paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Moderators: Neonlight, Sica, balance

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:06

ik keek mijn paard in zijn ogen 24 jaar geleden,en was op slag verkocht....hij ook :+
Ik heb er nooit spijt van gehad,hij was jong...4 jaar.
Gisteren heb ik hem in moeten slapen op 28 jarige leeftijd.Ik heb er een superpaard aan gehad <3

janahxginger
Berichten: 910
Geregistreerd: 29-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:10

geerke schreef:
ik keek mijn paard in zijn ogen 24 jaar geleden,en was op slag verkocht....hij ook :+
Ik heb er nooit spijt van gehad,hij was jong...4 jaar.
Gisteren heb ik hem in moeten slapen op 28 jarige leeftijd.Ik heb er een superpaard aan gehad <3

Sterkte!

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:11

Met mijn paard had ik direct een klik. Vanaf het moment dat ik hem zag was ik verkocht. De dag dat we hem gingen ophalen was hij nog een beetje afstandelijk maar vrijwel direct daarna was hij zo eenkennig naar mij als het maar zijn kan. Na een paar maanden vertrouwde hij mij volledig en is helemaal happy als hij mij ziet, en ja ook zonder eten....

Mijn moeder heeft met hetzelfde paard pas na een jaar ofzo een klik gekregen. Ze reed hem af en toe maar vond hem een beetje eng en vertrouwde hem niet. Bovendien vond ze hem stinken en te dominant. Nu heeft ze ondertussen ook wel een band met hem en begint ze hem steeds meer te waarderen.

Kan dus beide. Hoewel ik zelf echt direct iets met een paard heb, of helemaal niet.

ChristaB

Berichten: 109
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:50

Ik heb mijn paard gekregen. Ik had haar nog nooit gezien. Super blij was ik met haar maar die klik heeft wel even geduurd hoor. Echt wat een ramp was ze af en toe. Oorlog. Maar nu zou ik haar voor geen goud meer kwijt willen. We hebben nu zeker een klik.

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:25

Het lastigste is denk ik wanneer een paard of pony "op papier" helemaal is wat je zoekt maar wanneer tijdens de bezichtiging iets mist. Twijfel je, haak dan niet af, maar maak een volgende afspraak. Dan heb je tijd om het even te laten bezinken en de tweede bezichtiging zal heel anders zijn. Voel je dan nog de "klik" niet, dan moet je misschien toch verder zoeken.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:34

Mijn paard was de eerste die we (mijn moeder en ik) gingen bekijken.

Met poetsen heel lief en onbezonnen. Toen ik erop zat echt.. wauw. 2x er vandoor gegaan met proefrijden maar echt. Wat een meisje <3 nu is zij al bijna 2 jaar van ons en ookal bezorgd zij mij soms hoofdpijn het is zo een lekker ding :p

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:35

De klik. Dat is iets wat je niet kunt uitleggen maar gewoon weet of voelt. Je kan ook een klik hebben met een paard wat eigenlijk aan geen van je eisen voldoet. Het voelt goed of niet. Bij twijfel denk ik gewoon dat het niet het juiste paard is en je verder moet zoeken tot je een paard voor je neus hebt waarbij je geen twijfel meer hebt.

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:36

Instinct zal het je zeggen ;)
Het is een soort goed gevoel wat je erbij heb. Twijfel is nee

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:44

Zoals anderen ook al zeggen, dat merk je direct.
Nu hebben we onze QH al 14 jaar en had ik er geen klik mee bij bezichtiging, mijn moeder wel, en na een paar jaar groeiden wij ook naar elkaar toe. Dus een klik kan altijd komen, maar ik zou onze QH zelf nooit gekocht hebben toen.

tiwi1969

Berichten: 7697
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:00

Lastiger is het als je een jong paard koopt, dat heb ik zo'n 20 jaar geleden ervaren.

Prachtige Haflinger, 2,5 jaar, ietsje Arabisch bloed want ik wilde geen slome. Aan de hand erg braaf, longeren had ze zo door... maar tijdens het inrijden bleek dat onze belangstelling totaal anders was. In het bos was ze super braaf maar met dressuurrijden of gewoon een rondje in de bak lanceerde ze je.
Ik heb 3x het ziekenhuis van binnen gezien door haar toedoen.

Toen ik zwanger werd heb ik de Haflinger laten dekken door een toen net goedgekeurde Groninger hengst, daar is een prachtige merrieveulen uit geboren waar ik later mee kon lezen en schrijven.
Dressuur, springen, naar buiten, aangespannen, zij vindt alles prachtig.

