Paard kopen van 't Fjordenpaard zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:15

Als je samen een paard wilt kopen, zou ik het iets anders aanpakken. 1 is eigenaar de ander de bijrijder. Wat als het paard wat mankeert, de een zegt inslapen, de ander zegt behandelen.. En dan?

Kwanyin

Re: Paard kopen van 't Fjordenpaard zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:19

Wat zeggen jullie ouders van jullie idee?

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:25

puppy1128 schreef:
Als je samen een paard wilt kopen, zou ik het iets anders aanpakken. 1 is eigenaar de ander de bijrijder. Wat als het paard wat mankeert, de een zegt inslapen, de ander zegt behandelen.. En dan?

ben het hiermee eens, en jij bent pas 14 zie ik op je profiel, er kunnen heel snel meningsverschillen ontstaan over kleine dingetjes, en is niet banketstaaf bedoeld maar op die leeftijd denk je toch vaak wat minder volwassen. Als jullie inderdaad toch samen een paard willen kopen zal ik daar een contract van laten maken die jullie beide tekenen, niet dat als er iets gebeurd de een kan zeggen ja maar, want het staat zwart op wit.
Je geeft nu al aan dat als je gaat studeren je vriendin het paard over neemt. Is het dan niet slimmer dat zij nu al de eigenaar wordt en jij bijrijder

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:43

F-AM -> YRT

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:50

Kwanyin schreef:
Wat zeggen jullie ouders van jullie idee?

Dat vroeg ik me ook af.. gezien ik aan neem dat ze samen met hun ouders ook paarden zijn gaan kijken?

Kan me niet voorstellen dat je twee meiden van 14 niet serieus neemt als die samen op pad zouden gaan om een paard te kopen.. (volgens mij volgens mij wettelijk ook strafbaar om levende haven aan minderjarige te verkopen zelfs?)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:52

Hee Evelien, ik denk dat een leuk goed doorgereden paard van het fjordenpaard wat je eerst goed hebt laten keuren een prima keuze is. En misschien kijken of je het paard op proef kan nemen. De juiste stal is het zeker want ze staan er top en zeker als je het paard lekker in de groepstal zet. Ik denk dat het wel goed komt als jullie goede afspraken maken. Jullie zijn verstandige meiden ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:58

Geloof me, al is het je beste vriendin, zit je 100% op 1 lijn, dan nóg moet je geen paard samen kopen. Er zal altijd wel iets zijn waar jullie verschillende meningen over hebben. Helemaal met een rijpaard. En ja ik weet waar ik t over praat :P

Uiteindelijk is het tussen die vriendin en mij weer (redelijk) goed gekomen (en wij hadden maar een 'simpele' shet die weinig kon), maar het heeft wel een boel frictie opgeleverd wat niet nodig was geweest. Pony is ook niet van ons samen gebleven, al binnen een paar maanden.

Ik ben het eens met de anderen, zorg ervoor dat 1 de eigenaar is, die koopt het paard en maakt alle eindbeslissingen. De ander wordt bijrijder en betaald mee. Zo heb je toch 'samen' een paard, maar krijg je geen problemen onderling.

Je zegt er goed over te hebben nagedacht...dat hadden wij ook. Echter hebben jullie nog geen eerdere ervaring met mede eigenaar zijn van een paard. Wil je je vriendschap voor zoiets op het spel zetten?

Als je vriendin het paard straks toch overneemt, waarom koopt zij m dan nu niet gewoon en word jij de bijrijder? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:04

Er goed over na denken is zin loos, dit gaat echt niet werken. Ik had ooit de kans met een nicht een paard te kopen, blij dat we gelukkig allebij in zagen dat het geen goed idee was.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:06

Doe het niet. Serieus. Ik ken nog geen enkel succes verhaal uit mijn eigen omgeving van mensen die samen een paard kopen. Op den duur gaat het gewoon fout en het kan je een goede vriendschap kosten.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:16

