Ik? Ik ben een varken, of beter gezegd: Ik wás een varken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:08

Paardjes45 schreef:
Ik snap niet dan dit toegestaan is, waarom verbiedt de wet het niet, zij vinden het blijkbaar kunnen.

En wie is ''zij''?
Juist, het volk!
Nederland is een democratie. Het volk regeert....

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:08

Jasmijn159 schreef:
Wie van jullie is wel eens op een varkenshouderij geweest en bij een slachthuis geweest??

Oordelen is zo makkelijk, maar alle 'feiten' zijn uit de tweede hand..

Ik, mijn oude buren hadden een varkenshouderij en ben ook een keer in een slachthuis geweest, dus mijn oordeel is niet alleen vanwege dit stukje tekst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:09

Ik ben een boer, ik zorg goed voor mijn varkens.
Ik zorg dat mijn varkens het zo fijn mogelijk hebben.
Als ik niet goed voor mijn varkens zorg, merk ik dat in mijn portomonee.
Daarom zorg ik goed voor mijn varkens.
Ze krijgen voedsel wat op hun behoeften is afgestemd.

Als boer zou ik graag willen dat consumenten wat meer voor hun stukje vlees wouden betalen.
Dan kon ik mijn varkens een nog beter leven geven!
Maar veel mensen willen dat niet. Daarom moet het maar zo.
Helaas kan ik er niet veel aan veranderen, hoe graag ik dat ook zou willen.
Ik zou graag mijn stal uitbreiden zodat de hokken groter worden. Maar daar heb ik niet genoeg geld voor, omdat ik per varken bijna geen winst maak. Omdat de CONSUMENT niet meer wil betalen.

Zo, als jullie zielige verhalen kunnen gaan ophangen die NIET WAAR zijn, kan ik ook zielige verhalen ophangen!
Ga alsjeblieft met eigen ogen kijken, neem niets zo over van zielige sites zoals wakker dier. Die dikken alles 10 keer aan.
Ga zelf naar een veehouderij en zie wat daar gebeurd.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:10

Volgens de wet ja! maar wie zegt dat die wet ook altijd word opgevolgd? als jij meer winst zou kunnen maken door daar wat minder aan uit te geven zou je dat doen toch? dat doen die boeren dus (niet allemaal!) al die lui weten deksels goed wat ze doen met die beesten om er maar het meeste geld uit te slaan. ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar het gebeurt wel en wij als consumenten zijn zeker ook 'schuldig' dus dit gedicht is een mooi begin om voor sommige de ogen te openen... :j

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:11

amoj schreef:

Als boer zou ik graag willen dat consumenten wat meer voor hun stukje vlees wouden betalen.
Ik zou graag mijn stal uitbreiden zodat de hokken groter worden. Maar daar heb ik niet genoeg geld voor, omdat ik per varken bijna geen winst maak. Omdat de CONSUMENT niet meer wil betalen.

Zo, als jullie zielige verhalen kunnen gaan ophangen die NIET WAAR zijn, kan ik ook zielige verhalen ophangen!
Ga alsjeblieft met eigen ogen kijken, neem niets zo over van zielige sites zoals wakker dier. Die dikken alles 10 keer aan.

Misschien behandel jij je varkens goed ja, betekent niet dat iedereen dat doet.

2005

Er gebeuren wel ergere dingen dan dat in slachthuizen. Ik heb varkens een hele dag zien liggen creperen in het bloed van andere varkens die boven hun hoofd geschoten werden. Wat niet betekent dat het overal zo gaat, maar dat het uberhaubt al gebeurt is schandalig.
Er zijn gelukkig wel boeren die proberen een beter leven aan hun varkens te geven. Echter, dan heb je veel van de 'ik zie het toch niet' consumenten die niet een euro meer willen geven voor hun vlees. Ze veroordelen de boer wel omdat die de varkens niet goed behandelt, maar eigenlijk zouden ze ook zichzelf moeten veroordelen door zo weinig geld over te hebben voor een varkensleven.

shiroihebi

De boer doet dit ook niet voor de lol. Denk je dat hij niet een goed leven voor zijn dieren wil? Alleen kost dat veel geld en dat kan hij ook niet betalen.

