Verzorgpony heel sloom, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:02

Lies ik zou als ik jou was eerst eens kijken of het werkt wat de eigenaar schreef, misschien werkt dat wel en heb je voor niks een topic geopend.

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 10:04

Yezzi schreef:
Lies ik zou als ik jou was eerst eens kijken of het werkt wat de eigenaar schreef, misschien werkt dat wel en heb je voor niks een topic geopend.

Ga ik ook doen :)
Maar ik was ook gewoon benieuwd naar de reacties van andere mensen! :)

PenP2014

Re: Verzorgpony heel sloom, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:41

Beste TS,
Wat er eigenlijk al fout gaat is dat je denkt dat het paard irritant is, en opzettelijk sloom is.

Ik kan me voorstellen dat het soms vervelend is dat je paardje niet helemaal doet wat jij wilt. En zeker als hij zoals je zegt niet vooruit te branden is. Ik heb als mijn paard stout is ook weleens het gevoel van "pff kom op even!"

Maar een paard is eigenlijk nooit expres stout! Natuurlijk halen ze wel eens een grapje met je uit of proberen ze eens iets. Maar in dit geval denk ik toch echt niet dat ie het expres doet.
Ik denk eerder dat je paard zich niet helemaal lekker voelt, waardoor hij dus niet zo goed doorloopt met rijden. Helemaal omdat je zegt dat hij zo snel buiten adem is! En dat kan zoveel oorzaken hebben. Dat kan ik helaas niet zien vanaf hier.
Wat ik je als tip wil geven is om heel eventjes te stoppen met rijden, dit probleem bespreken met de eigenaar en dan pas verder kijken.
Misschien wilt de eigenaar de dierenarts er wel bij hebben, of is er iemand die jou een beetje les kan geven met de pony. Zo doorgaan is natuurlijk voor jou niet leuk, maar voor de pony ook niet. Die vind het vast ook niet fijn telkens tikjes te krijgen toch?

Veel succes!

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 10:42

PenP2014 schreef:
Beste TS,
Wat er eigenlijk al fout gaat is dat je denkt dat het paard irritant is, en opzettelijk sloom is.

Ik kan me voorstellen dat het soms vervelend is dat je paardje niet helemaal doet wat jij wilt. En zeker als hij zoals je zegt niet vooruit te branden is. Ik heb als mijn paard stout is ook weleens het gevoel van "pff kom op even!"

Maar een paard is eigenlijk nooit expres stout! Natuurlijk halen ze wel eens een grapje met je uit of proberen ze eens iets. Maar in dit geval denk ik toch echt niet dat ie het expres doet.
Ik denk eerder dat je paard zich niet helemaal lekker voelt, waardoor hij dus niet zo goed doorloopt met rijden. Helemaal omdat je zegt dat hij zo snel buiten adem is! En dat kan zoveel oorzaken hebben. Dat kan ik helaas niet zien vanaf hier.
Wat ik je als tip wil geven is om heel eventjes te stoppen met rijden, dit probleem bespreken met de eigenaar en dan pas verder kijken.
Misschien wilt de eigenaar de dierenarts er wel bij hebben, of is er iemand die jou een beetje les kan geven met de pony. Zo doorgaan is natuurlijk voor jou niet leuk, maar voor de pony ook niet. Die vind het vast ook niet fijn telkens tikjes te krijgen toch?
Veel succes!

:j , bedankt!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:46

Ik ben het eens met pien_2010, er is niet één reden te geven die de rest helemaal uitsluit, zeker als we de verdere situatie van je paard niet kennen. Een paard kan sloom zijn om ontzettend veel redenen en het kan ook gewoon in het karakter zitten.
Hoe is het paard op de weide met andere paarden erbij? Is het dan nog steeds een traag paard, of houdt hij dan wel van stoeien en rennen e.d.? Als het op de wei wel een heel actief paard is, dan moet je gaan kijken of er misschien wel iets rijtechnisch mis is (pijn of onbalans) en als het op de weide nog steeds een traag paard is, dan moet je je afvragen, ligt dit gewoon aan het karakter, of is er iets mis met zijn gezondheid.

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 10:58

misschien mee naar buiten nemen?
Uitdaging?

misschien ligt het wel aan het voer en wordt ze daar erg sloom van!

Of vraag een instructeur eens of hij of zij daar een oplossing misschien voor weet om haar wat meer wakker te krijgen.

Ik zou vooral eerst eens kijken naar je paard z'n natuurlijke gedrag.
Loopt ze veel op de wei? Is ze sociaal en 'druk' op de wei met andere? Hoe is haar aard? En trouwens zes jaar is wel een beetje een puberleeftijd…. Wordt buitengesloten of heeft ze maatjes?
Je moet erachter zien te komen of het iets fysieks of lichamelijks is en vanuit deze twee opties in oplossingen gaan denken! Misschien is je paard juist onzeker en terughoudend en begrijpt ze je gewoon simpelweg niet.
Je weet het maar nooit! Ik zou er persoonlijk werk van maken, want elk gezond paard moet voorwaarts kunnen lopen!

Als laatste uitweg heb je altijd nog de dierenarts en de osteopaat/fysio.

