Alleen maar rijden?!?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:02

Toen ik vroeger nog naar de manege ging kwam ik daar ook alleen om m'n les te rijden. Paard van te voren wel poetsen en opzadelen en daarna na verzorgen. Maar als ik alleen mocht poetsen dan zou ik niet naar de manege gegaan zijn. Ik denk dat het rijden voor heel veel mensen wel belangrijk is. Niet het belangrijkste maar hoeveel mensen maken de bewuste keuze om een paard te kopen waar ze nooit op kunnen rijden of mennen. Die zijn er volgens mij niet zo heel veel. Ze zijn er wel hoor die de verzorging belangrijk vinden. Maar rijden is toch voor mij het begin van alles. Ik ben begonnen met rijden en daarna kwam eigenlijk de rest toen ik een eigen pony kreeg.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:10

Ik wou juist een eigen paard zodat ik ook meerdere dingen kon doen dan alleen maar borstelen, rijden, borstelen weg gaan. Ik wou ook grondwerk, wandelen etc kunnen.
Ik heb daarom ook 5 jaar lang shetlanders verzorgd maar kreeg toen wel de behoefte om vaker te rijden dan 1 x in de les dus ben ik op zoek gegaan naar een paard. Nu ben ik in het bezit van een paard en ik vind het rijden lang niet het belangrijkste, maar wel leuk!

JudithGigi

Re: Alleen maar rijden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:14

Ik heb mijn paard gekocht om te rijden, maar hier horen wel alle dingen bij, wat ik lang niet erg vind om te doen :)

Maar zou ik een shetje of ander paard kopen waar ik dus niet op zou kunnen rijden? Denk het niet, daarvoor vind ik het toch wat te leuk :)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:30

Manege waar ik altijd reed hielpen wij na de les met het voeren van de paarden.
In het begin werd dit elke week gevraagd maar na een tijdje deden we het automatisch.
Het hoort erbij en ik ben er niet minder om geworden.
Zo leer je ook hoeveel een bepaald paard moet eten en waarom hij bijvoorbeeld geen hooi mag hebben of speciaal brok krijgt.
En mijn instructeur was dan een uur eerder thuis bij zijn vrouw _O-

Mocht ik weer manegeruiter worden dan ben ik gewoon weer bereid om te helpen met voeren.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:49

Ik vind het rijden een leuke bijkomstigheid,
Het gaat (bij mij dan) om het verzorgen, en de omgang met paarden.
Ik heb ook 2 verzorgponys waar ik alleen mee grondwerk.
vroeger op een stichting gewerkt, ook veel stallen uitgemest toendertijd.
Rijden is voor mij zeker niet get belangrijkste!
Poetsen is ook leuk :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:58

Ik vind het wel een goed idee van die manege eigenaresse! Veel kinderen vinden het volgens mij wel leuk als ze echt mogen meehelpen op de manege, hoe klein zo'n klusje ook is. Daarnaast geeft het hen (en hun ouders) ook een idee van wat er allemaal bij een eigen paard komt kijken.

Zelf kan ik op het moment nog niet op mijn merrie rijden (ik heb haar nu twee maanden), omdat ze eerst aan moet komen. Ik vind het ook hartstikke leuk om met haar te wandelen, fietsen, poetsen, etc. Dat is ook de reden dat ik een eigen paard wilde. Lekker zelf weten wanneer je gaat rijden en wanneer alleen een beetje tutten.
Ik vind het juist prettiger dat ik haar zo eerst beter leer kennen voor ik erop ga zitten.

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:41

het gaat eigenlijk meer om de manege, daar komen kinderen expres te laat, zodat ze alleen nog hoeven op te stappen. dat vind ik asociaal en niet eerlijk tegenover je pony. dan kun je toch net zo goed gaan fietsen? of mensen die als hun bijrijdpony/paardje zwanger is er maar gelijk mee kappen ' want ja, ik kan niet meer rijden'

ik zei er vooral bijrijdpaarden en eigenpaarden bij vanwege het wandelen en vrijheidsdressuur doen, dat sommige mensen dat ook niet leuk vinden. daar ging het om :) sorry dat ik zo onduidelijk was

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:13

cavallo_uomo schreef:
het gaat eigenlijk meer om de manege, daar komen kinderen expres te laat, zodat ze alleen nog hoeven op te stappen. dat vind ik asociaal en niet eerlijk tegenover je pony. dan kun je toch net zo goed gaan fietsen? of mensen die als hun bijrijdpony/paardje zwanger is er maar gelijk mee kappen ' want ja, ik kan niet meer rijden'

ik zei er vooral bijrijdpaarden en eigenpaarden bij vanwege het wandelen en vrijheidsdressuur doen, dat sommige mensen dat ook niet leuk vinden. daar ging het om :) sorry dat ik zo onduidelijk was

