWqoRs

Kan hem zo snel niet vinden, maar er is ook een filmpje waarbij word uitgelegd wat er allemaal fout gaat in dit filmpje, welke signalen er allemaal gemist zijn.

eilleen333 schreef:
eilleen333 schreef:
Dit is vergelijkbaar met de filmpjes van kinderen die over honden heen rollen en dan gebeten worden. Hond geeft dan al zoveel signalen, maar de mensen zien het niet.

Pfff, en dan is de hond zeker weer de banketstaaf? -O-

Tuurlijk! Altijd! Het ligt nooit aan de mensen.

Een voorbeeldje van een hond:
https://www.youtube.com/watch?v=dlgfAZGeVBw

Klein wonder dat het kind niet echt gebeten is. Super lieve hond om zoveel te waarschuwen.

Deze hond was minder van het eindeloos waarschuwen, dus dit kindje had minder mazzel:
https://www.youtube.com/watch?v=xLZZekMsAXs[/quote]
Hier draait mijn maag echt van om. Ik snap die ouders echt niet

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:49

eilleen333 schreef:
Gea99 schreef:
Ik niet dat je mij quote als ik je reactie erop lees?
Dit meisje had zo te zien geen idee waar ze mee bezig is, en ziet dit als een leuk spelletje, evenals degene die staat te filmen. Je ziet toch hoe het paard reageert??
Als ik daar had staan filmen, had ik toch echt gezegd om hier mee te stoppen! Het paard geeft zoveel signalen af.

Met mijn quote doelde ik alleen op het zinnetje: het paard met rust laten.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want ik vind wel dat een paard dat zo naar mij zou doen, daar ook op aangesproken zou moeten worden. We gaan niet met de oren in de nek naar me toe rennen en onze kont indraaien om vervolgens ook nog uit te halen.
Het is maar een kort fimpje, waardoor ik het niet helemaal kan inschatten, maar ik vraag me ergens ook af of het meisje het overleefd had als ze in dit stadium het paard probeerde te corrigeren.

De mijne vertoont dit gedrag niet, omdat ik niet zo raar doe als het meisje. Maar in het begin deed mijn paard dit wel. Met longeren. Kont indraaien en uitslaan (wel ver weg, maar wel in mijn richting). Heb haar eventjes duidelijk gemaakt dat we dat dus echt niet doen. En toen werd het eerst nog erger en daarna was het goed. Maar mijn paard heeft ook wel gericht en raak naar me getrapt als ik haar aan het touw had. Ik miste ook signalen. Maar ik heb het wel gecorrigeerd anders is het hek van de dam. Als ik haar toen met rust gelaten had had ik er nu echt niets mee kunnen doen en was ik waarschijnlijk in het ziekenhuis beland.

Ik bedoelde hier met allang met rust gelaten. Stoppen met dit "spel"

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:54

eilleen333 schreef:
maar ik vraag me ergens ook af of het meisje het overleefd had

Niet overleefd dus?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:54

xMercury schreef:
Hele duidelijke uitleg Eilleen! Daar hebben jonge Bokkers echt heel erg veel aan.

Maar, wat is dan het verschil tussen 'meelopen' en 'jagen'? Als je een paard aan een touwtje mee trekt om te draven, jaagt het dier dan jou op? Dat vind ik niet helemaal duidelijk uit je verhaal. Ben benieuwd!

Bij paarden is het zo: Als je de ander van de plek krijgt dan ben jij dominant. Hoe doen paarden in de kudde dat? Door te drijven. Hoe zorgen wij dat wij duidelijk zijn naar de paarden? Door signalen te geven die ze kennen en begrijpen. Dus als ik mijn paard wil verplaatsen, dan drijf ik haar.
Maar als ik bij het hoofd sta? Hoe doe ik dat dan? Simpel: aan het hoofd trekken is geen drijven. Drijven komt vanuit de achterhand. Dus ik heb een loopzweepje, geef een hulp bij de flank met het zweepje (een natuurlijk punt van het paard om te drijven) en dan gaat ze lopen. Ondanks het feit dat ik bij het hoofd sta, kan ik haar zo wel drijven. Drijven kan ook met je stem overigens. Als de energie maar van achter naar voor gaat en niet begint bij het hoofd (trekken aan halster).

