pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:29

Maar je kunt ook niet echt verwachten dat je pony lekker los kan laten als de helft van de tijd je broertje er op hobbelt om het maar even cru te zeggen. Ik denk ook dat je moet accepteren zoals het nu is. Tja het enige wat je kan doen is een martingaal of een hulpteugel die het hoofd blokkeert als hij heel hoog komt en verder niet inwerkt. Daar zie ik opzich niet zo'n kwaad van in, maar de vraag is meer of het echt zin heeft..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:33

Ik longeer nu met een longeerhulp en sms met een elastiek.
Ik weet het niet echt.
In ieder geval geen thieddeman of slof ofzo.
Dat gaat niet werken lijkt me.

Longeren is eigenlijk altijd hetzelfde (wel soms balkjes ofzo) en rijden niet.
Daarvoor heb ik steeds andere dingen.
Verder kan ik mij eigenlijk niets bedenken.

Tja, ik rijd ook een merrie waar de helft van de tijd iemand op rijd die zelf heel erg scheef is.
Maar toch loopt ze de 2e helft als ik haar weer los heb toch weer zoals ''normaal''

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:35

romyloverrr schreef:
Lara_Silver schreef:
Je praat in de hele OP over de pony, maar hoe zit het met jezelf, met jou zit en jou rijden?

Mijn zit is prima!
Op het moment even niet omdat ik 3 maanden niet meer heb gereden.
Maar hiervoor heb ik ook even afsheid genomen van mijn dressuurzadel en rijd de dressuurles
met en springzadel om mijn houding weer snel op orde te krijgen.

Met mijn rijden? wat bedoel je?
Andere paarden krijg ik in ieder geval na een tijdje wel lekker over de rug aan het lopen.

Je rijden, dus je samenspel van zit been en handhulpen, het kan gerust zijn daar iets gebeurd wat er voor zorgt dat de merrie zo vast blijft houden.

Het kan ook aan de merrie liggen, dat de eigenhouding onderhand zo 'vastgeroest' is, dat ze er doorheen gereden moet worden. Ik heb jaren geleden mijn pony binnenstebuiten gekeerd, niet gevonden en toen ging er een thiedeman aan, dat hielp al een stukje, maar het was niet je van het. Verder zie ik geen eerlijke hulpteugel die kan helpen. Zeker niets als een slof of een elastiek die de pony in een valse houding gaat zetten.

Ik ben op een gegeven moment bij een erg goede instructrice gaan lessen, samen hebben we hem in één les mooi nageeflijk gekregen, het zat niet in het lichaam maar in het hoofd. Pas toen hij echt netjes op de buitenteugel was, en na eeuwen van figuren en overgangen nam hij opeens mooi het bit aan en gaf na, allemaal zonder hulpteugel. Dus ik zou het toch op die manier proberen te vinden. Een hulpteugel gaat deze pony enkel en alleen in een houdinkje plaatsen, wat de rug niet ten goede zal komen. En dat je haar aan de longe wel over de rug krijgt, laat zien dat er onder het zadel toch iets niet klopt, vanuit haar of vanuit jou. Zelfreflectie is nooit slecht, maar om het te laten controleren door iemand anders (tijdens het rijden van deze pony) is nog beter.

capopjekop

Re: pony na 2 jaar nog steeds niet nagefelijk; toch hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:46

Een gezonde pony zal op een gegeven moment zelf de ontspanning en de nagevelijkheid opzoeken. Als ze dit niet doen dan is er meestal iets aan de hand. Wellicht is de bouw van de pony zo dat ze mss niet lekker loopt zoals jij het ziet, of mss is ze nog wel te stijf in haar lichaam of is er een ander ongemak. Ik zou iig eerst lekker gaan longeren met de dubbele longe, zodat je haar lekker soepel kunt maken. Of wellicht ligt de fout toch bij jou en kom je met goede instructie al een heel eind. Een hulpteugel om je paard te helpen daar geloof ik niet zo in. In de meeste gevallen dwing je de pony in een houding terwijl hij mss helemaal niet ontspannen is.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 17:49

Bedankt!
Longeren aan de dubbele longe doe ik al :j
Ik vind dat veel fijner werken dan de enkele.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:57

En waarom Denk je dat jij zelf wel "aan de teugel" kan rijden?