Succes! :o

Ilovedewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:00

Hooi,
Ik ben een stille meelezer, maar nu mijn mening.
Ik denk dat je het beste even kan kijken hoe je paard het buiten doet en als dat niet helpt samen met de eigenaar toch de da inschakelen. Ik zou graag het bericht van de eigenaar willen zien zodat het beeld wat completer is ;)

Bellekee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:22

misschien heeft je paardje een slechte conditie? Heb je is geprobeerd om hem te longeren? Zo kan je hem aanleren om hem te laten lopen op het tempo wat jij wil ;) En hij krijgt er een beter conditie van

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 17:22

Nou, Snow is niet stout of lui of lichamelijk beschadigd... Snow is namelijk... DRACHTIG!! Ja, je leest het goed. De DA is net geweest en heeft haar opgevoeld. En jawel hoor; 2 voor de prijs van 1! Ze zit al heel ver in de dracht. Binnen nu en 2 weken zal het er naast liggen. Ze heeft een grotere box gekregen en rijdt uitraard niet meer. Binnenkort is er een mini-Snow! We houden jullie op de hoogte. Groetjes Yezzi (Die dit schreef <<)) en love_horse1.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:26

love_horse1 schreef:
Nou, Snow is niet stout of lui of lichamelijk beschadigd... Snow is namelijk... DRACHTIG!! Ja, je leest het goed. De DA is net geweest en heeft haar opgevoeld. En jawel hoor; 2 voor de prijs van 1! Ze zit al heel ver in de dracht. Binnen nu en 2 weken zal het er naast liggen. Ze heeft een grotere box gekregen en rijdt uitraard niet meer. Binnenkort is er een mini-Snow! We houden jullie op de hoogte. Groetjes Yezzi (Die dit schreef <<)) en love_horse1.

HAHAHAHA :D ik zal even mijn eerste lijstje aanvullen want ik schreef:

"Er kunnen heel veel redenen zijn waarom een paard zo sloom is te weten:
1. Karakter, liever lui dan moe;
2. Te dik, te eiwitrijk voer, tegen hoef- c.q. spierbevangenheid aan etc.
3. Longcapaciteit moet opgebouwd worden;
4. Harnachement (zadel etc. is niet goed);
5. Klachten in de rug c.q. benen;
6. NOg zoveel meer zoals:
7. Te weinig krachtvoer of juist teveel of niet het juiste voer.
8. Loopt al heel veel in de les en is gewoon moe of heeft er geen zin meer in.
9. Wormen of andere ongemakken.
10. NOg dikke vacht en het is al warm van de lente. Dus gauw te warm.
11. Mineralen c.q. vitaminen tekorten c.q. magnesium tekort of seleen of nog anders wie zal het zeggen dat kan alleen bloedonderzoek uitwijzen.

Dus is niet zo gemakkelijk om dat hier met elkaar uit te zoeken. Samen met eigenaar eens goed naar gaan kijken is mijn advies en eventueel met deskundige (dierenarts) uitzoeken wat het is en of hier iets aan te doen valt.
Nu zijn de weilanden met name in NL erg rijk dus als paard veel op weiland staat zou het 2 kunnen zijn. Als paard het altijd heeft kan het 1 zijn.

12 OF DRACHTIG *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

proficiat, ik vind het erg leuk dit bericht en dat jullie nu weten wat het is en dat je verzorgpony dus mama gaat worden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-04-14 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:27

Wat een leuke verrassing, Yezzi !!

Is Snow nog maar pas op de manege dan ?
En heeft iemand een idee van de paps ?

Maar jeetje, binnen 2 weken ... dat dat niemand is opgevallen :?

Spannend !

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 17:29

Shirley schreef:
Wat een leuke verrassing, Yezzi !!

Is Snow nog maar pas op de manege dan ?
En heeft iemand een idee van de paps ?

Maar jeetje, binnen 2 weken ... dat dat niemand is opgevallen :?

Spannend !

Ik ben de verzorgster van snow haga yezzi heeft het alleen voor me geschreven!
Ze is uit Engeland geïmporteerd!
We hebben geen idee wie de papa is

Je kon het eigenlijk niet zien dat ze drachtig is want haar buik is niet dik zoals bij de andere drachtige merrie's

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:34

ik zag dit topic net pas maar wat enorm gaaf zeg lies dat snow zwanger is :D

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:40

Leuk dat ze drachtig is, geen wonder dat ze minder voorwaarts is :p

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 17:43

Annamarieex schreef:
Leuk dat ze drachtig is, geen wonder dat ze minder voorwaarts is :p

Je meent het B-)

Grapje hoor!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:45

Nou, dat is wel zo'n beetje de leukste reden die je kunt bedenken waarom je paard sloom is!

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 18:20

RusselNuwell schreef:
Nou, dat is wel zo'n beetje de leukste reden die je kunt bedenken waarom je paard sloom is!

Haha ja echt heel erg leuk!
Ik mag het veulentje waarschijnlijk ook verzorgen met snow *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:30

Ik voel me wel heel schuldig tegenover Snow...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:31

Hoezo, Yezzi ?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:31

aha dat verklaard een hoop, erg leuk hoor :)

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 18:32

Yezzi schreef:
Ik voel me wel heel schuldig tegenover Snow...

Ik ook...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:34

ach meid trek het je het niet zo aan, jullie wisten dat toch niet
gelukkig is de da geweest, want nu weet je het wel.
geniet lekker van de pony beetje wandelen ofzo kan geen kwaad hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:35

We hebben een hoogdrachtige merie gedwongen om te rijden, als ik het eerder geweten had... Dappere en lieve, lieve Snow, dat ze het zo lang vol gehouden heeft... Ze is écht een enorm lief beest. <3

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 18:35

De drachtige poown lekker aan het eten haha! <3 :)
Afbeelding

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 18:36

Yezzi schreef:
We hebben een hoogdrachtige merie gedwongen om te rijden, als ik het eerder geweten had... Dappere en lieve, lieve Snow, dat ze het zo lang vol gehouden heeft... Ze is écht een enorm lief beest. <3

:j <3 :+: