Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 19:42

Ik laat die stal ook over aan me ouders!
Misschien heb ik het verkee uitgelegd en dat jullie daarom zo antwoorden :?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:45

En je ouders gaan elke dag minimaal 2x voeren en de stallen uitmesten?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:45

Ik vraag me af hoe je dat in de praktijk wil omzetten...

Aangezien je pony's bij je vader gaan staan begrijp ik dat je vaak niet zelf naar je pony's kan als je bij je moeder bent? Vooral omdat je een bijrijder zoekt? Ik kan je vertellen dat een fijne bijrijder vinden zeker niet vanzelfsprekend is. Ik ken hier in de buurt al tientallen kennissen die maar geen bijrijder kunnen vinden voor hun paard of pony. Het lijkt me erg egoïstisch om pony's te kopen waar je zelf niet altijd de tijd voor hebt en waar je op voorhand al een extra helpende hand voor moet gaan zoeken.

Verder vraag ik me af hoeveel weidegrond je hebt? Voor één pony moet je toch minimaal een halve hectare grond hebben. En aangezien je 'afgesloten' stallen wilt, gaat je vader akkoord om de pony's iedere ochtend buiten en iedere avond binnen te zetten? En wil hij ook voeren, uitmesten en dergelijke als je bij je moeder bent? En als één van de pony's ziek wordt?

Niemand bedoelt het hier slecht of boos trouwens hoor. Ik snap best dat je het super vindt dat je een eigen pony mag! Maar je moet wel even nadenken of alles wel zo'n goed idee is, en je na een jaar en een hoop verbouwingen later niet beseft dat het uiteindelijk geen goed idee was, of dat je je pony beter op een pensionstal had kunnen zetten :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:47

Meid, ik denk dat je nog niet moet beginnen aan een eigen pony.

Waarom wil je een verzorgster zoeken die maar 1 of 2 keer in de 2 weken je pony mag verzorgen? Ik zou dat dan lekker zelf doen want dan is een verzorgster nergens voor nodig. En wat gebeurt er met de overige dagen? Mag je pony dan voor zichzelf zorgen? Ik denk dat dit niet het geval is, waarschijnlijk doen je ouders het paard dan...
Je klinkt erg verwend. Je ouders kopen het paard en bouwen de stallen en kopen de spullen etc... (sorry, maar ik vind het een beetje verwent, leuk dat je een eigen pony krijgt etc.)

Leuk dat je een pony krijgt als.... maar denk wel dat er veel meer bij komt kijken dan dat je nu denkt. Je ziet het veel te rooskleurig in.

ponysade

Re: Ik wil een eigen pony wat moet ik allemaal doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 19:52

Oke :?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:54

Het is niet aanvallend bedoelt, maar ik hoop echt dat je inziet dat er veel meer werk bijkomt dan dat jij nu denkt.

r_lolita

Je ziet het erg mooi voor je, wat ik goed kan begrijpen want ik was ook 11 toen ik m'n eerste pony kreeg. een maand later kreeg ik mijn 2e.

Die van mij staan op een weiland met bak, stal etc. alles is er. Ik ''deel'' deze wei met iemand anders. Zij woont achter de paarden en ik 9 kilometer verderop. Je begrijpt dat ik er niet altijd heen kan. vanwege school/stage enzo. Ik heb met haar afgesproken dat zij de paarden voert, mest en ze doet er alles voor wat ontzettend fijn is! Mijn pony loopt bij haar in de lesjes, zo krijgt mijn pony beweging, heeft zij er profijt van en hoef ik dus niet elke dag naar mijn paardjes toe. Als zij op vakantie gaat doe ik het. Geloof me, het is veel werk!

Nu zit je waarschijnlijk op de basisschool en heb je alle tijd van de wereld, maar als je over 1 a 2 jaar naar het voortgezet onderwijs gaat? Wat dan? lange dagen, veel huiswerk. Vroeg op, laat thuis. Is het dan nog wel allemaal zo leuk? Ik heb het geluk dat ik naar mijn pony's kan wanneer ik wil. Al hadden die van mij nu aan huis gestaan had ik ze allang weg moeten doen. Blijf wel realistisch kijken, overleg ook met je ouders! Misschien een idee om dit topic ook met hun door te nemen? Je ouders weten waarschijnlijk niet waar ze aan beginnen.

