'knopjes' M2 dresuurpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:29

Janneke2 schreef:
Renee_S schreef:
Dit varieerd ook per paard, bouw, opleidingsgraad (m2, of nog beduidend hoger?) voorkeur van de ruiter die het heeft aangeleerd, etc.
Zo moet ik bij ves echt niet aankomen met twee benen naar achter is versnellen. Buitenbeen naar achter is tevens de hulp voor de travers. Het verschil tussen galop en travers zit puur in gewichtshulpen.

Dus erg moeilijk op specifieke hulpen aan te duiden.

Ja, Hong Kong, olympische spelen 2008 - ik zie nog voor me hoe Salinero aangalopeert ipv dat appuyement naar links.
(Het was een prachtige overgang, maar dat Anky verschikkelijk de smoor in had snapte ik ook......)

Nu je het zegt... Och god ja :p het gallopje was idd prachtig xD
Ik heb op deze manier bij vestgard per ongeluk de travers knop ontdenkt. Ik als B ruiter op een Z pony. Aangaloperen in de hoek vanuit het doorzitten, pony was lekker wakker, ik zat iets te veel op mn binnenzitbeenknobbel... Nou werkelijk prachtige travers. Wist niet wat me overkwam :+
Ben het knopje nooit meer verloren haha!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:34

Geryon schreef:
Ik denk dat iedereen ook prima snapt wat TS bedoelt. Heel veel mensen noemen het knopjes. En dat lijkt mij niet eens zo'n verkeerde benaming. ;)

Nee , ik doe niet aan knopjes en aan trucjes- basis basis en basis.
Een paard dat volgens het scala opgeleid is heeft geen knopjes maar is bevestigd aan de hulpen en loopt in balans en vandaaruit kan je je oefeningen rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:37

knollentuin schreef:
Geryon schreef:
Ik denk dat iedereen ook prima snapt wat TS bedoelt. Heel veel mensen noemen het knopjes. En dat lijkt mij niet eens zo'n verkeerde benaming. ;)

Nee , ik doe niet aan knopjes en aan trucjes- basis basis en basis.
Een paard dat volgens het scala opgeleid is heeft geen knopjes maar is bevestigd aan de hulpen en loopt in balans en vandaaruit kan je je oefeningen rijden.

:')

Beetje mierenneuken dit. Met knopje wordt gewoon bedoeld welke hulpen er allemaal gegeven moeten worden. Dat heeft niets te maken met een bepaalde (verkeerde) manier van rijden.

knollentuin

Re: 'knopjes' M2 dresuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:44

Het is maar wat je miereneuken vindt.
Er is geen galop knop en geen appuyementen knop. ( vind ik)
En dat heeft niks met goed of niet goed rijden te maken, maar met je manier van opleiding en opleiden. Er zijn vele wegen naar Rome en het is aan een ieder welke weg je kiest.
Daar bedoel ik mee; je kan een paard op stem of BV met gebaren dingen aanleren, ieder zijn ding. Ik kies voor de ouderwetse manier

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:28

Beste TS:
Je bent nu, als jonge en gezien je aantal post ook nieuwe bokt gebruiker, aan het ontdekken dat op bokt het dressuurrijden best een serieuze zaak is.

Je post is ongetwijfeld niet zo bedoeld, maar het suggereert dat je denkt dat dressuur rijden een kwestie is van een paard bepaalde "kunstjes" aanleren, die je dan met een specifieke hulp kunt 'oproepen'.
Helaas is dressuur rijden niet zo simpel, en er zit een hele gedachtenwereld achter het nut van de knopjes.