Voor de Haflinger had ik inmiddels een bijrijdster die een enorme klik met haar had, uren hebben ze samen door het bos gezworven en toen ik door een scheiding een van mijn pony's weg moest doen heb ik de Haflinger aan haar bijrijdster gegeven. Gewoon omdat ze het zo goed deden samen, begin januari heeft de bijrijdster haar tijdens haar laatste reis begeleid, haar benen waren op.

De kruising in kwestie is de voor jullie misschien wel bekende Otje van x_heidi

Mijn nieuwe paard heb ik eerst zadelmak mogen maken en kijken hoe het ging, voordat ik haar kocht, daar had ik zo'n klik mee dat ik haar na 6 weken gekocht heb en daar heb ik geen dag spijt van gehad.
Inmiddels rij ik met haar dochter en dat gaat ook heel fijn iets minder pittig dan haar moeder en super braaf. Met haar groeit de klik steeds meer, maar ik ken haar dan ook al vanaf haar eerste ademteug.

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:04

Ik heb eigenlijk nooit direct een "klik". Ik voel wel of het "mijn" type paard/pony is. Ik val bijvoorbeeld wel altijd voor hetzelfde type.

Nu heb ik een veulen. Wel mijn type. Maar de klik/band moet echt nog groeien. Dat komt later pas.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:08

Een klik voel je meteen. Hoe dat voelt is niet uit te leggen. Maar geloof ons, dat merk je zelf wel :D

Een klik kan ook later pas komen, omdat zowel het paard als jijzelf zich aanpassen aan elkaar waardoor het later wel kan gaan klikken. Heb ik zelf twee keer gehad. Maar bij het kopen van een paard, zou ik zeggen, niet dat risico nemen. Je hoeft er zeker niet direct een band mee te hebben, dat moet groeien.

Ga ook zéker meerdere paarden bekijken, ookal voelt de eerste goed. De tweede of derde kan nog veel beter voelen!

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:04

Toen ik haar foto zag voelde ik meteen 'Haar moet ik hebben'!
Eerste dag was het 'mwa' maar de tweede dag zat ik erop en lag ik bijna op de grond en toen was er 'de klik'. Het heeft even geduurd eer het écht bevestigd is (sinds we verhuisd zijn en we beiden rustiger zijn geworden) maar kan mijn meisje voor geen goud meer missen <3
En ze heeft net hetgeen waar ik niet naar op zoek was: bruin, pittig én een pony maar toch is ze alles!
Ook al betekend dat dat ze eigenlijk te klein is voor me en we andere leuke dingen doen!

Sinds een maandje ongeveer rustig op zoek naar een ander paardje voor erbij.
Eerst op 1e paard van lesgeefster waar ik al een band mee had/heb en onder het zadel lijkt het toch net niet. Dan op 2e paard waar het eerste contact een beetje geïrriteerd verliep maar waw onder het zadel en warempel, ik ben verliefd op hem geworden <3

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:10

Ik denk juist dat een klik niet zo zeldzaam is. Ik denk dat er juist maar weinig paarden zijn (mits je een zeker niveau hebt, natuurlijk) waar je na een tijdje nog steeds niet mee om kunt gaan. Je groeit imo over de tijd naar elkaar toe. Verder moet je een beetje praktisch kijken: als onzekere ruiter moet je geen dominant of juist onzeker paard kopen, als beginner geen groen paard, dat soort dingen. Heb je die basis een beetje op elkaar afgestemd komt er, desnoods na een lange tijd, wel een klik.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:17

Toen ik op zoek was naar een paard heb ik tientallen paarden bekeken en bij geen een had ik direct een klik. Wel twee paarden die ik leuk genoeg vond om verder mee te gaan. Helaas beiden niet door de keuring gekomen.

maar bij mijn huidige paard was het echt liefde op het eerste gezicht. Ik had nog niet eens gereden en ik had al het gevoel dat dit hem was, toen ik hem voor het eerst zag. Ik geloof dus wel in liefde op het eerste gezicht.

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:41

Het eerste wat ik zei toen ik de advertentie van Jitze zag met zijn foto: JA, hij wordt het! (zat zowat geen tekst bij, maar wel 3 schitterende foto's)

Bij Santos was het ook direct raak en direct: WAUW dit is hem! (ook weinig tekst in de advertentie en hij was eigenlijk een beetje een lelijk mager eendje op de foto. Maar hij had iets vertrouwds in zijn ogen).