LiannePuthzy

ponysade schreef:
Oke :?

een eigen pony is niet zo rooskleurig/leuk als t lijkt, er komt veel en veel emer bij kijkend an alleen rijden en borstelen
ook uitmesten,weide mesten, 3 keer per dag voeren, de jaarlijkste kosten
je zit waarschijnlijk in groep 7 of 8 en in de 1ste heb je nog minder tijd om alles te doen omdat je huiswerk enzo krijgt en dan kan je dus niet altijd voeren,rijden ofzo

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:56

Hoe zie jij het voor je, een eigen pony? Als dat duidelijk is kunnen wij meer informatie geven en je meer helpen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:56

Er zijn een aantal vragen die je nog niet beantwoord hebt ponysade :)

1. Hoeveel weidegrond heb je?
2. Wil je vader de verzorging overnemen als jij er niet bent? (uitmesten, voeren, binnen- en buitenzetten iedere dag...)
3. Wat ga je doen als je geen bijrijder kan vinden de eerste weken/maanden?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:57

billionache schreef:
Er zijn een aantal vragen die je nog niet beantwoord hebt ponysade :)

1. Hoeveel weidegrond heb je?
2. Wil je vader de verzorging overnemen als jij er niet bent? (uitmesten, voeren, binnen- en buitenzetten iedere dag...)
3. Wat ga je doen als je geen bijrijder kan vinden de eerste weken/maanden?

En ook wat doe je als je op vakantie bent?

ponysade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 19:57

r_lolita schreef:
Je ziet het erg mooi voor je, wat ik goed kan begrijpen want ik was ook 11 toen ik m'n eerste pony kreeg. een maand later kreeg ik mijn 2e.

Die van mij staan op een weiland met bak, stal etc. alles is er. Ik ''deel'' deze wei met iemand anders. Zij woont achter de paarden en ik 9 kilometer verderop. Je begrijpt dat ik er niet altijd heen kan. vanwege school/stage enzo. Ik heb met haar afgesproken dat zij de paarden voert, mest en ze doet er alles voor wat ontzettend fijn is! Mijn pony loopt bij haar in de lesjes, zo krijgt mijn pony beweging, heeft zij er profijt van en hoef ik dus niet elke dag naar mijn paardjes toe. Als zij op vakantie gaat doe ik het. Geloof me, het is veel werk!

Nu zit je waarschijnlijk op de basisschool en heb je alle tijd van de wereld, maar als je over 1 a 2 jaar naar het voortgezet onderwijs gaat? Wat dan? lange dagen, veel huiswerk. Vroeg op, laat thuis. Is het dan nog wel allemaal zo leuk? Ik heb het geluk dat ik naar mijn pony's kan wanneer ik wil. Al hadden die van mij nu aan huis gestaan had ik ze allang weg moeten doen. Blijf wel realistisch kijken, overleg ook met je ouders! Misschien een idee om dit topic ook met hun door te nemen? Je ouders weten waarschijnlijk niet waar ze aan beginnen.

Bedankt ik kan aan me vader vragen of we het weiland kunnen delen met iemand

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:58

We bedoelen het allemaal niet verkeerd hoor Ponysade! We willen je juist helpen! Het is dan wel fijn als je ons wat meer info kan geven, wat je gaat doen, hoe je het gaat doen en wat je er van verwacht. Van daaruit kunnen wij je helpen!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:59

Ponysade, dat is denk ik niet wat ze bedoelt.

Als je het weiland met iemand deelt, moeten er ook stallen komen. Dan wordt de schuilstal groter dan dat die eerst zou worden... Plus je moet, als je je weiland gaat delen met een persoon, ook over de faciliteiten beschikken. Dus als je een weiland hebt, moet je ook stallen hebben. Zadelkamer etc moet je natuurlijk ook hebben.

En nu heb je veel tijd, je zit op de basisschool, maar als je op de middelbare school zit of of de hogeschool dan heb je het veel drukker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:00

Heimdallr schreef:
Ponysade, dat is denk ik niet wat ze bedoelt.