Ook kan ik haar meevragen, in een 'draw' (engels, maar ik kan geen goede vertaling vinden). Dan zuig je ze als het ware mee. Je hebt je energie laag, en je lichaam is open. Het paard komt naar je toe/achter je aan. Maar let op. Dit witte paard in dit filmpje is niet geschikt om op dit moment zo mee te nemen. Hij zit erg hoog in negatieve energie. Als je nu een 'draw' zou doen, zou hij waarschijnlijk over je heen lopen. Een 'draw' is meer geschikt als je paard al met de aandacht bij jou is, en respectvol naar je is.

Met de methode die ik fijn vind ken je drie energieen: drijven, blokken en de draw. Nooit stuur je energie naar het hoofd. Dat doen paarden onderling ook niet. Je kan het hoofd wel uitnodigen met een draw of blokkeren als hij te dichtbij komt, maar verder blijf je er van af. Met trekken aan het halster doe je iets wat voor paarden heel onnatuurlijk is. Immers, paarden drijven elkaar, en trekken elkaar niet aan de maantop.

Voor de mensen die dat interessant vinden komt er eind september een trainer naar Castricum die veel doet met lichaamstaal, houding etc van mens en paard.
Voor mensen die dit interessant vinden: Hier een linkje met meer info
http://www.paardenbewustzijn.nl/category/actie/
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 28-07-15 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:57

Collie2008 schreef:
eilleen333 schreef:
maar ik vraag me ergens ook af of het meisje het overleefd had

Niet overleefd dus?

Als het meisje dit paard nu had willen corrigeren (vlak voordat hij haar trapt bijvoorbeeld), dan had hij uitgehaald (dat deed hij nu ook al). Maar de verhoudingen hier zijn zo scheef, en het paard gaat zoveel grenzen over en komt ermee weg. De frustratie is zo groot. Ik denk dat het paard haar flink getrapt zou hebben als ze zijn kont bijvoorbeeld had willen wegsturen als die zo dichtbij kwam.
Maar je ziet dat het paard dat al doet. Hij schopt haar vol in haar gezicht en ze heeft mazzel gehad. Volgens mij is ze er goed mee weggekomen. Maar het had anders kunnen aflopen. En dit is geen ongelukje geweest. Als ze vaker zo met haar paard 'speelt' gaat het nog een keertje heel anders aflopen.

Zij moet de signalen van haar paard leren begrijpen en het paard moet leren haar persoonlijke ruimte te respecteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:00

Heel herkenbaar hier :=
Die van mij reageert precies hetzelfde als ik dit zou doen. Paard lijkt me, net zoals die van mij, enorm gericht op het voer. Ik kan mijn paard kunstjes laten doen voor een snoepje, maar als ik te lang door ga, ook al begrijpt hij precies wat ik wil, dan heeft meneer geen zin meer en raakt geïrriteerd omdat hij gewoonweg zo snel mogelijk die snoepjes wil. Zeker als we een tijdje niet getrained hebben en ik niet meer zo duidelijk de leider ben wil hij nog wel eens trappen. Ik ren dan ook nooit langs mijn paard op, want ik weet dat hij kan bokken.
Ik zie vaker van dit soort filmpjes, en meestal gaat het nét goed en weten de paarden zich in te houden.

Paarden weten trouwens precíes wat ze doen met hun achterbenen. Meestal zullen ze dreigen door je net een tik te geven ipv voluit te trappen, net zoals ze onderling doen.
Speels bokken doen ze nooit in de richting van mensen of paarden, dat gaat gewoon recht achteruit.

JudithGigi

Re: getrapt met spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:02

Overigens mooi voorbeeld waarom je voorzichtig moet zijn met snoepjes..