Dat het bij andere pony's lukt, wil nog niet zeggen dat jij het goed doet. Sommige gaan gewoon makkelijk in een krul lopen.

Wanneer je het zelf goed onder de knie hebt, weet je ook wanneer de pony ergens blokkeert en het niet kan. Een hulp teugel kan op dat moment juist voor schade zorgen omdat deze wordt gedwongen.

Doe je het zelf niet goed, heb je meer aan een goede instructeur dan aan een hulp teugel. Een hulp teugel zal je fouten namelijk minder zichtbaar maken, maar ze lossen niet op.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 18:02

sneeuwpop schreef:
En waarom Denk je dat jij zelf wel "aan de teugel" kan rijden?

Dat het bij andere pony's lukt, wil nog niet zeggen dat jij het goed doet. Sommige gaan gewoon makkelijk in een krul lopen.

Wanneer je het zelf goed onder de knie hebt, weet je ook wanneer de pony ergens blokkeert en het niet kan. Een hulp teugel kan op dat moment juist voor schade zorgen omdat deze wordt gedwongen.

Doe je het zelf niet goed, heb je meer aan een goede instructeur dan aan een hulp teugel. Een hulp teugel zal je fouten namelijk minder zichtbaar maken, maar ze lossen niet op.

Waarom neem je in hemelsnaam al bij boorbaat aan dat ik de paarden in de knul rijd. Terwijl je mij nog nooit heb zien rijden en je niet eens weet wat voor een paarden ik rijd.
Ik snap ook niet waar het "aan de teugel kan rijden" vandaan komt.
Alsof je gewoon kan zeggen, goh, ik ga dat paard eens effe aan de teugel rijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:07

Hou toch op met die pony aan de teugel rijden.... Het beest is 24 en heeft een doorgezakte rug. Dat betekent dus dat die heel kort geworden rugspieren ineens weer net zo lang moeten worden als voordat ze een ingezakte rug had. Dat kan gewoon helemaal niet
Ja je kunt er een "hulpteugel" aanhangen en dus via haar muil haar hoofd ergens naar toe trekken wat eigenlijk niet meer kan. Jouw oma van 70 gaat toch ook niet meer proberen haar benen in haar nek te leggen...
Dus zet die gedachte uit je hoofd, laat die pony lekker lopen zoals hij loopt en vooral lekker in beweging houden want rust roest op die leeftijd. Dat gepluk aan een paard, heb gvd gewoon lol met je knol

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:15

mrie schreef:
Hou toch op met die pony aan de teugel rijden.... Het beest is 24 en heeft een doorgezakte rug. Dat betekent dus dat die heel kort geworden rugspieren ineens weer net zo lang moeten worden als voordat ze een ingezakte rug had. Dat kan gewoon helemaal niet
Ja je kunt er een "hulpteugel" aanhangen en dus via haar muil haar hoofd ergens naar toe trekken wat eigenlijk niet meer kan. Jouw oma van 70 gaat toch ook niet meer proberen haar benen in haar nek te leggen...
Dus zet die gedachte uit je hoofd, laat die pony lekker lopen zoals hij loopt en vooral lekker in beweging houden want rust roest op die leeftijd. Dat gepluk aan een paard, heb gvd gewoon lol met je knol

Slechte dag gehad?
Het meisje wil gewoon haar pony net wat fijner rijden zodat het voor de pony op langer termijn aangenaam blijft, ipv dat ze haar hele rug vast gaat zetten en nog verder doorzakt.
Ik snap het als je je mening kwijt wil en dat mag ook, maar doe het alsjeblieft wat vriendelijker, je leest aan alles dat ze het goed met haar pony voor heeft.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:22

Helemaal geen slechte dag gehad... Ik lees ook aan alles dat ze het goed met de pony voor heeft... Hoe lees jij mijn post zeg? Slechte dag gehad?