Dus als mensen geen vrijheidsdressuur doen met hun eigen paard, is dat slecht? :P

Het puur te laat komen zodat je niet hoeft op te zadelen.. Tja, dan vind ik diegene niet geschikt voor de paardensport. :=

BlondjX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:24

Ik vind rijden wel leuk maar zeker niet het belangrijkste. Toen ik mijn verzorgpony had heb ik de eerste twee/ drie maanden ook niet gereden. Ik wist van te voren dat ik eerst nog niet mocht rijden en heb er nooit een probleem mee gehad. De pony was wel in staat om te rijden maar de eigenaresse vond het belangrijk dat ik eerst een band met de pony kon opbouwen en dat het dus niet alleen om het rijden zou gaan. Ik heb ook nooit de behoefte gehad om stiekem te gaan rijden. Ben eigenlijk wel blij dat het zo is gegaan omdat we nu al een veel betere band hebben.

Ik hoor ook wel eens van mensen die een verzorgpony hebben die dan kreupel is en dat ze dan gewoon niet komen opdagen omdat ze niet kunnen rijden.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:25

Bij ons zijn er op de manege ook altijd verschillende klusjes die gedaan moeten worden (voeren, vegen, bak harken, opstrooien, water en voerbakken schoonmaken etc. etc. en zaterdags ook mesten) wel verdeeld over alle lessen hoor! De paardenruiters hebben zelfs 2/3x per jaar mestdienst op zondagochtend. dit betekent dat je met je les alles mest, voert en buiten zet en weer binnen haalt etc. Wij zijn dan wel een vereniging en iets goedkoper dan de omgeving, maar ook alles draait om vrijwilligers. Op deze manier leer je wel je leden wat er allemaal nog meer bij komt kijken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:26

Ik heb nu drie jaar twee verzorgpaarden waar ik niet op rij. Wel genoeg andere uitdagingen in de training. Mis het totaal niet, eigenlijk. :)

Nee, er is voor mij zoveel meer te doen dan alleen maar rijden.

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 16:30

Selina schreef:
cavallo_uomo schreef:

Dus als mensen geen vrijheidsdressuur doen met hun eigen paard, is dat slecht? :P

Het puur te laat komen zodat je niet hoeft op te zadelen.. Tja, dan vind ik diegene niet geschikt voor de paardensport. :=

Zo bedoel ik het niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:41

Verwoord het dan eens goed dan telkens op een andere manier want hier kunnen wij niets mee.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:56

cavallo_uomo schreef:

Dat is inderdaad niet zo netjes. Bij de manege waar ik reed moest je wel zelf opzadelen tenzij de pony de les ervoor liep maar als je dan te laat was eigen schuld want dan moest je als nog poetsen en zelf zadelen. En ja met een vuile staart(stro erin) of vieze hoeven werd je gewoon terug naar de stal gestuurd.
Werd echt niet voor je gedaan. Waar ik reed was het of van te voren poetsen en opzadelen of na de les afzadelen en na verzorgen en soms alle twee als de pony maar 1x liep. Vond ik trouwens wel altijd het leukste als er niemand voor en na mij op de pony moest.

Dat vind ik er sowieso bij horen.
En verder ook wel met je eigen paard ook eens wat anders als alleen rijden. Maar goed iedereen is daar anders in.

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 18:35

Yezzi schreef:
Verwoord het dan eens goed dan telkens op een andere manier want hier kunnen wij niets mee.

Ik probeer het :')
Lukt blijkbaar niet goed

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 18:51

Oké, nu in een keer duidelijk:
Bij mij op de manege zijn er mensen die expres later komen om niet op te hoeven zadelen. Terwijl je dit normaal zelf moet doen. Het is dan de bedoeling dat je een half uur van te voren komt en niet op het laatste moment.

Wat vinden jullie hiervan of ben ik de enige die dit erg egoïstisch vind? :)

Beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:04

Dat vind ik egoïstisch, ja. Zo'n persoon geen paard(ensport) waard. Maar het paard zal er niet een nachtje minder om slapen hoor. Die loopt toch z'n rondje wel, of hij nou door jou of door zijn ruiter opgezadeld wordt.

eidi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:18

ik zou het rijden op zich echt niet kunnen missen, mijn paard word dit jaar 7 en hebben we zelf gefokt, hij was 4 toen hij zadelmak gemaakt werd en natuurlijk doe je daarvoor veel grondwerk, wandelen etc. maar altijd ook andere paarden gereden want dat vind ik gewoon geweldig. kan me niet meer herinneren hoe oud ik was toen ik begon ( volgens mijn vader kon ik nog niet lopen :) )
wat ik niet snap is dat er mensen zijn die dag in, dag uit rondjes rijden in de bak en op wedstrijd gaan. mijn paard staat aan de rand van de Loonse en Drunense duinen en buitenritjes, al is het alleenmaar uitstappen is toch wel het leukste dat er is. heb twee kinderen en vond het verschrikkelijk dat ik op het laatst van de zwangerschap niet meer mocht/kon rijden :j

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:24

anoukka3 schreef:
Ik vind het rijden ook totaal niet belangrijk.
Het gaat voor mij om de omgang met het paard, samen een band opbouwen en groeien.
Lekker samen wandelen, bij ze in de wei zitten, enz.
Je kan zoveel moois van een paard leren.

