Eigen paard, alle info graag die ik kan hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:23

Als student een paard kopen, op jezelf gaan wonen, gaan samenwonen, van baan switchen... Joh, het kan allemaal.. Heeft mijn paard nooit last van gehad hoor ;)

Je moet gewoon prioriteiten stellen. Want anders zou nooit iemand een paard moeten kopen... Ik kan morgen de straat oversteken en onder een bus komen, ik denk dat ik maar beter binnen kan blijven... Want stel dat ;)

Heb je een leuk financieel potje achter de hand voor uitgaven, kun je elke maand een leuk bedrag opzij zetten en wil je er echt voor gaan... Gewoon doen dan :) Denk er wel goed over na, zoek anders eerst even een verzorgpaard zodat je kunt kijken hoe het qua tijd etc. zit. Maar niemand heeft een glazen bol en het is nooit een "ideale" tijd om een paard te kopen. Studeer je heb je tijd, maar minder geld.... Werk je, heb je het geld wel, maar minder tijd... Er kunnen altijd dingen gebeuren, niets is zeker in het leven... Maar ik blijf vinden dat als je echt iets wilt, je er gewoon voor moet gaan en als het haalbaar is, doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:24

LesleyxLinn schreef:
Het is zo duur als je het zelf maakt ;) Natuurlijk zijn er onvoorziene kosten, maar zolang je geld over houdt om te sparen en al een spaarpot hebt is het echt wel te doen. En dat heb ik niet alleen vanuit de theorie.

O dat dacht ik ook. Tot 6 jaar geleden het leven me een knuppel tussen de benen gooide.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:27

Een eigen paard is geweldig! Tot dat je in weer en wind elke dag 10 km mag fietsen om uit te mesten :') 2 x schouders gebroken, ach ja, het blijft een dier. Geld achteruit zetten voor hem. Spullen voor paard eerst kopen, dan spullen voor mijzelf. Tsja, het is het waard. Spijt van mijn paard? zeker niet. Ik krijg veel liefde en plezier terug. Heerlijk om rond te hangen bij iemand die niet zit te zeuren. Gewoon in de stal bij hem zitten en praten. Het is fijn. Echt waar.

Weet wel waar je aan begint. Zorg alsjeblieft dat je genoeg ervaring en kennis hebt. Dat je genoeg geld hebt om onverwachte dierenartskosten te kunnen betalen. En het is altijd fijn om mensen om je heen te hebben met veel kennis.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:29

Citaat:
De tegenvraag is, hoe lang heb je je paard, is hij verzekerd, wat voor problemen ben je tegengekomen.

Ik ben de eerste 16 jaar met mijn paard er zonder problemen doorgerold. Op het moment dat ze uit de verzekering ging kwamen de kosten pas....

Dat is geen kwestie van tijd, dat is een kwestie van geluk of pech hebben. Het kan in een jaar fout gaan, het kan na 16 jaar fout gaan. Je kunt een vaste baan hebben en deze kwijt raken, je kunt voor allerlei onverwachtse dingen komen te staan, iedereen. Onafhankelijk van je leeftijd en/of hoelang jij je paard al hebt. Dus nu snap ik het punt wat je wilde maken niet meer, want ik geef in mijn post aan dat het belangrijk is om geld achter de hand te hebben. Voor de rest ligt het ook aan hoeveel je er voor over hebt en hoeveel je er voor wilt doen. Ik ken mensen die al 25 jaar hetzelfde paard hebben waarvoor alleen de DA voor kleine dingen heeft hoeven komen zoals een tijdje wat dunnere mest of een geirriteerd oog. Ik ken ook mensen die 2 jaar een paard hadden die ziek werd en waarvoor de DA heel veel moest komen, wat ook enorm veel geld heeft gekost. Dus gewoon omdat ik nooit vervelende dingen met mijn paarden heb meegemaakt en ze niet langer dan 4 jaar heb, ben ik een "ach schat" en weet ik totaal niet waar ik het over heb. Een beetje kort door de bocht!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:31

Cassidy schreef:
JoopC schreef:
Cassidy, begin jij ieder argument/bericht/standpunt met "lieve schat..."?
Je komt ook wel uit de hoek alsof je weet hoe het leven bij een ander in elkaar steekt.