Ik zou graag overstappen op vlees dat van dieren uit het wild komt. Ik las pas iets over vlees van wilde runderen. Maarja, als iedereen dat wil dan hebben we daar ook weer niet genoeg plek voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:12

naomi_g1998 schreef:
amoj schreef:

Misschien behandel jij je varkens goed ja, betekent niet dat iedereen dat doet.

Geld dus ook andersom, betekent niet dat iedereen zijn varkens slecht behandeld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:12

Biggen mogen overigens niet binnen 28 dagen van de moeder worden gescheiden (spenen), uitzondering als er gevaar is voor gezondheid zeug en/of biggen....

'Toen ik geboren werd, werd ik direct gescheiden van mijn moeder' is dus niet correct.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:13

Als we alleen maar vleesdieren zouden fokken voor de binnenlandse productie dan was het nog te overzien, echter, bijna alles gaat naar het buitenland. Grote varkensfokkers fokken hier voor de buitenlandse markt, idd, voor de centen. Er word de afgelopen jaren veel gedaan aan dierenwelzijn maar dat gaat nog niet ver genoeg. En het helpt ook niet genoeg want dan gaan ze gewoon in Polen, Hongarije of ergens anders waar bijna geen regels zijn een bedrijf opzetten. Net als de nerstenfokkerij, nu vind ik dat echt totaal overbodig maar als ze hier sluiten gaan afnemers naar Oostbloklanden waar totaal geen toezicht is en de dieren helemaal geen leven hebben. Daarmee wil ik de missstanden hier in Nederland niet goedpraten maar hier word nog iets gedaan. Kijk naar de dramatische toestanden in Amerika, waar geen paarden meer geslacht mogen worden, nu gaan ze duizenden km verderop, soms met gebroken ledematen en al.

Ik ben geen vegetarier maar koop drie keer in de week vlees waarvan ik weet dat de dieren een goed leven hebben gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:13

Vereentjex schreef:
Volgens de wet ja! maar wie zegt dat die wet ook altijd word opgevolgd? als jij meer winst zou kunnen maken door daar wat minder aan uit te geven zou je dat doen toch? dat doen die boeren dus (niet allemaal!) al die lui weten deksels goed wat ze doen met die beesten om er maar het meeste geld uit te slaan. ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar het gebeurt wel en wij als consumenten zijn zeker ook 'schuldig' dus dit gedicht is een mooi begin om voor sommige de ogen te openen... :j

Om ogen te openen zie ik liever een realistisch stuk ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:14

44Myrthe44 schreef:
En als consument heb je geen keuze zeker?
Jij bent als consument de opdrachtgever voor de boer, de reden waarom hij dit doet.
Jij bent evengoed de mishandelaar als de boer.
Jij hebt de keuze, de boer niet. Als de boer de varkens beter wil houden gaat zijn kostprijs omhoog en vind jij zijn vlees veel te duur, en zal hij failliet gaan.
En hoezo ''weet je nooit wat er op je bord beland''? Je hebt het toch zelf gekocht?

Een keus in kopen of niet kopen. Helaas doe het weinig als ik alleen geen vlees meer ga kopen.
Je bent als consument niet alleen. Als het veel duidelijker was hoe dieren leven. Zoals bv met het roken, wat het met je doet dan zouden veel meer mensen beter nadenken over wat te kopen.
Nee als consument ben je niet net zo goed een mishandelaar als de boer want je weet niet wat er op je bord komt. Heel leuk al die etiketjes maar je weet nooit vanaf het etiketje wat voor leven een dier heeft gehad en wat er precies in dat stuk vlees zit.
De boer heeft zeker een keus. Ben het zat dat mensen boeren goed willen praten. Je hebt als boer ook een keus maar blijkbaar gaat hun keus er naar uit om dieren op verkeerde wijze te houden en daar geld aan te verdienen.

Maar goed ik ga verder niet meer in discussie. Ken boeren zat en word er niet vrolijk van.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-08-13 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:14

amoj schreef:

Dit stuk, is precies wat ik bedoel: de boer heeft de keuze niet, de consument heeft de keuze.

