vervelende pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:15

Als je denkt dat trekken en veel teugel druk paardrijden is, dan gaat er echt iets mis. Je zou op je zit moeten rijden ipv aan de teugels te gaan hangen. Sturen met je benen en langzamer gaan door dieper te gaan zitten ipv aan het bit te zitten
Dat veel te diep lopen is misschien wel een reactie op dat getrek van jou, net als het wegrennen. De pony zoekt op allerlei mogelijke manieren een manier om onder jou hand uit te komen.

Zolang je geen controle hebt en niet met een ontspannen contact kan rijden ga dan ook niet springen, eerst de basis goed hebben is heel belangrijk.

Dat je pony's hebt ingereden die nu M lopen dat zegt niks over jou maar over degene die ze naar de M gereden heeft.

Rijd je altijd in de bak of in de wei?
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 16-05-15 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:15

lisaax11 schreef:
Kijk als ik vraag om tips, dan vraag ik om tips. Niet om haat ofzo ? Het kan toch best. Ik heb ponys ingereden die nu M lopen.

Niemand hier die je haat. Iedereen geeft gewoon tips, waar je om vraagt. Maar dat zijn blijkbaar niet de tips die je wilt horen.

Hoe heb je het aangepakt met je pony inrijden? Want het lijkt me niet dat als ie altijd zo hard gaat dat het echt zo goed gelukt is.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:19

Een beetje handige ruiter kan een verpeste pony prima naar het M rijden.

Ts, zoek hulp van iemand met meer kennis. Jij wilt deze pony op veel druk rijden en dat is gewoon niet de manier. Iemand met meer kennis en ervaring kan dit nu nog goed krijgen.

Toen ik nog een 13 jarige smurf was heb ik ook een aantal paarden ingereden, ik dacht dat dat goed was, maar dat was het niet. Later heb ik goed leren rijden, en geleerd hoe ik paarden op een juiste manier inrijd. Nu ben ik degene die de verpeste paarden weer correct moet rijden.

Die paarden die ik "verpest" had zijn ook allemaal goed terecht gekomen en is nu ook niks mis mee. Wat ik hiermee wil zeggen is dat "paarden ingereden hebben" niks zegt over hoe je rijd.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:19

En, niet om het één of ander, maar in je profiel staat dat je L springen bent. Hoe ben je L springen geworden als je je pony niet op een hindernis af gestuurd krijgt? :\

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:20

Babbelientje schreef:
En, niet om het één of ander, maar in je profiel staat dat je L springen bent. Hoe ben je L springen geworden als je je pony niet op een hindernis af gestuurd krijgt? :\

Er staat niet dat dat met deze pony is

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:21

Inrijden is trouwens niet de kunst, maar het doorrijden. Dus ik gok dat die M ruiters gewoon de pony's wel fatsoenlijk hebben doorgereden :j

lisaax11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:21

Dat is mijn andrre pony

lisaax11

Re: vervelende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:22

Ja dat bedoel ik nou de hele tijd ^&+

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:22

Je zegt dat je niet met minder druk op de teugels kan rijden. Als je veel druk op de teugels hebt, wil de pony daar natuurlijk voor weg komen ;) . Dit doet die van jouw dan door te diep te gaan lopen. Wat gebeurd er als je hem wat losser laat? volgens ij hij gewoon heel gespannen.
Ik zou in ieder geval eerst even niet alles bij de pony neer leggen, maar ook eens gaan kijken wat jíj misschien verkeerd doet. Natuurlijk klieren pony's wel eens, ik heb zelf ook een jonge pony, en die heeft soms ook van die buien. Maar 9/10 keer ligt het probleem bij mij, doordat ik bijvoorbeeld te laat ingrijp bij een actie van haar, niet goed op haar signalen let, of te lang door ga met iets. Geen mens is perfect, en iedereen maakt fouten, dus misschien doe je (onbewust) iets waardoor je pony zo gaat doen.
Als tip voor het springen: heel veel overgangen rijden. Gaat hij te snel op de hindernis af? Dan eerst maar op de volte voor de hindernis, net zolang tot JIJ weer het tempoonder controle hebt, en niet je pony. En anders zet je hem na de hindernis maar eens op halt. Hoe oud is je pony, en welk niveau doe je met hem? Kan het niet zijn dat je wat gegroet bent voor de pony, of teveel van hem vraagt?
Succes!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:25

1 vraag.
Waarom zou je willen springen met een pony, die toch alleen maar racet en niet naar jou hulpen luistert?
Dat is wel vragen om problemen!... Toch?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:26

Sorry, maar meerdere pony's inrijden op je 11de kan er bij mij echt niet in.
En ik zeg dat niet om je te plagen.
Paarden/pony's inrijden is een vak apart.
Mogelijk heb je met de iedere pony die nu M rijd gewoon beginners geluk gehad.
Een pony die niet meer zo groen was als je dacht, een prettig karakter, zijn de meisjes die hem of haar rijden zelf zeer ervaren......