Dus beter dan vragen welke 'knopjes' er op een M2 paard zitten, is het om te gaan lezen over wát dressuur nu eigenlijk inhoudt, wat het doel van dressuur is, en hoe je dat doel stapswijze kunt bereiken.
Daar zijn voldoende boeken/websites over volgeschreven. Kan me voorstellen dat bokkers je hier ook wel op weg willen helpen door links te plaatsen, zoals bv http://paarden-blaadjes.nl/. Daar staat veel informatie over oa dressuur rijden, die je ongetwijfeld verder zal helpen om eea te gaan begrijpen

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:30

Ik snap ook gewoon wat ts bedoeld. Je hebt het knopje voor galop: binnenbeen op de singel.
Je hebt het aanspoor knopje: aansporen. Etc..
En ja iedereen gebruikt misschien wat anders maar ik denk dat ts de basis knoppen/hulpen bedoeld. :)

Maar ieder paard heeft andere 'knopjes', hangt ervanaf hoe het aangeleerd is, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:30

Ik snap m ook wel hoor. Sorry voor mijn flauwheid. :P

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:36

Mijne galoppeerde aan op je buitenbeen naar achter. Dat was wat lastig bij de travers omdat ik soms niet stil genoeg zat en ze dus vaak aansprong en heel heet werd.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:18

Iris82 schreef:
Mijne galoppeerde aan op je buitenbeen naar achter. Dat was wat lastig bij de travers omdat ik soms niet stil genoeg zat en ze dus vaak aansprong en heel heet werd.

Idd ook mijn knopje voor de galop.
Travers nog niet mee bezig, dus zal wel een dingetje worden met die van mij als ik het zo lees :D

Verder heeft mijn paard ook een knopje vliegen... Iemand een idee hoe je deze stuk kunt maken, hij zit soms namelijk naar dichtbij.
En de rode stopknop mist die van mij...
Misschien toch tijd voor een update. -O-

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:22

Flauwheid was over hier HTM.... ;)
Zie leeftijd en aantal posts van TS. Denk dat ze meer gebaat is bij vriendelijke uitleg ( desnoods over waarom het niet zo handig is om je vraag te stellen zoals ze hem stelde...)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:28

knollentuin schreef:
xPabloBokt schreef:
Het verzamelknopje heb ik bij mijn bijrijdtinker ook nog niet gevonden :+

Zit bij mij op de dressuurchip klasse m-z!!

Hmm die chip kan niet updaten naar dat niveau bij mij..... Waar heb je hem besteld?

Even zonder dollen, elke hulp is anders. Net zoals elk paard. Ik zou met de juiste begeleiding de juiste hulpen ontdekken dat werkt het beste.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:32

Punz schreef:
Flauwheid was over hier HTM.... ;)
Zie leeftijd en aantal posts van TS. Denk dat ze meer gebaat is bij vriendelijke uitleg ( desnoods over waarom het niet zo handig is om je vraag te stellen zoals ze hem stelde...)

Relext.
Heb niet eens naar de tijden van de post gekeken, dus niet door gehad dat er al bijna een HEEL UUR niet gereageerd was, en ik dus niet meer op die manier reageren mocht...

Denk persoonlijk niet dat TS echt antwoord hier in het topic gaat krijgen.
Niet over de knopjes, maar ook niet over de hulpen, aangezien veel mensen op een andere manier hulpen geven, en een deel van de hulpen bijna niet uit te leggen is aangezien er een heel stuk gevoel bij komt kijken.

Denk dat TS zich beter goed in kan lezen wat dressuur is, bij de KNHS of op dressuurproeven.nl gaan kijken wat er gevraagd wordt in het M2, en dan samen met de instructie hier naar toe kan werken.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:32

Lau schreef:
Hmm die chip kan niet updaten naar dat niveau bij mij..... Waar heb je hem besteld?

Even zonder dollen, elke hulp is anders. Net zoals elk paard. Ik zou met de juiste begeleiding de juiste hulpen ontdekken dat werkt het beste.

