Band met een manegepony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:02

xloveedx schreef:
ik huur een manegepony daar rijd ik 4x per week op en maar 6x per week andere mensen. (waarvan dan ook 4x weer iemand anders die haar ook huurt) en ik heb zeker wel een goede band met dit paardje! ze hinnikt als ik aan kom lopen en als ik haar roep als ze op het weiland staat komt ze ook naar me toe gegaloppeerd en dit doet ze met niemand anders! dus ik weet dat je zeker wel een band met een manegepaardje kan hebben!! [/url]https://instagram.com/p/1vy8GJkjQa/[/url]

10x per week dus... dat maakt al 3 dagen meerdere keren op een dag.
Aangezien je dr huurt, denk ik ik dat je meer traint dan een lesje?
dat is nogal wat, vind je niet? :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:03

Het kan zeker wel gedeeltelijk. Waarschijnlijk niet zo intensief als met een paard dat je elke dag ziet en dat ook vooral met jou te maken heeft, maar zeker wel herkenning en vertrouwdheid :j

Het verschil met een ruiter die ze niet kennen is wel groot, en dat vind ik best bijzonder. Ik merk bv ook dat als ik een tijd niets met ze te maken heb, dat de samenwerking bv veel moeizamer is,
Enerzijds heb ik dan dus niet zo'n diepe indruk gemaakt dat ze je voor altijd herkennen :) maar het maakt wel duidelijk dat er wel iets is van begrip onderling. Je hoeft niet elke week helemaal vanaf 0 te beginnen, en ik merk na een paar weken dat we na afloop van het rijden veel meer op elkaar aansluiten dan bij een paard dat ik helemaal niet ken.

Bij ons staan de pony's in de loopstallen trouwens - en je kunt dan dus heel goed zien hoe ze reageren. De paarden die ik een tijdje achter elkaar rij geven heel duidelijk aan dat ze mij herkennen: alleen zij reageren op mij (soms met 'hee, da's mijn ruiter' - oortjes en koppie omhoog en soms met 'pfft, zij weer' gauw weer weg kijken terwijl ze me met 1 oor en 1 oog in de gaten houden) terwijl de rest me gewoon een van de mensen in de stal vindt en niet opkijkt.

Maar ik ken mijn plaats. Ik ben wel echt minder belangrijk dan de andere paarden, en degene die het voer brengt, en da's prima :P

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:03

xloveedx schreef:
ik huur een manegepony daar rijd ik 4x per week op en maar 6x per week andere mensen. (waarvan dan ook 4x weer iemand anders die haar ook huurt) en ik heb zeker wel een goede band met dit paardje! ze hinnikt als ik aan kom lopen en als ik haar roep als ze op het weiland staat komt ze ook naar me toe gegaloppeerd en dit doet ze met niemand anders! dus ik weet dat je zeker wel een band met een manegepaardje kan hebben!! https://instagram.com/p/1vy8GJkjQa/ foto van mij met "mijn" manegepony <3 <3

die hinnikt echt gewoon op weten snoepjes ofzo te krijgen hoor :') een manegepony staat niet voor een pennymeisje te hinniken hoor:p die zien zoveel mensen op een dag. vanuit jou kan het als een band voelen, maar andersom heus niet

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:05

Nee, ik denk het niet. Misschien komt het voor in de Penny maar niet in Real Life...

Met een eigen pony kan het denk ik wel. Maar ik denk wel dat een band hebben voor jou belangrijker is dan voor het paard zelf...

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:05

Dat kan wel degelijk. Toen mijn paard nog manegepaard was hadden wij zeker wel een wederzijdse band. En ik kwam op het laatst maar eens in de 2 weken. En dit was geen illusie die ik had en nee, ik ben/was ook geen 13 jarige penny :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:06

Cinnepin schreef:
kesha1 schreef:
Ik heb wel met 2 manege pony's een band gehad. Dit waren wel pony's waar niet veel mensen op reden door lastigheid/slecht naam gekregen. Ik ben er echt kapot van geweest toen ze weg waren, dus ja het kan

Jij was er kapot van, jij zag het als een band, maar was dat wederzijds?

