Bit schoonmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Re: Bit schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:43

Ja hoor hier ook altijd na het rijden.
Paard kan ook wondjes krijgen bij de mond hoeken als er bv restjes op het bit blijven zitten.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:50

Spoel mijn bit altijd af na het rijden, zo heb ik dat altijd geleerd bij de maneges waar ik gereden heb en vind het ook heel normaal, wel zo fris voor het paard vind ik zelf.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:50

Bijna nooit :+ paard heeft nooit wondjes oid en als er van die aangekoekte troep op zit krap ik dat er wel af

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:53

Ik maak het altijd schoon, en aangezien ik het direct afspoel als het uit de mond komt, gaat dat vuil er ook zonder schrobben af. Het bit schoonmaken hoort imo gewoon bij het correcte gebruik van het harnachement en bij de verzorging van het paard. Het is echt een kleine moeite en ik vind het altijd uiterst slordig als mensen het niet doen.

cheryl_x_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:07

Ik maak het altijd schoon nadat ik het heb gebruikt, moet er niet aan denken dat ik na een paar dagen weer allemaal vies speeksel en etensresten in mijn mond krijg.. :r

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:00

cheryl_x_x schreef:
Ik maak het altijd schoon nadat ik het heb gebruikt, moet er niet aan denken dat ik na een paar dagen weer allemaal vies speeksel en etensresten in mijn mond krijg.. :r

Je moet het bit ook in de mond van je paard doen, niet van jezelf :+ (sorry, dat moest even)

Paarden met mensen vergelijken is een beetje krom, anders zou je ze ook niet in een stal kunnen zetten waar mest in ligt, want jij gaat toch ook niet in een kamer slapen waar een drol in ligt.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:29

Ik maak mn bit altijd schoon na het rijden... Overigens heel mijn hoofdstel. Vind het geen gezicht om mn spullen vies weg te hangen.

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:36

Ik doe het bit na het rijden even onder water.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:39

Altijd na het rijden doop ik het bit eventjes onder water, als er dan nog vieze plekjes op zitten haal ik die met een vochtige spons eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:45

Ik kan mijn hoofdstel gewoon niet weghangen zonder het bit eerst schoon te maken :+

Hebben ze er vroeger als kind volgens mij goed ingepeperd op de manege :D

Vind het ook gewoon leuk als m'n spullen altijd schoon zijn.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:49

Ik spoel ook altijd mijn bit goed af en krabbel eventuele etensresten weg.

MAAAR, laatst zei mijn stalhouder dat het eigenlijk beter is om het niet te doen. Hij zei dat je beter wel de harde stukjes weg kon halen, omdat die idd wondjes kunnen veroorzaken. Maar dat het speeksel van het paard inwerkt op het metaal van het bit, en dat je deze positieve werking tegen gaat als je het bit telkens afspoelt. Weet iemand daar toevallig meer over?