Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
romyloverrr schreef:Lara_Silver schreef:Je praat in de hele OP over de pony, maar hoe zit het met jezelf, met jou zit en jou rijden?
Mijn zit is prima!
Op het moment even niet omdat ik 3 maanden niet meer heb gereden.
Maar hiervoor heb ik ook even afsheid genomen van mijn dressuurzadel en rijd de dressuurles
met en springzadel om mijn houding weer snel op orde te krijgen.
Met mijn rijden? wat bedoel je?
Andere paarden krijg ik in ieder geval na een tijdje wel lekker over de rug aan het lopen.
sneeuwpop schreef:En waarom Denk je dat jij zelf wel "aan de teugel" kan rijden?
Dat het bij andere pony's lukt, wil nog niet zeggen dat jij het goed doet. Sommige gaan gewoon makkelijk in een krul lopen.
Wanneer je het zelf goed onder de knie hebt, weet je ook wanneer de pony ergens blokkeert en het niet kan. Een hulp teugel kan op dat moment juist voor schade zorgen omdat deze wordt gedwongen.
Doe je het zelf niet goed, heb je meer aan een goede instructeur dan aan een hulp teugel. Een hulp teugel zal je fouten namelijk minder zichtbaar maken, maar ze lossen niet op.
mrie schreef:Hou toch op met die pony aan de teugel rijden.... Het beest is 24 en heeft een doorgezakte rug. Dat betekent dus dat die heel kort geworden rugspieren ineens weer net zo lang moeten worden als voordat ze een ingezakte rug had. Dat kan gewoon helemaal niet
Ja je kunt er een "hulpteugel" aanhangen en dus via haar muil haar hoofd ergens naar toe trekken wat eigenlijk niet meer kan. Jouw oma van 70 gaat toch ook niet meer proberen haar benen in haar nek te leggen...
Dus zet die gedachte uit je hoofd, laat die pony lekker lopen zoals hij loopt en vooral lekker in beweging houden want rust roest op die leeftijd. Dat gepluk aan een paard, heb gvd gewoon lol met je knol
romyloverrr schreef:Waarom neem je in hemelsnaam al bij boorbaat aan dat ik de paarden in de knul rijd. Terwijl je mij nog nooit heb zien rijden en je niet eens weet wat voor een paarden ik rijd.
Ik snap ook niet waar het "aan de teugel kan rijden" vandaan komt.
Alsof je gewoon kan zeggen, goh, ik ga dat paard eens effe aan de teugel rijden.
mrie schreef:Helemaal geen slechte dag gehad... Ik lees ook aan alles dat ze het goed met de pony voor heeft... Hoe lees jij mijn post zeg? Slechte dag gehad?
En ik laat me al helemaal niet door een mupke van 16 de les lezen, kom nou
RianneH schreef:Misschien een optie om te beginnen met aan de hand werken of lange lijnen? Is weer een stukje afwisseling en daarmee kan je je paard goed gymnastiseren. Zeker als je zegt dat je vast zit in jouw dressuurmatig rijden, je misschien iets te groot bent en je het paard wil leren goed haar lichaam te gebruiken. Ik heb namelijk ook het vermoeden dat ze misschien door het ruitergewicht wel eens moeilijker d'r rug omhoog kan brengen (wat je wilt als je naar de nagevelijkheid toe rijdt) waardoor je ook tegen het niet nageven aan loopt.
sneeuwpop schreef:Ja, ik kan gewoon zeggen dat ik dat paard aan de teugel ga rijden. ..
Soms moet je eerst richten op het paard aan het been te maken, maar daarna moet het gewoon vanzelf gaan ja.....
Rijtechnisch probleem?

xVerax schreef:mrie schreef:Hou toch op met die pony aan de teugel rijden.... Het beest is 24 en heeft een doorgezakte rug. Dat betekent dus dat die heel kort geworden rugspieren ineens weer net zo lang moeten worden als voordat ze een ingezakte rug had. Dat kan gewoon helemaal niet
Ja je kunt er een "hulpteugel" aanhangen en dus via haar muil haar hoofd ergens naar toe trekken wat eigenlijk niet meer kan. Jouw oma van 70 gaat toch ook niet meer proberen haar benen in haar nek te leggen...
Dus zet die gedachte uit je hoofd, laat die pony lekker lopen zoals hij loopt en vooral lekker in beweging houden want rust roest op die leeftijd. Dat gepluk aan een paard, heb gvd gewoon lol met je knol
Slechte dag gehad?
Het meisje wil gewoon haar pony net wat fijner rijden zodat het voor de pony op langer termijn aangenaam blijft, ipv dat ze haar hele rug vast gaat zetten en nog verder doorzakt.
Ik snap het als je je mening kwijt wil en dat mag ook, maar doe het alsjeblieft wat vriendelijker, je leest aan alles dat ze het goed met haar pony voor heeft.

alice0cullen schreef:Misschien is een thiedemann de hulp die je in de goede richting duwt aangezien hij alleen een werking heeft wanneer je pony heel hoog wil lopen met haar hoofd.
Wij hebben het ook gedaan voor een pony dat al 21 was twee maand later klikte het en nu loopt ze altijd netjes aan de teugel.
KellyDV schreef:Sensogan bit geprobeerd van Sprenger K&K? Mijn merrie loopt hier super op en op andere bitten ook wat hangerig/niet nagefelijk
maj0 schreef:Raad je toch weer aan om te gaan lessen, blijkbaar heb je het nog niet zo goed onder controle dat je het thuis ook kunt.
hulpteugel lost namelijk het probleem niet op.
KellyDV schreef:Sensogan bit geprobeerd van Sprenger K&K? Mijn merrie loopt hier super op en op andere bitten ook wat hangerig/niet nagefelijk