Je kan erg kapot zijn als er een paard uit je leven verdwijnt, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook daadwerkelijk een wederzijdse band hebt gehad.

De meeste paarden hebben alleen een wederzijdse band met degene die ze eten geeft :Y)

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:07

Maar Yinthee, waaraan merkte je dat dan en wat versta je dan onder een band?

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:10

Bij ons op de manege stond een ponny, al toen ze er net was werd ze verzorgd door een bepaalde ruiter.
Die kwam daar elke dag, en trainde haar wekelijks een keer om rustig en vrolijk te blijven. Dit was een erg eenkennige ponny op stal , en ook bij het rijden werd ze snel nerveus.
Zij hadden echt een band met elkaar, als ik ze samen zag kriebelen (ponny kriebelde terug) , ze volgde haar los met agiality en ook met freestyle etc gehoorzaamde ze haar trouwe verzorgster graag.
Ze liep elke dag met haar toen ze kreupel was,en hielp haar weer opbouwen. Die ponny was verder tegen de meeste mensen erg nukkig, er waren maar een paar die ze echt vertrouwde maar met dit meisje had ze echt een band.
Nu is ze er niet meer |( , de ponny bedoel ik.

Zoe_97

Re: Band met een manegepony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:14

maar dat is anders he metaxa. dat is iemand die bijna als enige dan met die pony omgaat

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:15

Freki schreef:
Maar Yinthee, waaraan merkte je dat dan en wat versta je dan onder een band?

Onder andere doordat hij dingen voor mij deed die hij voor geen ander op de manege deed. Ik werd zo nu en dan hinnikend begroet vanuit stal (zelfs als ik na 2 weken pas weer kwam aanlopen) en nee, niet omdat hij zou weten snoepjes o.i.d. van mij te krijgen want dat kreeg hij zelden van me. En dit is geen ervaring die alleen ikzelf had, ik hoorde bijna elke les weer (van diverse mensen inclusief manege eigenaren) dat we een zichtbare wederzijdse band hadden en dat ik dingen met hem kon die geen ander voor elkaar kreeg. Zowel onder het zadel als ernaast. En nee, ik ben echt geen top ruiter waardoor het mij wel lukte en het was ook echt geen onmogelijke woeste pony o.i.d., op zich doodbraaf, maar hij was wel liever lui dan moe en had (heeft eigenlijk nog steeds) een grote trukendoos en een eigen(wijs) willetje.
Nu is hij 2 jaar van mijzelf, staan we op een kleinschalige pensionstal en ben ik de enigste die met hem werkt/omgaat, natuurlijk is de band die we nu hebben wel 'anders', maar ik ben nog steeds van mening dat we op de manege ook al een band hadden.
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 16-05-15 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:17

ja hoor dat kan wel
ik had vroeger op de manege een appaloosa pony waar iedereen vanaf gemikt werd
ik vroeg iedere week de zelfde pony want die stond standaard vrij (niemand wilde op appie)
bij mij heb hij nooit geprobeerd me der af te mikken terweil een ander alleen maar uitstapte mikte hij er ook gewoon er af ik was met 3 andere meisjes die hem normaal konden rijden..

achteraf ga je dan toch vragen stellen van hoe kom dat
had hij pijn of vond hij je gewoon leuk en de andere niet hihi

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:18

Ik heb met een bepaald manegepaard wel een klik, maar echt een band. Dat niet hoor.
Dat komt wel als ze later bij mij op pensioen staat haha
*gaat terug naar dr penny tijd*

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:14

Yezzi schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Dat zeg ik toch, dat een voerbeurt anders is dan een manegeles? :) Mijn persoonlijke ervaring is dat ze ook reageren als je zonder kruiwagen langskomt, wel wat minder enthousiast.

Dat lees ik nergens maar dat maakt niet uit. :)

Haha oh, ik bedoelde dat met 'al die verschillende mensen die komen rijden' :P :+ Sorry, soms kan ik zo heerlijk langs mensen heen praten.

