aandrijven in draf help!

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotlot2
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-09-12
Woonplaats: xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:29

SOML schreef:
Ow haha, ja dat was misschien ook verstandiger geweest voor mij, het shetje waar ik toen op reed ging er in 1 x vandoor! :P


Haha, verder wel goed gegaan?
Sommiger zijn er blijkbaar gevoeliger voor xd

SOML
Berichten: 26
Geregistreerd: 12-11-13
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:36

lotlot2 schreef:
SOML schreef:
Ow haha, ja dat was misschien ook verstandiger geweest voor mij, het shetje waar ik toen op reed ging er in 1 x vandoor! :P


Haha, verder wel goed gegaan?
Sommiger zijn er blijkbaar gevoeliger voor xd


Ja hoor, z'n haren stonden overeind maar hij was weer kalm geworden ;)

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:51

Drijven doe je als je zit. Dat is anatomisch gezien voor de ruiter het meest logische moment.
Als je drijft tijdens het staan dan duw je jezelf teveel omhoog.
Dat vind je waarschijnlijk wel terug in oude leerboeken.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:17

Misschien het meest logische, maar dit is een ruiter die pas 2x op het paard heeft gezeten. Hij lijkt mij makkelijker om te drijven op het makkelijkste moment en ik heb gezien dat beginners tijdens het zitten niet kunnen drijven omdat ze dan altijd te laat zijn en daarbij het paard in de weg zitten wat weer zorgt voor stilstaan of stap in plaats van draf.

Dan krijg je van die taferelen dat ze pas weer kunnen staan op het moment dat ze eigenlijk alweer moeten zitten. Daar krijg je zoveel gebonk van.

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:36

Waarom eerst fout leren :?
Afleren is moeilijker dan aanleren.

Bovendien is het niet makkelijker. Als je staat gaan je voeten iets van je paard weg en die afstand moet je dan dus nog extra overbruggen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:21

Nou een paard zijn rug is je ook niet dankbaar als je er enorm op bonkt wat het geval is. De meeste beginners gaan dan hun knieëen in het zadel duwen (paard stopt) en vervolgens bonken terwijl ze zitten. Dan moet ze ook nog hun hand naar voren doen en met de voorwaartse beweging mee. Ik denk dat dit een onmogelijk taak is. Liever eerst aan de longeerlijn leren staan/zitten voordat je zelf gas moet geven. Maar daar heeft TS niks aan omdat zij al los rijdt.

ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 16:24

dankje allemaal! ik leer het vanzelf wel:)

hwn
Berichten: 4791
Geregistreerd: 26-05-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:39

Ben het eens met Selka, zou beter zijn als ze nog niet zelf moet drijven, maar als iemand vanaf de grond dat doet. Een longeles is zelfs voor meer gevorderde ruiters niet verkeerd om aan je houding te werken.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:43

Ach joh. Bij de 2e les moet je je daar nog helemaal niet druk om maken. Leer eerst goed, netjes zitten en je evenwicht. En dan merk je dat het drijven ook beter zal gaan omdat je goed zit. Tenminste zo werkte dat bij mij. Eerst leren zitten, lichtrijden en dan de rest wel. Lekker aan de longeerlijn :)

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:53

hwn schreef:
Selka schreef:
Het makkelijkste is gas te geven als je staat. Dus probeer evenwicht te vinden als je staat en dan een "bonkje" te geven. Bedenk goed dat het belangrijk is dat je je knieën en enkels gebruikt om op te steunen, dan is het ook makkelijker om aan te drijven.


@Selka, steunen doe je niet op je knieën, daarmee ga je juist de voorwaartse beweging afremmen, een fout die helaas heel vaak gemaakt wordt, heb ik zelf ook heel lang gedaan, maar heb nu een paard onder mijn kont die dit niet pikt als ik zo de aandraafhulpen geef, dus neem ik nu centered riding les om dit af te leren (op mijn 39ste, niet simpel hoor)

TS, ik zou nog niet wanhopen, is normaal dat het nog niet lukt in het begin. Maar als je goed probeert je onderbenen rond je paard te houden, dan zal die mss vanzelf al wel actiever lopen.


zo hee ik heb van de week voor het eerst centered riding les gehad ( heb nog nooit les gehad) maar wat is dat moeilijk.

Anoniem

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:55

Wij hebben juist geleerd dat als je gaat zitten, je been moet geven. Dus zitten, benen aanknijpen en weer opstaan. Of heb ik dat nou fout?

hwn
Berichten: 4791
Geregistreerd: 26-05-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:14

@Lianne484, wat fijn dat je direct met centered riding begint, is mss moeilijk in het begin, maar zo zal je niet zoveel verkeerde gewoontes moeten afleren zoals ik.

ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 19:23

ik heb vandaag weer proefles gehad en het aandrijven ging super goed:)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:27

Goed bezig! Iedere keer gaat het weer een beetje makkelijker/beter.

ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 23:13

Ja klopt :)

Lovehorses55

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-08-13
Woonplaats: denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:09

goedzo ga zo door

ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

Re: aandrijven in draf help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 14:04

dankje!