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:02

eilleen333 schreef:
xMercury schreef:

Bij paarden is het zo: Als je de ander van de plek krijgt dan ben jij dominant. Hoe doen paarden in de kudde dat? Door te drijven. Hoe zorgen wij dat wij duidelijk zijn naar de paarden? Door signalen te geven die ze kennen en begrijpen. Dus als ik mijn paard wil verplaatsen, dan drijf ik haar.
Maar als ik bij het hoofd sta? Hoe doe ik dat dan? Simpel: aan het hoofd trekken is geen drijven. Drijven komt vanuit de achterhand. Dus ik heb een loopzweepje, geef een hulp bij de flank met het zweepje (een natuurlijk punt van het paard om te drijven) en dan gaat ze lopen. Ondanks het feit dat ik bij het hoofd sta, kan ik haar zo wel drijven. Drijven kan ook met je stem overigens. Als de energie maar van achter naar voor gaat en niet begint bij het hoofd (trekken aan halster).

Ook kan ik haar meevragen, in een 'draw' (engels, maar ik kan geen goede vertaling vinden). Dan zuig je ze als het ware mee. Je hebt je energie laag, en je lichaam is open. Het paard komt naar je toe/achter je aan. Maar let op. Dit witte paard in dit filmpje is niet geschikt om op dit moment zo mee te nemen. Hij zit erg hoog in negatieve energie. Als je nu een 'draw' zou doen, zou hij waarschijnlijk over je heen lopen. Een 'draw' is meer geschikt als je paard al met de aandacht bij jou is, en respectvol naar je is.

Met de methode die ik fijn vind ken je drie energieen: drijven, blokken en de draw. Nooit stuur je energie naar het hoofd. Dat doen paarden onderling ook niet. Je kan het hoofd wel uitnodigen met een draw of blokkeren als hij te dichtbij komt, maar verder blijf je er van af. Met trekken aan het halster doe je iets wat voor paarden heel onnatuurlijk is. Immers, paarden drijven elkaar, en trekken elkaar niet aan de maantop.

Voor de mensen die dat interessant vinden komt er eind september een trainer naar Castricum die veel doet met lichaamstaal, houding etc van mens en paard.
Voor mensen die dit interessant vinden: Hier een linkje met meer info
http://www.paardenbewustzijn.nl/category/actie/

Hartstikke interessant! Bedankt voor de moeite :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:06

8nnemiek schreef:
Heel herkenbaar hier :=
Die van mij reageert precies hetzelfde als ik dit zou doen. Paard lijkt me, net zoals die van mij, enorm gericht op het voer. Ik kan mijn paard kunstjes laten doen voor een snoepje, maar als ik te lang door ga, ook al begrijpt hij precies wat ik wil, dan heeft meneer geen zin meer en raakt geïrriteerd omdat hij gewoonweg zo snel mogelijk die snoepjes wil. Zeker als we een tijdje niet getrained hebben en ik niet meer zo duidelijk de leider ben wil hij nog wel eens trappen. Ik ren dan ook nooit langs mijn paard op, want ik weet dat hij kan bokken.
Ik zie vaker van dit soort filmpjes, en meestal gaat het nét goed en weten de paarden zich in te houden.

Paarden weten trouwens precíes wat ze doen met hun achterbenen. Meestal zullen ze dreigen door je net een tik te geven ipv voluit te trappen, net zoals ze onderling doen.
Speels bokken doen ze nooit in de richting van mensen of paarden, dat gaat gewoon recht achteruit.

Die van mij is net zo ja. Het was dan ook een grote fout van mij om vrijheidsdressuur te gaan doen met snoep toen ze een pees blessure had. Ze was niet zo gemotiveerd, dus ik pakte wat snoep... Grote fout, want de mijne wordt gek als er eten in de buurt is :P .
Ik kon haar ook slecht corrigeren, omdat ze dus niet mocht lopen. Ze begon over me heen te lopen en me omver te duwen, maar ik kon haar niet wegsturen omdat ik wist dat ze dan een 'merrie momentje' (frustratie zoals deze witte uit het filmpje, en terecht) zou krijgen en zou gaan rennen. En dat mocht echt niet. hier was is natuurlijk al veel te laat met alles, en heb ik ook signalen gemist. Ik had haar moeten corrigeren voordat ze gefrustreerd werd. Leermomentje.

Heb haar maar in de wei gezet en na een tijdje weer opgehaald. Gelukkig was onze basis goed genoeg, en was het respect voor mij blijven hangen over het 'over het baasje heenlopen voor snoepjes'.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:28

OPG -> YRT