En als er dan uiteindelijk een goede band is kan je best af en toe een buitenritje maken, maar dat is niet het belangrijkste.

Amen, dit dus... *\o/* _/-\o_

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:29

Ik vind het rijden wel belangrijk. Geef mij de keuze tussen een shet en een paard, dan kies ik gewoon voor het paard hoor :j.
Ik snap het als mensen zeggen dat rijden niet het belangrijkste is maar voor een paard zelf is het ook heel leuk. En geloof me, een paard vind elke dag vlechtjes en lintjes in zn manen echt niet leuk hoor na een week :=.
De verzorging hoort er bij, ja dat klopt maar dat betekent niet dat je dat per se het leukste moet vinden.
Ik vind het helemaal niet egoïstisch als je rijden het leukst vindt. En als je rijden het leukst vindt, betekent dat niet gelijk dat je alleen maar wil rijden :).
Ja natuurlijk is de band het belangrijkste maar ik denk dat je eerder die band hebt als je gewoon regelmatig rijdt dan dat je elke dag gaat tutten (en dan bedoel ik niet poetsen maar echt het dier onderkladden met stoepkrijt, elke dag linten in zn manen, dat soort zooi) :=.
Grondwerk, hartstikke leuk, maar rijden vind ik leuker :).

Te laat komen omdat je niet wil opzadelen vind ik ook slecht inderdaad :j.

Maar rijden totaal niet belangrijk? Nee.. dat niet. Mijn pony zou dood ongelukkig zijn als ik nooit meer zou rijden.
Laatst bijgewerkt door ElineR op 17-03-15 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:31

Mja... Rijden kun je ook leren van je paard. Samen vallen, opstaan en groeien.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:35

Ik ga naar de manege om te rijden ja, ik ga dat paard daar niet uitgebreid poetsen. Hoofdstel in, borstel er over, zadel dr op en binnen 10 minuten zit ik er op. Poetsen daarna doe ik ook niet, ik heb gereden, niet in een modderpoel gespeeld.
Na veel gezweet even een borstel over de zweetplekken zodat dit niet lelijk opdroogd. ga ik niet meer dan een paar minuten aan besteden. Paard krijgt een broodje, ik ruim mn spullen op en ik ga naar de kantine.

Stom? Ja kan best, maar ik kan paarden poetsen en verzorgen tot ik er bij neerval, en op de manege kom ik om te lessen en te leren. Ik heb op zaterdag meer paarden te doen.

Vroeger kwam ik hele dagen daar, en dan mestten we ook uit, veegden we en noem maar op. Dat word nu allemaal gedaan dus ik kan verder nergens mee helpen. Dan verveel ik me knap snel als ik uren zit te kijken.

visitor0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:57

ik vind dat als je een eigen paard hebt alleen maar meer aandacht en tijd besteed aan het verzorgen :j :j daar zit zo veel tijd in :Y) meer in en om de stal dan het rijden :D maarja op een manege kom je eigenlijk voor het rijden *\o/* en snap ik dat je niet gaat mesten als je moet betalen etc. rijden is misschien wel belangrijk en ik snap ook wel dat je liever een berijdbaar paard hebt. maar opzich de tijd die eromheen zit geeft je handen volg werk. behalve op de manege of met een stalknecht

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:44

Ik ben van manege overgestapt naar een verzorgpony waar ik niet op rij. Ik heb zeker geen spijt van de keuze, vind het heerlijk om weer een band op te bouwen en mis het rijden niet eens zo erg. Maar heel eerlijk? Ik heb nu al zeker 3 maanden niet gereden, en weer een keer op een paard zou ik helemaal niet erg vinden :)
Rijden vind ik wel een bijkomstigheid, een hele leuke, ik merk dat ik ook echt veel plezier uit grondwerken, wandelen en knuffelen haal.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 18-03-15 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:46

Ik vind juist de dagelijkse omgang en de verzorging leuk. Vroeger reed ik nog wel fanatiek, maar inmiddels ben ik te groot voor mijn pony's en rijd ik eigenlijk zelden meer paard. Heel soms op een paard van vrienden.