Cabalo

Berichten: 3
Geregistreerd: 06-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:53

Ik heb een paard gekocht ene keer wat helemaal bij me paste op papier , alles klopte aan het hele plaatje , top in de sport, mooie verschijning , alles was werkelijk perfect .
Alleen toen ik naar haar toeliep miste ik wat, een gevoel, ik had geen vlinders zeg maar. Ik heb het paard niet gekocht puur omdat het niet goed voelde.
Ik heb maanden later pas mijn droom paard gevonden, totaal niet mijn type , niet de allermooiste , maar hij is helemaal wat ik zoek.
en we zijn een topduo.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:07

Vanaf het moment dat ik mijn paard ruim 10 jaar geleden op MP als 2-jarige ontdekte, kon ik hem echt niet meer los laten.... Ik ben uiteindelijk gaan kijken bij hem, want het plan was pas een paar jaar later een eigen paard te gaan kopen. Maar hij was het gewoon helemaal - grote liefde op het eerste gezicht. Zonder er op te kunnen zitten of wat dan ook, papieren heeft hij niet, ik voelde het gewoon meteen.'Dat lijntje'tussen mij en dat geweldige paard. Nu 10 jaar verder is onze connectie nog dieper dan ooit. Daar kan geen paard meer overheen. Al hoewel onze grote prachtige, schattige Shetlander, die we nu ook ruim een jaar erbij hebben, absoluut ook mijn hart gestolen heeft. Maar dat is weer anders... en dat geeft niet, want ze hoort er gewoon helemaal bij. En ze zijn samen zo close, heerlijk om te zien zo'n paardenvriendschap.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:22

Wat de klik nou precies voor gevoel is, is bij iedereen anders.
Ik zou het beschrijven zoals het bij mij is: een gevoel van veiligheid in de meest onveilige situaties, het gevoel dat je alles met dat dier kan, dat je alles bij hem kwijt kan.
Je hoeft geen klik te hebben om onvoorwaardelijk van je dier te houden maar ik denk wel dat het zoiets is :j

Bijouxmylove
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:14

Als je erbij komt voel je de klik meteen, ik had dit ooit eens met 1 paard kijn Bijoux en ik heb het nooit meer op die manier gehad. Na jaren trainen was onze band zo goed, ik weet nog de eerste keer dat ik van haar viel ze stopte meteen om te kijken of ik inorde was. Tot ze ernstig ziek werd..
ze had de ziekte overwonnen maar door dat ze zo zwak was geworden stierf ze.. Ik mis haar elke keer als ik op een paard stap of in de buurt ben

GUSTIxBILL

Berichten: 2076
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:30

Toen ik de eerste zag keek hij door mii heen ipv naar mij.
Ipv een reus van 1.76 zag ik een bange puppy staan.
Test rijden was een fiasco (‘s ochtends staartbeen gekneusd). Maar hij moest en zou meekomen
Ben toen tegen iedereen in gegaan en hem meegenomen na goedkeuring.
Echter thuis tijdens het rijden bleef het vechten (ik vroeg meer van hem dan hij kon). Echter kon ik er op de grond alles mee.
Half jaar later mijn vriend leren kennen, en laten we zo zeggen: ik ben mijn paard kwijt.

Dus zoektocht naar een tweede bij. Waar het rijgewijs mee moest klikken. Liefst merrie, minimum M nivo en doodsbraaf...
2maand alles onder mijn kont gehad. En nooit echt veilig gevoeld, of fijn gevoeld.
Tot ik besloot nog 1x te gaan kijken naar eentje en dan de zoektoch te stoppen na 2x afgekeurde mee te maken.
Mijn moeder mocht een uitkiezen van alle opties. ‘S avonds heen gegaan en week later stond hij op stal. Een ruin van 1.78, gitzwart, rillerig als de pest, eenkennig, bang, nivo 4 succesvol gestart. En vooral: rijgewijs niet wat ik zocht. En toch voelde ik me veilig op hem ookal kreeg ik hem niet terug.
Nu half jaar later doe ik nog steeds niet anders als stappen (terwijl ik zelf de oefeningen tot piaffe/passage beheer). Maar nog steeds als ik hem zie word ik keer op keer verliefd.

Die klik is er gewoon.
Zo was er met Harley een klik, terwijl we rijgewijs geen match waren. Maar nu met mijn vriend weet ik waarom hij op mijn pad is gekomen
En First, met dat ik hem zag was ik verkocht. En toen ik opstapte voelde ik me veilig, ookal kreeg ik hem niet meer stil. Maar hij is echt mijn maatje. Oude eigenaars kwamen overlaatst langs en herkende hem totaal niet meer. In de positieve zin.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: paard kopen, hoe weet je dat je een klik hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:49

Jongens dit is een topic van 3 jaar oud..