Pas op hoor, anders wordt Punz boos :j

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:40

HTM schreef:
Lau schreef:

Pas op hoor, anders wordt Punz boos :j

:x

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:02

Relax: Ik ben/ was niet boos. Vandaar ook de ;)
Jammer dat je me kennelijk niet begreep.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:11

Ts: het vinden van de knopjes is een geweldige ontdekkingsreis. Een reis te voet door bergen en dalen, door groene landschappen of door bosrijke omgevingen (waar je de bomen door het bos niet meer ziet). Ik raad je aan om van je reis te genieten, stap voor stap en niet meteen aan je eindbestemming te denken, want je reis is lang en toch de moeite waard om elk moment ervan te genieten ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:45

Dalen kunnen soms erg diep zijn..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:55

Punz schreef:
Beste TS:
Je bent nu, als jonge en gezien je aantal post ook nieuwe bokt gebruiker, aan het ontdekken dat op bokt het dressuurrijden best een serieuze zaak is.

Je post is ongetwijfeld niet zo bedoeld, maar het suggereert dat je denkt dat dressuur rijden een kwestie is van een paard bepaalde "kunstjes" aanleren, die je dan met een specifieke hulp kunt 'oproepen'.
Helaas is dressuur rijden niet zo simpel, en er zit een hele gedachtenwereld achter het nut van de knopjes.

Dus beter dan vragen welke 'knopjes' er op een M2 paard zitten, is het om te gaan lezen over wát dressuur nu eigenlijk inhoudt, wat het doel van dressuur is, en hoe je dat doel stapswijze kunt bereiken.
Daar zijn voldoende boeken/websites over volgeschreven. Kan me voorstellen dat bokkers je hier ook wel op weg willen helpen door links te plaatsen, zoals bv http://paarden-blaadjes.nl/. Daar staat veel informatie over oa dressuur rijden, die je ongetwijfeld verder zal helpen om eea te gaan begrijpen

Zeker! En verder met goede instructie veel, heel veel uren in het zadel maken. En kijken naar combinaties die dat niveau wel hebben, en vooral luisteren Nasr hun les (en dan niet klakkeloos ma proberen te doen, maar goed naar je eigen instructeur luisteren)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:04

Zoals @Knollentuin opmerkte een paard moet rijkunstig aan de hulpen gesteld worden.
Er mogen geen knopjes zijn.
Knopjes zijn trucjes, trucjes zijn geen rijkunst.

Een paard aan de hulpen stellen is een kwestie van het opbouwen van ruitergevoel en communicatie/hulpen.
De ruiter moet leren voelen dan voelt het paard dat de ruiter voelt en het gaat dan communiceren.
Zo kunnen ze dan samen met elkaar overleggen wat er in een bepaalde situatie, in een bepaalde gang of houding gebeuren moet, de ruiter communiceert dit met zijn hulpen.
Dezelfde hulpen kunnen afhankelijk van de situatie een verschillende reactie van het paard tengevolge hebben.

Het gaat dus om het opbouwen van het ruitergevoel.
Het is met dat ruitergevoel dat de ruiter weet welke hulpen met welke intensitiet en op precies welk moment gegeven moeten worden zodat het paard het begrijpt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:19

wij hebben 2 knopjes: holllen of stilstaan....maar wij halen die m2 niet :+

ik vind simpelman wel heel duidelijk! eigenlijk de beste....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:27

Simpelman schreef:
Zoals @Knollentuin opmerkte een paard moet rijkunstig aan de hulpen gesteld worden.
Er mogen geen knopjes zijn.
Knopjes zijn trucjes, trucjes zijn geen rijkunst.

Een paard aan de hulpen stellen is een kwestie van het opbouwen van ruitergevoel en communicatie/hulpen.
De ruiter moet leren voelen dan voelt het paard dat de ruiter voelt en het gaat dan communiceren.
Zo kunnen ze dan samen met elkaar overleggen wat er in een bepaalde situatie, in een bepaalde gang of houding gebeuren moet, de ruiter communiceert dit met zijn hulpen.
Dezelfde hulpen kunnen afhankelijk van de situatie een verschillende reactie van het paard tengevolge hebben.