Ik had zelf het geluk dat ik de manegepony met wie het écht klikte binnen een paar maanden mijn eigen pony mocht noemen. <3 Anders was ik voor haar ook een van de velen geweest.

Geena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:17

Ik denk dat ze je wel zullen herkenne als: 'he, daar heb je dat meisje weer!'maar niet dat het echt een hele erge band word. :( ze kunnen hun helaas nooit echt hechten aan 1 persoon.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:22

Ik kwam vroeger maar 1x in de week op mijn oude manege. Ik had daar wel een pony met wie ik een echte band had. En hij ook met mij, voor zo ver dat je dat kunt weten bij paarden. Hij was erg getekend door zijn verblijf daar en was maar naar een handjevol mensen vriendelijk. Ik kon er alles mee doen, waar anderen weinig met hem konden.
Uiteindelijk hebben we hem ook gekocht, maar dat kwam samen met de band die ik met hem had en nog iets anders. Ik heb nog super van hem kunnen genieten en gemerkt hoe goed onze band al was en hoe veel beter deze nog werd.
Maar voor de rest heb ik dat met geen enkel manegepaard gehad. Mijn huidige paard, heeft nadat wij haar een half jaar hebben gehad een tijdje op een manege gestaan bij ophalen niks geen teken van herkenning gegeven. Ze leek eerder geïrriteerd dat ik haar van de weide afhaalde.

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:23

Ik ben er van overtuigd dat het wel degelijk kan. Een band met je eigen paard is iets anders, daar ben ik het mee eens. Maar je kunt ook zeker een band hebben met een manegepaard. Als ik te lang nadenk over mijn manege tijd, doet het me nog steeds pijn. Ik had iets met "mijn" fjordje. Ik durf te zeggen dat ik een band had met haar, of in ieder geval een heel mooie klik. Die tijd vergeet ik echt nooit meer. Ik mis het nog altijd.. Tijd gaat veelste snel. :(

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:20

Dat kan wel degelijk!! Ik kwam vroeger ook maar 1 x per week op de manege. Er was een super mooiepony, maar die was altijd gemeen (bij iedereen) zich niet willen laten vangen, trappen tijdens poetsen en bokken en rennen onder het zadel. Ik was helemaal weg van hem kwa uiterlijk, maar had mezelf bang laten maken door wat ik zag en de verhalen over hem. Uiteindelijk werd ik op een dag ingedeeld voor de les op hem. Vanaf de eerste seconde deed hij geen vlieg kwaad bij mij en vanaf die dag was het m'n lievelingspony. Er waren maar weinig mensen die op hem durfde te rijden. Als er eens iemand af viel werd ik gevraagd om van pony te ruilen en dan ging het weer goed. Het was een kleinschalige manege en iedereen kende elkaar en ze hadden het altijd over mij en die pony, wij waren een team. De pony was toen 32 jaar en heeft dus al heel wat kindjes voorbij zien komen. Elk kind probeerde hij uit, behalve mij. Dus ja, ik zeg het kan wel degelijk! Het is wel heeeeel erg zeldzaam want ben nooit meer zo'n pony tegen gekomen waarvan ik kon zeggen dat hij of zij mij net zo lief vond als ik hem of haar (op een manege dan)

xloveedx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:33

Zoe_97 schreef:
xloveedx schreef:
ik huur een manegepony daar rijd ik 4x per week op en maar 6x per week andere mensen. (waarvan dan ook 4x weer iemand anders die haar ook huurt) en ik heb zeker wel een goede band met dit paardje! ze hinnikt als ik aan kom lopen en als ik haar roep als ze op het weiland staat komt ze ook naar me toe gegaloppeerd en dit doet ze met niemand anders! dus ik weet dat je zeker wel een band met een manegepaardje kan hebben!! https://instagram.com/p/1vy8GJkjQa/ foto van mij met "mijn" manegepony <3 <3

die hinnikt echt gewoon op weten snoepjes ofzo te krijgen hoor :') een manegepony staat niet voor een pennymeisje te hinniken hoor:p die zien zoveel mensen op een dag. vanuit jou kan het als een band voelen, maar andersom heus niet
ik heb zeer zelden snoepjes bij me dus dat lijkt me sterk maar oke

