Paniekhaak halster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen halster met paniekhaak

Poll eindigt op

Wel.
23 (31%)
Niet.
42 (58%)
Geen ervaring, en dus geen echte stem
7 (9%)

Totaal aantal stemmen: 72

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:53

Ik zou vooral een touw kiezen wat niet zo snel snijdt in je hand, mocht je toch vasthouden krijg je gelijk brandblaren.
Het bovenste plaatje kan ik niet openen

KelseyxJay13

Heb trouwens de ervaring ermee dat je vel ertussen kan gaan zitten #)

baszo17

vreselijk ding die paniekhaken.

ik ken paarden die het snappen, en dus een flinke ruk geven aan het halster zodat ze los zijn.
Als je loopt gaan de haken soms ineens los of een paard wat schrikt vliegt ie ook los. en weg je paard.

ik gebruik een normale musketon haak. een paniekhaak vind ik geen oplossing tegen hangen.

dat kan je je paard wel op andere manieren afleren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:09

Geen paniekhaak, met de simpele reden dat het dier soms los kan komen, ook als dat niet gewenst is. Om met een paard te lopen heb ik liever een musketon of andere sluiting.

Om je paard veilig vast te zetten zou ik ook geen paniekhaak gebruiken. Er bestaat er zoiets als een Aussie Tie Ring of een Safe Clip. Hieronder uitleg hoe ze werken, en adressen waar je ze kunt bestellen. Paard kan zich er niet aan ophangen en het is de perfecte tool om een jong paard vast te leren staan, en om ook een ouder paard veilig vast te zetten.

Uitleg Aussie Tie Ring en Safe Clip

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

Verkoopadressen:

Safe Clip: http://www.depaardenverzorger.nl

Aussie Tie ring: http://www.westernstore.nl

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:32

HAR --> YRT

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:33

Ik vind het ook ondingen,al zat problemen mee gezien dat een losliep omdat de sluiting te snel losliet.

Zie ook niet in waarom je zoiets zou gebruiken...Cassidy geeft al goede voorbeelden.Ik gebruikte vroeger altijd een stukje stro-touw om het touw aan vast te knopen als het nodig mocht zijn.

vuurneon

Re: Paniekhaak halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:34

Rot dingen vind ik het; gaan los als je het niet wil, gaan niet los als je het wel wil om over persoonlijk leed maar te zwijgen; vel ertussen of haak laat los op je hand... Au!

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:36

ik vind het dikke ondingen !
als je paard eens aan het touw trekt of iets schiet dat ding al los.
ik heb persoonlijk liever een gewone haak.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:37

Ik snap niet hoe een paniekhaak 'zomaar' los kan schieten? Dan moet je toch echt aan de haak zelf zitten. Als je alleen het touw vasthoudt, zou losschieten echt niet moeten kunnen.
Ben wel benieuwd hoe dat bij jullie dan gebeurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:39

Rot dingen, wou eens een paardje meenemen van het land af, had alleen dat touw in de buurt en kende het niet. Paard mee, gaat buiten het hek weer staan eten. Ik trek aan het touw, haakje los :roll: Kon ik alsnog achter dat paard aan, en ik was net zo blij dat ie zich makkelijk liet pakken in het land tussen de rest :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:39

Als de paniekhaak "lam" wordt, is vaak een onverwachtse beweging van het paardenhoofd of het halstertouw al voldoende om hem los te laten schieten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:40

xSwanHeart schreef:
Ik snap niet hoe een paniekhaak 'zomaar' los kan schieten? Dan moet je toch echt aan de haak zelf zitten. Als je alleen het touw vasthoudt, zou losschieten echt niet moeten kunnen.
Ben wel benieuwd hoe dat bij jullie dan gebeurt?

Van slap hangend touw ineens een flinke ruk eraan door paard en 'daahaag paardje' :+
Of alleen door aan het touw te trekken om bv hoofd omhoog te doen :')

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:42

Dat heb ik echt nog nooit gehad. En gebruik nooit wat anders dan een paniekhaak...

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:47

Wij mogen op de manege om de rede dat een paard kan ontsnappen de paniekhaak alleen gebruiken op de poetsplaats

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:48

geen idee, nooit geprobeerd.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:48

Een paniekhaak is dan misschien eerder aan vervanging toe dan een andere sluiting. Als een paniekhaak al vanaf het moment van aankoop zijn werk niet doet, moet je ermee terug naar de winkel. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een paniekhaak met slechts lichte druk al open schiet, maar dit zou misschien wel kunnen gebeuren als de paniekhaak al wat ouder is.

