Paard Inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:51

Hartstikke mooi dat je zo'n leuke kans krijgt! Heb je al een goede instructrice gevonden die je les gaat geven? Want alleen met goede les gaat dit het paardje worden dat jij graag wilt. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken op de bokt markt of op marktplaats welke mensen in jouw buurt les geven en bij jou komen zodat jij niet met het paard naar een manege ofzo hoeft te gaan. Als je het slim aanpakt met goede les ga je hier ontzettend veel van leren en er erg veel plezier aan beleven!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:53

linn1502 schreef:
Vind sommige reacties wel erg sarcastisch geschreven. TS is 13, een beetje begrip. Snap dat jullie het haar duidelijk willen maken dat ze hulp nodig heeft omdat ze anders onbewust veel meer kwaad dan goed kan doen...

Snap ook dat het vervelend word dat er 100 topics over worden geopend door de wat jongere ruitertjes die vragen hoe ze een paard inrijden.. maar om nu gelijk zo sarcastisch te doen,het is n kind hoor en denk dat ze zo alleen maar meer denkt, laat iedereen maar praten.. lijkt me niet het doel...

TS, ben het wel met de rest eens. Zoek hulp, neem les met het dier.. Zo kom je vele malen verder en kun je ook oefenen! Verder is het natuurlijk leuk dat de boer het je vraagt, maar ga hier wel verstandig mee om ;)

tuurlijk worden mensen (waaronder ik) sarcastisch. in de tijd dat ik 13 was, was je blij met alle informatie en hulp die je kreeg en nam je aan wat de ervaren mensen zeiden en deed je hier wat mee en was je er dankbaar voor. ik moest het vroeger niet in men hoofdhalen zo te doen tegen "volwassenen" dan kreeg ik een draai om men oren of de computer werd uit gedrukt. de gemiddelde 10 tot 15 jarigen van nu denken dat ze de Eiffeltoren in hun eentje op kunnen bouwen (bewijze van). kijk hoe TS zelf reageert, kind of niet, op je 13e ben je oud en wijs genoeg om respectvol en normaal te reageren. er zijn mensen die tijd en energie steken in het meedenken en geven van een antwoord zodat TS verder kan of er nog eens goed over na kan denken. daar mag ze alleen maar dankbaar voor zijn dat er mensen zijn die haar in bescherming willen nemen voor haar eigen overmoedigheid ipv zo ondankbaar te reageren.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:01

Wwijk23 schreef:
linn1502 schreef:
Vind sommige reacties wel erg sarcastisch geschreven. TS is 13, een beetje begrip. Snap dat jullie het haar duidelijk willen maken dat ze hulp nodig heeft omdat ze anders onbewust veel meer kwaad dan goed kan doen...

Snap ook dat het vervelend word dat er 100 topics over worden geopend door de wat jongere ruitertjes die vragen hoe ze een paard inrijden.. maar om nu gelijk zo sarcastisch te doen,het is n kind hoor en denk dat ze zo alleen maar meer denkt, laat iedereen maar praten.. lijkt me niet het doel...

TS, ben het wel met de rest eens. Zoek hulp, neem les met het dier.. Zo kom je vele malen verder en kun je ook oefenen! Verder is het natuurlijk leuk dat de boer het je vraagt, maar ga hier wel verstandig mee om ;)

tuurlijk worden mensen (waaronder ik) sarcastisch. in de tijd dat ik 13 was, was je blij met alle informatie en hulp die je kreeg en nam je aan wat de ervaren mensen zeiden en deed je hier wat mee en was je er dankbaar voor. ik moest het vroeger niet in men hoofdhalen zo te doen tegen "volwassenen" dan kreeg ik een draai om men oren of de computer werd uit gedrukt. de gemiddelde 10 tot 15 jarigen van nu denken dat ze de Eiffeltoren in hun eentje op kunnen bouwen (bewijze van). kijk hoe TS zelf reageert, kind of niet, op je 13e ben je oud en wijs genoeg om respectvol en normaal te reageren. er zijn mensen die tijd en energie steken in het meedenken en geven van een antwoord zodat TS verder kan of er nog eens goed over na kan denken. daar mag ze alleen maar dankbaar voor zijn dat er mensen zijn die haar in bescherming willen nemen voor haar eigen overmoedigheid ipv zo ondankbaar te reageren.

Was geen aanval op jou he :) Maar ik ben het volledig met je eens, vergis je niet...
Denk alleen dat we met dat sarcastische niets opschieten, TS gaat zo alleen nog maar mee haar eigen plan volgen IPV tips aannemen.. Daar wordt het beestje niet beter van.