xloveedx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:37

prugelpiet schreef:
xloveedx schreef:
ik huur een manegepony daar rijd ik 4x per week op en maar 6x per week andere mensen. (waarvan dan ook 4x weer iemand anders die haar ook huurt) en ik heb zeker wel een goede band met dit paardje! ze hinnikt als ik aan kom lopen en als ik haar roep als ze op het weiland staat komt ze ook naar me toe gegaloppeerd en dit doet ze met niemand anders! dus ik weet dat je zeker wel een band met een manegepaardje kan hebben!! [/url]https://instagram.com/p/1vy8GJkjQa/[/url]

10x per week dus... dat maakt al 3 dagen meerdere keren op een dag.
Aangezien je dr huurt, denk ik ik dat je meer traint dan een lesje?
dat is nogal wat, vind je niet? :=

Ik ben er verder wel iedere dag en kom iedere dag knuffelen, haar in de bak loszetten en daar met haar zitten en haar stal mesten dus is inderdaad meet dan gewoon lessen

janex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:52

Ik denk dat het prima kan hoor!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:21

Ik weet niet of het kan met één keer in de week komen. Mijn zusje had wel een goede band met het manegepaard die zij reed (behalve haar af en toe een beginner als die hard genoeg zeurde), maar die zette ze ook altijd buiten en eigenlijk deed ze er alles mee. Bij de baas van de manege was het echt een draak, maar bij mijn zusje was ze (meestal :+ ) braaf.

Ik rijd nu zelf een manegepaard die bij mij dingen doet die hij anders nooit doet (normaal is hij bijterig, maar bij mij een lieve knuffelpony) en zelfs de instructrice vindt dit bijzonder, ik denk dus wel dat hij me herkend, maar ik denk niet dat we echt een wederzijdse band hebben.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:46

Ik weet dat er lange tijd geen reactie is geplaatst maar wilde toch m'n mening en verhaal nog even kwijt :))

Ik denk dat het kan, maar dat het zelden gebeurd.
Vaak is de klik er wel, maar komt de band pas als je 'm gaat kopen oid, waardoor je meerdere momenten en gebeurtenissen van die pony meemaakt.

Op de manege waar ik rijd staat bijv. echt een leuke pony,
maar ze bokte altijd naar je als je wilde poetsen oid. Hierdoor ben ik de eerste keren buiten de stal gebleven, door de tralies aaien enz.
Op een gegeven moment voor de stal gaan zitten met mn rug naar dr toe, zodat zij nieuwschierig zou worden, dit is gelukt en ze heeft niet gebeten wat ik had gehoord uit allemaal verhalen.
Nu nog steeds wordt ze wel eens vastgebonden met het poetsen in de stal, terwijl ik gewoon alles met dr kan, hoor ook van een paar mensen dat haar humeur positief verandert als ik er ben. <3
Van het een kwam het ander en ik reed bijna elke week op haar, tot ik te groot werd.
Dus ik naar de paarden, af en toe nog even langs die pony.
Vandaag was ik klaar met rijden, en een vriendin van me komt dus met pony de bak binnen, en ik loop even naar pony toe. Pof, hoofd op mijn schouder, oogjes half dicht. Vriendin en instructrice stonden even verwonderd te kijken :')

We hebben geen band, maar die kan er denk ik echt komen als ik het geld zou hebben om haar te kopen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:27

als je elke week op dezelfde pony rijdt en hem ook 2x per week ziet, zou dat kunnen... maar dan ben je niet de enige

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:29

zoals ik hiervoor al las, op die manegepony's word zovaak gereden dat er denk ik echt 1 op de 100 kans is dat hij jou net de leukste vind, die pony's zijn zo volgepropt met werken en meiden die hem geweldig vinden...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:36

Ik heb wel zeker een band met m'n vaste manegepaard. Tenminste zo ervaar ik het. Ik zou dan ook niet weten wat ik moet doen mocht ze ooit wegvallen
Afbeelding
Afbeelding