Als iemand me benaderd met "Lieverd" komt de reactie "Lieve schat".
Laten we er maar van uitgaan dat ik wat meer jaren in de paarden zit als iemand van 22 jaar (als de leeftijd in het profiel correct is). Daaruit afgeleid wat meer jaren in de paarden.....

Niemand heeft jouw benaderd met lieverd. Eerst was ik een lieve schat, en toen de ander een lieverd. Komt heel denigrerend over. Al hebben mensen nog zoveel kennis/ervaring als ze niet normaal kunnen doen, krijgen ze mijn respect nog niet. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:32

"Ik ken mensen die".....het is fijn (of niet fijn) dat je die mensen kent, maar ik heb zelf de ervaring gemaakt dat het niet uitmaakt hoeveel mensen je kent die in allerlei omstandigheden verkeren, maar op het moment dat je spaarpotje op is, is er geen hond die je financieel bij gaat staan. Echt geen hond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:33

Moos99 schreef:
Niemand heeft jouw benaderd met lieverd. Eerst was ik een lieve schat, en toen de ander een lieverd. Komt heel denigrerend over. Al hebben mensen nog zoveel kennis/ervaring als ze niet normaal kunnen doen, krijgen ze mijn respect nog niet. :)

Ik hoef je respect niet. Je mag van mij gewoon zelf gigantisch op je bek gaan....sterker nog, dat komt harder aan en heeft meer impact dan alle reacties op Bokt. Van mij of van een ander. Succes.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:34

Cassidy schreef:
"Ik ken mensen die".....het is fijn (of niet fijn) dat je die mensen kent, maar ik heb zelf de ervaring gemaakt dat het niet uitmaakt hoeveel mensen je kent die in allerlei omstandigheden verkeren, maar op het moment dat je spaarpotje op is, is er geen hond die je financieel bij gaat staan. Echt geen hond.

Dus, eigenlijk was jij niet in staat voor je paarden te zorgen en had jij nooit paarden moeten kopen?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:36

Cassidy schreef:
Moos99 schreef:

Ik hoef je respect niet. Je mag van mij gewoon zelf gigantisch op je bek gaan....sterker nog, dat komt harder aan en heeft meer impact dan alle reacties op Bokt. Van mij of van een ander. Succes.

Wow man, hoe zit jij achter je pc? Dwars? -O-

DatBenIkNou

Re: Eigen paard, alle info graag die ik kan hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:39

Mensen...dit was een gezellig topic van een meisje van 14 jaar oud?! Hoe oud zijn jullie, vraag ik me af?

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:40

Goed dat je gaat sparen voor je eigen paard, je dromen volgen is nooit fout! Ik denk dat je misschien wel iets verder moet kijken, ik weet niet of je straks wilt studeren? Dat gaat namelijk ook erg duur worden. Wanneer je een goede studie afrond kan je later misschien onbezorgd een paard aanschaffen zonder op elk dubbeltje te moeten letten. Ik weet ook niet in hoeverre je gesteund wordt door je ouders? Dat kan ook al een heel verschil maken!
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 29-12-14 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:40

Moos99 schreef:
Cassidy schreef:

Dus, eigenlijk was jij niet in staat voor je paarden te zorgen en had jij nooit paarden moeten kopen?

Sterker nog, ik had een merrie, en daar heb ik een veulen van gefokt.
En van dat veulen, nadat ze volwassen genoeg was, nog een keer een veulen.
Ik had een salaris wat drie keer dat was wat ik nu verdiende.
Kon aan alle drie paarden de zorg geven die nodig was.
Tot ik ineens mijn baan verloor. En na drie jaar zoeken en knokken een baan kreeg die de helft verdient wat ik voorheen kreeg.
Dus ja, ik kan de drie paarden die ik nu heb met het salaris wat ik nu verdien niet onderhouden.
Probleem is, dat ik keuzes moet maken.
Verkopen gaat niet, de keuze is tussen leven en dood.
Er zijn er twee die niet verkocht kunnen worden.
Die alleen maar dood kunnen.
En dat probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen.
Als jij degene wilt zijn die dat wil beslissen, ga je gang.
Ik kan je niet beloven dat ik gehoor ga geven aan je advies.
Dus klink ik verbitterd? You bet I am.
Je weet nooit wat het leven je gaat brengen.
Ik ben de laatste die gaat roepen dat je ergens niet aan moet gaan beginnen.
Maar als ik weet wat ik nu weet, was ik er niet aan begonnen.