Tegenwoordig hebben de jongeren allemaal een pc/laptop op hun slaapkamer en hebben ouders geen idee wat zich in de slaapkamer afspeelt. Ik mocht alleen in de woonkamer op de laptop en werd er met mijn ouders gepraat over nieuwe verzorgpony's en het verloop daarvan.. Ik haalde het ook niet in mijn hoofd om zomaar iets nieuws te doen met de paarden, maar daar werd over gesproken met de eigenaresse en ik vertelde het vol enthousiasme aan m'n moeder, als die er al niet bij was...

Tegenwoordig is het allemaal anders... ook al ben ik zelf net uit de luiers bij wijze van spreken haha, vind het verschil heel erg groot

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:04

HorseRider13 schreef:
Hahah, het is ook echt niet zo dat ze nog helemaal niet is ingereden (sorry, daarin was ik onduidelijk), ze is nu vier maanden onder het zadel en het is meer een beetje de laatste dingen aanleren. Want ze doet alles wel gewoon goed :) Dat ze wegsprong had ook veel te maken met dat ze schrok, en met dat soort paarden heb ik wel ervaring. Maar het was meer de vraag van wat ik kan doen met haar... want ondertussen doet ze stap draf en galop wel goed

Nou dan is het toch juist makkelijker omdat ze al 4 maanden onder het zadel is........lijkt me, zeker omdat je roept dat je al vaker ingereden had.

Maar neem maar gerust van ons aan: Laat het over aan iemand die ervaring heeft en weet hoe te handelen of doe het onder een goede begeleiding van een ervaren iemand.

Want je hebt geen ervaring en dat is ook te lezen en te merken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:15

ik zou toch maar luisteren naar de tips hier.
In je advertentie staat namelijk dat je paarden hebt ingereden (wat ik sterk in vraag stel aangezien je maar 13 bent) en in je startpost zeg je dat je het nog nooit gedaan hebt. Lekker tegenstrijdig :') .

Een boer kan altijd zeggen dat je goed rijdt, dat wil nog niet zeggen dat hij er verstand van heeft.

kortom: laat het door een ervaren persoon doen die er al jaren ervaring in heeft en ga zelf niet klooien aan dat paard.
Daarnaast zou ik zelf nooit iemand van 13 een onervaren paard laten berijden. VEEL te gevaarlijk.

Sjira

Re: Paard Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:19

Gewoon lekker gaan rijden. De eigenaar is er bij en die kan best inschatten of je er wel of niet op kan. De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar. Lekker veel plezier maken en de pony beetje bij beetje nieuwe oefeningen aanleren. Probeer de eigenaar er wel goed in te betrekken, als het goed gaat maar ook als het minder goed gaat.

Succes!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:22

Oh en over al die bokkers die nu vallen over die 'ervaringsdeskundige' en instructie enz. Hebben die wel gelezen dat het over een zorgboerderij gaat en dat de eigenaar zelf ts op de pony heeft gezet en heeft aangegeven dat het zo goed gaat dat ze de pony mag blijven rijden?

Kan me voorstellen dat je als 13 jarige en op een zorgboerderij woont niet even €30,- per week gaat betalen aan les om de pony van de eigenaar te 'beleren'.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:45

Sjira schreef:
Oh en over al die bokkers die nu vallen over die 'ervaringsdeskundige' en instructie enz. Hebben die wel gelezen dat het over een zorgboerderij gaat en dat de eigenaar zelf ts op de pony heeft gezet en heeft aangegeven dat het zo goed gaat dat ze de pony mag blijven rijden?

Kan me voorstellen dat je als 13 jarige en op een zorgboerderij woont niet even €30,- per week gaat betalen aan les om de pony van de eigenaar te 'beleren'.

en in geval dat het paard ineens een geblokkeerde rug krijgt door iets verkeerd aan te leren? Het kan topicstarter van zich af gooien en dan is er zoveel meer aan de hand -> DA kosten voor het paard zijn rug waardoor TS misschien niet meer mag terugkomen van de boer.
Liever 30 euro betalen voor een instructeur dan achteraf een hoop kosten te moeten betalen door slechte rug, nek of wat dan ook.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:47

Ik heb zelf ook ooit de fout gemaakt een paard vast te zetten omdat een eigenaar zei dat ik als 12 jarige wel een paard in kon rijden zonder begeleiding, niet fijn als je je dat achteraf realiseerd :(

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:14

Erg jammer dat 10-15 jarige direct als onervaren worden opgeschreven. ;) Waarschijnlijk krijg ik nu bokt over me heen.

Ik volg Sjira haar reactie voor de rest.