Ik lees nu iedereen alleen maar in gaan op het feit dat ze met een vriendin een paard koopt, maar daar vraagt ze niets om. Als ze zegt dat ze het gaat doen, heeft het geen nut om de volwassene uit te hangen en te zeggen dat ze het niet mag, daar heeft ze ouders voor en niet ons. Waarom geven we niet gewoon advies op wat ze vraagt? Persoonlijk ben ik het wel eens met puppy1128, omdat het wel een goede oplossing bied voor het samen een paard kopen en de eventuele problemen ermee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:16

Als ik het goed begrijp zijn jullie nog 14? Dan vind ik het zoiezo te vroeg om aan een paard te beginnen. Jullie groeien allebei nog zowel in de lengte als in jullie gedachtens. Nu lijkt het allemaal wel heel erg leuk om een paard te hebben maar hoe zijn jullie financieel eronder. Hoe doen jullie het met de planning, met examens enzo.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:23

Ieder paard dat verkocht wordt veranderd van thuis en kudde. :) Als jullie het dier dat jullie kopen gewoon een nieuwe kudde geven zal dat snel genoeg 'zijn' kudde zijn, waar hij zich thuis en veilig voelt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:24

Je moet het dan toch samen eens worden. Misschien kunnen jullie gewoon eens gaan kijken en dan ga jij ook kijken op een stal van je vriendin's keuze, zodat je wat te vergelijken hebt. Is dat een idee?

Goed overleggen, goed alle plus- en min punten voor jezelf op een rijtje zetten en pas beslissen als je echt samen voor 100% met elkaar eens bent.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:11

Evelienxxx schreef:
We hebben hier goed over nagedacht en weten zeker dat we samen een paard willen kopen, ook kennen we veel mensen die goede ervaringen hebben met samen een paard kopen.
Mijn vriendin vindt dat je het paard zijn kudde waar hij zijn hele leven al in staat niet zomaar kan afnemen.

het dier staat voor de verkoop,
met andere woorden, of jullie m nu kopen of een ander, het dier gaat echt wel uit zijn kudde..

als hij niet in de actieve verkoop staat, maar wel gereageerd wordt op een bod.. staat hij dus in de stille verkoop, voor iedere goede prijs wordt hij gewoon uit de kudde geplukt..

je kunt dan beter vragen aan je vriendin.. kunnen wij een beter huis bieden dan een andere koper.. niet naar zijn huidige plek kijken, want daar gaat hij dan dus hoe dan ook gewoon een keer weg.

daarnaast, je hebt het er met je vriendin over gehad.. en mede omdat je wel eens ziet dat het goed gaat wil je samen een paard kopen.

maar wat ga jij doen, als je vriendin een ongelukje heeft met het paardje en hij prijzige behandelingen nodig heeft? ga jij dan meebetalen aan iets waar je geen schuld aan hebt? want je bent medeeigenaar en jullie rekenen op elkaar om de kosten te splitsen.. Dus wat als er ineens bijvoorbeeld 1000 euro opgehoest moet worden, omdat je vriendin bijvoorbeeld een domme fout maakt? Je kunt niet zeggen.. heb ik part noch deel aan dus ik betaal niet.. want als zij het niet kan betalen is het dus, byebye paard, hello frikandel.

dat het wel eens goed gaat, wil niet zeggen dat het bij jullie ook zo gaat.. je moet juist aan die doomscenario's denken en die ook uitwerken op papier, zodat je daar later nooit problemen over krijgt..

wat als jij gaat studeren en ze heeft helemaal geen zin om het paard van jou over te nemen? je blijft dan gewoon aansprakelijk voor de helft van de kosten.. als je die altijd al voldaan hebt, wordt je namelijk gewoon als eigenaar gezien (je ouders dan waarschijnlijk omdat jij officieel nog niet financieel meerderjarig bent). geef je jouw deel dan gratis weg?

of wat als ze dan zegt.. ja he, alleen kan ik het niet financieren?