En ik laat me al helemaal niet door een mupke van 16 de les lezen, kom nou

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:27

romyloverrr schreef:
Waarom neem je in hemelsnaam al bij boorbaat aan dat ik de paarden in de knul rijd. Terwijl je mij nog nooit heb zien rijden en je niet eens weet wat voor een paarden ik rijd.
Ik snap ook niet waar het "aan de teugel kan rijden" vandaan komt.
Alsof je gewoon kan zeggen, goh, ik ga dat paard eens effe aan de teugel rijden.

Ja, ik kan gewoon zeggen dat ik dat paard aan de teugel ga rijden. ..
Soms moet je eerst richten op het paard aan het been te maken, maar daarna moet het gewoon vanzelf gaan ja.....

Rijtechnisch probleem?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:36

mrie schreef:
Helemaal geen slechte dag gehad... Ik lees ook aan alles dat ze het goed met de pony voor heeft... Hoe lees jij mijn post zeg? Slechte dag gehad?

En ik laat me al helemaal niet door een mupke van 16 de les lezen, kom nou

Nee zeer goed zelfs, maar de zin 'heb gvd lol met je knol' verandert de toon van het hele bericht.

Denigrerend doen over leeftijd is niet echt op z'n plaats denk ik zo.

Edit: Maar oke, prima, misverstand, dat ook weer opgelost. :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:51

Misschien een optie om te beginnen met aan de hand werken of lange lijnen? Is weer een stukje afwisseling en daarmee kan je je paard goed gymnastiseren. Zeker als je zegt dat je vast zit in jouw dressuurmatig rijden, je misschien iets te groot bent en je het paard wil leren goed haar lichaam te gebruiken. Ik heb namelijk ook het vermoeden dat ze misschien door het ruitergewicht wel eens moeilijker d'r rug omhoog kan brengen (wat je wilt als je naar de nagevelijkheid toe rijdt) waardoor je ook tegen het niet nageven aan loopt.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:24

Misschien is een thiedemann de hulp die je in de goede richting duwt aangezien hij alleen een werking heeft wanneer je pony heel hoog wil lopen met haar hoofd.

Wij hebben het ook gedaan voor een pony dat al 21 was twee maand later klikte het en nu loopt ze altijd netjes aan de teugel.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:25

Sensogan bit geprobeerd van Sprenger K&K? Mijn merrie loopt hier super op en op andere bitten ook wat hangerig/niet nagefelijk

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:34

RianneH schreef:
Misschien een optie om te beginnen met aan de hand werken of lange lijnen? Is weer een stukje afwisseling en daarmee kan je je paard goed gymnastiseren. Zeker als je zegt dat je vast zit in jouw dressuurmatig rijden, je misschien iets te groot bent en je het paard wil leren goed haar lichaam te gebruiken. Ik heb namelijk ook het vermoeden dat ze misschien door het ruitergewicht wel eens moeilijker d'r rug omhoog kan brengen (wat je wilt als je naar de nagevelijkheid toe rijdt) waardoor je ook tegen het niet nageven aan loopt.

Dankjewel, hier heb ik iets aan!

sneeuwpop schreef:
Ja, ik kan gewoon zeggen dat ik dat paard aan de teugel ga rijden. ..
Soms moet je eerst richten op het paard aan het been te maken, maar daarna moet het gewoon vanzelf gaan ja.....

Rijtechnisch probleem?

Mijn pony is heel scherp op het been.
dus daar ligt het helaas niet aan :n

xVerax schreef:
mrie schreef:

Slechte dag gehad?
Het meisje wil gewoon haar pony net wat fijner rijden zodat het voor de pony op langer termijn aangenaam blijft, ipv dat ze haar hele rug vast gaat zetten en nog verder doorzakt.
Ik snap het als je je mening kwijt wil en dat mag ook, maar doe het alsjeblieft wat vriendelijker, je leest aan alles dat ze het goed met haar pony voor heeft.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.
Maar ik denk dat je het ook een beetje verkeerd opvat?
Ik wil echt mijn pony op zijn oude dag nog eens efffe flink in de krul trekken, aan je berichten te lezen denk jij dat wel?
En ik heb wel degelijk lol met mijn knol hoor :D
Daaraan echt geen gebrek.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-G8RPFSCM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-4EO8VQRM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-636K7GXN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-HV7GYEEH.jpg

alice0cullen schreef:
Misschien is een thiedemann de hulp die je in de goede richting duwt aangezien hij alleen een werking heeft wanneer je pony heel hoog wil lopen met haar hoofd.