Kimmetje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:43

Ik wil eigenlijk wel eens weten, waarom er 23 voor niet gekozen hebben.
Dit graag via PB aan me vertellen.

Voor meer vragen over de stallen, poetsplaats, graag PB.
Ook voor opmerkingen over dit bericht graag PB.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:46

Kimmetje02 schreef:

Ik denk dat dat toch wel duidelijk uitgelegd is. Veel mensen die problemen hebben met plotseling losschieten van de haak ;)

Kimmetje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 15:01

xSwanHeart schreef:
Kimmetje02 schreef:

Ik denk dat dat toch wel duidelijk uitgelegd is. Veel mensen die problemen hebben met plotseling losschieten van de haak ;)

:j ja maar....Ik wil graag even duidelijkheid, wie waarvoor, en waarom heeft gekozen....Snap je?

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:20

Ik vindt paniekhaken ook vervelend.
Als ik met een paardje loop met zo'n haak, dan controleer ik de hele tijd of die wel goed vast zit.
Nee ik voel me daar niet veilig bij. Stomme dingen :+

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:23

Ik gebruik dat ding ook al zo'n 7 jaar en de eigenaresse van mijn verzorgpaard al zo'n 22 jaar geloof ik.

Ik heb echt nog nooit gehad dat de paniekhaak los ging, ook niet met hoofd bewegingen of wat dan ook.
Ik moet wel zeggen dat onze paniekhaak van wat "zwaardere" kwaliteit lijkt dan die op de 2de foto. Ik vind het echt prima werken, hoewel ik ook geen probleem heb met een gewone musketon haak.

Trouwens: als ik de paniekhaak zie, dan is toch juist het idee dat je als mens je paard makkelijk, snel en veilig los kunt laten ipv dat het paard zichzelf los kan maken? Ik zou echt niet weten hoe mijn paard dat zelf voor elkaar zou krijgen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:26

Ik krijg altijd vel tussen dat spul en vind het verschrikkelijk irritant. Mijn paard wil nog al graag gras eten en als ze dan trekt met haar hoofd naar beneden en ik geef dan een rukje schiet de haak al los -.-' dus dan heb ik een paard aan de kant van de weg staan die aan het eten is omdat ik het haar wilde afleren... ja ideaal dat ding...not!

Alleen op poetsplaatsen! Heb wel eens gezien dat een paard een groot schot uit de wand trok en omdat er geen paniekhaak aan zat dat hele schot met zich mee trok.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:28

Vreselijk die dingen! Wilde ik het touw extra goed vasthouden, of een 'ruk' geven aan het touw, deed ik dat vaak precies ik die haak :=

En als ze hangen krijg je ze juist NIET los. Vanwege de druk die erop staat. Vind het juist levensgevaarlijk die dingen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:59

Ik vind die paniekhaken ook maar niks. Vaak zat mee gewerkt maar ik koop ze niet voor me eigen paarden. Ten eerste vind ik het idee dat ze met een ruk los kunnen komen (en ja dat kan) niks. En ik loop vaak met twee paarden aan de hand om ze bijvoorbeeld op de wei te zetten. Dan wil ik wel beide touwen eigenlijk gelijktijdig los maken en misschien is het gewenning maar ik kan die paniekhaken echt niet snel met 1 hand los halen op een manier dat het nog prettig is voor het paard ook.
Daarnaast heb ik een jong paard wat nog wel eens van iets wil schrikken. Ik zal met hem al nooit met een paniekhaak gaan lopen. Als hij dan schrikt en maakt zich los vererger je misschien alleen maar de reactie of hij heeft zo iets van het is wel eng en zal hij dat de volgende keer weer doen. Nu met de musketonhaak schrikt hij even waardoor het touw strak komt te staan maar hij hersteld zich ook altijd snel en kijkt dan nog even en ik kan hem dan rustig belonen en zo wint hij er niks mee en komt hij er snel achter dat het helemaal niet zo eng is. En gaat het de volgende keer vaak goed.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:06

eclair98 schreef:
Ik heb wat minder fijne ervaringen :( Paard schrok van een los schietende slang, draaide weg en ging hangen en ik kreeg dat ding niet los door de druk. Uiteindelijk ging het halster stuk en kreeg ik het touw los die terug kaatste tegen mijn vingers #)

Panieksluiting kan juist nog WEL los bij druk, een karabijn-sluiting niet.