Als jullie trouwens willen zien hoe een varken geslacht wordt, dit is een goed filmpje: http://www.quest.nl/video/zelf-worst-maken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:16

Tigra_ schreef:
De boer heeft zeker een keus. Ben het zat dat mensen boeren goed willen praten. Je hebt als boer ook een keus maar blijkbaar gaat hun keus er naar uit om dieren op verkeerde wijze te houden en daar geld aan te verdienen.

Ik ben het eerder zat dat mensen zo negatief spreken over boeren; er zitten altijd rotte appels tussen maar dat wil niet zeggen dat elke boer niet het beste voor heeft met zijn vee...
Ik ken veel boeren, geen 1 gaat om met zijn/haar dieren zoals in dat stuk is beschreven. Ongezonde dieren leveren mindere productie en/of kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:16

Mijn vader heeft vroeger ook wel eens bij een varkensboer gewerkt, maar heeft het niet lang volgehouden hij vond het erg zielig... ik ook, daarom koop ik alleen ''scharrel''/bio/keurmerk vlees! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:17

Precies! De consument heeft de keuze, maar die kiest nog steeds voor het goedkoopst stukje vlees. Daarom kunnen boeren niks veranderen.

Ik ben het zo zat dat boeren als dierenbeulen worden afgeschilderd. Een boer wil het beste voor zijn dieren. Zorgt hij niet goed voor zijn dieren, merkt hij dat vanzelf. Hij krijgt minder opbrengst (zieke dieren kosten geld! zieke/dode dieren kunnen niet naar de slacht, maar kosten geld (rendac) en dat wil je niet als boer), misschien allerlei instanties op zijn dak wat geld kost... Een boer IS geen dierenbeul.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:18

Heel goed stuk!
dit is dus precies de rede dat ik vanaf mn 7e geen dieren meer eet. Ze hebben zo'n onwaardig leven, en mensen besluiten gewoon dat ze hun ogen sluiten en het dus niet zien. Te triest voor woorden.
Ik heb zelf trouwens een varken als huisdier gehad, dan zie je wat een slimme, lieve, aanhankelijk, nieuwsgierige dieren het zijn. Elk met een eigen karakter. Heel speels ook. Zo dom eigenlijk dat men heeft besloten dat honden en katten wel goed genoeg zijn om als huisdier te dienen, maar dat een varken enkel goed kan zijn voor de slacht.

edit: tuurlijk zal er aardig wat aangedikt zijn aan het verhaal, maar soms moet dat om mensen de ogen te openen. Zij zijn uiteindelijk de mensen die de verandering maken, niet de boeren. Als mensen bijvoorbeeld biologisch vlees kopen, wordt dat ook goedkoper, krijgen meer dieren gewoon een goed leven en dan kan het biologische vlees weer goedkoper. Dan zit je in een vicieuze cirkel die de goede kant op gaat. Maar op dit moment gaat deze 'cirkel' nog de verkeerde kant op.
Laatst bijgewerkt door jasz op 17-08-13 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:18

die tekst is overdreven
het is verboden dat varkens altijd in een 'krat' zitten. Dierenwelzijn verplicht groepshuisvesting
vastbinden zodat ze niet kunnen liggen of rollen? Daar heb ik nog nooit van gehoord, en heeft volgens mij geen enkel nut?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:19

Tigra_ schreef:
44Myrthe44 schreef:
En als consument heb je geen keuze zeker?
Jij bent als consument de opdrachtgever voor de boer, de reden waarom hij dit doet.
Jij bent evengoed de mishandelaar als de boer.
Jij hebt de keuze, de boer niet. Als de boer de varkens beter wil houden gaat zijn kostprijs omhoog en vind jij zijn vlees veel te duur, en zal hij failliet gaan.
En hoezo ''weet je nooit wat er op je bord beland''? Je hebt het toch zelf gekocht?

Een keus in kopen of niet kopen. Helaas doe het weinig als ik alleen geen vlees meer ga kopen.
Je bent als consument niet alleen. Als het veel duidelijker was hoe dieren leven. Zoals bv met het roken, wat het met je doet dan zouden veel meer mensen beter nadenken over wat te kopen.
Nee als consument ben je niet net zo goed een mishandelaar als de boer want je weet niet wat er op je bord komt. Heel leuk al die etiketjes maar je weet nooit vanaf het etiketje wat voor leven een dier heeft gehad en wat er precies in dat stuk vlees zit.

Maar goed ik ga verder niet meer in discussie. Ken boeren zat en word er niet vrolijk van.

Hou toch op..wel de boer de schuld geven, maar jij kunt er niets aan doen...dat noem ik laf..eet dan lekker geen vlees..dat kleine beetje geld da ze voor een stukje vlees krijgen komt van jou die het dus ook geen ene fiets intereeseert hoe het met de varkens is want anders at je het niet..o nee, want ik ben toch niet de enige..goeie argumenten.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:19

Ik ben een varkensboerin in opleiding en werk 6 dagen op moment op varkensbedrijf.

Toen ik het topic opende dacht ik, nee niet weer zo'n topic dat boeren zwak maakt.
Snappen jullie dan niet dat je goed voor je beest moet zorgen en dat het varken ook gelukkig moet zijn wil het gezond blijven en groeien?
Ik denk dat ik verder vrij weinig zal gaan reageren op dit topic aangezien al meerdere keren heb geprobeerd om te vertellen hoe het wél gaat in de varkenshouderij maar dat dan zo aan de kant gezet word.

Edit: Varkens zitten tegenwoordig trouwens ook niet meer vast aangezien ze verplicht een aantal m² moeten hebben. En de poten vast binden? Zou graag willen weten waar die informatie vandaan komt, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Laatst bijgewerkt door Suzan_v_h op 17-08-13 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:20

Wow, ik was even eten en opeens heel veel reacties :O

Ik weet dat sommige dingen in het gedicht overdreven zijn, maar dat betekent niet dat ik het niet mooi, :j
Ik ben het er helemaal mee eens: De klanten zorgen voor dit welzijn van de dieren...
Als ik mocht kiezen, had ik geen vlees meer gekocht. Helaas: Mijn ma is het daar niet mee eens... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:21

Ik vind het wel heel zwart/wit om hélemaal geen vlees meer te eten, er is ook nog een tussenweg, bio/scharrel/eko/keurmerk vlees van beesten die wel buiten hebben geleefd e.d.

ik hou zelf persoonlijk teveel van vlees om het niet te eten, en ik denk dat het belangrijk is voor het menselijk lichaam om ook vlees te eten!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:21

En hierom koop ik dus geen varkensvlees, tenzij biologisch of scharrel.
Hetzelfde met plofkip, ook vreselijk hoe dat er aan toe gaat.

Zolang de ogen van de consument geopend worden en zij het niet meer kopen zal het zich vanzelf aanpassen. Denk maar aan de eieren van de legbatterij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:24

Is biologisch echt veel beter dan? De wetgeving verplicht ook geen weidegang... En qua minimale oppervlakte verschilt het ook amper.
(Varken van 50 kilo moet bij de reguliere minimaal 0,6 m² hebben, biologisch 0,8m2. Is dat echt zo'n enorme sprong voorwaarts?)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:32

44Myrthe44 schreef:
amoj schreef:

Dit stuk, is precies wat ik bedoel: de boer heeft de keuze niet, de consument heeft de keuze.

Als jullie trouwens willen zien hoe een varken geslacht wordt, dit is een goed filmpje: http://www.quest.nl/video/zelf-worst-maken

De boer heeft wel degelijk een keuze! Je hebt namelijk áltijd een keuze. Het is te gemakkelijk om te zeggen, de consument wil dit. De consument heeft zeker ook een keuze, maar de consument weet niet welke keuze hij maakt, omdat hem voorgespiegeld wordt dat de biggetjes lekker in de modder mogen spelen, dat de kalveren lekker in de wei hollen en dat de kippen lekker kunnen scharrelen in de buitenlucht. Dat dat verre van de realiteit is, dat mag best wat meer aandacht hebben. Natuurlijk, net als dat de industrie de boel besodemieterd door de onwetende consument het hiervoor genoemde beeld voor te schotelen dikt bijvoorbeeld een wakker dier de boel ook aan. Dat moet je ook niet allemaal 1 op 1 geloven, maar wat je er wel uit moet halen, is dat er dus een maatschappelijke discussie gevoerd moet worden over wat wij als maatschappij acceptabel vinden op het gebied van dierenwelzijn van dieren in de vleesindustrie!