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:18

Wat leuk, is dit zorgboerderij de gastvrijheid? Ik heb hier ook ruim 3 jaar gezeten, leuke ponies inderdaad! Vooral Angel en Lady (die nu overleden is helaas) vond ik leuk, en Natuurlijk Amore, maar weet niet of die er nog staat... Fair was echt een knuffie.. hopen dat het lukt!

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:20

janahxginger schreef:
Erg jammer dat 10-15 jarige direct als onervaren worden opgeschreven. ;) Waarschijnlijk krijg ik nu bokt over me heen.

Je ik ben van mening dat je als 15 jarige, nog heel onervaren bent. Je kunt wel al jaren rijden en mee lopen in deze wereld, maar de echte kennis... die komt pas later.

Tuurlijk is de ene verder als de ander en er zijn heus uitzonderingen maar op je 15e ben je nog geen oud geleerde...

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:23

linn1502 schreef:
janahxginger schreef:

Je ik ben van mening dat je als 15 jarige, nog heel onervaren bent. Je kunt wel al jaren rijden en mee lopen in deze wereld, maar de echte kennis... die komt pas later.

Tuurlijk is de ene verder als de ander en er zijn heus uitzonderingen maar op je 15e ben je nog geen oud geleerde...

En dit zit er op bokt dus erg ingeburgerd. Erg jammer zo. Zo word je achter een tijdje nog bang om ergens te reageren. Want je word meteen als onervaren opgeschreven. Niet alle 10-15 jarige hobbelen nog rond op een manege. Jammer dat de meesten dit denken. :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:10

Sorry maar niet alle 15 jarige zijn onervaren. Ik reed op mijn 15 in het z sprong l en keer al een paar jaar les van een gp ruiter. Daarbij 1 pony zelf opgeleid naar het z en 2 zelf zadelmak gemaakt en beleerd. Dus zeker niet onervaren. Maar om nou zelfstandig helmaal een pony zadelmak te maken nee dat ging toen niet, en nu nog niet. Het belangrijkste is dat je hulp zoekt van een ervaren iemand die je kan Helpen bij je problemen

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:00

Pony is al zadelmak en er is ook al mee gereden. Denk niet dat de eigenaar een 13-jarige op een onbeleerde pony zet. De eigenaar heeft een zorgboerderij dus zal z'n verantwoordelijkheid wel kennen. Ik neem ook aan dat de eigenaar erbij is als je de pony rijdt TS?

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 07:46

janahxginger schreef:

Tuurlijk is de ene verder als de ander en er zijn heus uitzonderingen maar op je 15e ben je nog geen oud geleerde...[/quote]

En dit zit er op bokt dus erg ingeburgerd. Erg jammer zo. Zo word je achter een tijdje nog bang om ergens te reageren. Want je word meteen als onervaren opgeschreven. Niet alle 10-15 jarige hobbelen nog rond op een manege. Jammer dat de meesten dit denken. :)[/quote]

Nee hoor want zoals ik al zei: Niet iedereen, maar op je 15e heb je nog een hoop te leren ;) Of je nu Z rijd of niet, er is nog een verschil tussen een paard die je koopt met deze knopjes erop, of nog een groentje..

Maar hé dit is mijn mening he :) Als je mijn eerste reactie lees zie je dat ik het zelfs opneem voor de TS, dat ze niet zo sarcastisch moeten doen en geef als tip om wel les te nemen... geen kwaad woord vanaf mijn kant.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 07:50

HorseRider13 schreef:
heey!
Ik ga morgen op een zorgboerderij wonen! Heel fijn, maar wat nog fijner is: ze hebben 3 paarden!
1 van de paarden is nog niet helemaal ingereden.
Woensdag was ik een dagje mee komen kijken op de boerderij en mocht ik eerst op Angel, en zwarte pony die ZZ dressuur heeft gelopen. Is een superfijne pony die ook goed kan springen!
Later zag de boer dat ik best goed kan rijden en besloot hij mij op Fair te zetten, die dus nog niet helemaal is ingereden...
Eerst gelongeerd zonder zadel, daarna met zadel en toen erop!
De boer hield Fair in het begin vast, ze ging er heel vaak vandoor of maakt een rare sprong.
Hij liet Fair los, en het ging perfect! Volgens de boer was er nog niemand waarbij het zo goed ging!

Alleen heb ik nu een probleempje... Ik heb nog nooit een paard ingereden en ik mag Fair nu verder in gaan rijden....
Heeft iemand tips? Ik wil haar ook graag laten springen, dus hoe kan ik haar het beste kennis laten maken met een hindernis?

xx

Ik zou idd fijn les nemen en nog heel even wachten met springen

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 07:54

linn1502 schreef:
janahxginger schreef:

En dit zit er op bokt dus erg ingeburgerd. Erg jammer zo. Zo word je achter een tijdje nog bang om ergens te reageren. Want je word meteen als onervaren opgeschreven. Niet alle 10-15 jarige hobbelen nog rond op een manege. Jammer dat de meesten dit denken. :)[/quote]

Nee hoor want zoals ik al zei: Niet iedereen, maar op je 15e heb je nog een hoop te leren ;) Of je nu Z rijd of niet, er is nog een verschil tussen een paard die je koopt met deze knopjes erop, of nog een groentje..

Maar hé dit is mijn mening he :) Als je mijn eerste reactie lees zie je dat ik het zelfs opneem voor de TS, dat ze niet zo sarcastisch moeten doen en geef als tip om wel les te nemen... geen kwaad woord vanaf mijn kant.[/quote]

Ach ja, ik snap best jou mening...;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 07:57

TS... Ik zie dat je vrij nieuw bent op bokt, als ik jou was zal ik even in mijn profiel kijken en de kleine letters lezen.. Dat is natuurlijk wel iet sarcastisch geschreven. Maar inprincipe is het wel zo. Helaas..

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:00

SindyKaya schreef:
TS... Ik zie dat je vrij nieuw bent op bokt, als ik jou was zal ik even in mijn profiel kijken en de kleine letters lezen.. Dat is natuurlijk wel iet sarcastisch geschreven. Maar inprincipe is het wel zo. Helaas..

_/-\o_ Wat er in je profiel staat dus. Wat ik al zei, je zou bang worden om nog ergens te reageren. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:16

Er is niks mis met kinderen van 13-15 die onervaren zijn en een paard willen inrijden/doorrijden..
mits ze het doen onder goede wekelijkse begeleiding.
Toen ik een net zadelmak paard ging rijden, had ik ook elke week les zodat ik niks verkeerd zou doen.
Maar krijg van TS het gevoel alsof ze gewoon in haar eentje dit wel even doet, na haar sarcastische reactie.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:37

haha SindyKaya ik vind de kleine letters in je profiel echt gaaf!
gelijk heb je!!

@ts: "vroeger" 15 jaar geleden, ben ik ook wel eens "gewoon" op een groene pony gaan zitten, daar is best wat leuks uitgekomen. Zeker t begin was niet altijd leuk omdat we niet precies wisten wat we moesten doen en de pony dus wel eens gek ging doen, maar gaandeweg hebben pony en ik toch van elkaar geleerd.Nee het loopt geen ZZ en het springt geen 1.50, maar het was zeer geschikt als wei-hobbel-pony en we konden er zelfs een rondje mee door het dorp.

Je kunt het best zelf doen, het helpt heel erg wanneer je een volwassene ernaast hebt staan die goed kan inschatten of er iets mis dreigt te gaan, van boven op die pony wordt dat namelijk toch wat moeilijker. Verder, tja wees bereid om een paar keer flink te vliegen en wees bereid om er elke keer weer op te stappen. Met doorzetten bereik je het meeste. En blijf je hoofd erbij houden, als iets niet werkt: pak het dan anders aan.

Ik vind het zo betuttelend om te zeggen: je hebt te weinig ervaring, je moet veel geld uitgeven aan een dure instructeur die het per definitie beter kan dan jij. Btw waar halen Ts of meneer de boer het geld in godsnaam vandaan?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:39

_black_rose_ schreef:
Btw waar halen Ts of meneer de boer het geld in godsnaam vandaan?

Nou, als ze geen geld hebben voor instructie, dan niet aan beginnen.

Overigens, er zijn ook instructrices van 15 euro.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:25

Jeetje kom op mensen.. De EIGENAAR van de pony, tevens EIGENAAR van een zorgboerderij, geeft toestemming aan ts dat zij die pony mag rijden. En dan gaat bokt zeggen dat ze dat niet mag want ze is te jong en onervaren? Ik denk dat de beste boer himself wel beter kan inschatten of ts, die wij nooit hebben zien rijden, op deze pony, die wij nooit hebben zien lopen, kan rijden.

Daarnaast, wie zegt dat de eigenaar geen begeleider is? Wie weet heeft ie zelf al 30 paarden van 3-jarige naar ZZ-springen gereden? Misschien zit ie al 60 jaar in de paarden en weet ie dondersgoed wat ie doet. En dan zegt bokt dat het allemaal nier mag en kan?

Anyway, volgens mij wilt ts graag een sprongetje gaan maken met deze pony en uit enthousiasme vraagt ze bokt hoe ze daar het beste mee kan beginnen.

Nou ts, heb je toevallig meerdere balkjes liggen daar?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:13

Niemand zegt dat ze er niet op mag rijden, alleen dat het verstandig is om er les/begeleiding bij te hebben