Ik blijf van mening: je kunt beter spijt hebben van dingen die je hebt gedaan.
Dan van dingen die je niet hebt gedaan.
Maar het blijft godvergeten moeilijk om keuzes te maken.
En om te beslissen wie er dood moet en wie er blijft leven.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:46

Een ik weet meer dan jij want....... topic? Cassidy heeft wel gelijk vind ik. Op je 22e ziet de wereld eruit als een groot feest en lijkt het of iedereen je vriend wil zijn, maar plots ben je 45 en heb je miss hien wat tegenslag hier en daar. De grap is dat je dat toch niet uitgelegd krijgt en iemsnd vsn 14 zal er ook niet voor open staan want man, als je 14 bent dan is iemand van in de 40 al bejaard hahaha

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:48

Dan vraag ik me af wat jouw boodschap is in dit topic, want het komt over als "koop nooit een paard, daar ga je spijt van krijgen." De situatie waar jij in zit, is de worst case scenario. Dan zou je zoveel dingen moeten laten, want er kan van alles gebeuren.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:49

nou bah wat een welles nietes, zulke dingen overkomen je jij maar ook een ander...zonder dat je er maar iets aan kan doen!
uitstel van executie is lastig en ik ga daar niet over, ik begrijp het gebaar maar is dat wel verstandig?
(een lange kwelling heeft meer inpact dan een korte) :o

Terug op het topic...
Het enige wat ik kan zeggen bespaar op onnodige frutsels en hebbedingen, en koop niet in een opwelling of van slechte kwalitijd!
Laatst bijgewerkt door kwita op 29-12-14 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:49

Cassidy schreef:
Sterker nog, ik had een merrie, en daar heb ik een veulen van gefokt.
En van dat veulen, nadat ze volwassen genoeg was, nog een keer een veulen.
Ik had een salaris wat drie keer dat was wat ik nu verdiende.
Kon aan alle drie paarden de zorg geven die nodig was.
Tot ik ineens mijn baan verloor. En na drie jaar zoeken en knokken een baan kreeg die de helft verdient wat ik voorheen kreeg.
Dus ja, ik kan de drie paarden die ik nu heb met het salaris wat ik nu verdien niet onderhouden.
Probleem is, dat ik keuzes moet maken.
Verkopen gaat niet, de keuze is tussen leven en dood.
Er zijn er twee die niet verkocht kunnen worden.
Die alleen maar dood kunnen.
En dat probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen.
Als jij degene wilt zijn die dat wil beslissen, ga je gang.
Ik kan je niet beloven dat ik gehoor ga geven aan je advies.

Dat is dan ook wel een luxeprobleem..
Dat jij geen 3 paarden kan onderhouden betekent niet dat iemand geen 1 paard kan onderhouden.
Ik denk overal heel goed over na, anders doe ik het niet. Daarnaast heb ik geen moeite met de dood als dat echt nodig zou zijn. Ik denk heel realistisch, daarom heb ik nog geen paard.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:50

Ik was 13 toen ik mijn eigen paard had! Alle startbedragen heb ik van mijn ouders gekregen. Een 1e tuig en het paard. De rest moest ik zelf erbij vinden/kopen.

Ik ben het er ook mee eens dat je het zo gek kan maken als je zelf wilt.. En ja, ik woon nog bij mijn ouders, m'n paard staat ook aan huis. Stalling hier in de buurt kost je zo rond de 250 euro.. Nu ze thuis staat ben ik er qua voeding en stalling zo'n 50 euro per maand voor kwijt.

Ik heb inderdaad ook een spaarpot, en moet ook voor mezelf 'zorgen' ik betaal een soort huur aan mijn ouders. Ook heb ik een eigen auto, een trailer, en natuurlijk het paard zelf. En ja, die betaal ik allemaal zelf. Ik heb een baan van 32 uur, verlenging kan niemand beloven. Maar toen ik nog student was kon ik ook voor mijn paard opdraaien.