en wat als jij bijvoorbeeld op kamers wil gaan, en zij gaat in de buurt studeren.. je splits 50/50, maar je kunt alleen nog maar in de weekenden erheen.. maar ook zij wil in het weekend van het paard genieten.. dus van de weekeind dagen is er nog maar 1 van jou.. daarvoor moet je dan nog wel steeds 50% van alle kosten dragen, ondanks het feit dat je van je 2 beschikbare dagen er ook nog eens 1 zult moeten afstaan.. hoe ga je dat oplossen?

of andersom, zij gaat studeren op kamers, jij blijft thuis.. je zorgt dagelijks voor dat beest, mest uit, voert hem, loopt met hem als hij eens koliek heeft. maar tijd om te rijden heb je er nauwelijks bij want je moet ook al studeren.. Zij is er maar 2 dagen in de week en zegt doodleuk.. jij hebt hem al 5 dagen dus het weekend is hij voor mij, ik betaal immers ook de helft.. hoe ga je dat dan oplossen?

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:19

En wat nou als jij lekker aan het rijden bent en je paard verstapt zich o.i.d. en raakt kreupel en moet naar de da, betaal jij het dan omdat het jouw 'schuld' was of jullie allebei, omdat het paard van jullie allebei is... Ik vind het écht onverstandig om samen een paard te kopen, vooral als je nog maar 14 bent...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:21

Ts is naar bed.. :D

Gladys_flod

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:35

Hooi een paard met een vriendin kan erg onhandig zijn. Als ze het nu al niet eens is. Verder is het niet zo heel erg het ligt aan de leeftijd /3 Maar ik zal het eens goed met je ouders en die vriendin bespreken als er om zoiets al een discussie komt :\

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:15

Ts, vat al die reacties dat je geen paard moet kopen met een vriendin niet negatief op. In sommige gevallen gaat het natuurlijk gewoon goed! Het zou alleen harstikke zonde zijn als jullie eindelijk eem geweldig paardje hebben en er ontstaat ruzie, een van de twee komt de afspraken niet na oid en het paard moet weer verkocht worden. Afscheid is ongelooflijk moeilijk... Het zou gewoon heel jammer zijn als dit zou gebeuren. Kunnen jullie anders niet, om te testen of jullie vriendschap dit soort dingen doorstaat, een verzorgpony nemen voor tijdelijk?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:28

Sluit me aan bij HelenaMM.

Denk na over dit soort zaken en zet op papier hoe je die zou oplossen. FInanciele situaties kunnen ook altijd veranderen, ook daar moet je van te voren over nadenken. Factor die hier nog niet genoemd is, maar wel mee gaat spelen straks, wat als je een vriendje krijgt, te druk met school, of paarden ineens toch niet meer zo leuk vindt? Gaat ie dan weg?

Wat betreft de eerste vraag: Het is absoluut niet zielig een paard uit zijn kudde te halen, mits je hem een stabiel, fijn thuis kan bieden (dus niet elk half jaar verhuizen van stal of doorverkopen oid). EN idd, welk paard je uiteindelijk ook koopt, je haalt het dier altijd uit zijn vertrouwde omgeving en weg bij zijn vriendjes. Paarden hebben tijd nodig om te wennen aan een nieuwe plek.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 05:51

Gaat je vriendin niet studeren?

Jullie zijn het er niet over eens en je zal vast al geprobeerd hebben om je vriendin te overtuigen.
Dus op zoek naar het volgende paard waar jullie beide een goed gevoel over hebben.

Evelienxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 06:43

Bedankt voor al jullie reacties!
Ik ga zeker nog eens met mijn vriendin overleggen over een Fjordenpaard paard.
Ik ben blij dat niemand anders denkt dat het zielig is, dat zou ik wel jammer vinden aangezien ik daar
dus al bijna voor de 3e keer veel geld ga betalen voor een kamp ;)

Ik vind het wel jammer dat sommigen toch steeds bleven reageren op het feit dat ik met een vriendin een paard ga kopen (niet te persoonlijk opnemen) maar daar heb ik mijn en haar ouders voor.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 06:52

Oei; ik voorzie nu al problemen... -O-
Als jullie nu al discussie hebben over waar je een paard wilt kopen, hoe moet dat dan straks als jullie een paard hebben en jullie zijn het niet eens over dingen als bijvoorbeeld: dierenartsbehandelingen, training of wie er welke dag naartoe gaat?
En wat als jij of je vriendin straks wil gaan studeren en/of op kamers. Of als een van jullie straks niks meer met paarden heeft (zijn genoeg meiden van 14 die helemaal gek zijn van paarden, maar die er een paar jaar later niks meer van willen weten)? Jullie zijn nog zo jong; er kan in jullie leven nog van alles gebeuren.

Ik ken maar heel weinig vriendinnen die samen een paard hebben gekocht waarbij het ook daadwerkelijk goed gaat. Sterker nog: ik weet maar 1 voorbeeld te noemen en dat zijn beide al verstandige en volwassen vrouwen; geen meisjes van 14.
Verder wel zussen meegemaakt die samen een paard hadden/hebben, maar dan blijft het nog in de familie. Zelfs dan waren dat nog zussen die erg close waren. Je hoort ook verhalen over zussen die ruzie krijgen om het paard en die elkaar nu nooit meer spreken, bij wijze van.

Ik mis ook een beetje jullie ouders in dit verhaal, aangezien jullie pas 14 zijn en jullie ouders op dit moment zullen moeten opdraaien voor de meeste kosten. Kunnen jullie ouders wel goed met elkaar overweg of zijn het slechts kennissen van elkaar? Tenzij jullie ouders echt een sterke vriendschapelijke band hebben, zou ik het niet aanraden ze samen een paard te laten kopen/bekostigen.

Als je wacht tot jullie beiden wat ouder zijn en als jullie dan nòg zulke goede vriendinnen zijn en als jullie beiden werk hebben, zodat jullie echt helemaal zelf een paard kunnen betalen en onderhouden, dan zou het al een stuk beter zijn.

Bezint eer ge begint!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:33

Het is niet zielig om daar een paard te kopen, want zoals anderen ook al zeggen wordt ieder paard uit zijn vertrouwde omgeving gehaald als hij verkocht wordt. Maar als je vriendin liever ergens anders een paardje wil kopen lijkt me dat ook geen probleem toch als je meerdere keren gaat kijken en hem dan laat keuren? Zijn genoeg andere stallen/particulieren. Gaat je vriendin ook mee op kamp? Misschien raakt ze anders dan wel overtuigd. :)

Zat even op de site te snuffelen..leuk koppie die bonte :D
http://paarden.aangeboden.nu/te-koop/

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:51

Evelienxxx schreef:
Evelijn schreef:
Vind je vriendin dat echt zo... want dan zou je geen enkel paard kunnen kopen want hij moet altijd afscheid nemen van zijn vertrouwde dingen als hij verhuist.
Misschien is het dat ze toch liever een ander soort paard wil dan dat er te koop is bij Het Fjordenpaard.

Nee dit is echt de enige reden. Ze vindt de paarden verder gewoon leuk denkt ze (ze is er nog nooit geweest) maar ze vindt het echt zielig om ze weg te halen.

En als je een paard koopt bij andere mensen, dat paard staat dan niet in een kudde/met vriendjes ofzo? :+
Kans is heel groot dat als je ergens anders een paard koopt ze ook gewoon in een kudde staan hoor ;)
Als je er een sociale uithaalt die makkelijk met andere paarden omgaat heeft hij zo weer vriendjes ;)

Sona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:47

Het is niet zo handig om met zn 2en 1 paard te kopen. Maar je vraag te beantwoorden: kijk hoe het paard reageert in een nieuwe kudde. Dan pas kun je je conclusie trekken of bet voor dat paard zielig is of niet. Bij elk paard is het ander dus het is moeilijk af te wegen. Vraag anders eerst of je het paard ol proef kan nemen. Dat doen wij ook altijd met onze paarden