Met alle respect, maar als je écht zo goed was als je dénkt te zijn dan had je nu dit probleem niet.
Echt waar!!
Deze pony lacht zich waarschijnlijk gek om je, want hij kan je alle hoeken van de bak laten zien.
Bovendien komt iemand die een paard of pony écht kan inrijden overal aan......behálve aan zijn mond.

Het is fijn dat je zelfverzekerd wilt overkomen, maar durf ook gewoon eerlijk te zeggen dat deze pony je boven het hoofd stijgt, dat is écht geen ramp voor iemand van jou leeftijd.
Sta open voor hulp, neem begeleiding en les en je zult zien dat je over een paar jaar wél kunt wat je nu alleen nog maar dénkt te kunnen.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:26

Gillbo schreef:
Babbelientje schreef:

Er staat niet dat dat met deze pony is

Nee, maar je zou toch zeggen dat als je L-springniveau bent, je dingen zoals 'niet gaan trekken als je pony om de hindernis heen loopt' wel weet??

lisaax11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:29

Dankje @larissajulia aan jou tips heb ik nog is wat :)

lisaax11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:29

Tuurlijk weet ik dat. Maar die pony wil onder me uit en dat soort dingen doen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:32

Ik zou een onervaren pony nooit leren om te stoppen voor een hindernis, zo leer je weigeren aan.
Als je eerst de basis goed hebt, overgangen rijden, geen constante druk op de teugels, ontspanning van de pony, dan rustig beginnen met wat balkjes stappen en draven, dit rustig aan uitbereiden naar een laag kruisje met een balk een galopsprong ervoor

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:45

een pony zal overigens nooit bewust vervelend doen om jou tegen te zitten.
Er is altijd een reden voor, meestal onbegrip

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:53

MayDayParade schreef:
Dan blijft er maar een oplossing. Groentesoep.

juist ik opende t topic en dacht dit is een relaccount oid :) tis vakantie he bij sommige

verder klopt t wel zeg ik arme pony :( /3

edit en +1 voor raaf smits

en ts succes, ik trek je verhaal wat in twijfel maar hoop wel dat als t klopt t goed komt voor pony en jou

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:13

Wacht even? 11 jaar, paarden ingereden die nu M lopen? Heb je eigenlijk wel door dat van B naar M meestal 2 jaar in beslag neemt? En voor de M moet een paard minimaal 5 jaar zijn. Ik geloof nooit dat jij op uw 9e al paarden kon inrijden.

Pure pennypraat lees ik hier.

Ontopic nu:
Zou voor jouw pony het harnachement laten nakijken. Zelf goede les nemen en liefst met je eigen pony.
De pony op lichamelijk vlak laten nakijken zou ook een optie zijn wie weet heb je onbewust iets vastgezet toen je hem "inreed".

De haflinger die ik reed ging altijd in protest. Heb een nieuw zadel en krijg les van een goede ruiter die mij geleerd heeft enkel op zit te rijden. En pas als die niet op lichte teugelhulpen reageert mag ik wel eens wat harder trekken. Maar dat is tot nu toe niet nodig geweest.

Succes.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-05-15 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:16

Waar zijn papa en mama in het verhaal eigenlijk?

Niet om naar en vervelend te doen.
Maar tot ik 14 was, en bewezen had dat ik met mijn pony op buitenrit kon, mocht ik zelf rijden in de bak.
Inrijden? Toenmalige pony hebben we enkel ingereden samen met mijn ouders.
Die waren niet van mijn zijde te wijken, puur voor het geval "Ze valt?"

En dat was een sok van een pony.
Anders was dat écht niet gebeurd hoor!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:16

TS, is de pony nagekeken? Is hij medisch 100% in orde en past je tuigage goed?
Als dat allemaal het geval is, dan zal de pony vervelend zijn om jouw rijkunsten.
Het trekken in de mond is natuurlijk erg vervelend voor de pony, dus ik kan me voorstellen dat ie daar niet beter van gaat luisteren.

Zoek een goede instructrice die jou gaat begeleiden en helpen bij het CORRECT rijden van deze pony, dan gaat ie vast en zeker beter naar je luisteren en wordt het rijden weer een stuk leuker!

Maar eerst, zoek uit of de pony lichamelijk in orde is (daar horen ook zijn tanden bij!).

Succes!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:17

lisaax11 schreef:
Het hoofdstijl zit best strak.

Dat kan best de reden zijn dat je pony zich zo gedraagt,ze probeert onder het strakke hoofdstel uit te komen

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:26

Gillbo schreef:
lisaax11 schreef:
Het hoofdstijl zit best strak.

Dat kan best de reden zijn dat je pony zich zo gedraagt,ze probeert onder het strakke hoofdstel uit te komen

hier denk ik dus nu ook aan idd :( :(

overigens had ik ook al geopperd of het paard misschien medisch wat klachten heeft, of het tuigage niet goed is, maar daar kreeg ik tot nu toe geen gehoor op >;) >;)

liesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:05

het kan aan het hoofdstijl liggen ?

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:11

kan misschien zit het bit te strak is de tandarts een keer langs geweest

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:16

liesjex schreef:
het kan aan het hoofdstijl liggen ?