Ik heb ook een max bedrag aan mezelf gegeven wat ik uit wil geven aan mijn paard, als ze iets gaat mankeren doe ik er wel wat aan. Maar ik ga tot een bepaalde hoogte. Dan houdt het op.

Ik heb overigens ook samenwoon-wensen. En mijn vriend weet dat het paard mee gaat. Take it or leave it. En samen wonen gaat gewoon gebeuren.. Paard kan waarschijnlijk niet aan huis, maar die dingen moet je gewoon van te voren goed uitpluizen.

Alles moet overwogen worden, en iedere cent moet nog een keer extra omgedraaid worden voordat hij wordt uitgegeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:51

Moos99 schreef:
Dan vraag ik me af wat jouw boodschap is in dit topic, want het komt over als "koop nooit een paard, daar ga je spijt van krijgen." De situatie waar jij in zit, is de worst case scenario. Dan zou je zoveel dingen moeten laten, want er kan van alles gebeuren.

Nogmaals, het staat iedereen vrij om zijn eigen ervaringen op te doen.
Ik probeer mensen te bewaren voor fouten, moet ik eigenlijk niet doen.
Iedereen mag zijn eigen ervaringen opdoen.
Ik het geval van een paard heb je echter uiteindelijk ook nog te maken met dat dier. Die de noodzakelijke verzorging moet ontberen omdat eigenaar zich gek heeft laten praten door mensen op Bokt, dat je vooral lekker je gang moet mogen gaan....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:51

Moos99 schreef:

Je kunt ook beslissen om een paard te nemen en geen drie, je hoeft niet te fokken enz enz, doe gewoon waar je jezelf goed bij voelt, met een dikke spaarrekening heb je al minder zorgen als er eens iets misgaat

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:52

LesleyxLinn schreef:
Daarnaast heb ik geen moeite met de dood als dat echt nodig zou zijn. Ik denk heel realistisch, daarom heb ik nog geen paard.

Op het moment dat je geen paard hebt, is dat niet realistisch, maar in mijn ogen een droom.
En als je er echt voor staat, geloof me, dan is het niet zomaar een beslissing die je op Bokt kwakt. Dan doet dat ronduit lichamelijk PIJN.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:53

piezze schreef:
Moos99 schreef:

Je kunt ook beslissen om een paard te nemen en geen drie, je hoeft niet te fokken enz enz, doe gewoon waar je jezelf goed bij voelt, met een dikke spaarrekening heb je al minder zorgen als er eens iets misgaat

Die dikke spaarrekening is snel genoeg op als je er drie hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:57

piezze schreef:

Ik heb gedaan waar ik me goed bij voelde, ik heb gehoor gegeven aan mijn droom.
Achteraf had ik er misschien beter aan gedaan om gehoor te geven aan mijn verstand en niet te fokken.
Maar wie zijn jullie om de keuze die ik ooit heb gemaakt in twijfel te trekken?
En om iedere reactie even voor te zijn dat ik dat dan ook niet moet doen: sorry, ik kan niet anders.
Echter met in nu van mening dat iedereen zijn eigen fouten ervaringen mag opdoen. Echt iedereen.....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

rapunzelx

Re: Eigen paard, alle info graag die ik kan hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:59

Dat is toch Cassidy d'r leven? Haar droom? Ze heeft er achteraf blijkbaar van geleerd. Het is verder niet aan bokt om hier in te mengen lijkt mij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:00

rapunzelx schreef:
Dat is toch Cassidy d'r leven? Haar droom? Ze heeft er achteraf blijkbaar van geleerd. Het is verder niet aan bokt om hier in te mengen lijkt mij.

Thank you! _/-\o_

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:00

Zoals je zelf zegt, je staat er bitter in. Dat vind ik dan al niet meer realistisch. Wanneer iemand al zijn botten breekt met skiën en voor altijd in een rolstoel eindigt, zal diegene iedereen voor gek kunnen verklaren dat ze nog durven te gaan skiën want er kan zoveel gebeuren. Of iedereen daar dan naar moet luisteren...

Er zijn altijd risico's, het hoeft niet zo fout te gaan.