Als je het weiland met iemand deelt, moeten er ook stallen komen. Dan wordt de schuilstal groter dan dat die eerst zou worden... Plus je moet, als je je weiland gaat delen met een persoon, ook over de faciliteiten beschikken. Dus als je een weiland hebt, moet je ook stallen hebben. Zadelkamer etc moet je natuurlijk ook hebben.

En nu heb je veel tijd, je zit op de basisschool, maar als je op de middelbare school zit of of de hogeschool dan heb je het veel drukker.

En dan dus nog de vraag: lopen de paarden dan tussen je alpaca's en geiten in? Niet iedere paardeneigenaar is daar zo blij mee als dat zo is.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:01

Het gaat er niet om dat ik het weiland deel, ik wil je juist duidelijk maken dat je beter op een pensionstalling/weiland kan gaan staan met je pony. gewoon omdat dat ontzettend veel scheelt qua werk! Als je je weiland deelt krijg je geld, en heb je alleen maar meer werk! :')

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:01

Dat ook, over het algemeen gaan paarden en geiten goed samen. Ik weet niet hoe dat gaat met alpaca's en paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:02

Heimdallr schreef:
Dat ook, over het algemeen gaan paarden en geiten goed samen. Ik weet niet hoe dat gaat met alpaca's en paarden.

Dat wel, alleen dan hopen dat je geen staartetende geiten hebt := Zou niet blij zijn als ik er halverwege de zomer achter zou komen dat m'n pony ineens een stuk minder staart heeft :')

Anoniem

stop je niet met je verzorgpony's en zet je je toekomstige pony daar??
dan kan je het eerst proberen met 1 pony
je weet nu wat we van je verwachten!

r_lolita

Alpaca's kunnen volgens mij best krengen zijn! Hier aan de weg hebben ze alpaca's, ezels en shetlanders en die staan allemaal gescheiden van elkaar.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:03

chelle_dora schreef:
Heimdallr schreef:

Dat wel, alleen dan hopen dat je geen staartetende geiten hebt := Zou niet blij zijn als ik er halverwege de zomer achter zou komen dat m'n pony ineens een stuk minder staart heeft :')

haha, nee zou ik ook niet echt blij mee zijn.

ElineHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:06

Die bijrijder komt 100 % zeker goed hoor! Ze heeft 4 vriendinnen die goed kunnen rijden in de buurt wonen die al gezegd hebben dat ze willen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:09

ElineHorse schreef:
Die bijrijder komt 100 % zeker goed hoor! Ze heeft 4 vriendinnen die goed kunnen rijden in de buurt wonen die al gezegd hebben dat ze willen helpen.

Tussen zeggen en het doen, zit een wereld van verschil. Zou jij erop zitten te wachten dat je 2x in de twee weken (dus de ene week wel, de andere week niet) op mag komen dagen?

Misschien wil de TS alles wel op de 'liefliefaai' manier doen en zijn de bijrijders wat meer van het doorpakken, of vinden ze het een 'briljant' idee om het dier in de krul te trekken.

Je moet iemand niet zomaar op z'n blauwe ogen geloven, ook niet als het lieve meiden zijn en ook niet als ze zeggen dat ze heel goed kunnen rijden. En een bijrijder is geen oplossing voor het probleem dat TS nog vóór de aanschaf al geen tijd heeft voor het dier.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:09

Lieve ElineHorse,

Het zou fijn zijn als je eerst goed leest voordat je reageert.
Het gaat er niet om dat ze geen goede bijrijder heeft of niet kan vinden. Het gaat er ons om dat ze een eigen pony mag/wilt, maar daar gelijk een bijrijder voor gaat zoeken? Dat is vreemd. Je neemt je eigen pony. Maar zoekt gelijk een bijrijder? Dan kan ze net zo goed zelf bijrijder worden en geen pony nemen.

nicole_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:11

r_lolita schreef:

Hier heb ik ook last van.
Ik ga dit jaar naar de middelbare en ben dan pas om half 5 uit + 50min fietsen, dus ben dan pas rond half 6 thuis.
in de zomer is dit geen probleem, maar in de winter..
Mijn vader doet ook wel wat maar rijden kan hij niet.
N bijrijdster is voor mij ook geen optie omdat ik gewoon liever zelf rij.
Dus dat word oplossingen zoeken :j