Het gaat dus om het opbouwen van het ruitergevoel.
Het is met dat ruitergevoel dat de ruiter weet welke hulpen met welke intensitiet en op precies welk moment gegeven moeten worden zodat het paard het begrijpt.

Precies wat ik bedoel simpelman, thanx

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:35

Echte paardenmensen zeggen "alle knoppen zitten erop" .. :+

Kakkineuze hotemetoten blazen van hun hoge ros en spreken teksten die ze uit het Skala geleerd hebben. Met gevoel, dat dan weer wel.

Allemaal kul hoor, ik vind het inhoudelijk een goede vraag van de TS en iedereen weet wat ze bedoeld.

Er is overigens ooit wel een boekje uitgegeven waarin precies beschreven staat welke "hulpen" de ruiter dient te geven om het paard iets aan te leren. Geschreven door een beroemde Duitse dressuurruiter. En dat zijn geen trucjes, maar gewoon aanwijzingen wat je met je lijf, zit, gewicht, benen, handen, hoofd etc. kan doen om een paard die oefening te laten doen die je verlangt. En die voor het paard uiteindelijk goed te begrijpen zijn ( als je ze bij het aanleren|beleren maar vaak genoeg herhaalt en bij resultaat beloont).

Gevoel heb je, of niet. Dat blijkt maar weer uit diverse posten hierboven waaruit het gevoel voor het juiste antwoord volledig ontbreekt. Terug naar af en dan graag opnieuw de knopjes leren vinden .

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:36

Knopjes ??

je kuiten besturen de achterbenen

je zit is een soort joystick voor de schouders

je handen sturen zijn hoofd.

En dit is alleen te bereiken als je geen enkel hulp of beweging onbewust of hinderend maakt.
En dat je paard volkomen harmonieus in elkaar zit.
Dus volkomen een zijn met je paard. En dan is een kuitspier aanspannen al voldoende voor actie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:46

@Jannepauli,
Dan kunnen we hiermee vaststellen dat ik geen echte paardenman ben.
Het Scala heb je waarschijnlijk al heel lang niet meer ingekeken?

Iedereen weet inderdaad wat TS bedoeldt maar Johan Cruyff heeft een heel mooi gezegde "je snapt het pas al je het kan".
Dat heet ruitergevoel en als je dat hebt ontwikkeld heb je geen knopjes meer nodig.
Knopjes denken maken dat de ruiter stopt met voelen.

Paarden werken niet met knopjes maar met communicatie.
De "hulpen" zoals omschreven in dressuurboeken werken uitsluitend wanneer de ruiter het "kan".

Beginnen met voelen, niet met knopjes denken, daar gaat het om.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:05

Onzin Simpelman!

Een beginnend ruiter|amazone leert vanaf de basis. Net zoals jij ooit hebt leren lezen door naar de 1e klas van de lagere school te gaan en het ABC leerde , aannemende dat je nou niet zo super-begaafd was dat je meteen naar de Universiteit stapte omdat je Grieks & Latijn op 6 jarige leeftijd al volkomen beheerste.
Of, zo je wilt, voor het eerst in een auto stapte en moest leren schakelen. Op dat moment kun je net zo veel gevoel hebben als je maar wilt, maar als je niet weet hoe het pookje naar voor, achter en opzij te duwen en welke pedaaltjes je moet indrukken, kom je niet ver. Pas als je dat 'trucje' beheerst kun je beginnen met inzicht, gevoel en gezond verstand in het verkeer.

Dat gevoel belangrijk is, ik zal het niet ontkennen. Maar blijkbaar is voor sommigen 'gevoel' opeens een nieuwe status die hen verheft boven al het andere ( of 'de anderen'). Ik waag het hebben van 'gevoel' bij sommigen te betwijfelen als ik constateer met hoe weinig gevoel voor verhouding een aantal reacties hierboven geschreven zijn. :D