Wij hebben het ook gedaan voor een pony dat al 21 was twee maand later klikte het en nu loopt ze altijd netjes aan de teugel.

Ik ben geen voorstander van een thiedemann, dan eerder een slofteugel.
die kan je zelf op momenten wat lossen laten als dat mogelijk is, een thidemann niet.
Maar zowiso wil ik mijn paard niet met zo'n hulpteugel rijden, daar is ze gewoon echt niet aan toe.
Ik wil als ik het al doe een hulpteugel die lang en laag stimuleert, en niet zo hoog.

KellyDV schreef:
Sensogan bit geprobeerd van Sprenger K&K? Mijn merrie loopt hier super op en op andere bitten ook wat hangerig/niet nagefelijk

Bedankt voor de tip! maar helaas heeft mijn merrie héél weinig ruimte in de mond, waardoor zo'n bitjes toch nog te dik zijn helaas.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:38

tja het zal door blijven zakken en je bent gewoon te groot en te zwaar. niets hulpteugels je pony heeft last van je.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:40

Te zwaar? ik weeg nog geen 40 kilo, dus dat vind ik eigenlijk onzin.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:42

maj0 schreef:
Raad je toch weer aan om te gaan lessen, blijkbaar heb je het nog niet zo goed onder controle dat je het thuis ook kunt.

hulpteugel lost namelijk het probleem niet op.

Ook mijn advies en grote verschil wat ik zie is houding van ruiter wat grote intact heeft.
Je moet ten alle tijde proberen te ontspannen dat lukt jou niet en logisch dat dit. À twee jaar dan nog zo is. Met lessen kan iemand je daar bewuster van laten worden

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:45

Ik zie op de foto's ook geen contact met de paardenmond. Als je dat niet hebt wordt het zowiezo al wel lastig.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:52

KellyDV schreef:

Bedankt voor de tip! maar helaas heeft mijn merrie héél weinig ruimte in de mond, waardoor zo'n bitjes toch nog te dik zijn helaas.[/quote]

Sensogan bitjes zijn ook in 14mm dikte, mijn merrie heeft zelfde probleem ook klein mondje. Ik heb deze:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... ogan-14-mm

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:54

Ik zal er eens naar kijken!
Bedankt!

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:55

Je zal dan wel niet te zwaar zijn maar met die lengte breng je de pony uit balans, een paard die geen goed balans heeft zal ook niet nagevelijk gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:56

(ik ben geen voorstander van een thiedemann, dan eerder een slofteugel.
die kan je zelf op momenten wat lossen laten als dat mogelijk is, een thidemann niet.)

Dan weet jij niet hoe een thiedemann werkt want als het goed is werkt deze alleen in op momenten dat het nodig is. Als het niet nodig is hangt hij los. Bij een slofteugel heb juist veel eerder de neiging deze kort te houden waardoor het paard/pony onnatuurlijk aan de teugel gaat lopen.

Wat is jouw doel met depony? Op de 1e foto vind ik haar helemaal niet zo beroerd lopen. Als je geen wedstrijden wilt rijden zou ik hier gewoon lekker genoegen meenemen. Ook gezien haar leeftijd. Als je haar zo rijd, rij je haar heus niet naar de knoppen. En anders toch les nemen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 22:00

Mijn doel is helemaal niets, nooit gehad ook.
Ja, wel een soort van in de zin van: een koeien met haar drijven, of springen zonder tuig.
Maar écht een doel heb ik niet.

Wedstrijden rijden wil ik niet OHZ met haar.
Als je dat wilt moet je ook meer rijden, en dat wil ik niet meer op haar.

Misschien wil ik wel menwedstrijden gaan doen.